Annemie2468

ASS en regulier onderwijs verder zetten?

Wij hebben een zoontje van 6 met ASS.
Hij is rond zijn 4jaar jaar beginnen praten(daarvoor wijsde hij alles aan wat hij wou)

Toen hij op 2.5jaar met school is gestart(in April)hebben we hem het jaar nadien het peuterklasje opnieuw laten doen omdat hij het enorm moeilijk had met verandering en we hem niet onmiddelijk los wouden trekken van zijn vertrouwde juf.

Tot nu toe heeft hij het steeds goed gedaan in het regulier onderwijs.
Na de tweede kleuterklas is hij nu dit jaar gestart in het eerste leerjaar.
Hij verveelde zich enorm in de tweede kleuterklas en zelf de oefeningetjes van de derde kleuterklas verveelden hem.

Het probleem dat we nu ondervinden is dat hij helemaal niet gelukkig is in het eerste leerjaar, hij gaat s ochtends als de les net gestart is, een half uur op het toilet zitten en dan zegt hij tegen de GON begeleidster als die hem gaat halen "ik wil niet terug in de klas want ik weet dan niet wat doen"

Ieder ochtend vloeien de tranen en als ik hem s avonds lang uitvraag over hoe hij zich voelt dan komt alles naar boven en zegt hij dat hij zich ongelukkig voelt geen kindje meer te kunnen zijn.

Dit gaat echt door merg en been, onze kinderen de dag van vandaag hebben zoveel prestatie druk wat onnodige stress met zich meebrengt.

s nachts wordt hij regelamtig wakker door "terreur" dromen. Hij lijkt dan wakker te zijn(ogen open, zit recht en brabbelt) maar dat is hij niet, hij krijst dan ook als een dier dat geslacht word, vreselijk gewoon.
Weet hier iemand raad mee?

Mijn vraag is nu eigenlijk, hou ik mijn kind op een gewone school of overweeg ik hem naar een type 7 school te doen?
Het laatste wat ik wil is dat onze zoon nu al een afkeer van school zou krijgen gewoon omdat hij het gevoel heeft niet begrepen te worden door zijn juf(GON begeleiding 2x p/w en dan gaat het wel goed en daar kijkt hij ook telkens naar uit)

Groetjes :o)
Superwoman

Re: ASS en regulier onderwijs verder zetten?

Ik vermoed dat je Belgische bent en heb geen ervaring met het Belgische onderwijssysteem maar ik zou je adviseren om eens te gaannkijken bij een school voor speciaal onderwijs. Ga eens kijken wat zedaar doen en of dat bij jouw zoontje past.

Je zou eventueel ook kunnen kijken naar alternatieve vormen van onderwijs. Misschien is montessori onderwijs wel passenb bij je zoontje.
Kijk overal goed rond en praat met zoveel mogelijk mensen om een weloverwogen keuze te kunnen maken.

Succes
Gebruikersavatar
Selfje
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 jan 2012 13:27

Re: ASS en regulier onderwijs verder zetten?

hoi Annemie,

Zoals je het beschrijft, komt het op mij over dat je zoon niet gelukkig is met het huidige onderwijs.

Zijn er mogelijkheden op de huidige school dat ze zijn leerstof aanpassen naar zijn niveau?

Komen jullie er niet uit met deze school, dan raad ik je aan om in het speciale onderwijs te kijken
wat ze hem daar kunnen bieden.


succes!
Laat je glimlach de wereld veranderen,
maar laat de wereld niet je glimlach veranderen.
Annemie2468

Re: ASS en regulier onderwijs verder zetten?

Hallo,

Alvast bedankt voor jullie reactei :o)
Ik ben zelf ook naar schhool gegaan in het freneitonderwijs, mijn voorkeur ging initieel ook uit naar een alternatieve onderwijsvorm maar hier in België raden de instanties die kinderen met ASS ondersteunen dit af.....

We hebben ooit een speciale school bezocht(onze zoon was toen ± 4jaar) en ik had toen helemaal geen goed gevoel hierbij.

Misschien heb ik zelf nog niet aanvaard dat onze zoon anders is dan anders.....??????

Deze scholen opnieuw bezoeken is misschien de boodschap.

Bye
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: ASS en regulier onderwijs verder zetten?

Annemie2468 schreef: Ik ben zelf ook naar schhool gegaan in het freneitonderwijs, mijn voorkeur ging initieel ook uit naar een alternatieve onderwijsvorm maar hier in België raden de instanties die kinderen met ASS ondersteunen dit af.....
Hoi Annemie,
wat een raar advies...!
Juist kinderen "die een beetje anders dan anders zijn" kunnen baat hebben bij zaken zoals een individueel takenpakket. En misschien is hij (als hij zich zo verveelde) behalve/ in plaats van een ASS.er wel hoogbegaafd.
Als hij dan in zijn eigen tempo mag werken, knapt hij wellicht op.

Annemie2468 schreef:Misschien heb ik zelf nog niet aanvaard dat onze zoon anders is dan anders.....??????
Dat kan heel geod, maar dat verklaart niet, waarom hij zulke nachtmerries (of wat het ook precies wezne moge) heeft.

En nog even een andere tip: kinderen met ASS kunnen enorm baat hebben bij een "motorische" aanpak, vooral als het evenwicht goed getraind wordt.
(Dus als er iets als kinderacrobatiek in de buurt is, of paardrijden, of als jullie een schommel of een trampoline in huis kunnen hebben, of als iemand "MRT" doet, motorische remedial teaching - aangeraden!!)

Terug naar “Autisme spectrum stoornissen”