meisje1988

Eetprobleem??

Hoi allemaal,

Mijn vraag aan jullie:
Heb ik een eetprobleem?

Mijn verhaal:
Voor zover ik me kan herinneren heb ik mezelf altijd al te dik gevonden. Van jongs af aan was ik al niet tevreden met mijn buik en bovenbenen. Ik durfde bijv. op jonge leeftijd niet in mijn bikini in de tuin te spelen met mooi weer, bang voor de reacties op mijn lichaam. Als ik nu foto's bekijk van die periode, zie ik dat ik helemaal niet dik was. Absoluut niet. Maar toen vond ik van wel.

In september 2006 ging de knop om en wilde ik afvallen. Ik was toen 17 jaar, 1.65 cm lang en had een gewicht van 55 kilo. Ik vond mijn buik te dik en mijn bovenbenen. Ik ging op een ongezonde manier afvallen, sloeg maaltijden over etc. Ik ben op die manier veel afgevallen en woog op het einde nog maar 45 kilo. Het gekke is, ik heb hierbij nooit gebraakt, nooit laxeermiddelen gebruikt of andere manieren om af te vallen. Ook niet gesport. Gewoon door bijna niets te eten. Alleen 's avonds wat groente of een stukje aardappel. Ik kreeg complimentjes dat ik zoveel was afgevallen, mijn broeken werden te groot en ik voelde me er goed bij. Totdat mijn ouders me wel erg mager vonden worden, maar ik zag dat zelf niet. Tot ik op een zondagochtend flauw viel. Ik was er van overtuigd dat het niet door het afvallen kwam, maar achteraf denk ik dat dat wel de reden was. Dat was ong. rond januari 2007, toen ik 45 kilo woog. In die periode dat ik ben gaan afvallen heb ik helemaal niets qua snoep of ander ongezond eten aangeraakt. Tot op een avond ik zo'n zin in chocola kreeg, toen ging de knop weer om en ben ik weer langzaamaan normaler gaan eten. Ik ging langzaam weer terug naar de 54/55 kilo.

Het is een tijdje goed gegaan, maar sinds de zomer dit jaar ging het weer minder goed. Weer vond ik mezelf te dik en lelijk en wilde ik afvallen. Nu ben ik weer bezig met afvallen, maar dit keer braak ik na het eten en gebruik ik laxeerpillen, chroomtabletten, afvalthee, groene thee capsules en dieetpillen. Puur om af te vallen. Het voelt niet goed om te eten en ik voel me extreem schuldig als ik iets heb gegeten, het moet er dan meteen af. Ook sport ik extreem veel, alles wat ik aan calorieen binnen krijg moet eraf getraind. Ik maak elke avond voor de volgende dag een schema wat ik mag eten. Daar moet ik me aan houden. Ik weeg nu 51 kilo. Maar af en toe gaat het helemaal fout en krijg ik een vreetbui, eet dan alles wat los en vast zit en braak het daarna weer uit. Vandaar dat het afvallen niet zo snel gaat. Ik weet dat het fout is, maar ik wil/kan er niet mee stoppen. Ik voel mezelf nog steeds ontzettend DIK!
Mier

Re: Eetprobleem??

Hoi Meisje:)

Ik heb je verhaal doorgelezen...je noemt zelf al dingen op die je momenteel doet om af te vallen en je vinger in de keel steken na het eten en lijsten opstellen met wat je wel mag eten volgens jou...
Dus ik denk dat je wel kan zeggen dat je een eetprobleem hebt.

Uit je verhaal kan ik ook wel opmaken dat het mede komt doordat je zelfbeeld niet goed is omdat je bang bent voor de reactie van andere? Heb je nare of aanwijsbare ervaringen gehad in je leven die dit veroorzaakt hebben?

Praat je er ook over met vriendinnen of mensen in je omgeving?

Liefs Michel
meisje1988

Re: Eetprobleem??

Ben inderdaad heel onzeker over mijn uiterlijk. Maar het gekke is, ik zou echt geen nare ervaringen kunnen bedenken waardoor het zo is gekomen.

En nee, mijn vriendinnen weten het niet en mogen het ook absoluut niet weten. Net zoals mijn ouders, die hoeven het ook niet te weten.
Mier

Re: Eetprobleem??

Je hebt wel altijd vriendinnen om je heen gehad altijd? Keek je daar ook tegenop omdat je hun figuur beter vond dan jezelf?
Wat weerhoud jou er van om er niet over te praten met een vriendin die je kan vertrouwen?

Ken je ook de bijwerkingen en nare dingen die je kan overhouden aan het overgeven en dieetpillen?
meisje1988

Re: Eetprobleem??

Ja, heb altijd vriendinnen om me heen gehad. En tuurlijk was ik wel eens jaloers op hun figuur. Omdat de een bijv. alles kan eten wat ze wil en nooit iets aankomt. En gewoon omdat ze allemaal stuk voor stuk dunner, slanker en mooier dan mij zijn.

Ik neem niemand in vertrouwen omdat ik dan bang ben dat het alsnog bij mijn ouders terecht komt. Mijn vriendinnen zijn te vertrouwen, maar ik ben bang dat het toch bij iemand anders terecht komt. Het is echt iets van mij, mijn "geheim" en mijn ding. Moeilijk om dat met iemand anders die ik ken te delen.

Ik weet dat overgeven slecht is voor je gebit. En dat het iets met je maag/slokdarm kan doen, maar wat dat weet ik niet precies! Dat laxeerpillen niet goed zijn, dat heb ik ook wel bedacht, maar wat de precieze gevolgen zijn weet ik ook niet. Van dieetpillen ook niet.
Mier

Re: Eetprobleem??

Jij bekijkt het nu vanuit jou visie en jou geloof dat jij niet een net zo mooi en goed figuur hebt als hun, dat begrijp ik, maar waarschijnlijk worstellen hun ook in bepaalde maten misschien met dit probleem voor hun zelf, alleen in jou ogen lijkt het alsof hun er niks voor hoeven te doen om zo te zijn.

Toch hoop ik dat je toch eens wil kijken op deze website bijvoorbeeld:
http://www.humanconcern.nl/eetstoornissen/gevolgen.php
De gevolgen van dit alles zijn gewoon echt onherstelbaar voor je lichaam...dat maakt je nu misschien niet direct uit dat begrijp ik wel, maar je geeft zelf aan dat je niet weet wat de gevolgen zijn, denk wel dat het goed is om eens door te lezen.

Jij mag er net zo goed zijn als elk ander persoon...:) Je zult verbaast zijn over hoe weinig mensen naar jou lichaam kijken en denken dat je dik bent, daar geloof ik echt niet in, dat is een gedachten die jij in jezelf hebt aangemaakt, wat niet wil zeggen dat je daar zomaar weer vanaf komt.
meisje1988

Re: Eetprobleem??

Ja, ik heb het gelezen. En idd, de gevolgen zijn ook niet mis. Maar goed, ik weet het niet!
meisje1988

Re: Eetprobleem??

En ik weet dat het niet slim is hoe ik het doe. Maar wat ik me afvraag... is het serieus genoeg om er iets mee te doen?
[anoniem]

Re: Eetprobleem??

Nou, wat mij betreft is het zeker serieus genoeg om er iets mee te doen in die zin dat ik denk (ik heb je natuurlijk niet gezien, maar kan me nauwelijks voorstellen dat het anders is) dat je conclusie gewoon ongegrond is. Je kunt als meid van 1m65 bijna niet te zwaar zijn met 55 kilo. Wat je er echter precies mee moet doen, is ook een beetje aan jou, kun je jezelf duidelijk maken dat je gewoon niet te dik bent, en kun je het opbrengen om gewoon normaal te eten zonder "gekke"dingen te doen... dan heb je geen hulp nodig dunkt mij.

Wat misschien goed is, is om bij jezelf op zoek te gaan naar de onderliggende reden, het probleem zit natuurlijk sowieso in onzekerheid. Maar misschien ben je over iets heel anders onzeker, en uit zich dit in het feit dat je een of ander super-lichaam wilt om je andere probleem te compenseren. Wat dat kan zijn, daar kun je alleen maar achter komen door veel "met jezelf te praten" en met anderen natuurlijk.
meisje1988

Re: Eetprobleem??

Dankjewel voor je tips. Maar een onderliggende reden, ik zou het echt niet weten. De onzekerheid speelt zeker een grote rol. Maar ik zou zo geen andere reden kunnen bedenken. Ik kan en mag gewoon niet eten van mezelf. En wat ik eet moet er uit, door te braken, te laxeren of gewoon heel veel te sporten. Ik moet mooi worden. Dat is het punt.
[anoniem]

Re: Eetprobleem??

Hmm, vind het moeilijk om hier advies over te geven eerlijk gezegd. Misschien toch maar beter om er mee naar de huisarts te gaan, doorverwijzing naar een psycholoog of ander soort therapeut?

Iemand zal je moeten doen inzien dat je op dit moment niet te dik bent, en als je dat zelf niet kunt zal het via die weg moeten, lijkt mij... Maar misschien hebben anderen nog tips voor je :D
inactieve gebruiker

Re: Eetprobleem??

Hoi Meisje. Het begint zo onschuldig, maar anorexia is heel snel levenslang verslavend. Hoe dat komt is moeilijk te zeggen, maar mensen die het oplopen komen er heel vaak ontzettend moeilijk vanaf. En jij hebt anorexia, geloof me, dat staat zo vast als een huis.
De statististieken laten zien dat hoe eerder je begint dit probleem serieus te nemen een deskundige hulp te zoeken des te groter de kans is dat je er vrij snel helemaal van af kunt komen. Ook het omgekeerde gaat op.

Heel veel sterkte, en asjeblieft, zoek gauw hulp. Niet alleen voor je eetstoornis, maar ga ook in therapie (zou ik je aan willen raden) om uit te zoeken wt de oorzaken zoal geweest kunnen zijn at deze etstoornis zich kon ontwikkelen bij je.
Een hoop mensen voelen zich te dik, vallen af, en leven normaal verder. Waarom schiet jij hierin door? Daar zijn misschien antwoorden op te geven die wellicht helemaal niets met jouw lichaam, je uiterlijk te maken hebben, maar mogelijk wel met een soort fundamentele onzekerheid of een fundamentele angst voor het bestaan, misschien ontstaan doordat je je thuis nooit echt geborgen en veilig voelde, ik noem hier maar even iets op...er kunnen allerlei factoren hierin een rol spelen, maar wel dus heel vaak factoren die eigenlijk niets met lichaamsgewicht of uiterlijkheden te maken hebben


neem je probleem heel erg serieus, want de mensen die ik ken die anorexia hebben opgelopen die gaan daar enorm onder gebukt, het is een ziekte die je leven compleet verwoesten kan.

Sterkte en succes! Klaas
Jive1

Re: Eetprobleem??

Hey! KlaasP,

Sorry, maar...

Is deze diagnose niet wat voorbarig?

Greetz
Jive1
Franje

Re: Eetprobleem??

KlaasP schreef:Hoi Meisje. Het begint zo onschuldig, maar anorexia is heel snel levenslang verslavend. Hoe dat komt is moeilijk te zeggen, maar mensen die het oplopen komen er heel vaak ontzettend moeilijk vanaf. En jij hebt anorexia, geloof me, dat staat zo vast als een huis.





De statististieken laten zien dat hoe eerder je begint dit probleem serieus te nemen een deskundige hulp te zoeken des te groter de kans is dat je er vrij snel helemaal van af kunt komen. Ook het omgekeerde gaat op.

Heel veel sterkte, en asjeblieft, zoek gauw hulp. Niet alleen voor je eetstoornis, maar ga ook in therapie (zou ik je aan willen raden) om uit te zoeken wt de oorzaken zoal geweest kunnen zijn at deze etstoornis zich kon ontwikkelen bij je.
Een hoop mensen voelen zich te dik, vallen af, en leven normaal verder. Waarom schiet jij hierin door? Daar zijn misschien antwoorden op te geven die wellicht helemaal niets met jouw lichaam, je uiterlijk te maken hebben, maar mogelijk wel met een soort fundamentele onzekerheid of een fundamentele angst voor het bestaan, misschien ontstaan doordat je je thuis nooit echt geborgen en veilig voelde, ik noem hier maar even iets op...er kunnen allerlei factoren hierin een rol spelen, maar wel dus heel vaak factoren die eigenlijk niets met lichaamsgewicht of uiterlijkheden te maken hebben


neem je probleem heel erg serieus, want de mensen die ik ken die anorexia hebben opgelopen die gaan daar enorm onder gebukt, het is een ziekte die je leven compleet verwoesten kan.

Sterkte en succes! Klaas

Klaas je weet jij niet bent arts dan ook niet mag stelt diagnose?
Nu beetje bent strafbaar bezig jij niet bevoegd zegt zij hebt anorexia.
Waarom dan je schrijft dit.

Zij gewoon moet gaan dokter dan die geeft adres waar ze moet heen van krijgt hulp dan ze daar hoort van arts wat hebt zij.

Statistieken ook is leuke nog niet eens je weet of echt ze hebt anorexia...
[anoniem]

Re: Eetprobleem??

Ik ben het wel met bovenstaande eens. Al snap ik Klaas ook wel, het lijkt er verdomd veel op. Maar een dergelijke diagnose dient inderdaad door een arts gesteld te worden :) Dat is dan ook waar je heen moet ;)
meisje1988

Re: Eetprobleem??

En dat vind ik juist het enge. Dadelijk vindt die dat ik me aanstel en is er niks aan de hand!
Jive1

Re: Eetprobleem??

Hey! meisje,

Van je huisarts moet je echt niet bang zijn...

Ga daar gerust... ik zeg wel: gerust!... naartoe. Die zal je zeker niet als aanstellerig aanzien! Integendeel, die zal je ofwel gewoon zeggen dat er niets ernstig aan de hand is, of dat je je best snel voor één of andere behandeling moet laten inschrijven. Huisartsen nemen mensen au sérieux!

Een raad van mij dus ook: ga maar snel, zodat je ook snel weet wat er eventueel aan de hand is. Weten is kennen!
Greetz
Jive1
meisje1988

Re: Eetprobleem??

Ja, maar ik heb met mijn 51 kg nu geen eens ondergewicht. Dan vind ik dat zo stom. Oke, wel ondergewicht gehad, maar nu niet meer. En ik voel me gewoon zo ontzettend dik als ik in de spiegel kijk, dat ik van de ene kant niet eens naar een huisarts wil. Dan moet ik eten, terwijl ik nu zoiets heb, als ik naar mezelf kijk: je eet maar eens een hele week niet, of een stuk fruit per dag. Want afvallen zul je..
Franje

Re: Eetprobleem??

meisje1988 schreef:En dat vind ik juist het enge. Dadelijk vindt die dat ik me aanstel en is er niks aan de hand!
Jou huisarts niet zegt dat echt die zegt niet
Diagnose iemand zegt is geen arts dat niks mag/kan mee doen.
Diagnose nodig arts dan kan krijgt therapie niet hebt diagnose dan niks therapie.
Misschien Klaas gelijk hebt dat ik weet niet dan ook moet eerst arts van krijgt therapie...
Jij ga huisarts zegt hem probleem jou dan je weet wat doen van word beter
Franje

Re: Eetprobleem??

meisje1988 schreef:Ja, maar ik heb met mijn 51 kg nu geen eens ondergewicht. Dan vind ik dat zo stom. Oke, wel ondergewicht gehad, maar nu niet meer. En ik voel me gewoon zo ontzettend dik als ik in de spiegel kijk, dat ik van de ene kant niet eens naar een huisarts wil. Dan moet ik eten, terwijl ik nu zoiets heb, als ik naar mezelf kijk: je eet maar eens een hele week niet, of een stuk fruit per dag. Want afvallen zul je..

Kan gaat huisarts gewoon
Niet eerst word ondergewicht dan mag huisarts tuurlijk niet
Belt op gewoon afspraakt maakt dan vertelt huisarts dan kan helpt jou
Jive1

Re: Eetprobleem??

Hey! meisje,

En hoe groot ben je dan wel....

Want gewicht en grootte moeten met elkaar wel wat overeenkomen, om jezelf als goed te kunnen bestempelen....
Maar als je 51 kg weegt, dan zou ik zeker niet zeggen dat je ondergewicht hebt, inderdaad, maar om met 51 kg aan overgewicht te zijn, daarvoor moet je al extreem kein zijn... Dus dat zal dan ook wel niet.

Je hebt een gevoel van dik te zijn. Maar je gevoel geeft dikwijls slechte raad. Kijk misschien eens even op http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... rt_id=3323 , hier vindt je wat informatie aangaande over-/ondergewicht. Onderaan kan je je "body mass index" even checken. Ik ben zeker dat je daar een excellent cijfer haalt. Dus ... houden zo!

Verder zijn deze twee websites erg interessant. Ze vertellen je alles over overgewicht en ondergewicht, met allerlei raaggevingen en middelyjes.
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... art_id=361
http://www.gezondgewicht.be/nl/binnen.asp

Met je gewicht is waarscvhijnlijk momenteel niets mis, maar met je gevoelens daaromtrent mogelijk wel. De huisarts is de bestgeplaatste persoon om je te begeleiden naar eventuele stappen om je gevoelens met je gewicht beter op elkaar af te stemmen. Niet aarzelen meisje!

Greetz
Jive1
[anoniem]

Re: Eetprobleem??

Jive1 schreef:Hey! meisje,

En hoe groot ben je dan wel....

Want gewicht en grootte moeten met elkaar wel wat overeenkomen, om jezelf als goed te kunnen bestempelen....
Maar als je 51 kg weegt, dan zou ik zeker niet zeggen dat je ondergewicht hebt, inderdaad, maar om met 51 kg aan overgewicht te zijn, daarvoor moet je al extreem kein zijn... Dus dat zal dan ook wel niet.

Je hebt een gevoel van dik te zijn. Maar je gevoel geeft dikwijls slechte raad. Kijk misschien eens even op http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... rt_id=3323 , hier vindt je wat informatie aangaande over-/ondergewicht. Onderaan kan je je "body mass index" even checken. Ik ben zeker dat je daar een excellent cijfer haalt. Dus ... houden zo!

Verder zijn deze twee websites erg interessant. Ze vertellen je alles over overgewicht en ondergewicht, met allerlei raaggevingen en middelyjes.
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... art_id=361
http://www.gezondgewicht.be/nl/binnen.asp

Met je gewicht is waarscvhijnlijk momenteel niets mis, maar met je gevoelens daaromtrent mogelijk wel. De huisarts is de bestgeplaatste persoon om je te begeleiden naar eventuele stappen om je gevoelens met je gewicht beter op elkaar af te stemmen. Niet aarzelen meisje!

Greetz
Jive1
Ze is 1m65, nog niet echt ondergewicht dus maar wat mij betreft hikt het er toch wel tegenaan... Ik kan me in ieder geval moeilijk voorstellen dat iemand nog veel vet over de spieren en botten heeft zitten met die lengte/gewicht vergelijking.
Franje

Re: Eetprobleem??

Hey! meisje,

En hoe groot ben je dan wel....



Zij 1.65m dan 51 kg genoeg niet...
Jive1

Re: Eetprobleem??

Hey!

In september 2006 was ze 1,65 m en 55kg, bij 17 jaar.
Momenteel is ze 1,5 jaar ouder, weegt ze 51 kg en op die leeftijd kan de grootte op een jaartje nog fel toegenomen zijn... Vandaar mijn vraag.

Greetz
Jive1
Franje

Re: Eetprobleem??

Dan ook maar die gewicht scheelt 4 kg....
Als iemand misschien kan hebt anorexia die afvalt 4kg anderhalf jaar dat ook vreemd....

Gewoon ga huisarts dan jij ook weet zeker als is wat of niet aan hand iets...

Terug naar “Eetproblemen”