Faker

Re: Vicieuze cirkel/neerwaartse spiraal in afvallen en relatie

Dat mijn vriend zich voor mij schaamt vind ik erg, maar hij heeft mij wel degelijk gesteund; kwam met afvalmethodes, documentatie, heeft me gestimuleerd om naar een diëtist te gaan, naar de psycholoog en gaat zelfs met me mee naar de psycholoog. Bij de psycholoog hebben we er juist over gesproken dat hij mijn afvallen los moet laten en ik het betrekken in zijn omgeving los moet laten. Ik wil zelf heel graag afvallen, maar raak geblokkeerd omdat het ‘moet’ van mijn vriend.

Niet jij schaamt moet vriendin... nee...
Steunt wel jij... meegaat psycholoog/ dietiste... stimuleert jij dat gaat daar.... idee jou ik denkt....
Psycholoog ook zegte jij afvalt vriendin niet steeds moet bezig mee....
Vind dat bijna is verantwoordelijkheid jou... die lijkt zo...
Mee kik dat leuk... misschien denkte vriendin... controleert haar ze psycholoog luistert....
Niet misschien zo is dat..... doet mij dan denkt ik.... controleert mij....
Afzondert omgeving jou.... wel straf lijkt om uitziet vriendin...
Mensen omgeving jou ook hebt ding daarvan kan lacht andere... echt...
Zegt hun grapje van uitziet vriendin jou.... verdedigt moet haar... laat thuis.. niet...
Ook mij hebt moeder schaamt mij.... vent dat had ik ook deed... vind achterlijk ik bent... leven mij wel helemaal gesloopt is...
Ophoud vriendin achter stelt van omgeving jou...
Dat echt vind van haar erg...
snapper

Re: Vicieuze cirkel/neerwaartse spiraal in afvallen en relatie

Voor de één is het misschien geen probleem, voor de ander wel. Daar is ieder mens toch vrij in?
Ik wil voornamelijk van die druk af die op onze relatie ligt.
Elke mens is anders. Jij zit met een probleem, en je geeft het toe. Je wil dat je vriendin afvalt, dan is JOUW probleem opgelost. Maar snap je dan niet dat het probleem bij jou ligt? Want jij vind het gewicht van je vriendin juist problematisch, niet zij. Daarom moet jij het oplossen. Je kiest de gemakkelijkste weg, Sabrina moet afvallen en dan is mijn probleem opgelost. Jouw vriendin die het al moeilijk heeft, moet jouw probleem ook gaan oplossen? Neen, JIJ moet je eigen problemen oplossen. En dat kun je doen door je vriendin te aanvaarden zoals ze is. Jij moet van die visie afraken.

Snap je dan niet dat de oplossing voor je probleem niet bij Sabrina ligt? Indien we theoretisch stellen dat Sabrina zou afvallen, zou je dan gelukkig zijn? Als ze dan slanker zou zijn, zou jij je niet slecht gaan voelen als zij een zak chips eet? Zou je dan niet bang zijn dat ze terug dik zou worden? Want de kans is groot dat het je eeuwig zou achtervolgen.

Wil je dan een rot gevoel inruilen voor eeuwige angst? Doe jezelf dit niet aan. Werk dat rot gevoel weg en dat kun je alleen door Sabrina te aanvaarden. De oplossing van je probleem ligt bij JEZELF.
Tonny

Re: Vicieuze cirkel/neerwaartse spiraal in afvallen en relatie

Elke mens is anders. Jij zit met een probleem, en je geeft het toe. Je wil dat je vriendin
afvalt, dan is JOUW probleem opgelost. Maar snap je dan niet dat het probleem bij jou ligt? Want jij vind het gewicht van je vriendin juist problematisch, niet zij. Daarom moet jij het oplossen. Je kiest de gemakkelijkste weg, Sabrina moet afvallen en dan is mijn probleem opgelost. Jouw vriendin die het al moeilijk heeft, moet jouw probleem ook gaan oplossen? Neen, JIJ moet je eigen problemen oplossen. En dat kun je doen door je vriendin te aanvaarden zoals ze is. Jij moet van die visie afraken.
Volgens mij begrijp jij niet dat zij ook een probleem heeft wanneer ik een probleem heb. In een relatie moet je samen gelukkig zijn om succesvol te zijn.
Snap je dan niet dat de oplossing voor je probleem niet bij Sabrina ligt? Indien we theoretisch stellen dat Sabrina zou afvallen, zou je dan gelukkig zijn? Als ze dan slanker zou zijn, zou jij je niet slecht gaan voelen als zij een zak chips eet? Zou je dan niet bang zijn dat ze terug dik zou worden? Want de kans is groot dat het je eeuwig zou achtervolgen.
Totaal niet. Ik wil naar een situatie waarin zij voor zichzelf kan zorgen en er voor zorgt dat ze gewoon chippies KAN eten. Jij maakt het allemaal nog veel dramatischer dan het is. We kunnen nu ook gewoon lekkere dingen eten zonder dat ik angstig word hoor. Ik geloof erin dat mensen een eigen verantwoording hebben.
Wil je dan een rot gevoel inruilen voor eeuwige angst? Doe jezelf dit niet aan. Werk dat rot gevoel weg en dat kun je alleen door Sabrina te aanvaarden. De oplossing van je probleem ligt bij JEZELF.
Bedankt voor je bericht. Maar ik ben het totaal met je oneens. Wie heeft het over eeuwige angst? Zoals jij het schetst zou je het probleem alleen maar in stand houden, goed keuren, net niet aanmoedigen. Ik geloof niet dat mensen op die manier hun probleem ooit oplossen. En ga me nu niet wijs proberen te maken dat mensen met veel overgewicht geen probleem hebben… want dan zitten we hier over twintig jaar nog.

Maar nu ga ik weer een beetje naar de achtergrond, denk dat Sabrina vanavond wel weer zal reageren. Zal wel weer op mijn ballen krijgen dat ik weer zoveel heb zitten reageren cheerqd5 #-o
Faker

Re: Vicieuze cirkel/neerwaartse spiraal in afvallen en relatie

Totaal niet. Ik wil naar een situatie waarin zij voor zichzelf kan zorgen en er voor zorgt dat ze gewoon chippies KAN eten.

Jijwilt...
Zij moet zorgt ervoor..... dat jouw wil is...
Faker

Re: Vicieuze cirkel/neerwaartse spiraal in afvallen en relatie

Wanneer ze KAN eet chippies dat bepaalt wie?
Ze is niet een pop neerzet hoe wilt jij...
Sabrina

Re: Vicieuze cirkel/neerwaartse spiraal in afvallen en relatie

Daar ben ik weer en ik wil graag reageren op jullie reacties:

Toen Tonny en ik elkaar hebben ontmoet was ik al dik. Het is dus niet zo dat ik in al die jaren –tig kilo’s ben aangekomen. Toen een aantal jaren geleden duidelijk werd dat Tonny problemen had met mijn gewicht vond ik dat niet leuk om te horen. :( Dat mijn gewicht vervolgens aan onze relatie werd gekoppeld maakte het dat helemaal beroerd. :crybaby: Er zat veel boosheid en onbegrip in mij, maar na enige tijd begon ik het wel te begrijpen. Hij wilde dat ik goed voor mezelf zou zorgen en dat ik mezelf niet ‘dood’ vrat. Dus qua gezondheidsredenen begrijp ik zijn verhaal :thumbsup: , maar het schaam gedeelte niet. :thumbsdown:

Ik wil zelf ook graag afvallen, maar omdat het ‘moest’ blokkeerde ik. Uiteindelijk heb ik besloten om voor mezelf af te gaan vallen en niet voor Tonny en ik ben ondertussen ruim 10 kilo kwijt. \:D/ Ik kan weer in mijn oude broek en voel me er goed bij, ook al weet ik dat ik er nog lang niet ben. Wat me nu voornamelijk dwars zit is de sociale isolatie in zijn omgeving. Voordat ik op vakantie ging met vrienden zei Tonny dat hij na mijn vakantie zijn ouders mee zou nemen naar mij toe (stukje integratie). Tot op heden is dat nog niet gebeurd en dat is wat me dwars zit.

Ik wil zelf ook afvallen, maar weet niet wanneer ik ‘goed’ genoeg ben om in zijn omgeving te mogen komen. Dit haalt mijn motivatiepeil naar beneden. Net als dat elke keer het ‘gezeik’ over mijn gewicht en het ‘niet toelaten in omgeving’ mijn motivatiepeil naar beneden doet zakken.

Daarnaast vind ik het ook heel erg dat je vriend zich voor je schaamt, terwijl je vriend juist trots op je zou moeten zijn. En als ik straks ‘dun’ ben, ben ik dan wel goed genoeg? Of stel, ik moet een ledemaat missen door een ongeluk, gaat hij me dan ook verlaten? Of stel, hij kiest voor een andere vrouw en hij komt er later achter dat zij qua karakter iets heeft wat hem niet aanstaat, gaat hij dan ook weg? !mm

Tonny vindt mij momenteel niet goed genoeg voor zijn omgeving, maar vind hij dit echt zelf of is hij bang voor reacties van anderen? Ik kan me niet voorstellen dat ik me zou schamen voor Tonny wanneer hij teveel weegt. Ik kan heus wel mijn ‘vrouwtje’ staan wanneer iemand vervelende opmerkingen maakt.

En verder:
- Ik ben niet sociaal geïsoleerd. Ik heb veel vrienden, ga regelmatig stappen en ben een sociaal wezen.
- Ik voel me inderdaad minderwaardig en niet goed genoeg doordat ik niet welkom ben in de omgeving van Tonny.
- Tonny is zelf ook afgevallen, maar 10 kilo bij hem, ziet er heel anders uit dan 10 kilo bij mij.
- Tonny doet inderdaad zijn best om mij uit mijn negatieve etensstijl te halen, alleen zijn ‘in mijn nek hijgen’ en ‘schaamte’ frustreren mij.
- Ik ben blij dat Tonny het bespreekbaar heeft gemaakt, want dan kunnen we er wat aan doen. Menig relatie is gestrand door het zwijgen denk ik.
- Tonny voelt zich er op dit moment niet oke bij om mij te introduceren in zijn omgeving, maar hij weet niet hoe het is, want hij heeft dat nog nooit gedaan. Misschien valt het allemaal wel mee. Waar is hij bang voor?
- Ik ben zelf verantwoordelijk voor mijn overgewicht. Ik ben degene die teveel eten naar binnen heeft gewerkt en te weinig heeft bewogen. Tonny is hiervoor niet verantwoordelijk, maar wel verantwoordelijk voor het stukje integreren. Ikzelf moet leren om anders met emoties om te leren gaan.
- Ik heb zelf last van mijn overgewicht, niet alleen Tonny, en ik wil er wat aan doen.
- De nadruk ligt in onze relatie op mijn gewicht, terwijl we ook heel veel leuke dingen doen en hebben samen.
- Ik wil geen relatie onder éénzijdige voorwaarden. In voor- en tegenspoed is het toch?
- Ik wil voor een toekomst gaan samen met Tonny.
- Tonny en ik hebben het ook heel leuk samen. We kunnen met elkaar praten, lekker ouwehoeren, leuke dingen doen, uit eten, uren knuffelen enz. :love3:
- Ik weet zeker dat Tonny van me houdt, als dat niet het geval was, was hij jaren geleden wel weggegaan.
- We zijn beiden stront koppig, maar ook doorzetters.
- Ik bespreek de situatie met Tonny bijna nooit met iemand. Ik schaam me ervoor. Gisteravond heb ik het met een vriendin besproken. Dat was prettig.
- Het voelt alsof Tonny ‘boven’ mij staat in plaats van naast mij.

Ik ga verder met afvallen voor mezelf, maar het zou helpen als ik niet elke keer geconfronteerd wordt met dat ik niet goed genoeg ben.

Graag jullie reacties...
Dames, ik ben ook benieuwd naar reacties van jullie mannen. Wat vinden die als man zijnde ervan?

En voor Tonny: maak dat je wegkomt hier, dit is mijn onderwerp ;)
snapper

Re: Vicieuze cirkel/neerwaartse spiraal in afvallen en relatie

Bedankt even voor dit toe te lichten Sabrina. Je bent al 10 kilo kwijt, dat vind ik mooi hoor. Tonny moet leren om je te aanvaarden zoals je bent. Ik merk dat je er mee bezig bent, aangezien je al fantaseert wat hij zou doen indien je een ledemaat zou verliezen in een auto-ongeluk.

Ik kan enkel aan Tonny zeggen dat hij jou moet aanvaarden, en met jou naar buiten moet komen. Jou voorstellen aan zijn vrienden is echt wel het minste wat hij kan doen.

Tja, maar Tonny doet kinderachtig. Het zou een situatie van de lagere school kunnen zijn. Een vriendinnetje hebben maar het tegen niemand zeggen omdat je je schaamt dat je er eentje hebt. Het wordt hoog tijd dat hij volwassen wordt en jou aanvaard zoals je bent. Eigenlijk denkt hij aan zichzelf. En een relatie doe je met twee, dat heeft hij zelf gezegd.

Aan Tonny wil ik enkel nog zeggen: Het is tijd dat je ze mee naar buiten neemt. Die kinderachtigheid van jou duurt nu al lang genoeg. Het maakt je vrouwtje ongelukkig en je relatie stuk. Je hebt niets om je voor te schamen. Als ik in de stad loop, dan zie ik koppels in alle kleuren, maten, geuren,... Neem nu je verantwoordelijk op, je zult je niet kunnen voorstellen hoe positief dat zal zijn voor je relatie.

Wees een man Tonny, en geen kleuter.
Tonny

Re: Vicieuze cirkel/neerwaartse spiraal in afvallen en relatie

Bedankt even voor dit toe te lichten Sabrina. Je bent al 10 kilo kwijt, dat vind ik mooi hoor. Tonny moet lerenom je te aanvaarden zoals je bent. Ik merk dat je er mee bezig bent, aangezien je al fantaseert wat hij zou doen indien je een ledemaat zou verliezen in een auto-ongeluk.

Ik kan enkel aan Tonny zeggen dat hij jou moet aanvaarden, en met jou naar buiten moet komen. Jou voorstellen aan zijn vrienden is echt wel het minste wat hij kan doen.
Ik moet helemaal niets snappertje :)

Maar je punt is duidelijk. Je neemt mijn inhoud niet serieus. Je maakt liever je eigen waarheid en dat is je goed recht. Niet ik maak mijn vrouwtje ongelukkig, mijn vrouwtje is hier zelf ook voor verantwoordelijk. Mijn vertrouwen in een goede afloop is helemaal naar de knoppen, dat is een serieus probleem en heeft geen snars te maken met iets simpels als onvolwassen gedrag.
snapper

Re: Vicieuze cirkel/neerwaartse spiraal in afvallen en relatie

Ik kan mij echt niet vinden in jouw inhoud Tonny, ik vind je inhoud namelijk zeer onredelijk. Je vrouwtje is toch al mooi 10 kilo kwijt, maar toch is ze nog niet goed genoeg om met jou over straat te lopen.

Ik merk ook dat je geen snars over hebt voor een goede afloop. Je wil geen enkele toegeving doen.
Betty

Re: Vicieuze cirkel/neerwaartse spiraal in afvallen en relatie

Als ik het goed begrepen heb is Sabrina sexueel niet meer aantrekkelijk en als ik het goed begrepen heb gelooft Tonny niet meer in een goede afloop,ik eerlijk gezegd ook niet.

Sabrina wil koste wat het kost het lieve plaatje van jullie saampjes zien en dat is er gewoon niet meer.Er is,als het er al is liefdeloze sex,best triest eigenlijk.

Ik geloof best wel dat Sabrina haar overgewicht al als een probleem heeft gezien voordat ze Tonny ontmoette en inderdaad ze zal er ook voor haarzelf uit moeten komen.

Het punt in mijn ogen is dat Tonny haar opdrachten geeft min of meer,van als je dat doet dan val je wel af en misschien heeft hij echt gedacht dat hij als ridder op het witte paard haar wel even van haar overgewicht zou afhelpen.helaas werkt het niet zo anders zou het probleem niet bij zoveel mensen aanwezig zijn.

Ik heb het gevoel dat Tonny zich meer als een personal coach ziet en haar wel even verteld,hoe ze het zal moeten doen,het probleem is hij is haar partner,daar wordt toch iets anders van verwacht.Bovendien heeft een goede personal coach psychologische kennis en weet mensen te stimuleren en niet af te breken.

Hoe dan ook zie ik voor Tonny het probleem van de sexuele aantrekking die hij in een vrouw zoekt.Het hoort gebaseerd te zijn op liefde en goede stellen die samen oud worden hebben het ook op basis van liefde.Bij een goede relatie zie je mensen naar elkaar toe groeien,ook al worden ze ouder.

Bij Tonny heb ik het idee,dat het aan het oppervlakkige van een vrouw ligt om sexueel opgewonden te raken,dat is zijn probleem,zal ook een probleem worden als hij een slanke vrouw straks aan zijn zijde heeft,ook al is het een ander.

Ik geloof best dat jullie het saampjes gezellig kunnen hebben,ik vraag me alleen af Sabrina hoeveel moeite kost je dat om dat masker dan op te houden.Doe je niet gezellig om het hem ook een beetje naar zijn zin te maken?

Voor mezelf heb ik het idee dat sabrina zo bang is om Tonny kwijt te raken,dat ze zelfs zijn liefdeloze sex verdraagt,sterker nog ik denk dat ze hoopt dat hij bij haar komt,desnoods zal ze er voor zorgen om hem zover te krijgen.

Dit is allemaal wat ik denk en ik kan het goed mis hebben.

Sabrina je kan niet aan jezelf werken en aan je relatie,want als ik tussen de regels doorlees is jouw relatie niet goed,zoals je zegt Tonny staat boven je en Tonny staat boven wat de mensen hier op het forum zeggen.
Dat is zoals ik het zie.
-Judith-

Re: Vicieuze cirkel/neerwaartse spiraal in afvallen en relatie

Zoals ik het zie : het afvalprobleem ligt bij Sabrina, maar het relatieprobleem ligt bij jou Tonny, en wel helemaal....je kan je relatieprobleem niet afdoen als zijnde dat het komt doordat Sabrina dik is, maar wel doordat jij je voor haar schaamt. Dààr ligt het probleem, en nergens anders.
frauke

Re: Vicieuze cirkel/neerwaartse spiraal in afvallen en relatie

even voor de goede orde, ik sta helemaal aan de andere kant van de weegschaal.
toch wil ik er iets over kwijt want ik heb ook een relatie.

Ik moest zo denken aan de woorden van mijn lief toen hij voor mij koos.
je bent meer dan een ziek lijf, daarom wil ik met je verder. :love3:

maar dit kan natuurlijk ook hier van toepassing zijn.
Oké, ik ben zoals ik mijzelf noem een rammelend geraamte en heb moeite om mezelf in de spiegel te zien
maar ik weet en mijn lief ook waardoor het komt. Dit is een vaststaand gegeven.
Er wordt aan gewerkt maar daar zijn ook grenzen aan helaas.
Maar wat voor ons beide belangrijk is, is de manier waarmee we er mee omgaan.
Wat straal je uit, is het toch zelfvertrouwen? belangstelling naar anderen toe?
of is het meer, kijk maar niet naar mij, ik ben mager, heb donkere kringen onder mijn ogen...

Als ik weg ga dan zorg ik ervoor dat ik, hoe beroerd ik me ook voel door mijn gezondheid,
dat ik de aandacht verleg op andere dingen.
Ik verzorg me goed, mijn haar houd ik goed in model
en ik zorg voor kleding die me past en flateert. Wat kleur en model betreft.
Ik ben hier erg kritisch in voor mijzelf omdat dit bij anderen opvalt.
Helaas heb ik sinds een paar maanden weer een maatje minder en past me bijna niets meer.
Ik ben naar de winkel gestapt en heb 4 leuke stelletjes gekocht die ik nu met veel plezier draag.
(als 40 jarige en dan met maat 176, een ware uitdaging om iets leuks te vinden)

Gisteren was er iemand op visite die me vertelde:
ik kom hier elke week bij je en ik weet uit je verhalen dat je ziek bent en uit je boek
hoe erg je probleem is.
Maar het verbaasd me dat ik dit gewoon niet kunt zien.
Je straalt, hebt aandacht voor mij. Je bent blij met het leven en met jezelf
en je ziet er steeds heel leuk uit.
Ik was ontroerd, want zo wil ik ook dat anderen mij zien.

Natuurlijk ziet en ervaard mijn lief me ook op een andere manier
zeker bij hele slechte dagen.
Maar dan nog zal ik niet snel toegeven aan hoe ik me vaak echt voel
Ik ontleen er echt en stukje eigenwaarde aan hoe ik me presenteer naar mijzelf en naar anderen.
Als ik hele dagen in een pyama blijf lopen, mijzelf niet verzorg dan pas voel ik me ziek
Maar ik heb ook wel pyama dagen maar dan nog heb ik een leuke pyama aan
zodat als er iemand voor mijn deur sta ik ze binnen kan laten
zonder me voor mijzelf te schamen.

Mijn lief is trots op mij doordat ik meer ben dan een rammelend geraamte
en omdat ik me op een positieve manier weet te presenteren
Maar we moeten wel voorzichtig knuffelen en dat vind hij weer jammer, en ik ook.

Ik weet niet wat het betekent voor je zelfbeeld als je te dik bent
ik deel ook een andere ervaring maar misschien staan er dingen in
die toch ook voor julle van toepassing zijn.
frauke
snapper

Re: Vicieuze cirkel/neerwaartse spiraal in afvallen en relatie

Tonny relateert de slaagkansen van zijn relatie aan het gewicht van Sabrina. Wat natuurlijk absurd is, want het ene heeft totaal niets te maken met het andere.

Terug naar “Eetproblemen”