Wie kan me wat tips geven bij het volgende:
Ik help af en toe mee bij een huiswerkinstituut. Wij vragen de scholieren om het huiswerk aan ons door te geven, vooruit te kijken naar de toetsen die eraan zitten te komen en te denken aan opdrachten zoals boeken lezen, practicumverslagen en werkstukken schrijven. Onze ervaring is dat jongeren die een stoornis binnen het autistische spectrum hebben het vaak moeilijk vinden om daar al ‘vroeg’ aan te beginnen. Bovendien lijken ze vaak veel te snel tevreden. Op het moment dat wij ze dus willen gaan motiveren om toch al te gaan plannen en werken aan deze zaken, dan moeten we ze uit hun eigen vaste patronen zien te krijgen en ze proberen te overreden onze manier aan te nemen. Dit is vaak een lastig proces!
Onze structuur brengt vaak wel rust maar dan moet het eerst door hen ‘geaccepteerd’ worden. Hoe je dat zo goed en zo snel mogelijk voor elkaar krijgt is wat ons bezig houdt!
Heb je tips voor mij/ons om deze jongeren beter te bereiken?