crypt0read

Het fladder fenomeen

Wat zou er gebeurt, als een autistisch/gehandicapt persoon stopt met fladderen?

Mij is verteld dat men dit kan doen, omdat hun rechter- en linkhersenhelft niet goed samenwerkt. Men fladdert en brengt zichzelf in een trance. Is fladderen een copingstrategie?
TheEmperor85

Re: Het fladder fenomeen

Paar vraagjes, ter verduidelijking :

+ Wat bedoel je met 'fladderen' ?
+ Waarom schrijf je autistisch/gehandicapt?
+ Wie heeft je verteld dat autisten zich in een trance begeven?
+ Een copingstrategie.. coping with what?..
Gebruikersavatar
Selfje
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 jan 2012 13:27

Re: Het fladder fenomeen

1 vraag kan ik misschien beantwoorden :)

fladderen is een veel gebruikt woord voor stereotiep en herhaald motorisch gedrag (bijvoorbeeld draaien van handen of vingers of complexe bewegingen met het hele lichaam).

de overige vragen waag ik me niet aan ;) die laat ik over aan de TS
Laat je glimlach de wereld veranderen,
maar laat de wereld niet je glimlach veranderen.
crypt0read

Re: Het fladder fenomeen

TheEmperor85 schreef:Paar vraagjes, ter verduidelijking :

+ Wat bedoel je met 'fladderen' ?
"vaker zie ik hem enkele keren per dag met zijn armen horizontaal zeg maar en dan van die schokkende snelle bewegingen"

http://autisme.startpagina.nl/prikbord/ ... g-13328784
+ Waarom schrijf je autistisch/gehandicapt?
Omdat dit fenomeen voornamelijk bij autistische en verstandelijk gehandicapte mensen voorkomt.
+ Wie heeft je verteld dat autisten zich in een trance begeven?
Mij is verteld dat als iemand fladdert, hij dit doet om in een soort van trance te komen.
+ Een copingstrategie.. coping with what?..
Spanningen, stress, angst, etc.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15133
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Het fladder fenomeen

crypt0read schreef:Mij is verteld dat als iemand fladdert, hij dit doet om in een soort van trance te komen.
Mensen met een verstandelijke beperking die ook autistisch zijn maken wel eens ongecontroleerde bewegingen, maar ze doen dit niet om in een trance te raken. Degene die
je dat verteld heeft kletst uit zijn nek.

Het kan inderdaad met spanning, stress en angst te maken hebben. Maar dat zou ik geen
'coping mechanisme' willen noemen.
* Liebe Macht Frei *
crypt0read

Re: Het fladder fenomeen

Het is "gewoon" hun reactie op spanning, angst, stress, enthousiasme, etc. ??

Zo kon ik ooit eens een jongen van een jaar of zes, die helemaal dol was op verkeersborden. Een keer gaf ons leraar hem een verkeersbord, en toen ging hij op zijn hurken zitten, en begon hij helemaal te trillen (omdat hij zich aanspande?). Volgens mij hoort dit ook bij het fladder fenomeen, en ik vond het altijd heel apart om te zien. Die jongen deed dat als hij dus heel vrolijk en enthousiast ergens over was. En terwijl hij op zijn hurken zat en trilde, lachte hij ook en werd hij een beetje rood.
TheEmperor85

Re: Het fladder fenomeen

crypt0read schreef:Wat zou er gebeurt, als een autistisch/gehandicapt persoon stopt met fladderen?

Mij is verteld dat men dit kan doen, omdat hun rechter- en linkhersenhelft niet goed samenwerkt. Men fladdert en brengt zichzelf in een trance. Is fladderen een copingstrategie?
Ik begrijp nogsteeds niet helemaal waar je nou heen wilt met dit verhaal.
Hoezo moet iemand stoppen met 'fladderen' dan? (wat een vreselijk woord trouwens. Fiepen is al erg genoeg)

En er is je verteld dat iemand wat kan doen? Fladderen of stoppen met fladderen? En wat heeft dat met de performaal-verbaal kloof te maken?
In mijn geval zitten er 22 IQ-punten verschil tussen linker en rechter hersenhelft, maar ik heb mezelf nog niet op 'fladderen' kunnen betrappen?
Of bedoel je misschien het onbewust van voor naar achter wiegen? Ja dat deed ik als kind constant, maar heb het afgeleerd om dat in bijzijn van andere mensen te doen. Is dat het antwoord op je vraag? En wat er dan gebeurd: niets. Je stopt gewoon. En nogmaals..dat heeft helemaal niets met een vermeende 'trance' te maken.
crypt0read

Re: Het fladder fenomeen

TheEmperor85 schreef: Ik begrijp nogsteeds niet helemaal waar je nou heen wilt met dit verhaal.
Hoezo moet iemand stoppen met 'fladderen' dan? (wat een vreselijk woord trouwens. Fiepen is al erg genoeg)
Lezen en interpreteren is soms moeilijk. Ik heb namelijk niet gezegd dat iemand MOET stoppen met fladderen, maar ik vroeg mij af wat er geestelijk met iemand gebeurt, als je iemand hebt die dwangmatig fladdert (ik gebruik het woord wel, omdat ik er niks tegen heb. Wapperen vind ik zelf weer een raarder woord) dwingt hiermee te stoppen. Of dat degene uit zichzelf stopt. Bijvoorbeeld in de puberteit. Dat degene zichzelf dit afleert. Zou hij dan misschien socialer worden? Of juist agressiever?
En er is je verteld dat iemand wat kan doen? Fladderen of stoppen met fladderen? En wat heeft dat met de performaal-verbaal kloof te maken?
In mijn geval zitten er 22 IQ-punten verschil tussen linker en rechter hersenhelft, maar ik heb mezelf nog niet op 'fladderen' kunnen betrappen?
Of bedoel je misschien het onbewust van voor naar achter wiegen? Ja dat deed ik als kind constant, maar heb het afgeleerd om dat in bijzijn van andere mensen te doen. Is dat het antwoord op je vraag? En wat er dan gebeurd: niets. Je stopt gewoon. En nogmaals..dat heeft helemaal niets met een vermeende 'trance' te maken.
[/quote]
Zelf heb ik het nooit over een performaal-verbaal kloof gehad. Doelde meer op een slechtere werking. Is mij verteld, dat het fladder fenomeen voortkomt uit de linker en de rechter hersenhelften, die slecht met elkaar samen werken. Iemand die stopt met fladderen, zou dan misschien nog meer moeite krijgen met prikkels verwerken?
TheEmperor85

Re: Het fladder fenomeen

crypt0read schreef: Lezen en interpreteren is soms moeilijk.
Dat blijkt. 'Moeten' dient hier geïnterpreteerd te worden als 'hoezo zou je dat willen, wat voor doel heb je voor ogen'. Heel normaal Nederlands gebruik om dan het woord 'moeten' te gebruiken crypky. Iemand zegt tegen jou 'spring eens van die brug', en dan zeg jij: 'hoezo zou ik van die brug moeten springen?' .. Zie je? Weer het woord moeten.
Wel een beetje naief om zo'n grammaticale discussie te starten met ten eerste een auti..en dan ook nog eens een auti die je nét verteld heeft 22 IQ punten verschil te hebben tussen performaal en verbaal. Als ik performaal redelijk normaal functioneer, afgezien van wat onhandigheid, wat all over dit forum te lezen is, hoe hoog zou m'n verbale capaciteit dan zijn denk je?..Take a wild guess. En begin dan voorál geen morfologische/fonologische grammaticale discussies :lol: Don't even think about it.
crypt0read schreef: ik vroeg mij af wat er geestelijk met iemand gebeurt, als je iemand hebt die dwangmatig fladdert dwingt hiermee te stoppen. Of dat degene uit zichzelf stopt. Bijvoorbeeld in de puberteit. Dat degene zichzelf dit afleert. Zou hij dan misschien socialer worden? Of juist agressiever?
Neen. Geen van tweeën. En je hebt nogsteeds je nieuwsgierigheid hier naar niet uitgelegd. Maar achteraf gezien wil ik dat misschien ook wel niet weten..

crypt0read schreef:Zelf heb ik het nooit over een performaal-verbaal kloof gehad.
Yes you have. De 'slechte werking' tussen linker en rechter hersenhelft IS de befaamde P-V kloof. Dat komt hier uit voort. Mavo-neurologie, leek me. En als je daar nooit biologie heb gehad, dan is daar nog altijd ons aller vriend Google. Scheelt weer wat onzinnige posts ;)
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Het fladder fenomeen

crypt0read schreef:Wat zou er gebeurt, als een autistisch/gehandicapt persoon stopt met fladderen?
...nou is ieder mens anders...
...en hoezo zou dat moeten...
maar ik vermoed, dat der dingen fiks misgaan.

Er zijn nogal wat mensen (al dan niet met allerlei stempeltjes) die het nodig hebebn, om hun evenwichtsorgaan te stimuleren, ze "moeten" bewegen. Doen ze dat niet, dan voelen ze zichzelf niet, voelen ze zich verloren of onveilig, bouwen stress op, dat soort dingen.
(Het valt wel op te lossen als aan de oorzaak wordt gewerkt: vaal zijn er storende primiteive reflexen aanwezig. Dwz.: reflexen, die je als kleuter al "kwijt" had moeten zijn. Reflexen, die toen een functie hadden, en nu niet meer, je in de weg zitten.)
crypt0read schreef:Mij is verteld dat men dit kan doen, omdat hun rechter- en linkhersenhelft niet goed samenwerkt.
Ik denk van niet: je evenwichtsorgaan heeft daarweinig mee te aken.
crypt0read schreef: Men fladdert en brengt zichzelf in een trance.
Denkbaar: iedere beweging die je x keer herhaalt, kan dat doen.
crypt0read schreef:Is fladderen een copingstrategie?
Hangt af, van wat je onder 'coping' verstaat. (Maar in die zin, dat mensen hoogst ongelukkig worden, als ze niet mogen fladderen zou je het zo kunnen noemen.)

Terug naar “Autisme spectrum stoornissen”