Cece

gebedsgenezing

hoe kijken jullie tegenover gebedsgenezing?
Melis

Re: gebedsgenezing

Wij hebben toevallig laatst een genezingsdienst gehad in de kerk. Ik vond dat heel bijzonder om mee te maken. Ik heb meerdere keren gezien dat het werkt, dus ik kan niet anders dan er positief tegenover staan. Ik heb te weinig geloof om er niet in de geloven ;) Ook vaak verhalen over gehoord; laatst vertelde de pastor nog een verhaal over een man die gelijk genezen was (met daarbij dat de man die dat toen leidde, ook naar onze kerk gaat komen over een tijdje!)
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: gebedsgenezing

Cece schreef:Hoe kijken jullie tegenover gebedsgenezing?
Ik geloof er niet in dat mensen door gebedsgenezing van kwalen, ziekten of aandoeningen genezen kunnen worden.
Wat ik wel geloof is dat mensen (al dan niet tijdelijk) kracht kunnen putten uit hun geloof en dat zoiets een positief effect kan hebben op iemands houding, opstelling of acceptatie van een ziekte.
Dat het gebed of een hogere macht in staat zou zijn mensen daadwerkelijk te genezen acht ik uitgesloten.
Mensen voelen zich misschien beter, maar ze zijn het niet. Maar voor sommige mensen geldt natuurlijk "baat het niet, dan schaadt het niet."
* Liebe Macht Frei *
Melis

Re: gebedsgenezing

En mensen die door dokters al opgegeven zijn en na een gebedsdienst opeens genezen zijn? Hoe verklaar je dat?
Iemand bij mij in de kerk heeft Pfeiffer gehad, zij is genezen door gebed. Sterker nog; na een tijd was er in haar systeem niet eens meer te zien dat ze het gehad had, de dokter was er verbaasd over.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: gebedsgenezing

Melis schreef:En mensen die door dokters al opgegeven zijn en na een gebedsdienst opeens genezen zijn? Hoe verklaar je dat?
Dat lijkt me heel simpel te verklaren. Het is bekend dat mensen die positief in het leven staan, of ergens hoop uit putten
eerder of beter genezen, of het ziekteproces tijdelijk kunnen remmen. Dat heeft vrij weinig met de kracht van God of het gebed
te maken, maar veel meer met de opbrengst van een positieve instelling of hoop.
* Liebe Macht Frei *
Melis

Re: gebedsgenezing

volhoudertje schreef:
Melis schreef:En mensen die door dokters al opgegeven zijn en na een gebedsdienst opeens genezen zijn? Hoe verklaar je dat?
Dat lijkt me heel simpel te verklaren. Het is bekend dat mensen die positief in het leven staan, of ergens hoop uit putten
eerder of beter genezen, of het ziekteproces tijdelijk kunnen remmen. Dat heeft vrij weinig met de kracht van God of het gebed
te maken, maar veel meer met de opbrengst van een positieve instelling of hoop.
Genezen en tijdelijk remmen zijn 2 verschillende dingen he?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: gebedsgenezing

Melis schreef:Genezen en tijdelijk remmen zijn 2 verschillende dingen he?
Ja, dat zijn twee verschillende dingen. Maar ziekten zijn ook niet via gebed te genezen. Kijk maar naar wat er met Sylvia Millecam gebeurd is. Hoop doet wonderen, maar het is enkel een middel of een houvast en niet een medicijn.
* Liebe Macht Frei *
Melis

Re: gebedsgenezing

Dus dan blijft mijn vraag; hoe verklaar je het dat mensen na gebed écht genezen zijn?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: gebedsgenezing

Zoals ik al zei: hoop doet wonderen. Een ‘goed gevoel’ of een positieve instelling kunnen vaak in het voordeel van een zieke werken. Maar ik wil de eerste kankerpatiënt nog zien bij wie alle gezwellen en uitzaaiingen door gebedsgenezing als sneeuw voor de zon zijn verdwenen.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Matrix
Berichten: 1065
Lid geworden op: 22 aug 2009 22:25
Locatie: Friesland.

Re: gebedsgenezing

Toevoeging op volhoudertje; Ook hier denk ik dat bevestigingsbias een grote tol speelt. Mensen met een religieuze inslag neigen verklaringen te zoeken in die hoek - ook al de 'genezing' misschien wel een hele andere oorzaak heeft. Ook zijn het vaak moeilijk te controleren verhalen die van mond op mond worden overgedragen en mogelijk zelfs worden overdreven om het groots te laten lijken. Als ik mij voorstel dat iemand met gigantische hoop op beterschap gezegend wordt door een gebed in het bijzijn van honderden andere gelovigen vind ik het logisch dat al die mensen (redenerend vanuit hun godsdienstige bias) daar met open ogen intrappen. Er zullen misschien gevallen zijn waarin het (met genoeg hoop en een positieve instelling) ziektebeeld geremd of genezen is - maar ach. Toeval bestaat, sommige mensen winnen immers ook de loterij. En juist de verhalen van de winnaars wordt de nadruk op gelegd. ;)
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: gebedsgenezing

Gebedsgenezing werkt wel ook al kan je je afvragen of het meer te maken heeft met het genezend effect van de placebo of iets anders.
Inzicht als Uitweg..
Cece

Re: gebedsgenezing

volhoudertje schreef:Zoals ik al zei: hoop doet wonderen. Een ‘goed gevoel’ of een positieve instelling kunnen vaak in het voordeel van een zieke werken. Maar ik wil de eerste kankerpatiënt nog zien bij wie alle gezwellen en uitzaaiingen door gebedsgenezing als sneeuw voor de zon zijn verdwenen.
Borderline en positief denken?
Liezel

Re: gebedsgenezing

Waarom zou iemand met borderline niet positief kunnen denken?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: gebedsgenezing

Cece schreef:Borderline en positief denken?
Overweeg je om je door middel van gebedsgenezing te laten genezen van Borderline, Cece?
* Liebe Macht Frei *
Cece

Re: gebedsgenezing

ja en van narcisme. Ik hoop het echt want zoals nu is het niet leefbaar
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: gebedsgenezing

Ik betwijfel of gebedsgenezing het wondermiddel is waar je op hoopt.
* Liebe Macht Frei *
Liezel

Re: gebedsgenezing

Ik vraag me af of het gaat helpen. Daarin speelt vast mee dat ik zelf niet gelovig ben.
Maar ik zie borderline als een naam voor het niet weten om te gaan met emoties. Je zult dus moeten leren om anders met emoties om te gaan. Dat doe je niet door te bidden, dat doe je door veel te oefenen.
Geloof kan wel helpen om de kracht te vinden ervoor te blijven gaan maar het zal je niet van de ene op de andere dag veranderen in iemand die haar emoties onder controle kan houden. Dat is een proces en dat vraagt tijd en energie.

Just my 2 cents.
Melis

Re: gebedsgenezing

Ik zou zeggen; ga er voor! Zelfs al zou je geloven dat het alleen werkt onder het kopje van 'placebo'

Terug naar “Medicatie”