reteketet dit is annet

Re: eet je wel genoeg?

Ok ik vind het knap als iemand het volhoud =D>
Ik vind m'n lichaam wel best zo, train 2 x in de week soms 1x en af en toen een shake
Ik denk dat er ook maar weinig meiden aan echte krachttraining doen btw.
Ik heb zelf de mazzel dat ik er niet veel voor hoef te doen een mooi lichaam te houden :unibrow:
Silvinho

Re: eet je wel genoeg?

Ja, mja bij mij was het ook wel hoog nodig, ik at echt jarenlang superslecht. Zag er wel goed uit, redelijk strakke lichaam had ik ook, maar ik vond mezelf toch wel wat mager. Dus vond ik dat ik echt beter moest gaan eten en toen ben ik eigenlijk in die 'bodybuilding' cicruit terrecht gekomen. En het is nu gewoon mn levensstyle geworden.
Almare

Re: eet je wel genoeg?

Ik eet op een dag zo'n 1600 kcal, van meer kom ik aan want ik heb een hele trage stofwisseling.

Ochtend: Kommetje cruesli met magere yoghurt of een schaaltje pap zonder suiker
Middag: 2 à 3 boterhammen met margarine en beleg (ik neem zowel vet als mager beleg, maar zorg er wel voor dat ik altijd met mate iets op mijn boterham doe. Ik vouw ze ook altijd dubbel, en besmeer dan maar de helft, anders wordt het te vet!), en een bekertje halfvolle melk
Tussendoor: knackebrod met kaas of een cup-a-soup. Altijd minimaal 2 stuks fruit op een dag.
Avond: 1 bord avondeten, met veel groenten.
Drinken: Ik drink eigenlijk alleen maar water en thee (zonder suiker). Ik drink nooit koffie, soms sap bij mijn ontbijt en een beetje melk tijdens de lunch, maar verder water en thee. Ik moet heel veel water drinken omdat ik een erg droge huid heb, als ik niet genoeg drink wordt mijn hele huid schraal! Ik drink zo'n 3 liter water op een dag.

Verder eet ik op een feestje of in het weekend wel eens wat lekkers zoals chips of chocola of een taartje, maar altijd met mate! Ik moet heel erg op mijn voeding letten om niet aan te komen...:( Maar dit werkt goed voor mij, ik ben nu al een hele tijd op gewicht en kom gelukkig niet meer aan!! :D
Ben nu 1.75 en 60 kilo, en daar ben ik best trots op want het is best heel lastig om zo'n trage stofwisseling te hebben! Zeker omdat iedereen in mijn familie en ook mijn vriend wel alles kunnen eten, en ik dus de enige ben die me tijdens feestjes of etentjes heel erg in moet houden...

Verder probeer ik ook veel te sporten. Ik deed altijd aan hockey, 3 keer in de week, maar heb dit al een paar jaar niet gedaan ivm een knieblessure die ruim 2 jaar heeft geduurd. Inmiddels is dat voorbij en ben ik weer aan het opbouwen met hardlopen. Ik probeer 2 keer in de week een halfuurtje hard te lopen, maar eigenlijk wil ik volgend seizoen weer gaan hockey...maar ik weet nog niet of dat wel kan met mijn knie!
Eleandra

Re: eet je wel genoeg?

Je kunt ook een trage stofwisseling krijgen door te weinig te eten!
Almare

Re: eet je wel genoeg?

Dat zou kunnen, dat weet ik niet...maar ik denk niet dat ik daar last van heb hoor! Ik kwam vroeger al heel erg snel aan, en ben ook een periode te stevig geweest toen ik meer at. Ik heb altijd al de aanleg gehad om dik te worden, maar nu ik wat minder eet gaat het een stuk beter, vind ik zelf. Ik heb ook helemaal geen honger of zo tussendoor, het is dus niet zo dat ik mezelf nu uithonger om maar niet aan te komen of zo. Het is nu wel mooi in balans! :)
Het lijkt me stug dat die trage stofwisseling in mijn geval komt van te weinig eten omdat ik ook al snel aankwam toen ik meer at. Dat zou dan niet logisch zijn, wel?
Manja

Re: eet je wel genoeg?

Nou daar zeg je zo wat. Ja, als je minder eet wordt je stofwisseling langzamer, en als je weer meer eet (of gewoon) zal je stofwisseling weer normaal worden. Alleen kom je dan ook aan. Je hebt vetcellen nl. in je lichaam en die vragen gewoonweg om meer voedsel. Ze geven een signaal aan je hersenen wardoor jij weer meer wilt eten. Als je dus gewoon gaat eten wordt alles opgeslagen in reeds aanwezige vetcellen, zo kom je altijd weer terug op een bepaald gewicht, soms zelfs een beetje meer.

1600 maximaal per dag is per definitie ook uihongeren. Je hebt als vrouw (met normale bezigheden en energieverbruik) 2500 nodig per dag. Dan zit jij er dus bijna 1000 onder en das best veel. Je kunt dat een hele tijd volhouden als je wilt, maar let er wel op dat je gezond eet, en zodra je futloos/moe wordt..dat je dan toch iets meer gaat eten. In ieder geval vitaminerijk voedsel en ook mineraalrijk voedsel. Dat zijn bouwstoffen voor je lichaam, die heb je gewoon nodig. Waar je verder op moet letten is dat je na een tijd van weinig eten niet gaat overcompenseren. Die neiging zul je misschien wel hebben, dat is een reactie van je lichaam op de uithongering, maar probeer dat in de gaten te houden.
Almare

Re: eet je wel genoeg?

Ik heb absoluut niet het idee dat ik mezelf uithonger...ik ben in hele goeie conditie, ben nooit moe, en heb geen last van dingen als haaruitval als gevolg van te weinig voedingsstoffen of zo...ik eet ook altijd erg gezond, daar let ik goed op, dat ik van alles voldoende binnenkrijg.

Op zich zit er wel wat in wat je zegt over de stofwisseling...maar ik vind het toch raar. Misschien zie ik het wel niet goed hoor! Ik heb er ook niet al te veel verstand van...Maar vroeger, toen ik nooit echt bewust lette op wat ik at (alhoewel ik nooit alleen maar slecht of vet heb gegeten), dus toen ik op een 'normaal' dieet zat, kwam ik steeds aan en was ik best mollig. Nu heb ik daar geen last meer van omdat ik wat minder eet (hoewel het niet altijd 1600 kcal is hoor, ik eet ook wel eens meer...ik ben ook niet elke dag aan het tellen wat ik binnenkrijg, het is meer zo dat ik gewoon bewust omga met mijn voeding, dus geen koekjes, taartjes enz. op doordeweekse dagen....als ik in het weekend dan eens een chocolaatje neem is dat niet zo erg!)
Is het trouwens niet zo dat volwassen vrouwen 2000 kcal nodig hebben, en mannen 2500? Dat zegt het voedingscentrum namelijk...en dan zit ik er toch maar een klein beetje onder?

Ik zorg er in elk geval wel altijd voor dat ik voldoende voedingsstoffen binnenkrijg, en ik heb ook nooit honger of iets dergelijks, dat zou ik ook nooit willen, mezelf uithongeren! Maar ik let er alleen op dat ik op normale dagen gezond eet en niet teveel snoep.

Maar misschien heb je wel gelijk en is mijn stofwisseling langzaam omdat ik niet veel eet...maar ik vind het moeilijk om dat uit te zoeken, want als ik meer ga eten kom ik direct aan, en daar voel ik mij niet prettig bij...

Verder heb ik een gezond gewicht voor iemand van mijn lengte en ook een gezond BMI ....kan ik me dan toch aan het uithongeren zijn? Lijkt me zo raar...maar wie weet.....??? :-k
Manja

Re: eet je wel genoeg?

ja, je hebt gelijk. 2000 voor vrouwen (bij normaal bewegingsaptroon etc). Ik had dat verkeerd in mn hoofd gisteren. In dat geval zit je er inderdaad zo rond de 400 onder. Misschien zelfs nog minder. En dan gaat de rest van wat ik zeg ook helemaal niet op (muv de algemeenheid van stofwisseling etc). Dus zolang jij je zo goed voelt en gezond eet enzo, gewoon mee doorgaan. Lijkt me niks mis mee dan. BMI ** is zelfs hartstikke goed. Ook dat je geen calorieen telt, maar gewoon een beetje oplet met wat je eet is een goed teken. :thumbright:
Almare

Re: eet je wel genoeg?

Oh gelukkig, ik ben wel blij dat het dan inderdaad meevalt! Ik had zelf inderdaad niet het idee dat ik ongezond bezig was, maar ik ging nu toch een beetje twijfelen! :p Maar gelukkig valt het mee dan :D
Manja

Re: eet je wel genoeg?

Heb het even uitgerekend. BMI = gewicht delen door je lengte in kwadraat. Minder hoeft dus ook echt niet !! ;).
*Larissa*

Re: eet je wel genoeg?

:shock: Naar mijn idee heb ik behoorlijk veel gegeten vandaag, vond het eigenlijk TEveel..

s'ochtends een croissantje
s'middags een croissantje
s'avonds 1 lepeltje groente en 1 klein aardappeltje

Dus ik met 1 oog dicht die calorie checker ingevuld, zit ik op 437 calorieen.. dus da betekend dat ik normaal nog minder binnen krijg.. :roll: vaag..
Almare

Re: eet je wel genoeg?

Dat is echt te weinig hoor, Larissa, daar kan je lichaam niet op functioneren!! Je moet echt proberen wat meer te gaan eten, want zo honger je jezelf uit!
Manja schreef:Heb het even uitgerekend. BMI = gewicht delen door je lengte in kwadraat. Minder hoeft dus ook echt niet !! ;).
Klopt! Maar volgens mij weeg ik nu weer ietsje meer, zo rond de *...maar ik heb mezelf al zeker een jaar niet gewogen, dus ik ben een beetje aan het gokken!
Maar * kg is voor mij echt het minimum, minder zou ik niet willen wegen want dan word ik te mager en gaat ook mijn cupmaat eraan! :lol: Bovendien is minder gewoon ongezond voor iemand van mijn lengte, vind ik....:)
Leeuwtjuh

Re: eet je wel genoeg?

Gelieve geen getallen omtrend gewicht/lengte en bmi neer te zetten.

Bron
Almare

Re: eet je wel genoeg?

Oooo sorry, dat wist ik niet! :oops:
Manja

Re: eet je wel genoeg?

Almare,

Pas maar op dat je je grens niet nog meer gaat verleggen als je eenmaal bereikt hebt wat je wilt wegen. Serieus, dat sluipt er zo enorm sneaky in bij velen. En ook ikzelf heb daar last van gehad. Heb tegen de grens van ondergewicht aangezeten. Ik ben er vanaf en wil me niet meer druk maken om het aantal kilo's en om wat ik eet. Gezond eten en genoeg zorgt ervoor dat je je beter gaat voelen, je lichaam weer functioneert zoals het moet functioneren, maar ook dat je weer "normaal en realistisch" kunt gaan nadenken. Kortom, dan kan er weer geleefd worden en hou je tijd over voor andere dingen, leuke dingen. Heb nog even iets opgezocht mbt je trage stofwisseling. Het is dus zo dat je een trage stofwisseling kunt krijgen van te weinig eten en als je weer normaal gaat eten dan komt dat weer goed. Je zult wel aankomen, dat is een eerste reactie van je lichaam om op te slaan dat wat het krijgt (waarschijnlijk omdat je lichaam dat dan nodig vindt en min of meer bang is dat er weer een periode is dat het te wein ig gaat krijgen) als nou blijkt dat je langdurig goed en genoeg eet zal je lichaam de neiging om alles op te slaan wat het krijgt ook los kunnen laten. Het is niet meer nodig om te hamsteren in tijden van nood. Uiteindelijk zal alles wat je dan aan bent gekomen door het normale eten zich weer stabiliseren tot het gewicht dat bij jou hoort. Wat dat betreft kan je ontzettend vertrouwen op je lichaam die een eigen boordcomputer heeft om de balans terug te vinden. (ik ga bij het genoeg eten steeds uit van de dagelijkse hoeveelheid aan calorieen dat een vrouw nodig heeft, zoals beschreven door het voedingscentrum). Eigenlijk dus kan je veel beter je eigen lichaam het werk laten doen, dan kan jij je druk maken om andere dingen in het leven ;)
Manja

Re: eet je wel genoeg?

Larissa,

Je zegt dat je het vaag vindt dat je normaal nog minder binnen krijgt. Hoezo is dat vaag? Lijkt me heel logisch als je normaal gesproken minder eet, dat je dan dus ook minder kcal binnenkrijgt. Of als je normaal gesproken meer eet, maar dingen die minder kcal in zich hebben dat je dan ook op minder kcal uit komt. Volgesn mij is dat gewoon 1+1=2 en tellen kan je volgens mij wel ...gezien je op de kcal nauwkeurig kunt berekenen wat je binnen hebt gekregen.
*Larissa*

Re: eet je wel genoeg?

Manja,

Ik bedoelde dat ik dacht ik normaal, als ik dus minder eet dan gisteren, al meer calorieen binnen zou hebben dan 437.. Daarom vond ik het vaag dat ik op een dag, waarvan ik vond dat ik veels te veel foute dingen gegeten had, maar op 437 uit kwam.. dacht ik ik ruim op de 1000 zat ofzo. Dat bedoelde ik ermee.
*Larissa*

Re: eet je wel genoeg?

vind je berichtjes trouwens ook een tikje sarcastisch overkomen eerlijk gezegd, maar goed.
Manja

Re: eet je wel genoeg?

Klopt ook wel, het was een beetje sarcastisch bedoeld over dat tellen. Niet erg aardig van me.

Ik vind het gewoon jammer dat jij je toevlucht zoekt in iets dat jou ten gronde gaat richten. De wereld is geen pretje, het is soms moeilijk je een houding te geven of je te handhaven, om te gaan met jezelf en met anderen, maar zelf-destructie helpt niet daarbij. Daarmee wordt het alleen maar erger. Jezelf uithongeren is zelf-destructief bezig zijn. Je zou om gezond te blijven (zowel geestelijk als lichamelijk) 4 keer zoveel moeten eten. Heb je nou eenmaal nodig als mens.

Terug naar “Eetproblemen”