Sabrina

Vicieuze cirkel/neerwaartse spiraal in afvallen en relatie

Een vicieuze cirkel of een neerwaartse spiraal. Het maakt niet uit hoe je het wilt noemen, ik herken me in beiden.

Mijn naam is Sabrina en ik ben 23. Ik heb overgewicht en niet zo’n klein beetje ook. Alles gaat goed in mijn leven (leuk huis, leuke baan en leuke vrienden) behalve 2 dingen: mijn gewicht en mijn relatie.

Ik heb zelf diverse pogingen ondernomen om af te vallen, diverse afvalmethodes, ben naar een diëtist geweest en loop momenteel bij een psycholoog. Qua theorie weet ik wat ik moet doen om af te vallen, maar qua praktijk begin ik positief en gemotiveerd en zakt dit na verloop van tijd in (ondertussen ben ik al wel diverse kilo’s kwijt).

Ik heb een ‘niet nader omschreven eetstoornis’. Ik heb dus geen anorexia of boulimia, maar wel afwijkend eetgedrag. Dat afwijkende ligt in het feit dat ik teveel eet, soms eetbuien heb, eet als ik me eenzaam voel, me verveel en zelfs als ik geen honger heb. Ik weet wat ik moet doen: gezond eten en bewegen. Dit gaat even goed, maar vervolgens val ik weer in mijn oude gewoonte terug.

Daarnaast heb ik al een aantal jaren een relatie. In het begin van onze relatie kwam mijn gewicht niet ter sprake, vervolgens gaf hij aan dat ik een mening moest hebben over mijn gewicht, en een poosje later koppelde hij onze relatie aan mijn gewicht. Tot op heden zijn wij nog steeds bij elkaar, maar mijn gewicht speelt een grote rol in onze relatie. Zelfs zo erg dat hij zich schaamt voor mij, voor mijn gewicht en daardoor mij afsluit van zijn omgeving.

Wie herkent er iets in mijn verhaal en heeft tips?
snapper

Re: Vicieuze cirkel/neerwaartse spiraal in afvallen en relatie

Het feit dat je bij een dietist en een psycholoog gaat, vind ik al heel positief. Het feit dat je telkens terugvalt, heeft te maken met het feit dat je motivatiepeil te snel zakt. Wat ik je aanraad is om een boekje te maken met goeie redenen om af te vallen:

Je schrijft hierin bijvoorbeeld: "Ik wil afvallen omdat ik fitter wil zijn,..." of "Ik wil afvallen omdat ik dan gezonder zal zijn"...

Telkens als de motivatie ver te zoeken, neem je dat boekje en lees je erin.

Je weet eigenlijk al op welke momenten je het moeilijk hebt. Als je je eenzaam voelt, als je je verveelt... Je moet zoveel mogelijk voorkomen dat deze situaties zich voordoen. Als je deze gevoelens voelt opkomen moet je wat anders doen, een wandeling bijvoorbeeld. Een goede tip is, om er een gewoonte van te maken als je eet, 21 keer te knabbelen alvorens je het doorslikt. Zo zul je je snel verzadigder voelen. Voedingskundig gezien kan ik je enkel aanraden om geen zware dieten te volgen.

Dat je vriend zich schaamt om jou, dat kan ik niet begrijpen. Een dieet is zoveel makkelijker vol te houden als je partner je daarin steunt. Dat doet jouw vriend niet. Ik zou er toch eens met hem over praten dat hij je moet steunen in plaats van te verwijten. Misschien denkt hij dat hij jou op deze manier steunt, en dat moet je dan uit zijn hoofd praten.

Het feit dat hij jou eigenlijk sociaal wil isoleren van zijn omgeving, is een groot probleem. Want dan voel jij je nog eenzamer en ongelukkiger en dan ga je juist nog meer eten. Ik snap wat je bedoeld met de vicieuze cirkel. Die cirkel moet doorbroken worden. Dus je vriend moet jou betrekken in zijn omgeving, waardoor jij gelukkiger gaat zijn en minder gaat eten.

Het eerste wat je in ieder geval moet doen, is praten met je vriend.

PS: het feit dat hij zich schaamt over jouw gewicht, is zijn probleem en niet jouw schuld!
Betty

Re: Vicieuze cirkel/neerwaartse spiraal in afvallen en relatie

De bekende stok gevonden om je te kunnen slaan,of tewel pestgedrag.
je ziet het op lagere scholen ook wel,als ze een kind zien die ze kunnen pakken,zullen ze het gebruiken.

Waarom gebeurt dit,meestal omdat ze zichzelf onzeker voelen.iemand boven zich hebben staan,of iemand waar ze tegen op zien en die hun niet ziet.Kortom frustraties die er uit moeten.

De frustraties worden nu op jou uitgelaten en meneer is van zijn probleem af en geloof me maar als je superslank zou zijn is er wel weer wat anders wat hij vindt,dan staat jouw neus scheef,of heb je te lange tenen.

Hij heeft een soort van macht gevonden een soort van controle,kan doen met jou wat hij wil,dat zorgt ervoor dat hij zich toch nog ergens in kan bewijzen,er is dus toch ook nog een plekje waar hij machtig is.

Ik denk een zielig mannetje die zich zeer onecht moet voordoen en daar heel veel last van heeft.gelukkig denkt hij nu het gevonden te hebben.Hij kan alles op jouw gewicht laten vallen.

Jouw gewicht,scheve neus,lange tenen zorgen er voor dat hij zich niet altijd goed voelt,met andere woorden het ligt niet aan hem.

Wat betekend dit voor jou,dat jij je ontzettend leeg voelt,als je niemand hebt die om je geeft ga je troost eten.Jouw frustratie kalmeer je in eten,je gaat jezelf pijn doen.

Wanneer je echt van je zelf gaat houden,jezelf kan accepteren hoe je bent en wie je bent,zal er meer rust in jou komen,minder frustratie,minder eetbuien.

In ieder geval is jouw partner er niet voor dat jij je goed voelt,anders zou hij jou zo niet behandelen.
Het probleem ligt nu bij je partner,is hij de gene die zoveel om jou geeft dat je inieder geval kunt leren om van jezelf te houden,of is het een leeghoofd,die er voor zorgt dat jij zijn leegheid moet vullen met eten?
Sabrina

Re: Vicieuze cirkel/neerwaartse spiraal in afvallen en relatie

Bedankt voor jullie reacties. Mijn verhaal was heel beknopt omschreven en er is natuurlijk veel aan vooraf gegaan.

Het klopt dat mijn motivatiepeil te snel zakt. Ik ben een kei in het beginnen met afvallen, maar als het even tegenzit geef ik te gemakkelijk op. Het motivatieboekje is voor mij dan ook een goed idee! Ik weet inderdaad op welke momenten ik het moeilijk heb, maar om deze momenten te voorkomen is niet realistisch. Ik ben degene die moet leren om met deze dingen om te gaan, niet deze dingen gaan ontwijken.

Dat mijn vriend zich voor mij schaamt vind ik erg, maar hij heeft mij wel degelijk gesteund; kwam met afvalmethodes, documentatie, heeft me gestimuleerd om naar een diëtist te gaan, naar de psycholoog en gaat zelfs met me mee naar de psycholoog. Bij de psycholoog hebben we er juist over gesproken dat hij mijn afvallen los moet laten en ik het betrekken in zijn omgeving los moet laten. Ik wil zelf heel graag afvallen, maar raak geblokkeerd omdat het ‘moet’ van mijn vriend.

Het sociaal isoleren is voor mij inderdaad een probleem, ik voel me daardoor niet ‘volwaardig’ en ‘geaccepteerd’ en tadaaa het cirkeltje is weer rond. Mijn vriend en ik hebben gesproken over mij betrekken in zijn omgeving, maar dat gaat voorlopig niet gebeuren. Het gekke is, dat ik niet weet wanneer ik wel ‘goed’ ben, wanneer ik wel in zijn omgeving mag komen. Daar kan hij me ook niet echt een antwoord op geven. Het is voor hem ook niet makkelijk, want na al die jaren van sociale isolatie is het voor hem natuurlijk ook moeilijk om mij ineens wel te integreren in zijn omgeving. Ergens kan ik het me namelijk ook wel voorstellen dat je als man liever een dunne vriendin wilt dan een dikke, maargoed een ander heeft wel weer iets anders. Volgens mij is namelijk niemand perfect!

Kortom, ik moet zelf verder afvallen en mijn vriend zal aan het werk moeten met zijn omgeving en samen focussen op de leuke dingen we samen hebben. Want ondanks mijn gewicht en de sociale isolatie houden we van elkaar en is het knus, leuk en gezellig als we met z’n tweeën zijn.

Wat vinden jullie?
snapper

Re: Vicieuze cirkel/neerwaartse spiraal in afvallen en relatie

Het lijkt mij dat je de verkeerde motivatie kiest om af te vallen. Je wil in de eerste plaats afvallen om je vriend te plezieren, maar eigenlijk moet je het in de eerste plaats voor jezelf doen. Daardoor wordt afvallen een ware plicht en eigenlijk onhoudbaar, aangezien gezond afvallen een proces is dat maanden duurt. Hij heeft je gestuurd in de richting van de dietist en de psycholoog, maar ik vraag mij af of hij het wel allemaal zo goed bedoelt. Het is toch vrij zonderling dat hij je toch achteraf minderwaardig behandeld. Wat je vriend eigenlijk van jou wil, dat kan ik niet met precisie zeggen. Maar mij lijkt het alsof hij je wil vormen naar zijn ideaal.

Het sociaal isolement is een slechte zaak, en ik vind het jammer voor jou dat het al zolang aan de gang is. Je zegt dat het betrekken van zijn omgeving voorlopig niet doorgaat, ik vermoed omdat het is dat hij zich schaamt om jou? Dit is zeer verkeerd. Een goede man mag zich niet schamen om zijn vriendin, hij moet pronken als een pauw. Hij bepaald wanneer je goed genoeg bent om in zijn omgeving te komen, daar moet je het absurde toch van inzien? Jij bent zijn vriendin en geen stuk vod!!!

Je zegt dat hij het raar en zwaar zou vinden om je nu ineens wel, na al die jaren, terug te integreren in zijn omgeving. Dat kan toch niet zwaarder als toen hij je moest opsluiten indertijd?

Maar weet je wat ik nu echt zo een supergoed idee zou vinden?

Mocht je bij een afslankclub gaan. Dat zeg ik niet omdat ik in de eerste plaats vind dat je moet afslanken, maar ik zou het zeer leuk vinden voor jou als je uit dat sociaal isolement zou geraken. In zo een clubs ontmoet je mensen met dezelfde problematiek als jij dus heb je zeker al iets gemeen. Bovendien kun je je sociale omgeving zelf uitbreiden, zonder daarvoor afhankelijk te zijn van je vriend. Als ik je verhaal een beetje volg, dan krijg ik de indruk dat je vriend je probeert te chanteren. "Jij moet afvallen, en als je afgevallen bent dan ben je goed genoeg voor mij en dan mag je in de vriendenclub. Dan ben je sociaal niet meer geisoleerd en zul je veel gelukkiger zijn."
Faker

Re: Vicieuze cirkel/neerwaartse spiraal in afvallen en relatie

Jij bent afgevallen wel al kilo's dat juist is super!
=D> =D> =D> =D>
Pebbeltje

Re: Vicieuze cirkel/neerwaartse spiraal in afvallen en relatie

Hey Sabrina,

Je moet puur afvallen voor je eigen gezondheid en omdat je er zelf 100% achterstaat want als dat niet het geval is zul je je motivatie ook sneller kwijtraken.
Ik kamp zelf ook met het probleem hoor, ik heb van alles geprobeerd, alle dieten ( ook al werken die uiteindelijk niet) tot uiteindelijk het helemaal omgooien van mijn eetpatroon met behulp van een dietist.
Vroeger at ik verkeerd, niet eens echt teveel maar gewoon verkeerd en vaak ook maar 1 keer per dag.
Momenteel eet ik netjes 3 keer per dag en als de financieen het toelaten neem ik ook 2 snacks in de vorm van fruit tussendoor.
Maar nog steeds val ik niet of heel weinig af en dat frustreerd me vreselijk, ik denk ( weet eigenlijk wel zeker) dat er dingen zijn uit het verleden die me nog steeds belemmeren en dat het daardoor niet lukt ofzo.
Gelukkig steunt mijn man me door dik en.... dik ;) :P .
Ik hoop dat jij met behulp van je psycholoog door je moeilijke tijd heen kunt komen en dat je samen met je vriend eruit kunt komen.
Maar ik vind ook wel dat je vriend iets beter zijn best mag doen, hij heeft je als vriendin genomen toen je al stevig was dus hij wist waar hij aan begon en het is ook niet echt goed voor jouw eigenwaarde en je motivatie als hij je laat merken dat ie zich voor je schaamt.
Ik hoop echt dat je eruit kan komen lieve Sabrina .
Heel veel sucees .

Pebbeltje
snapper

Re: Vicieuze cirkel/neerwaartse spiraal in afvallen en relatie

Maar nog steeds val ik niet of heel weinig af en dat frustreerd me vreselijk, ik denk ( weet eigenlijk wel zeker) dat er dingen zijn uit het verleden die me nog steeds belemmeren en dat het daardoor niet lukt ofzo.
Dat kan verschillende oorzaken hebben. Misschien doe je meer aan sport en neemt daardoor je spiermassa toe. Die compenseert dan het gewichtsverlies aan vet. Of misschien zit je wel in 'het plateau' zoals we wel zeggen. We merken dat op een gegeven moment het gewicht van de mensen stabiel blijft. Ook dit gaat over. Je gaat ook niet bij een dietist om kilo's per week af te vallen. Dat is niet enkel ongezond, maar ook niet haalbaar.
Wees vooral niet te streng voor jezelf, maar bekijk het positief. Ook al ben je een weekje niet afgevallen, heb je toch een weekje gezond gegeten. Daardoor ga je jezelf beter voelen, ga je gezondheid uitstralen en dat straalt dan weer uit naar je gevoelens.
dolfijn

Re: Vicieuze cirkel/neerwaartse spiraal in afvallen en relatie

Hoi in ieder geval al heel veel succes met de kilo's dat je kwijt bent . geeft je een boost om verder te zetten .Het is inderdaad het beste om het voor je zelf te doen want als je het voor een ander doet ga je snel terug hervallen . Ale dat was bij mij toch , maar ja het is niet simpel he en al dat eten kan zo lekker zijn . En het is je weet dat je moet afvallen maar volhouden tot het einde is een weg met vallen en opstaan . In ieder geval heb je een vriend waar je eventueel op kan steunen als je naar zo een groepen kan gaan kan ik ook wel aanraden vooral omdat je daar mensen hebt die allemaal met het zelfde probleem zitten en ook momenten hebben dat het lastiger gaat en dan trekken ze elkaar er weer door.
In ieder geval succes en zoals ze zeggen de overwinning is niet voor de snelste of de sterkste maar voor degeen die volhouden dus kan ik alleen maar zeggen met voldoende motivatie zal het je zeker lukken =D> =D>
Tonny

Re: Vicieuze cirkel/neerwaartse spiraal in afvallen en relatie

Beste forummers,

Ik wil even laten weten dat ik mee lees en eventueel ook vragen kan beantwoorden om zo het een en ander te verduidelijken. :D

Hoewel ik vanuit jullie wereldbeeld misschien over kom als een vervelend, zielig kereltje, wil ik eigenlijk de kanttekening plaatsen dat ik vanuit mijn beleving juist heel erg mijn best doe om Sabrina uit een negatieve manier van leven te duwen.

Haar manier van omgaan met eten en het gebrek aan zorg voor haar lichaam, zijn voor mij belangrijke manco's in de rol van partner. Ikzelf vind dit niet sexy, charmant en schaam me er inderdaad voor, vooral in mijn eigen omgeving.

Ik heb de initiatieven genomen om verandering tot stand te krijgen, wat heel wat moeite heeft gekost. Het was immers gemakkelijker om niets te zeggen en op zoek te gaan naar een andere partner, maar omdat het z'n schat is, heb ik gekozen om toch mijn best te doen en mijn vervelende gevoel kenbaar te maken. (of ze daar blij mee moet zijn mogen jullie zelf beoordelen ;) )

Uiteindelijk begrijp ik dat ze het zelf moet doen en vooral: zelf moet willen. Ik vind het alleen erg moeilijk om het haar zelf te laten doen en onvoorwaardelijk toe te laten tot mijn omgeving.
Ik sta er immers niet achter zoals het nu is en vrees dat ik het dan uit zal maken. Hoe onredelijk dit misschien ook klinkt.
Tonny

Re: Vicieuze cirkel/neerwaartse spiraal in afvallen en relatie

Kortom: we zijn alletwee niet echt happy zo en zoeken naar een manier om dit wel te worden. En uiteraard het liefste samen. [stur]
snapper

Re: Vicieuze cirkel/neerwaartse spiraal in afvallen en relatie

Tonny, ik begrijp je niet man. Eerst stuur je Sabrina naar de dietist en de psycholoog, en daarna sluit je haar af van je vrienden, omdat je beschaamd bent om met haar getoond te worden? Wat vinden jouw vrienden daar dan van, dat ze Sabrina nooit te zien krijgen?

Je geeft als argument dat Sabrina moet vermageren omdat ze dan aantrekkelijker is voor jou. Waarom vermeld je niet als argument dat Sabrina moet vermageren omdat het haar gezondheid schaadt? Je zegt dat Sabrina haar lichaam verwaarloosd, maar vind je dat verwonderlijk? Mensen die geen sociaal contact hebben, waarom zouden ze zichzelf verzorgen? Jij geeft haar een minderwaardigheidsgevoel door openlijk toe te geven dat je je schaamt om haar, en dan vindt je het een wonder dat ze zich niet verzorgd? Had je dan misschien gedacht dat jouw commentaar ervoor zou zorgen dat Sabrina zichzelf plots wel zou verzorgen, om jou te plezieren? In de post van Sabrina kan ik uitmaken dat zij niet graag dingen doet onder dwang. Waarom zou zij dan staan te springen om te veranderen voor jou?

Ik kan je wel begrijpen dat je een partner wil die er goed uitziet. Maar mensen zullen zichzelf pas verzorgen als ze zelfrespect hebben. En zelfrespect, dat geef je nu niet bepaald aan Sabrina. Je moet met je vriendin de deur uitgaan, en je mag je zeker niet schamen voor haar. Het feit alleen al dat je je schaamt om haar doet haar enorm pijn, besef je dat?

Tonny je moet 1 ding goed beseffen: Zolang Sabrina opgesloten zit, zal ze nooit zelfrespect kweken. Wil jij je partner helpen, wees dan trots op haar. Geef haar complimentjes en wees lief voor haar.
Wil je echt happy worden: stel dan niet te hoge eisen aan je partner. Zij is wie zij is en zij is geen stuk klei waar je je favoriete pop uit kunt bouwen.
Tonny

Re: Vicieuze cirkel/neerwaartse spiraal in afvallen en relatie

Tonny, ik begrijp je niet man. Eerst stuur je Sabrina naar de dietist en de psycholoog, en daarna sluit je haar af van je vrienden, omdat je beschaamd bent om met haar getoond te worden?
Zo is dat niet gegaan. In eerste instantie, een jaar of 4 geleden, lag er een taboe op haar overgewicht. We konden er niet over praten en het was dus mijn probleem, in stilte. Toen ik overwoog de relatie te beëindigen dacht ik: ik kan twee dingen doen. Zwijgen en opstappen of praten en ervoor gaan. Dat laatste heb ik dus gedaan. Door de jaren heen is het balletje gaan rollen.
Wat vinden jouw vrienden daar dan van, dat ze Sabrina nooit te zien krijgen?
Dat vinden mijn vrienden wel raar, maar ze weten dat ik baas ben over mijn eigen leven en beslis wanneer ik met iemand naar buiten kom. Op dit moment voel ik me er niet oke genoeg bij. Ik mis mijn vriendin ook in mijn omgeving hoor!
Je geeft als argument dat Sabrina moet vermageren omdat ze dan aantrekkelijker is voor jou. Waarom vermeld je niet als argument dat Sabrina moet vermageren omdat het haar gezondheid schaadt? Je zegt dat Sabrina haar lichaam verwaarloosd, maar vind je dat verwonderlijk? Mensen die geen sociaal contact hebben, waarom zouden ze zichzelf verzorgen?
Wil je nu beweren dat ik nu verantwoordelijk ben voor haar overgewicht? Ik wil een vriendin die goed voor zichzelf zorgt en die om kan gaan met voedsel. Net zoals ik geen alcoholist als vriendin wil. Daarnaast heeft Sabrina natuurlijk volop sociale contacten. Alleen niet met mijn omgeving.
Jij geeft haar een minderwaardigheidsgevoel door openlijk toe te geven dat je je schaamt om haar, en dan vindt je het een wonder dat ze zich niet verzorgd? Had je dan misschien gedacht dat jouw commentaar ervoor zou zorgen dat Sabrina zichzelf plots wel zou verzorgen, om jou te plezieren?
Nee, dat had ik niet gedacht. Ik had het wel gehoopt. Maar dit werkt in de werkelijkheid dus niet zo. Ik schaam me ook dat ik me ervoor schaam. Maar dat kan ik ook niet helpen. Het is zo. Hoe vervelend ik het ook vind.
In de post van Sabrina kan ik uitmaken dat zij niet graag dingen doet onder dwang. Waarom zou zij dan staan te springen om te veranderen voor jou?

Ik kan je wel begrijpen dat je een partner wil die er goed uitziet. Maar mensen zullen zichzelf pas verzorgen als ze zelfrespect hebben. En zelfrespect, dat geef je nu niet bepaald aan Sabrina. Je moet met je vriendin de deur uitgaan, en je mag je zeker niet schamen voor haar. Het feit alleen al dat je je schaamt om haar doet haar enorm pijn, besef je dat?

Tonny je moet 1 ding goed beseffen: Zolang Sabrina opgesloten zit, zal ze nooit zelfrespect kweken. Wil jij je partner helpen, wees dan trots op haar. Geef haar complimentjes en wees lief voor haar.
Wil je echt happy worden: stel dan niet te hoge eisen aan je partner. Zij is wie zij is en zij is geen stuk klei waar je je favoriete pop uit kunt bouwen.
Is Sab zelf ook niet verantwoordelijk voor haar zelfrespect? Lekker makkelijk zo, vind je niet?
snapper

Re: Vicieuze cirkel/neerwaartse spiraal in afvallen en relatie

Zo is dat niet gegaan. In eerste instantie, een jaar of 4 geleden, lag er een taboe op haar overgewicht. We konden er niet over praten en het was dus mijn probleem, in stilte. Toen ik overwoog de relatie te beëindigen dacht ik: ik kan twee dingen doen. Zwijgen en opstappen of praten en ervoor gaan. Dat laatste heb ik dus gedaan. Door de jaren heen is het balletje gaan rollen.


En nu nog steeds, is het jouw probleem. Ik weet niet echt in hoeverre Sab haar gewicht als een probleem beschouwt. Maar mij lijkt het me dat jij er meer last van hebt dan zijzelf. Eigenlijk wil je haar veranderen, en misschien wil Sab ook wel veranderen maar wil ze het enkel niet doen omdat het moet van jou. Sommige mensen presteren nu eenmaal niet onder dwang, dat moet je begrijpen.
Dat vinden mijn vrienden wel raar, maar ze weten dat ik baas ben over mijn eigen leven en beslis wanneer ik met iemand naar buiten kom. Op dit moment voel ik me er niet oke genoeg bij. Ik mis mijn vriendin ook in mijn omgeving hoor!
Dat heb je zelf in de hand.
Wil je nu beweren dat ik nu verantwoordelijk ben voor haar overgewicht? Ik wil een vriendin die goed voor zichzelf zorgt en die om kan gaan met voedsel. Net zoals ik geen alcoholist als vriendin wil. Daarnaast heeft Sabrina natuurlijk volop sociale contacten. Alleen niet met mijn omgeving.


Neen, ik beweer niet dat jij verantwoordelijk bent voor haar overgewicht. Mijn excuses als dit zo overkwam. Maar Sabrina is daar ook niet voor verantwoordelijk. Ze heeft niet gezegd 'nu ga ik eens lekker veel eten dan wordt ik dik'. Het is een misverstand om te denken dat zware mensen daar zelf voor verantwoordelijk zijn. Vaak ligt er namelijk een onderliggende reden in het vele eten en moet je verder kijken dan je neus lang is. Zij zegt dat ze eet als ze zich eenzaam voelt. Zorg dan, dat ze zich niet meer eenzaam voelt. Jij als vriend kan haar daar het beste bij helpen.

Jij wil een vriendin die haar goed verzorgd, maar denk je niet dat zij een vriend wil die zich niet schaamt voor haar? Beiden willen jullie wat van elkaar, maar in hoeverre willen jullie er echt voor gaan? Sabrina van haar kant doet toch al wat toegevingen, ze is al reeds wat kilo's kwijt. Heb je haar daar al voor gefeliceerd? Heb je al gezegd hoe fier je bent op haar?? Als zij wat kilo's kwijt is, als zij al een paar kilo's moeite heeft gedaan voor jou, dan denk ik wel dat jij haar nu ook even kunt meenemen met je vrienden toe. Dan voelt ze zich beloont en dat werkt alleen maar positiever. Een relatie is nu eenmaal toegevingen doen.
Is Sab zelf ook niet verantwoordelijk voor haar zelfrespect? Lekker makkelijk zo, vind je niet?
Misschien, maar ik blijf van mening dat je het afneemt, door haar niet nemen.

Tonny,

Je zegt dat je wil werken voor haar, ervoor gaan. Doe dat dan ook. Maak duidelijke afspraken met Sabrina. Doe allebij wat water bij de wijn. Zij vermagert, maar moet daar ook voor worden beloont. Zo ben je zeker dat ze gemotiveert is, want motivatie dat mist ze. En zet het van je af. Laat haar gewicht geen obsessie zijn voor jou.
En je hoeft je echt niet te schamen voor haar. Het is toch je vriendin? Zij is toch mooi, wat de weegschaal ook zegt?
-Judith-

Re: Vicieuze cirkel/neerwaartse spiraal in afvallen en relatie

Ik heb zelf zwaar overgewicht, dus ik weet waarover ik spreek. Momenteel ben ik aan een zwaar dieet van gezond leven, niet snoepen en veel bewegen begonnen, omdat ik vind dat mijn gezondheid eronder begon te leiden. De motivatie kwam dus vanuit mezelf, en dat maakt dat ik het veel makkelijker kan volhouden. Ik ben er heel bewust mee bezig, en mijn zelfvertrouwen groeit elke dag dat ik het goed gedaan heb.

Gaan afvallen omdat iemand anders dat wil, dat werkt gewoon niet....en eerlijk gezegd : ik zou het nooit kunnen puur enkel en alleen omdat mijn vriend dat wil, en zeker niet als hij zich schaamt voor mij tov zijn omgeving. Eerlijk gezegd zou ik zo'n vriend niet om me heen willen, die kon vertrekken : als iemand mij niet accepteert zoals ik ben, niet van mij houdt zoals ik ben, dan hoef ik die persoon niet bij mij in de buurt te hebben, want dan haalt die sowieso mijn zelfvertrouwen, en vooral mijn gevoel voor eigenwaarde naar beneden. Dan ben ik net zo lief alleen.

Sabrina, als je wil afvallen : zoek dan de motivatie in jezelf en niet bij je vriend. Afvallen om maar geaccepteerd te worden is uit den boze, het haalt je naar beneden, en flink ook. Dàt is je vicieuze cirkel, en niet je afvallen zelf.

Als je wil, doen we het samen....we steunen elkaar, motiveren elkaar en spreken elkaar bemoedigend toe...ons eigen dieet...we kunnen het als we het zelf echt willen....
Je mag me altijd pb'en, ik wil er voor je zijn....je steunen waar ik kan...

Maar over die vriend van je zou ik echt toch weleens nadenken hoor. Als zijn achterliggende reden voor zijn eis jouw gezondheid zou zijn, omdat ie erg met je inzit en bang is dat je ziek gaat worden, dat zou helemaal iets anders zijn. Maar zich schamen om jou ? Je van de rest van zijn omgeving afschermen ? Nee, in mijn ogen is dat NOT DONE...daar is weinig echte liefde mee gemoeid....veel te veel voorwaarden....en die ben je beter kwijt dan rijk...gelukkig zal je er niet van worden.

Veel sterkte !

Knuffel,
Judith
Pebbeltje

Re: Vicieuze cirkel/neerwaartse spiraal in afvallen en relatie

Ik ben het met je eens Judith.
Heb zelf ook ernstig overgewicht maar als mijn man zou zeggen dat zich voor me schaamt dan zou ie op kunnen zouten echt waar.
Gelukkig is mijn man trotser op mij als ik zelf ben en dat is maar goed ook anders zou ik nooit onder de mensen komen.
Het idee dat jij (Tonny) je voor haar schaamt heeft inderdaad geen fluit meer met houden van te maken, als je echt van haar zou houden dan ga je desnoods samen de strijd aan tegen de kilo's en dan laat je juist trots en fier zien wat een mooie vriendin jij hebt waar je vierkant achter staat.

Pebbeltije
Tonny

Re: Vicieuze cirkel/neerwaartse spiraal in afvallen en relatie

En nu nog steeds, is het jouw probleem. Ik weet niet echt in hoeverre Sab haar gewicht als een probleem beschouwt. Maar mij lijkt het me dat jij er meer last van hebt dan zijzelf. Eigenlijk wil je haar veranderen, en misschien wil Sab ook wel veranderen maar wil ze het enkel niet doen omdat het moet van jou. Sommige mensen presteren nu eenmaal niet onder dwang, dat moet je begrijpen.
Dat klopt. Het blijft mijn probleem en dat is nu juist het probleem, omdat het me opbreekt. Ik heb immers ook mijn eigen uitdagingen en zakelijke problemen. Ik merk dat ik afgelopen jaren teveel met het probleem van Sab bezig ben geweest.
Neen, ik beweer niet dat jij verantwoordelijk bent voor haar overgewicht. Mijn excuses als dit zo overkwam. Maar Sabrina is daar ook niet voor verantwoordelijk. Ze heeft niet gezegd 'nu ga ik eens lekker veel eten dan wordt ik dik'. Het is een misverstand om te denken dat zware mensen daar zelf voor verantwoordelijk zijn. Vaak ligt er namelijk een onderliggende reden in het vele eten en moet je verder kijken dan je neus lang is. Zij zegt dat ze eet als ze zich eenzaam voelt. Zorg dan, dat ze zich niet meer eenzaam voelt. Jij als vriend kan haar daar het beste bij helpen.
Ik word ook wel eens door de KLPD van de snelweg af getrokken omdat ik te snel ga. Dat doe ik ook niet altijd bewust, maar ik krijg wel een boete. Ik vind het nogal makkelijk om jezelf vrij te pleiten van de narigheid die je toch echt zelf veroorzaakt. Als je teveel eet, word je dikker. Als ik rook en een beetje pech heb, krijg ik longkanker.
Als het teveel eten niet het echte probleem is, dan is het je eigen verantwoording om het achterliggende probleem op te lossen. En dat doe je niet door het probleem weer bij iemand anders neer te leggen. Want dan verandert het nooit! En ik kies alleen voor haar als ze me kan overtuigen dat ze voor die toekomst wil gaan.
Jij wil een vriendin die haar goed verzorgd, maar denk je niet dat zij een vriend wil die zich niet schaamt voor haar? Beiden willen jullie wat van elkaar, maar in hoeverre willen jullie er echt voor gaan? Sabrina van haar kant doet toch al wat toegevingen, ze is al reeds wat kilo's kwijt. Heb je haar daar al voor gefeliceerd? Heb je al gezegd hoe fier je bent op haar?? Als zij wat kilo's kwijt is, als zij al een paar kilo's moeite heeft gedaan voor jou, dan denk ik wel dat jij haar nu ook even kunt meenemen met je vrienden toe. Dan voelt ze zich beloont en dat werkt alleen maar positiever. Een relatie is nu eenmaal toegevingen doen.
Tuurlijk heb ik dat gedaan! Het is echt niet zo dat ik haar als een kampbeul behandel. We vieren genoeg successen en hebben het heel vaak erg fijn samen. Maar ik weet soms mijn rol ook niet meer. Moet ik nu coachen, boos worden, adviseren, doorverwijzen. Ze weet zelf ook wel dat ik verder kijk dan allee haar gewicht, maar het is wel een heel belangrijk punt voor me. Het is toch ook niet zo dat ik mijn gevoel uit moet schakelen omdat dat Sabrina en jullie niet bevalt. Hoezo mag ik me niet schamen?
Je zegt dat je wil werken voor haar, ervoor gaan. Doe dat dan ook. Maak duidelijke afspraken met Sabrina. Doe allebij wat water bij de wijn. Zij vermagert, maar moet daar ook voor worden beloont. Zo ben je zeker dat ze gemotiveert is, want motivatie dat mist ze. En zet het van je af. Laat haar gewicht geen obsessie zijn voor jou.
En je hoeft je echt niet te schamen voor haar. Het is toch je vriendin? Zij is toch mooi, wat de weegschaal ook zegt?
Ik moet haar dan eigenlijk ook niet belonen voor haar gewicht. Het is beter om heel dit onderwerp buiten de discussie over onze relatie te krijgen.

Judith
Maar over die vriend van je zou ik echt toch weleens nadenken hoor. Als zijn achterliggende reden voor zijn eis jouw gezondheid zou zijn, omdat ie erg met je inzit en bang is dat je ziek gaat worden, dat zou helemaal iets anders zijn. Maar zich schamen om jou ? Je van de rest van zijn omgeving afschermen ? Nee, in mijn ogen is dat NOT DONE...daar is weinig echte liefde mee gemoeid....veel te veel voorwaarden....en die ben je beter kwijt dan rijk...gelukkig zal je er niet van worden.
Dat mijn gedrag ‘not done’ is ben ik helemaal met je eens. Dat is niet goed, maar dit is zo scheef gegroeid. Misschien wel net zoals de relatie met voedsel vergroeien kan. Om nu te zeggen dat daar geen liefde mee gemoeid is vind ik kort door de bocht. Ik zou het knap vinden wanneer je dit uit een paar zinnen van je scherm af zou kunnen lezen.

Wat betreft die voorwaarden, als je iets wilt in je leven zijn daar meestal voorwaarden mee gemoeid. Net zoals het een keuze is voorwaarden te stellen, is het ook een keuze om voorwaarden te accepteren. Take it, or leave it. cheerqd5
Faker

Re: Vicieuze cirkel/neerwaartse spiraal in afvallen en relatie

Allemaal ik snapt niks van...
Iemand houd van om die hebt goede karakter.... dat belangrijkst ik vind..
Iemand mooie lijf... mooie gezicht.... rotkarakter ook niet je wilt...
Als vriendin is lief... alleen wel ze is dik.... so what!!
Toch ze lief is?
Tonny

Re: Vicieuze cirkel/neerwaartse spiraal in afvallen en relatie

Ik ben het met je eens Judith.
Heb zelf ook ernstig overgewicht maar als mijn man zou zeggen dat zich voor me schaamt dan zou ie op kunnen zouten echt waar.
Gelukkig is mijn man trotser op mij als ik zelf ben en dat is maar goed ook anders zou ik nooit onder de mensen komen.
En wat nou als dit echt zo is? Moet hij dat dan maar stil houden? Zou je dat fijner vinden? Begrijp je dat dit ook iets over jou zegt. Zou je je man ook op straat zetten als hij zou zeggen dat je stinkt? Je kunt problemen toch proberen op te lossen?
Het idee dat jij (Tonny) je voor haar schaamt heeft inderdaad geen fluit meer met houden van te maken, als je echt van haar zou houden dan ga je desnoods samen de strijd aan tegen de kilo's en dan laat je juist trots en fier zien wat een mooie vriendin jij hebt waar je vierkant achter staat.
Ik kan niet met haar die strijd aan gaan. Ze moet dit zelf doen en laat zich niet coachen, adviseren. Ze wil die bemoeizucht niet. Als het aan haar ligt mag ik over dit onderwerp alleen maar ja-knikken en poot geven.

Klinkt misschien heel raar, maar ondanks dat het door dit onderwerp soms zwaar is, hebben we het echt vaak heel fijn samen :)
Faker

Re: Vicieuze cirkel/neerwaartse spiraal in afvallen en relatie

Tuurlijk niet moet bemoeit mee van ziet uit zij...
Ze zelf doet wilt.... jij zegte van schaamt haar dan zin niet ze meer hebt dun wordt...
Snapt...
Vertrouwt moet haar ze afvalt wilt en doet ook dat....
snapper

Re: Vicieuze cirkel/neerwaartse spiraal in afvallen en relatie

Dat heb je mooi gezegd Franje.

Wat jouw rol is in jouw relatie Tonny, dat is haar PARTNER zijn. Ja, het gewicht van Sabrina is een obsessie geworden voor jou. Je neemt haar daar verantwoordelijk voor dat ze overgewicht heeft, en dat is fout, fout, fout, fout,... Dat moet je begrijpen!!!

Sumoworstelaars zijn dik, en dat willen ze zelf, de gewone mensen niet. Iemand die rookt en longkanker krijgt, die krijgt toch geen longkanker omdat hij het wil? Die krijgt longkanker omdat hij verslaafd is aan sigaretten. Zo heeft Sabrina in zekere zin een maatje gevonden in eten. Zij eet omdat ze zich eenzaam voelt, ongewaardeerd. En Sabrina is echt niet de uitzondering op de regel. 40% van alle personen zijn te dik. Maar bijlange geen 40% van die partners doet er zo moeilijk over als jij. Waar ik naartoe wil Tonny, is dat jij allereerst moet AANVAARDEN dat Sabrina te zwaar is. En je kan het enkel aanvaarden als je begrijpt dat ze zelf niet zo dik wil zijn.

Tonny, ik denk dat je veel te zwaar bent voor haar. Je hebt een soort vooroordeel tegenover dikke mensen. Wie ben jij om te oordelen? Ben je god?

Je zegt dat je dit probleem wil oplossen, en ik geloof je. Naar mijn inzien is er slechts 1 manier waarop je dit kunt oplossen:

Je moet je partner aanvaarden zoals ze is. Indien je partner niet wil afvallen, dat is dat zo. Je moet jezelf niet gaan opdringen. Dat heet de keuze van je partner respecteren. Wil Sabrina wel afvallen, dan moet je haar daar vooral in steunen. Je moet trots op haar zijn, en je niet schamen om haar. En wees gewoon niet zo zwaar voor haar.
snapper

Re: Vicieuze cirkel/neerwaartse spiraal in afvallen en relatie

Als je wil, doen we het samen....we steunen elkaar, motiveren elkaar en spreken elkaar bemoedigend toe...ons eigen dieet...we kunnen het als we het zelf echt willen....
Je mag me altijd pb'en, ik wil er voor je zijn....je steunen waar ik kan...
Dat vind ik mooi. Indien jullie vragen hebben over voeding of dieet dan kunnen jullie mij ook altijd PB-en.
Tonny

Re: Vicieuze cirkel/neerwaartse spiraal in afvallen en relatie

Dat heb je mooi gezegd Franje.

Wat jouw rol is in jouw relatie Tonny, dat is haar PARTNER zijn. Ja, het gewicht van Sabrina is een obsessie geworden voor jou. Je neemt haar daar verantwoordelijk voor dat ze overgewicht heeft, en dat is fout, fout, fout, fout,... Dat moet je begrijpen!!!

Waarom is dit dan fout fout fout? Het is dus niet haar verantwoording? Van wie is dat dan de verantwoording? Zorgt die dan voor verandering?

Sumoworstelaars zijn dik, en dat willen ze zelf, de gewone mensen niet. Iemand die rookt en longkanker krijgt, die krijgt toch geen longkanker omdat hij het wil? Die krijgt longkanker omdat hij verslaafd is aan sigaretten.

Ja, dat is dus wel een antieke opvatting. Tegenwoordig zijn we juist goed geinformeerd over de risicos's van bepaalde gedragingen. Je hebt volgens mij hierin zelf je lot in handen

Zo heeft Sabrina in zekere zin een maatje gevonden in eten. Zij eet omdat ze zich eenzaam voelt, ongewaardeerd. En Sabrina is echt niet de uitzondering op de regel. 40% van alle personen zijn te dik. Maar bijlange geen 40% van die partners doet er zo moeilijk over als jij. Waar ik naartoe wil Tonny, is dat jij allereerst moet AANVAARDEN dat Sabrina te zwaar is. En je kan het enkel aanvaarden als je begrijpt dat ze zelf niet zo dik wil zijn.

Tonny, ik denk dat je veel te zwaar bent voor haar. Je hebt een soort vooroordeel tegenover dikke mensen. Wie ben jij om te oordelen? Ben je god?

Ik heb zo mijn goddelijke momenten :lol: , maar verder ben ik gewoon mezelf. Ik heb het vooroordeel dat mensen ook een eigen verantwoording hebben. Ik heb echt niets tegen dikke mensen, maar je zult toch met me eens zijn dat mensen in principe vrij zijn in de keuze van hun partner?

Je zegt dat je dit probleem wil oplossen, en ik geloof je. Naar mijn inzien is er slechts 1 manier waarop je dit kunt oplossen:

Je moet je partner aanvaarden zoals ze is. Indien je partner niet wil afvallen, dat is dat zo. Je moet jezelf niet gaan opdringen. Dat heet de keuze van je partner respecteren. Wil Sabrina wel afvallen, dan moet je haar daar vooral in steunen. Je moet trots op haar zijn, en je niet schamen om haar. En wees gewoon niet zo zwaar voor haar.

"Schakel gewoon je eigen gevoel uit en doe niet zo moeilijk"? Dat is juist het probleem. Ik heb er juist wèl een probleem mee. Maar dat mag volgens jullie dus niet.

Uiteindelijk is het dan toch gewoon de vraag of ik mijn eigen negatieve gevoel voor lief wil nemen ten behoeve van het probleem van Sabrina? :? Dat ben ik jammer genoeg niet van plan. Ook dit heet: de keuze van je partner respecteren.
Pebbeltje

Re: Vicieuze cirkel/neerwaartse spiraal in afvallen en relatie

"Schakel gewoon je eigen gevoel uit en doe niet zo moeilijk"? Dat is juist het probleem. Ik heb er juist wèl een probleem mee. Maar dat mag volgens jullie dus niet.
Je kunt er natuurlijk een probleem mee hebben, maar dan nog zou je moeten accepteren hoe ze is.
Net wat Snapper zegt, " accepteer als ze niet wil afvallen en steun haar waar je kunt als ze het wel wil".
Zij is uiteindelijk zelf degene die het zal moeten doen maar geloof me het is verdomd moeilijk hoor en ik weet niet hoe jij met je gewicht zit en of je je dus een voorstelling kunt maken hoe het voelt als je zo zwaar bent en je moet afvallen.
Misschien ben je zelf ook zwaar geweest en weet je hoe het voelt, dat weet ik natuurlijk niet.
Maar toen je verkering met haar kreeg was ze toen slank dan of was ze ook al dik/stevig?
Wat ik wel vind is dat je juist door haar te laten zien dat je je voor haar schaamt je de barriere hoger maakt en haar zelfvertrouwen dus eigenlijk naar beneden drukt.

Als mijn man me niet mee zou willen nemen naar zijn vrienden omdat ie zich voor me schaamt dan zou ik me juist heel ellendig gaan voelen en ook juist mijn kop in de wind gooien en dan ook niets meer van hem aan willen nemen qua hulp omdat ik hem dan juist scheinheilig zou vinden (me aan de ene kant weren en beschamen en aan de andere kant willen pushen om af te vallen omdat je anders waarschijnlijk de relatie gaat beeindigen).
Dat strookt dan toch ook niet met elkaar.

Als je echt van haar houd dan neem je haar hoe ze ook is, dan accepteer je haar volledig in je priveleven als in je vriendenkring want dan laat je zien dat het jouw meissie is wat een ander er ook van vind en dat jij haar goed vind zoals ze is, of ze nou dun of dik is, echte liefde is namelijk blind voor gebreken.
Als je dat niet kan dan kun je in mijn ogen beter gister als morgen ermee stoppen want anders houd je niet alleen haar maar ook jezelf aan een lijntje.
Tonny

Re: Vicieuze cirkel/neerwaartse spiraal in afvallen en relatie

Allemaal ik snapt niks van...
Iemand houd van om die hebt goede karakter.... dat belangrijkst ik vind..
Iemand mooie lijf... mooie gezicht.... rotkarakter ook niet je wilt...
Als vriendin is lief... alleen wel ze is dik.... so what!!
Toch ze lief is?
Voor de één is het misschien geen probleem, voor de ander wel. Daar is ieder mens toch vrij in?
Ik wil voornamelijk van die druk af die op onze relatie ligt.
Tuurlijk niet moet bemoeit mee van ziet uit zij...
Ze zelf doet wilt.... jij zegte van schaamt haar dan zin niet ze meer hebt dun wordt...
Snapt...
Vertrouwt moet haar ze afvalt wilt en doet ook dat....
Je schrijft erg leuk trouwens =D>. Ik zie ook wel in dat dit zo niet werkt. Maar daarom proberen we er ook over te praten. Wat mij allen tegen de borst stuit is dat professionals en medeforummers heel gemakkelijk de verantwoording ergens anders neerleggen. Ik begrijp overigens wel dat ik Sab met mijn gedragingen niet echt de goede kant uit help. Ik ben wat dat betreft meer competitief ingesteld.

Terug naar “Eetproblemen”