knarf

Advies gevraagd over depressie

Mijn vriendin slikt momenteel prozac die haar behoorlijk goed helpt tegen dwanggedachten en boulimia. Echter de Prozac helpt helaas niet tegen de depressieve klachten.
Nu wilt ze dus naast Prozac een ander medicijn proberen die haar helpt tegen de depressive.

Ze heeft onlangs een kennismakinggesprek gehad met een arts die haar 3 soorten medicatie advisereerde die naast prozac gebruikt kunnen worden:
1. Rameron, bijwerkingen daarvan zijn oa. dikmaker, slaperigheid, verslavend
2. Lithium, bijwerkingen oa. aantasting nieren/lever, trillen, dorst, dikmaker, gevoelsvervlakking
3. schilklierhormoon, bijwerkingen oa. je wordt er hyper van, aankomen/afvallen afhankelijk van dosering

Zijn er mensen die ervaring hebben met een van deze medicatie of event. nog andere geschikte anti-depressiva weten die in combinatie met Prozac gebruikt kunnen worden ? Aangezien mijn vriendin gevoelig is voor een eetstoornis (boulimia) slikt ze liever geen medicatie waar ze snel van aankomt.

Wellicht ook een mogelijkheid om i.p.v. Prozac een geheel andere medicicatie te proberen die werking heeft voor dwanggedachten en depressie maar niet de bijwerking heeft dat je veel aankomt.

Alle advies is welkom !

Met vriendelijke groet
Frank
miek

Hallo Frank

Ik ken alleen remeron. Ik werd er heel suf van en het is een enorme dikmaker.

groetjes
Miek
vechter

verplaats dit even naar medicijnen.
Bianca
inactieve gebruiker

Dus jouw arts meent dat op dit de moment de prozac wél haar dwangedachtes boulimia(aandrang) tegengaat, maar dat er specifiek voor haar depressiviteit nog een andere medicatie bij moet komen?

Lijkt mij totale nonsens.

De prozac werkt overall. Het is absurd om dwanggedachtes, boulimia en depressiviteit als drie afzonderlijk kwalen te beschouwen.
Wanneer de dwanggedachtes van jouw vriendin nu minder zijn geworden betekent dat dat de prozac goed aanslaat (en wat een mazzel!). En met goed aanslaan bedoel ik: goed aanslaan als anti-depressivum.

Je kunt proberen de antidepressieve werking van prozac nog te versterken met andere medicatie, dat kan best zinvol zijn. Je kunt echter veel beter de prozac verhogen denk ik (als dat nog mogelijk is).

Maar is je vriendin ook in therapie Knarf?
Jullie weten toch dat je depressiviteit niet zomaar met een pilletje kunt opheffen he?
Een ad kan jouw vrouw hélpen haar depressiviteit op te lossen, maar lost niet zelf de depressiviteit op hoor, zoals een hoofdpijnpoeiertje de hoofdpijn oplost zeg maar. Een middel dat dat voor je doet, bestaat niet.
Ze zal moeten praten, haar gevoelens moeten uitdiepen, alle ins and outs ervan moeten willen belichten en analyseren en doorvoelen, over een maandenlange, misschien wel jarenlange periode van therapie. een pilletje kan helpen de ruimte te scheppen in je hoofd om de chaos die de depressiviteit teweegbrengt op orde te brengen.


Ben zelf overigens een volslagen leek.

Groetjes, Klaas
vechter

Een van de bijwerkingen van ad's kunnen zijn dat verborgen depressies meer naar voren komen, ook heeft elke ad een periode van ongeveer 6 weken nodig om een spiegel op te bouwen, en ja in die tijd kunnen bepaalde gedachten erger worden, mijn advies, laat ze er nog geen andere medicijnen bij gebruiken en hou haar in de gaten.
Liefs Bianca
bloempje

Prozac is een typisch middel wat bij depressie gegeven word.
En ik zo ook niet met een ander middel ernaast beginnen. Ik weet niet hoe lang ze prozac slikt en in welke dosis. Maar ze kan beter gaan voor verhogen.

En inderdaad wat verder gezegd werd zorgen dat ze in therapie gaat.
Om achter de oorzaak van de depressie te komen en daar aan te werken.

Sterkte bloempje

Terug naar “Medicatie”