Gebruikersavatar
YutaYuneYunesson
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 nov 2011 23:17

Zien met ogen dicht, gewoon nieuwschierig

Hallo

Ik weet niet onder welk topic deze vraagt het best zou passen, maar misschien dat er iets bekent is onder autisme:

Wat ik ervaar, zover ik kan herinneren, is dat zodra ik mijn ogen sluit (vooral in het donker), ik hele filmpjes zie afspelen, dit kan zowel realitische zijn, als getekent,figuratief of abstract en nog heel veel andere mogelijkheden.
Ik visualiseer het mij niet ik heb er geen invloed op, op wat ik te zien krijg.

Een ding los hiervan: is het mij vaker gelukt om een fel licht te visualiseren met mijn ogen dicht, nadat ik mijn ogen dan open, zie ik een zonnenvlek, net als dat je zou hebben als je naar een spot van een lamp hebt gekeken.

Mijn theorie hierover is: Dat mensen die denken in beeld, of een hoog visualisering voormogen hebben, een "grotere" opslag hebben van beelden die in het hoofd zijn opgeslagen dan gemiddelde mensen die beelden dan terug zien in hun dromen en dat mensen met die grotere opslag van beelden dit proces al hebben enkel bij het al rust nemen fysiek (ogen sluiten en/of rusten,liggen,even tot hun zelf komen)

Nu puur uit nieuwschierigheid, vraag ik mij dan af of hier al een wetenschap over is, ik zou dat erg interessant vinden.
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Zien met ogen dicht, gewoon nieuwschierig

Ik heb dat voor ik ga slapen, het is ook lastig op sommige momenten in slaap te raken doordat ik echt erin 'meegetrokken' word en heel erg moet nadenken om de klik te maken van dit wil je niet denken(als het nare ervaringen zijn), en over te gaan naar iets anders.

Ik heb ook elke nacht heel bewuste dromen, wel meestal leuke , maar echt hele verhalen met mensen erin die ik soms al 20 jaar niet meer heb gezien. Ik weet ook bijna altijd wat ik heb gedroomd en in de dag blijft het soms nog 'hangen'.

Heb er nooit iets achter gezocht omdat het voor mij zo 'normaal is' , maar ben benieuwd wat jij erover vind als verklaring.
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
viooltje

Re: Zien met ogen dicht, gewoon nieuwschierig

heel herkenbaar

ik gebruik het tijdens het mediteren, en laat het zijn gang gaan,
soms kan het vlekken zijn, vormen, enz..., kleuren die zich mengen,
ik ben dat in realiteit ook iemand die bij vlekken en schaduwen van alles kan zien,
zo zag ik bij toilettegels die niet effen waren, engeltjes, en nog veel meer

als kind had ik voor het slapen gaan, zo spiraal dat draaide, was best eng om zo in slaap te vallen, keerde telkens terug als ik mijn ogen sloot

ook als me in een drukke discotheek ging, waar veel flitslichten waren, met het slapen gaan,
je ogen sluiten en deze verder ga, flitslichten die van alles kanten op kwam

ik denk ook dat het veel meer voorkomt bij mensen die in beelden denken,
ook fotografische geheugen zou ook een rol kunnen spelen
je kijkt iets en je sluit je ogen en het zelfste beeld zie je met je ogen gesloten,
wat ook in je geheugen word opgeslagen, en later terug kan keren met je ogen gesloten
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Zien met ogen dicht, gewoon nieuwschierig

YutaYuneYunesson schreef: Een ding los hiervan: is het mij vaker gelukt om een fel licht te visualiseren met mijn ogen dicht, nadat ik mijn ogen dan open, zie ik een zonnenvlek, net als dat je zou hebben als je naar een spot van een lamp hebt gekeken.
Ja, die herken ik: dat licht doet som szelfs pijn aan je ogen.
Met name 'swinters vind ik het een leuk spelletje.

YutaYuneYunesson schreef:Wat ik ervaar, zover ik kan herinneren, is dat zodra ik mijn ogen sluit (vooral in het donker), ik hele filmpjes zie afspelen, dit kan zowel realitische zijn, als getekent,figuratief of abstract en nog heel veel andere mogelijkheden.
Ik visualiseer het mij niet ik heb er geen invloed op, op wat ik te zien krijg.
Bij mij is het iets minder levendig, maar erg herkenbaar. (Bij mij vooral als ik het druk heb/ heb gehad.)
YutaYuneYunesson schreef:Mijn theorie hierover is: Dat mensen die denken in beeld, of een hoog visualisering voormogen hebben, een "grotere" opslag hebben van beelden die in het hoofd zijn opgeslagen dan gemiddelde mensen
Ja, dat denk ik ook.
(Uberhaupt: hersenen volgen op wat jij zoal doet. Er zijn proeven gedaan met vrijwilligers, dat hun ogen lichtdicht werden afgedenkt, 3 dagen lang, (brrr - mij niet "gezien"...!) en dan braille leren. Nou, dat zag je dus binnen 3 dagen terug in de hersenen: dat de visuele cortex, die zich 'verveelde' braille gegevens was gaan opslaan...
YutaYuneYunesson schreef:en dat mensen met die grotere opslag van beelden dit proces al hebben enkel bij het al rust nemen fysiek (ogen sluiten en/of rusten,liggen,even tot hun zelf komen)
Hm - volgens mij hoeft dit niet.
Maar: bij rust nemen gaat je brein aan de slag, om een en ander te ordenen - en wat bij visuele types geordend moet worden, zijn nu eenmaal visuele zaken.

Zij het, dat aangezien je brein veel plekken hoort te hebben, waar die visuele beelden (..hoe zeg ik dat...) zijn/ worden opgeslagen, is het denk ik niet noodzakelijk, dat je dat proces letterlijk voor je ogen ziet plaatsvinden...
(Dwz.: aangezien er veel visule ruimte hoort te zijn in je brein, zou het opruimen, instraten, etc. makkelijk/ snel en zonder al te beel belden "moeten kunnen"....
Hawk L.

Re: Zien met ogen dicht, gewoon nieuwschierig

Heb ik gistermiddag ook gehad tijdens m'n middagdutje. ;)
Het gebeurt zomaar, soms moet ik nog maar nauwelijks aan iets denken en hup, daar komt een soort filmpje waar ik geen controle over heb en snel ook weer vergeet.
Gebruikersavatar
YutaYuneYunesson
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 nov 2011 23:17

Re: Zien met ogen dicht, gewoon nieuwschierig

Bedankt voor de reactie's!

Heel veel herkenbaarheid:

Ik ben een moeilijke slaper,veelal door teveel gedachtes voor het slapen die niet stil willen liggen. Dit hoeven geen nare gedachtes te zijn, maar ik kan over alles breed nadenken blijkt.

Na een drukke dag, zie ik voor het slapen dezelfde gebeurtenissen nog voor mij, dit is vooral na het uitgaan. Hoor en zie ik nog de drukte van dansende mensen en disco lichten.

Mijn herinneringen aan mijn kleuter/kindertijd, zijn soms erg vaag, het lijkt erop dat ik mij niet meer kan herinneren wat ik heb gedroomd,gefantaseerd of echt heb gedaan, het loopt allemaal door elkaar.
Ik herinner mij wel een spel wat ik speelde voor ik ging slapen: dan deed ik mijn ogen dicht en haarhaalde ik in gedachten "ik wil iets mooi's zien" dat bleef ik herhalen tot ik bij drie deuren kwam, ik kon toen altijd één deur kiezen en als ik daar doorheen ging, vloog ik door een prachtige wereld? vaak een landschap van kastelen,sprookjes,dieren noem maar op.

Wat ik enkel vervelend vind hieraan is als ik ziek ben: Ik zie dan ook allerlij beelden, alleen word ik er dan gek van, want ik wil gewoon slapen. Jou zou dan kunnen zeggen dat het ijlen is, alleen is dat niet zo want beelden zie ik altijd.
tommy9119

Re: Zien met ogen dicht, gewoon nieuwschierig

Herkenbaarheid.. Herkenbaarheid.. Jullie laten het klinken alsof het een ziekte is. Fantaseren(hallucineren, visualiseren, etc) is gewoon fantastisch zodra je het onder controle krijgt. En dat kan, het is ten slotte je eigen brein die het doet.
Hawk L.

Re: Zien met ogen dicht, gewoon nieuwschierig

tommy9119 schreef:Jullie laten het klinken alsof het een ziekte is.
Mij zul je het toch niet horen zeggen. 8)
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Zien met ogen dicht, gewoon nieuwschierig

tommy9119 schreef:Fantaseren (hallucineren, visualiseren, etc) is gewoon fantastisch zodra je het onder controle krijgt. En dat kan, het is ten slotte je eigen brein die het doet.
Het spijt me, maar hallucineren is niet altijd fantastisch.
Laat staan, dat "aangezien het je eigen brein is" je het dus altijd onder controle kunt krijgen. Van alle zenuwverbindingen in die schedel werken er slechts zo'n 15% onder mogelijk bewuste controle.
(Je kunt allerlei technieken leren, om die 15% voor 100% onder controle te krijgen, je kntnog een deel daarbuiten beinvloeden, maar dat is het dan wel zo'n beetje.)
Hawk L.

Re: Zien met ogen dicht, gewoon nieuwschierig

Janneke schreef:Het spijt me, maar hallucineren is niet altijd fantastisch.
Daarin moet ik Janneke wel gelijk geven. Denk maar aan het wetenschappelijk onderzochte "slaapverlamming", waarbij je wel héél enge dingen denkt te zien en te voelen, terwijl je tussen je droom en de ontwaking zit.
Ik kan het gelukkig wel onder controle houden nu en val meestal gewoon terug wat in slaap.
tommy9119

Re: Zien met ogen dicht, gewoon nieuwschierig

Janneke schreef:
tommy9119 schreef:Fantaseren (hallucineren, visualiseren, etc) is gewoon fantastisch zodra je het onder controle krijgt. En dat kan, het is ten slotte je eigen brein die het doet.
Het spijt me, maar hallucineren is niet altijd fantastisch.
Laat staan, dat "aangezien het je eigen brein is" je het dus altijd onder controle kunt krijgen. Van alle zenuwverbindingen in die schedel werken er slechts zo'n 15% onder mogelijk bewuste controle.
(Je kunt allerlei technieken leren, om die 15% voor 100% onder controle te krijgen, je kntnog een deel daarbuiten beinvloeden, maar dat is het dan wel zo'n beetje.)
Waar haal je dat in godsnaam vandaan? Google geeft mij alleen hits over de "je gebruikt maar 15% van je brein" - onzin. De rest kunnen we dus blijkbaar gewoon wegsnijden. :roll:

Overigens, als wat jij zegt waar is, wie of wat bestuurd de rest dan?
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Zien met ogen dicht, gewoon nieuwschierig

tommy9119 schreef:
Waar haal je dat in godsnaam vandaan? Google geeft mij alleen hits over de "je gebruikt maar 15% van je brein" - onzin.
;) Niet alles wat google zegt, geloven, he...? ;)
Laat staan, dat "aangezien het je eigen brein is" je het dus altijd onder controle kunt krijgen. Van alle zenuwverbindingen in die schedel werken er slechts zo'n 15% onder mogelijk bewuste controle.
(Je kunt allerlei technieken leren, om die 15% voor 100% onder controle te krijgen, je kntnog een deel daarbuiten beinvloeden, maar dat is het dan wel zo'n beetje.)
Maarre, ter zake: ik schreef er over, dat je niet al je zenuwcellen onder controle kunt krijgen.
Dat is iets compleet anders dan "niet gebruiken". So please, wacht nog even met:
tommy9119 schreef: De rest kunnen we dus blijkbaar gewoon wegsnijden. :roll:
tommy9119 schreef:Overigens, als wat jij zegt waar is, wie of wat bestuurd de rest dan?
Nou, simpel.
Vrij veel goede boeken over ons brein vertellen zaken over het schema "het drievoudige brein (=reptielenbrein, emotioneel brein, cortex&neocortex)".
Of vertellen dingen over de evolutie (dat het "reptielenbrein" het oudste is, het beste beschermd en volledig buiten je controle ligt).
Of vertellen dingen over hoe hetzij mens, hetzij zoogdier overleeft ten tijde van "stress" (hongersnood, gevaar, etc. - vaak aan de hand van dierproeven, waarvan je over je nek gaat als je er over leest). Dat om te overleven, het bewuste denken simpelweg te langzaam is, en ieder mens in tijden van gevaar "terugvalt" op zaken die nauwer met instinct dan met iets anders zijn verbonden.
Of, dat de cortex en neocortex samen ook nog voor zo'n 80% 'onbewust' werk doen, bijv. het plannen van een beweging. Die beslissing neem je bewust: "laat ik eens met mijn arm gaan zwaaien." Maar allerlei handelingen, zoals het terugkoppelen naar een vorige herinnering "armzwaaien", zorgen dat je niet omvalt terijl je zwait, etc.etc. Denk ook aan het verbinden van de verschillende zintuigen, etc etc. - allemaal zaken die heel erg veel hersencapaciteit 'vreten' zonder dat je er controle over hebt.
Sommige dingen kun je overrulen met een bewuste beslissing, een aantal zaken kun je beinvloeden - maar ander dingen niet.

Daarna kunnen we de filosofische vraag gaan stellen, wie of wat de rest dan bestuurt...
(Erg interessant, maar bedenk dat het wel een filosofische vraag is, dus komt het dan aan op redeneren. :nod: :eek: Google maar eens op 'homunculus'...)
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Zien met ogen dicht, gewoon nieuwschierig

misschien is google diplomatisch, het past niet als hij zegt je gebruikt heel je brein voor de volle 15%

:badgrin:

bad timing bad joke, I know but humor me :D
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
tommy9119

Re: Zien met ogen dicht, gewoon nieuwschierig

Janneke schreef:
tommy9119 schreef:
Waar haal je dat in godsnaam vandaan? Google geeft mij alleen hits over de "je gebruikt maar 15% van je brein" - onzin.
;) Niet alles wat google zegt, geloven, he...? ;)
Dat is het hem ook juist, ik heb die onzin nooit geloofd.

Mijn opmerking daarna ging daar overigens ook nog over, maar ik merk nu dat ik dat zeer onhandig neergezet heb..
Janneke schreef:
tommy9119 schreef:
Laat staan, dat "aangezien het je eigen brein is" je het dus altijd onder controle kunt krijgen. Van alle zenuwverbindingen in die schedel werken er slechts zo'n 15% onder mogelijk bewuste controle.
(Je kunt allerlei technieken leren, om die 15% voor 100% onder controle te krijgen, je kntnog een deel daarbuiten beinvloeden, maar dat is het dan wel zo'n beetje.)
Maarre, ter zake: ik schreef er over, dat je niet al je zenuwcellen onder controle kunt krijgen.
Dat is iets compleet anders dan "niet gebruiken". So please, wacht nog even met:
tommy9119 schreef: De rest kunnen we dus blijkbaar gewoon wegsnijden. :roll:
Die dus. Ik doelde meer op dat sommige wetenschappers beweerden dat we maar 15% gebruikten.
Janneke schreef:
tommy9119 schreef:Overigens, als wat jij zegt waar is, wie of wat bestuurd de rest dan?
Nou, simpel.
Vrij veel goede boeken over ons brein vertellen zaken over het schema "het drievoudige brein (=reptielenbrein, emotioneel brein, cortex&neocortex)".
Of vertellen dingen over de evolutie (dat het "reptielenbrein" het oudste is, het beste beschermd en volledig buiten je controle ligt).
Of vertellen dingen over hoe hetzij mens, hetzij zoogdier overleeft ten tijde van "stress" (hongersnood, gevaar, etc. - vaak aan de hand van dierproeven, waarvan je over je nek gaat als je er over leest). Dat om te overleven, het bewuste denken simpelweg te langzaam is, en ieder mens in tijden van gevaar "terugvalt" op zaken die nauwer met instinct dan met iets anders zijn verbonden.
Of, dat de cortex en neocortex samen ook nog voor zo'n 80% 'onbewust' werk doen, bijv. het plannen van een beweging. Die beslissing neem je bewust: "laat ik eens met mijn arm gaan zwaaien." Maar allerlei handelingen, zoals het terugkoppelen naar een vorige herinnering "armzwaaien", zorgen dat je niet omvalt terijl je zwait, etc.etc. Denk ook aan het verbinden van de verschillende zintuigen, etc etc. - allemaal zaken die heel erg veel hersencapaciteit 'vreten' zonder dat je er controle over hebt.
Sommige dingen kun je overrulen met een bewuste beslissing, een aantal zaken kun je beinvloeden - maar ander dingen niet.

Daarna kunnen we de filosofische vraag gaan stellen, wie of wat de rest dan bestuurt...
(Erg interessant, maar bedenk dat het wel een filosofische vraag is, dus komt het dan aan op redeneren. :nod: :eek: Google maar eens op 'homunculus'...)
Die dingen worden inderdaad onbewust uitgevoerd, maar de man die hier in zit bijvoorbeeld

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1242473

De wiskundige, die bepaalde berekeningen in minder dan 10 seconden in zijn hoofd kunt maken. Kleine berekeningen maakt hij zelfs sneller dan je rekenmachine. Hij zou dus, mocht het nodig zijn, gerust een bepaalde armbeweging volledig kunnen leren bewust uit te voeren. Het is nutteloos, maar dat wil niet zeggen dat het niet kan.

Ik heb ook gelezen over een aantal gestoorde mensen die op (niet eroverheen lopen, echt erop staan) hete kolen gaan staan en er gewoon zo op blijven staan zonder enig verdovend middel te hebben genomen. Ieder ander zou automatisch wegspringen of opspringen, maar zij doen dat allang niet meer.

We hadden het over visualisaties, dat zijn toch zeker wel dingen die je volledig onder controle kunt krijgen. (Visualisaties, fantasieen, ik weet niet meer welk woord hier gebruikt werd.)
crypt0read

Re: Zien met ogen dicht, gewoon nieuwschierig

Ong. voor het slapen gaan/na het ontwaken, kom/ben je in een zogenaamde alfa staat. In deze staat zijn jouw hersengolven zo, dat het jou geconcentreerd en een beetje dromerig maakt. Persoonlijk wek ik deze staat van zijn op, door te mediteren en barokmuziek te luisteren, voor het leren gaan.

Het visueel denken kun je verbeteren, door dagelijks wat simpele oefeningen te doen. En als je sterk bent op dit gebied, kun je echt een heel goed geheugen opbouwen.
Ik ben al zo sterk op dit gebied, dat ik herinneringen van vroeger voor mezelf kan afspelen, dat als ik bijv onder de douche sta, dat ik met mijn ogen open hetzelfde zie als met mijn ogen dicht. Wat ik gister heb gedaan, kan ik van het ontwaken tot het slapen gaan voor me afspelen. Ook is dit vermogen bijv. handig om abstracte onderwerpen te ontleden (wiskunde, filosofie).
Mijn dromen zijn super, en ik kan zelf hele films produceren. Zo was ik net nog aan het vliegen door wolken. Ik verveel me geen moment meer.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Zien met ogen dicht, gewoon nieuwschierig

tommy9119 schreef: Die dingen worden inderdaad onbewust uitgevoerd, maar de man die hier in zit bijvoorbeeld

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1242473

De wiskundige, die bepaalde berekeningen in minder dan 10 seconden in zijn hoofd kunt maken. Kleine berekeningen maakt hij zelfs sneller dan je rekenmachine. Hij zou dus, mocht het nodig zijn, gerust een bepaalde armbeweging volledig kunnen leren bewust uit te voeren. Het is nutteloos, maar dat wil niet zeggen dat het niet kan.
Heel kort, want off topic: lees eens een goed boek over het brein.

je arm bewegen is een bewuste daad, doorgaans.
Maar IN die bewuste actie zitten allerlei neurologische stategieen, langs je hersenstam (basale ganglia) langs je crebellum - allemaal buiten je bewuste controle om en dat is maar goed ook.
(Ken je dat grapje van die duizendpoot...? Toen het arme beest ging nadenken over hoe dat moest met al die pootjes, verzette het beest geen stap meer...)


tommy9119 schreef:We hadden het over visualisaties, dat zijn toch zeker wel dingen die je volledig onder controle kunt krijgen. (Visualisaties, fantasieen, ik weet niet meer welk woord hier gebruikt werd.)
Ik vind het prima om dat zo te stellen, maar dan wordt het wel een tautologie. Niet alles wat je brein doet, is volledig onder controle te krijgen.

En idd: tijdens het in slaap komen, kom je in de alfa staat. Die kun je bewust oproepen, met allerlei technieken - en uitgebreid van genieten (doorgaans).

Terug naar “Autisme spectrum stoornissen”