Sooky

Ervaringen met Amitriptyline

Hallo,

Sinds 4 weken gebruik ik Amitriptyline en ik moet zeggen dat dit eindelijk het medicijn is waar ik de minste bijwerkingen van heb en dat het beste werkt. Kan eigenlijk geen bijwerkingen opnoemen behalve dan dat als je hem inneemt dat je dat voor het slapen moet doen want je valt een uur later in slaap als een blok.

Heb al verschillende medicijnen gehad efexor, zoloft, paroxetine, Mirtazapine en nog een paar waar ik de naam niet meer weet.

Ik had last van paniekaanvallen, verlies van mn moeder en het leven niet meer zien zitten.

Ik had de hoop op het vinden van een goed medicijn al opgegeven. Zo zie je houdt moed iedereen ook voor jou is er een juist medicijn.

Groetjes,

Sooky

love3
Bibbertje

Re: Amitriptyline

paroxetine had ik ook, jeemig dat spul is echt vrezelijk heftig, ik ben daarmee gestopt.
Sooky

Re: Amitriptyline

Bibbertje schreef:paroxetine had ik ook, jeemig dat spul is echt vrezelijk heftig, ik ben daarmee gestopt.
Jah klopt ik had er ook hele nare bijwerkingen van zoals Hoofdpijn, erectie problemen, zo duf als een konijn en ga zo maar ff door..

Ben blij dat er ook medicijnen bestaan die wel de oorzaak aanpakken zonder bijwerkingen..
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Amitriptyline

Hoi Sooky,
ik ben erg blij dat dit middel voor je werkt... maar de oorzaak wegnemen, nee.
Ik geloof niet dat een pil dat kan, trouwens.
Je schreef er over, dat je last hebt/ had van paniekaanvallen, het verlies van je moeder en "het leven niet meer zien zitten".

Als een pil je rouw iets minder rauw maakt, dan is dat een zegen.
Maar het verwerken "moet" je nog steeds zelf doen (al is dat voor sommigen een natuurlijjk proces, wat gewoon gebeurt zonder therapeut).
De angstaanvallen en "het niet meer zien zitten" klinken mij in de oren als heftige rouw - dan heeft steun van een therapeut om een en ander te verwerken zin.

Is een en ander verwerkt, kun je stoppen met de amitriptyline zonder dat er nieuwe angstaanvallen of sombere gevoelens komen.
Sooky

Re: Amitriptyline

Hoi Janneke,

Jah klopt inderdaad ik snap wat je bedoeld.
Een rouwproces kan ook niet weggaan door een pilletje. maar het kan het wel dragelijker maken.
Waardoor je zelf doorhebt dat je gewoon weer met je leven verder kan.

Ik heb ook Terapie gehad maar het probleem met mij is dat ik die mensen te snel doorheb waardoor ik altijd zeg wat ze willen horen.
Op een of andere manier kan ik daar niet mee omgaan of is de terapeut niet goed dat kan natuurlijk ook.

Voordat mn moeder overleed had ik al paniekaanvallen maar dat kwam meer omdat mijn ouders gingen scheiden en ik woonde al 7 jaar met een vrouw samen terwijl ik wist dat ik homo maar daar niet voor uit durfde te komen.

Nu heb ik gelukkig een leuke lieve vriend en woon met hem samen.
Afbeelding

Alleen heb ik nog wel eens paniekaanvallen als ik met de medicatie stop en dat heeft dan inderdaad weer met het verlies van mn moeder te maken en bang ben om mn vriend te verliezen..

Maar in de loop van de tijd zal het alleen maar beter gaan..
Bibbertje

Re: Amitriptyline

Sooky schreef:
Bibbertje schreef:paroxetine had ik ook, jeemig dat spul is echt vrezelijk heftig, ik ben daarmee gestopt.
Jah klopt ik had er ook hele nare bijwerkingen van zoals Hoofdpijn, erectie problemen, zo duf als een konijn en ga zo maar ff door..

Ben blij dat er ook medicijnen bestaan die wel de oorzaak aanpakken zonder bijwerkingen..
Ik zag groene vlekken, werd duizelig, ik zal de wereld gewoon in slowmotion.... geen eetlust, idd heeeeeeel erg duf, waggelde als een pinquin! Rotspul dus!
Sooky

Re: Amitriptyline

Jah dat van dat geen eetlust ken ik ook wel inderdaad..

echt zooi..

Maar ik ken wel iemand waar het wel bij werkt en die slikt het al heel lang en zou nooit meer zonder willen..

Vaag he dat medicijnen zo verschillend kunnen zijn bij bepaalde mensen..

Er zal ook wel iemand zijn die helemaal tegen mijn medicijnen is..
Faker

Re: Amitriptyline

Janneke schreef:Hoi Sooky,
ik ben erg blij dat dit middel voor je werkt.. maar de oorzaak wegnemen, nee.
Ik geloof niet dat een pil dat kan, trouwens.
Je schreef er over, dat je last hebt/ had van paniekaanvallen, het verlies van je moeder en "het leven niet meer zien zitten".

Als een pil je rouw iets minder rauw maakt, dan is dat een zegen.
Maar het verwerken "moet" je nog steeds zelf doen (al is dat voor sommigen een natuurlijjk proces, wat gewoon gebeurt zonder therapeut).
De angstaanvallen en "het niet meer zien zitten" klinken mij in de oren als heftige rouw - dan heeft steun van een therapeut om een en ander te verwerken zin.

Is een en ander verwerkt, kun je stoppen met de amitriptyline zonder dat er nieuwe angstaanvallen of sombere gevoelens komen.

Je kan het beter niet zomaar stoppen maar afbouwen in overleg met je arts, ook niet als je denkt dat het wel weer goed gnoeg gaat om zonder deze medicijnen verder te kunnen..

E. Wat gebeurt er als er plotseling gestopt wordt met het innemen van Tryptizol?
Antidepressiva zijn niet verslavend. Het is echter mogelijk dat bij plotseling stoppen in sommige gevallen onthoudingsverschijnselen optreden. De volgende verschijnselen zijn hiermee in verband gebracht: misselijkheid, hoofdpijn en vermoeidheid. Geleidelijke verlaging van de dosis gedurende twee weken kan leiden tot irritatie, rusteloosheid en droom- en slaapstoornissen. Deze verschijnselen zijn over het algemeen mild en gaan vanzelf weer over. Geadviseerd wordt om de dosering geleidelijk te verminderen. Het is belangrijk dat u niet op eigen initiatief stopt met het innemen van Tryptizol, maar alleen op advies van of in overleg met uw arts.


http://hulpgids.nl/oud/medicijnen/medic ... tyline.htm
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Amitriptyline

Janneke schreef:
Is een en ander verwerkt, kun je stoppen met de amitriptyline zonder dat er nieuwe angstaanvallen of sombere gevoelens komen.
*Franje schreef:Je kan het beter niet zomaar stoppen maar afbouwen in overleg met je arts, ook niet als je denkt dat het wel weer goed genoeg gaat om zonder deze medicijnen verder te kunnen..
Klopt helemaal.
Voor alle duidelijkheid: ik had het niet over "een bepaald" tijdstip en ook niet over 'ach, dan stop je toch gewoon' oid.
Het ging mij er om, dat de pil zelf een zegen kan zijn, maar de oorzaak niet aanpakt.
Heb je de oorzaak aangepakt (okee, dat kun je een tijdstip noemen, en hoe je het goede tijdstip moet weten is altijd gokken)
dan kun je stoppen met het hulpmiddel (=pil) omdat het echte werk gedaan is zonder al te veel gedoe.
(Dat is een mogelijkheid, "dat je kunt stoppen", geen kwestie die je efkes in je eentje bepaalt.)
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Amitriptyline

Sooky schreef: Ik heb ook terapie gehad maar het probleem met mij is dat ik die mensen te snel doorheb waardoor ik altijd zeg wat ze willen horen.
Op een of andere manier kan ik daar niet mee omgaan of is de terapeut niet goed dat kan natuurlijk ook.
Tja, ooit woonde ik in de buurt van Katwijk aan Zee. Voor knullen die op jongens vallen is dat "niets gedaan" (op je 18e gauw naar de grote stad!).
Als jouw achtergrond daar min of meer op lijkt: dan heb je waarschijnlijk erg goed geleerd, sociaal wenselijke antwoorden te geven.
(Als vaardigheid heeft dat beslist nut, maar het is het leukste als je de vaardigheid bewust aan- of uitschakelt, als het geen automatisme is.)
Als je dan niet bij bijv. iemand van de Schorerstichting zit (die vaker met dit bijltje hakken) maar bij een psycholoog die jou zo'n prettige, brave client vindt, die zo braaf doet wat de bedoeling is - tja, dan heb je er idd weinig aan.
Triest, want 1 van de "krachten" - een van de dingen die een goede therapie zo bijzonder kan maken, is dat je je gekend, erkend en gezien voelt, ook - of misschien juist - in je pijnlijke, moeilijke kanten.
Sooky schreef:Nu heb ik gelukkig een leuke lieve vriend en woon met hem samen.
FIJN!!!
bobomelo

ervaring met Amitriptyline?

ben benieuwd..
ik ga vanavond voor het eerst deze medicijnen gebruiken, eerste 3 dgn 2 pilletjes s'avonds en daarna 3 dgn 3 pilletjes, en dan belt huisarts van hoe en wat....
Mickey~

Re: ervaring met amitriptyline?

ik weet dat mijn vader die ooit geslikt heeft, en toen veel last had van de bijwerkingen, dat hij heel beroerd van die pilletjes werd, alsof hij het aan zijn hart had.

Uiteindelijk bleek het ook helemaal niet goed dat hij die had gekregen, jaren later is gebleken dat de klachten die mijn vader had niets met overspannenheid (want daar kreeg hij dit voor) te maken hadden, maar met de auto-immuun ziekte die hij blijkt te hebben.
bobomelo

Re: ervaring met amitriptyline?

oke...klinkt niet heel lekker, maar als hij geen auto-immuunziekte had dan waren de bijwerking wss ook een stuk minder?
Mickey~

Re: ervaring met amitriptyline?

Dat weet ik niet eerlijk gezegd. Ik weet wel dat hij een vrij hoge dosering had gekregen en dat later die ook verlaagd is toen hij eindelijk eens was gaan aangeven bij de huisarts dat hij zo beroerd werd (hij dacht eerst dat het er wel bij zou horen in het begin).
bobomelo

Re: ervaring met amitriptyline?

oke!
is wel goed afgelopen verder dan?
ik heb nu net 2 stuks geslikt, is 50 mg, is geen hoge dosering, max is dacht ik 300 mg wat ik zo las in de bijsluiter!
ik ga over 3 dgn naar 75 mg, dus das dan denk ik nog niet zo heel hoog!
Mickey~

Re: ervaring met amitriptyline?

Ja hoor, het is wel goed afgelopen! Alleen als je dus zo'n last krijgt, wilde ik zeggen, dan kun je beter wel gelijk even naar je huisarts gaan, want dat hoort er dus niet echt bij. Je krijgt dan wel minder voorgeschreven. Mijn vader heeft dat toen naar mijn mening iets te lang aangezien met t idee, oh, dat hoort er gewoon even bij.
En ik geloof dat mijn vader een van de hoogste doseringen had toen.
Snap ook niet waarom ze dat gedaan hadden.
Mickey~

Re: ervaring met amitriptyline?

het is goed afgelopen qua die medicijnen dan hé, neem aan dat je dat bedoelde.
Want qua de ziekte die hij eigenlijk blijkt te hebben dus niet helaas.
bobomelo

Re: ervaring met amitriptyline?

oke!
snap de tip!
zal er om denken als ik ook wat merk op dat gebied!
ben wel benieuwd of ik lekker zal slapen omdat het ook een sederende werking heeft!
en kan wel wat slaap gebruiken!
Mickey~

Re: ervaring met amitriptyline?

En, hoe is het gegaan met de eerste dosis?
Neem aan dat je er niet gelijk iets van merkt?
bobomelo

Re: ervaring met amitriptyline?

heb sinds tijden heeeeeeerlijk geslapen!!!niet eens snachts eruit om te plassen!!!

heb het spul om 2130uur ingenomen, ben om 2215naar bed gegaan(uur voor die tijd moest ik het innemen)
maar zou om 9uur bij fysio zijn, ik wekker op 8uur, douchen, werd het me toch zwart voor de ogen, ik snel douche uit, zitten daar in de douche....toen het weer wat ging, snel afgedouched en half afgedroogd ben ik op het badrand gaan zitten, was nog steeds beetje dizzy en zwart voor me ogen!
toen ik aangekleed was, nog even 15 minuten op de bank geleden, en toen naar fysio gegaan, toen ging het wel weer!

en heb vandaag weer wat gegeten, 4 crackers, 1 broodje, 1 banaan, en ....2 oliebollen! straks nog hapje warm eten hoop ik!
weet niet of dit nu komt door die medicijnen of omdat koen en ik goed gepraat hadden en dat de spanning tussen ons ook weg was, maar merkte wel dat ik rustiger in me hoofd was!!!
Mickey~

Re: ervaring met Amitriptyline?

Fijn dat je er wat rustiger van wordt bobomelo!
Dat van dat zwart voor je ogen lijkt mij minder, maar dat kan misschien ook komen omdat je weinig gegeten had?
bobomelo

Re: ervaring met Amitriptyline?

zou ook kunnen, en dat dan in combinatie met die pillen...
we zullen zien, heb nu redelijk gegeten, dus hoop dat het morgen niet net zo gaat onder de douche ....!
Mickey~

Re: ervaring met Amitriptyline?

hopelijk is het vanochtend beter gegaan!?
bobomelo

Re: ervaring met Amitriptyline?

vannacht niet als een roos geslapen, niet gepiekerd ofzo,maar was gewoon veel wakker...
rond half tien van bed afgegaan, gedouched, en toen werd het weer beetje zwart voor mijn ogen, met dat rare gevoel in je buik wat erbij hoort(bij flauwvallen)
maar nu gaat het wel weer, ben wel beetje dizzy....
Mickey~

Re: ervaring met Amitriptyline?

Hey bobomelo

Heb je dat dan alleen sinds die medicijnen?
Zelf heb ik wel eens dat het wat zwart voor de ogen wordt als ik slecht heb geslapen en dus heel moe ben.
Ook als ik te snel opsta na het wakker worden, en dan houdt het ook even aan.
Als je probeert even in bed nog wat liggen te rusten voordat je echt opstaat na het wakker worden?
En anders, als het aanhoudt, even met je huisarts overleggen hoor, want dit is natuurlijk niet fijn!

:knuffel:

Terug naar “Medicatie”