Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Eetprobleem??

meisje1988 schreef:Nou, zo overdreven zal het nu ook wel niet zijn met die pillen! ;)
Wat denk jij dan dat er gebeurt met jou als je zo door blijft gaan ?

Denk je werkelijk dat dit de goede weg voor je is ?

En hoe lang wou je dit dan vol gaan houden ? Tot je volledig uitgedroogd, met een ijzertekort in elkaar stort ofzo ?

http://www.kindertent.nl/forum/15/topic ... 1f0b95a297#

Realiseer je dat hoe langer je dit laat duren, hoe langer en moeilijker de weg terug zal zijn... je staat aan de rand van een hele diepe afgrond. Ik raad je aan, nu om te draaien en hulp te zoeken. En niet te gaan kijken hoe diep het is..denkend dat het wel meevalt...Ik hoop dat je jezelf eens serieus wilt nemen.
Inzicht als Uitweg..
Eleandra

Re: Eetprobleem??

Door het gebruik van laxeermiddelen kun je een hartstilstand krijgen.
Bovendien kun je er je darmen dusdanig mee kapotmaken dat je er een stoma aan overhoudt.
En dat heb je voor de rest van je leven...

Wil je jezelf nog langer voor de gek houden?
meisje1988

Re: Eetprobleem??

Nee, weet je wat het is. Tuurlijk weet ik dat het allemaal stom is. En dat ik een eetpatroon van niks heb. Maar ik denk gewoon telkens.. ik heb geen ondergewicht. Dadelijk word ik niet serieus genomen. Sta ik gewoon voor lul. En dat wil ik niet. Niemand merkt iets aan mij, waarom zou ik dan met zoiets naar buiten komen?
meisje1988

Re: Eetprobleem??

En nog iets, als ik hier verder op dit forum lees en dan eetlijsten zie staan van wat goed is op een dag. Dan word ik al helemaal gek! ZO ontzettend veel. Ik kan zoiezo niet ontbijten. Maar het kan toch niet goed zijn dat je wel 5 of 6 boterhammem moet eten? Ik kan dat in elk geval niet, dan zit je toch propvol? En dan zou ik echt gigantisch veel aankomen. Ik zit nu al vol als ik overdag een appel eet, en laat staan dat ik dan 's avonds ook nog moet eten. En soms als ik een appel op heb, dan sla ik door, terwijl ik niet eens honger heb, maar dan krijg ik toch een vreetbui. Irritant..
Mier

Re: Eetprobleem??

Voor paal staan doe je bij een huisarts niet, 100% zeker weten, het is zijn taak om jou te helpen.
Het is JOU leven, dat andere niet van jou eetprobleem op de hoogte zijn wil niet zeggen dat mensen geen vermoedens hebben of dat je dan maar op deze voet verder moet gaan.
JIJ hebt nog een heel leven voor de boeg, daar moet je zelf iets van maken, nu zie je dat beetje licht in de verte misschien voor jezelf niet, maar het is wel belangrijk dat jij nu voor jezelf gaat kiezen en aan jezelf gaat werken...je huisarts kan je daar heel goed bij helpen en bij steunen. Je bent echt niet de eerste die bij hem komt met zoiets.

Jou probleem is het eten, daar heb jij een hele eigen visie en kijk op, dus is het ook logisch dat je nu in paniek raakt als je op zoek gaat naar etenslijsten, dat is ook meteen je valkuil nog waardoor je tegen gehouden wordt.
Als jij op zoek gaat naar hulp zullen mensen je gaan helpen hier op een goeie en gebalanseerde manier mee om te gaan en zul je zien dat die lijsten helemaal niet zo verschrikkelijk zijn, ieder mens is ook anders en juist met behulp van andere kun je voor jezelf stap voor stap daar aan gaan werken en zien wat voor jou het beste is om vooruit te komen.
Eleandra

Re: Eetprobleem??

Door te braken en laxeren kun je een hartstilstand krijgen.
Je kunt je darmen voorgoed kapot maken.
Door te braken kun je je gebit verwoesten, zodat je het risico loopt al op jonge leeftijd een kunstgebit nodig te hebben.
Door weinig te eten, loop je allerlei tekorten op, waardoor je je lichaam (soms onherstelbaar) kunt beschadigen.
Je organen, je spieren, je botten (osteoporose is onomkeerbaar!).
Je kunt (zelfs blijvend!) onvruchtbaar worden.

En zo kan ik nog (veel) meer schadelijke fysieke effecten van een eetstoornis noemen.

Wat betreft de andere gevolgen (psychisch, emotioneel, mentaal) verwijs ik je nog eens naar mijn topics.

De enige vraag die er nu toe doet: is dit wat jij wilt?
Is dit wat jij wérkelijk wilt?

Wees eerlijk tegen jezelf.
Mug

Re: Eetprobleem??

Vijf of zes boterhammen is echt niet nodig hoor......Als je hulp zoekt zullen ze rustig aan beginnen. Het is wel volkomen duidelijk dat je nu te weinig eet.Dat weet je zelf denk ik ook.Als je je huisarts vertelt wat je eet is dat genoeg. Dan ziet hij ook dat je hulp nodig hebt.
Je moet weer leren eten en je maag moet wennen aan meer voedsel. Ik wens je in ieder geval alle sterkte die je nodig hebt meis. :knuffel: Mug
Gebruikersavatar
patsas
Berichten: 7089
Lid geworden op: 19 jun 2006 18:01
Locatie: Eindhoven

Re: Eetprobleem??

He meisje1988,

Mijn dochtertje hebben ze in de zomervakantie van 2007 opgenomen, omdat ze ook niets meer wilde eten. Uiteindelijk is ze, door hele kleine stapjes in het dieet dat ze kreeg, weer aangekomen.
Ook nu, krijgt ze er af en toe iets bij in haar dieet, als ze weer dreigt af te vallen. Dus in een keer zoveel boterhammen, dat gebeurt echt niet.

Maar dat je naar je huisarts moet, is nu ondertussen toch wel duidelijk hoop ik.
Lees de topic van Flowerchild en al haar links die ze je stuurt, dan snap je het hoop ik wel.
En bij een huisarts kun je beter een keer te veel komen dan een keer te weinig, als het al te laat is.
Kom op, zet die stap nu eens!

Liefs,
patsas
Leven is het meervoud van lef
All that we are is the result of what we have thought
Fall seven times, stand up eight!
Eleandra

Re: Eetprobleem??

5 à 7 boterhammen per dag zijn heel normaal :)
Jive1

Re: Eetprobleem??

Hey! Meisje1988,

Heb je nu al eens naar de huisarts geweest, en hem/haar gevraagd, zoals men je al meerdere malen aanraadde, en zoals ik je zei op http://www.psycholoog.net/forum/viewtop ... 52#p130452 , of ben je er nog niet aan toe gekomen?...

Misschien is er helemaal niets om je ongerust over te maken, misschien beeldt je je gewoon maar in dat je een eetprobleem hebt, misschien echter is er wél iets aan de hand, en kan de huisarts je zeggen wat hij/zij erover denkt, misschien moet jij gewoon een dieet volgen waardoor je lichaamsgewicht stabiel blijft en op het peil zoals je dat zelf wenst, en als de huisarts jou daarbij helpt, dan ben je helemaal zeker en gerust, dan heb je er controle over, en dan zal je weldra ook je gedachten meer van je gewicht en je figuur kunnen weg houden ...

En als de huisarts je toch zou zeggen, dat er echt wel iets zou moeten gedaan worden, om te voorkomen dat je naar een écht eetprobleem zou evolueren, dan weet je tenminste wat je best kan doen, want de arts zal je zeker helpen in wat jij wil, als het inderdaad binnen de normale grenzen blijft.
Je kan het misschien allemaal onder kontrole houden zonder medikamenten of laxeermiddelen, zonder te veel of te weining te eten. Maar momenteel weet je helemaal niet wat je best doet, en de arts weet het wél!

Dus... als ik jou was, zou ik maar vlug eens er naartoe gaan en uitleg vragen over wat jou het leven momenteel nogal moeilijk maakt, waarover jij je nu zorgen maakt, en zo...

Wees inderdaad eerlijk tegenover jezezlf, en geef jezelf een kans om duidelijke en professionele uitleg en raad te krijgen, zodat je jezelf uit deze enge toestanden kan helpen, en weer rustig kan gaan leven...

Volhouden en snel de goeie stappen zetten, meisje!

Greetz
Jive1
meisje1988

Re: Eetprobleem??

Ik heb gewoon het idee dat het allemaal geen zin meer heeft. En dat het allemaal niet meer hoeft. Alles gaat gewoon *** (Mystica; geen schuttingtaal aub). Eten, school, stage en mijn sociale leven. Het is mijn eigen schuld, ik weet het. Maar zo wil ik het niet eens meer! Als het zo moet...
Gebruikersavatar
patsas
Berichten: 7089
Lid geworden op: 19 jun 2006 18:01
Locatie: Eindhoven

Re: Eetprobleem??

He meisje1988,

Niet zo treurig. Natuurlijk is er nog een reden voor je om door te gaan. Je bent nog jong, je hebt nog een heel leven voor je! Kop op, ga naar je huisarts en probeer je zinnen te verzetten. Onderneem eens iets met anderen, of ga sporten of misschien heb je nog een andere leuke hobby?
Maar dit helpt je niet verder.
Kom op, schouders eronder en gaan.

Heel veel sterkte!
:knuffel:
Liefs,
Patsas
Leven is het meervoud van lef
All that we are is the result of what we have thought
Fall seven times, stand up eight!
Eleandra

Re: Eetprobleem??

Het is eigenlijk heel simpel, ook al lijkt het door je angsten en je (eet)gestoorde gedachten misschien heel ingewikkeld: wil jij jezelf, je lichaam, je leven kapotmaken?
Of wil je jezelf een kans geven op vreugde, op geluk?

Ik neem aan dat je liever kiest voor een prettig leven, een gezond lichaam, een goede relatie met jezelf.

Dan rest er eigenlijk maar 1 oplossing: zoek hulp.
Nu.

Laat het niet zover komen als ik het heb laten komen.
Want geloof me, een leven met een eetstoornis is geen leven.
Isa

Re: Eetprobleem??

Ha Meisje,
Misschien dat je iets aan mijn woorden hebt... om jezelf wat in de 'juiste' richting op te bewegen en zo wat gelukkiger te worden...


Eén soort filters die we gebruiken is de manier waarop we naar dingen kijken. We kunnen onze aandacht bijvoorbeeld richten op het geheel, of op een bepaald onderdeel. In het laatste geval lopen we de kans dat we ons helemaal verliezen in dat onderdeel en het geheel niet meer zien.
Je gewicht bijvoorbeeld is slechts een onderdeel van wat er met je lichaam en in je leven gebeurt. Het kan gebeuren dat je gewicht heel je aandacht in beslag neemt en je de rest uit het oog verliest of wegfiltert. Je kunt geobsedeerd raken door dat onderdeel en je loopt zelfs kans dat je zegt: 'Ik ben (identiteit) 50 kilo.'
De enige manier om daar uit te geraken is jezelf de eenvoudige vraag te stellen: waar is mijn gewicht een onderdeel van? Een antwoord zou dan kunnen zijn: van mijn eetgewoonte. Vervolgens kun je je de vraag stellen: waar maakt mijn eetgewoonte deel van uit?
Een antwoord zou kunnen zijn: van mijn privéleven. Op deze manier relativeer je het belang van het deel.
Als je het belang van het deel (gewicht in dit voorbeeld) gerelativeerd hebt, en gericht bent op een groter geheel (privé-leven in dit voorbeeld), kun je focussen op andere facetten van je privé-leven die ook belangrijk zijn, zoals: film kijken, wandelen, een boek lezen, of iets anders waar je fun aan beleeft.
Op die manier ervaar je dat niet alleen je gewicht belangrijk is.
Soms kan het nuttig zijn van groot naar klein te gaan. Als een dieet volgen aan de orde zou zijn en dat onoverkomelijk lijkt, kun je jezelf de vraag stellen: welk deeltje van het dieet is haalbaar?

Ik weet niet of je hier iets aan hebt... mij heeft het enorm geholpen.

Nog wat anders wat je eventueel zou kunnen helpen...
ik heb inmiddels ondervonden dat de taal naar mijn onderbewustzijn erg belangrijk is. De manier waarop ik mezelf toespreek met een innerlijke stem is bepalend voor mijn stemming en de daarbij aangeboorde gevoels- en vermogensbronnen.
Stel je jezelf 's morgens de vraag: 'Wat voor een rotdag zal het vandaag weer worden?' dan zal het onderbewustzijn zijn uiterste best doen om je voorstellingen aan te reiken van een aantal mogelijke rampen. Wat ik al vaker zeg, het is maar waar je je op focust.
Die voorstellingen scheppen de daarmee verbonden gevoelens, en het onderbewustzijn zal beginnen die dingen aan te trekken waar we in onze geest mee bezig zijn.
Stel je jezelf 's morgens de vraag: 'Welke leuke dingen zullen we vandaag weer mogen beleven?' dan zal het onderbewustzijn zijn aandacht richten op alle leuke dingen die kunnen gebeuren, en de daarvoor benodigde energie leveren. Je zult in een vermogende en blijde stemming komen, en je onderbewustzijn zal die dingen beginnen aan te trekken die je in gedachten hebt.
Zo ben ik een tijdje geleden begonnen met iedere dag minstens drie positieve gebeurtenissen van die afgelopen dag op te schrijven. Dit kunnen heel simpele gebeurtenissen zijn, zoals het praatje dat je gemaakt hebt in de supermarkt, of van een kind etc. Het gevolg is dat je je focus van de negatieve dingen afhaalt en op de positieve dingen richt.
Als je niet lekker in je vel zit, wat ik opmaak uit jou berichten, kan het zijn dat je dit geen gemakkelijke oefening vindt. Begin dan eerst eens één positieve gebeurtenis per dag op te schrijven, en wanneer dat je een paar keer gelukt is ga je door met twee, dan met drie, enz. Al snel zul je merken dat je veel meer positieve gebeurtenissen op een dag meemaakt dan je aanvankelijk gedacht had. Ik heb dit zelf zo ervaren.
Als dit je goed afgaat, ga je een stapje verder en schrijf je iedere dag drie dingen op waarvan jij vindt dat je ze goed gedaan hebt. Dat kunnen dingen zijn die met eten te maken hebben, maar dat hoeft niet.
Als ook dit je goed afgaat, ga dan nog een stap verder. Kijk eens naar jezelf en de mensen om je heen. En vergelijk jezelf dan eens - in tegenstelling tot wat je hoogstwaarschijnlijk gewend bent - op een positieve manier met die anderen. Kijk, luister of voel eens wat jij mooier vindt ana jezelf. Begin bijvoorbeeld met dingen als de kleur van je haar, de vorm van je gezicht, het geluid van je stem, de textuur van je huid. Wanneer je dat gedaan hebt, kijk dan eens verder, naar d evorm en verhoudingen van jouw lichaam in vergelijking met die van de anderen. Let enkel en alleen op die dingen die jij bij jezelf mooier vindt en schrijf ze ook op. Je zult merken dat na verloop van tijd je idee over jezelf en over je dagelijkse leven gaat veranderen.

Ik kan je zeggen dat dit alles voor mij werkelijk heeft gewerkt. Samen met nog veel andere manieren en mogelijkheden.
Misschien dat deze stapjes die ik je hierboven heb verteld eens uit kunt proberen?
Veel sterkte in ieder geval,

Liefs,
Isa
meisje1988

Re: Eetprobleem??

Oke, ik geef mezelf 2 weken en dan moet ik er iets aan doen/gedaan hebben!

Want nu is het zo.. ik heb 's middags en 's ochtends geen eens behoefte om te eten en dan mag ik van mezelf ook niets eten. Maar dan kom ik bijv. thuis na een lange dag school/stage en dan eet ik bijv. 2 rijstewafels en dat mag dan gewoon van mezelf. En dan bij het avondeten, dan mag ik ook gewoon wat eten. Is het dan nog wel een probleem? Oke, ik voel me erna wel schuldig, en ga vaak ook weer braken. Maar dan denk ik van.. als je een eetprobleem zou hebben dan mag je toch niet eten van jezelf?
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Eetprobleem??

Meisje...lees deze site eens ...

http://www.sabn.nl/

met name de informatie over eetstoornissen en dan Anorexia.

En beweer dan nog eens dat jij absoluut geen probleem hebt... Hoe lang ga je jezelf nog voor de gek houden ?

Ik zal je een eindje op weg helpen met een quote...:

Wat is Anorexia Nervosa?
De naam anorexia nervosa (verkort tot anorexia) betekent letterlijk "gebrek aan eetlust door nerveuze oorzaken". Deze naam is eigenlijk misleidend, omdat de patiënten die hieraan lijden geen gebrek aan eetlust hebben, maar juist doelbewust proberen hun eetlust en hongergevoel te onderdrukken. Anorexia zou eigenlijk beter "magerzucht" of "lijnziekte" genoemd kunnen worden, want de patiënten hebben een onweerstaanbare drang om af te vallen. Ze zijn er als het ware aan verslaafd en gaan ermee door, zelfs als zij al sterk zijn vermagerd.

Alles wat te maken heeft met eten, gewicht en lichaamsomvang is een obsessie voor anorexia-patiënten. Ze tellen voortdurend calorien en tobben over wat ze wel of niet moeten eten. Voedsel wordt slechts als "toegestaan" beschouwd als het weinig calorien bevat; vooral suikers en vetten zijn taboe.

Vaak eten anorexia-patiënten iedere dag dezelfde dingen volgens een zichzelf opgelegd ritueel. Iedere afwijking van dit strikte regime kan paniek oproepen en wordt daarom op alle mogelijke manieren vermeden. Sommige patiënten kunnen dit regime niet voortdurend volhouden en hebben bij tijd en wijlen last van eetbuien, waarbij ze in korte tijd veel eten naar binnen werken. Na zo"n eetbui voelen ze zich erg wanhopig en willen het eten zo snel mogelijk weer kwijt. Dit doen ze dan vaak door zelf opgewekt braken of door het gebruik van laxeermiddelen. Om nog meer af te vallen dwingen anorexia-patiënten zichzelf vaak tot overmatige lichamelijke activiteit. Sommige patiënten beoefenen bijvoorbeeld twee uur per dag aerobics, joggen dagelijks 10 kilometer of doen iedere avond op hun kamer 500 buikspieroefeningen.

Hoewel de patiënten erg mager - soms zelfs extreem mager - kunnen worden, blijven zij zichzelf dik voelen. Er is dus sprake van een sterk vertekend lichaamsbeeld. Het is zelfs zo dat naarmate het gewicht lager wordt patiënten steeds banger worden om aan te komen. Een pondje erbij wordt dan als een regelrechte ramp ervaren.

Hoewel anorexia-patiënten wel bij anderen opmerken dat die te mager zijn, blijven zij hun eigen toestand tegenover zichzelf en anderen vaak lang ontkennen. Ze proberen hun eetgedrag en de lichamelijke gevolgen daarvan voor anderen verborgen te houden uit angst voor druk die anders op hen uitgeoefend zal worden om aan te komen. Anorexia- patiënten kunnen daarom lang volhouden dat er niets met hen aan de hand is.
Inzicht als Uitweg..
Jive1

Re: Eetprobleem??

Hey! Meisje1988,

Je vroeg:
...dan mag je toch niet eten van jezelf?
Als je deze vraag stelt, dan moet ik onmiddellijk zeggen: wie in jou stelt die vraag?
Normaal is het zo, dat, als je honger hebt, dan eet je, en als je geen honger hebt, dan eet je niet. Dat is de doodgewoonste zaak van de wereld. Maar als je jezelf eerst gaat vragen of je mag eten, of je nu niet mag eten... dan is er wat aan de hand hé! Dat moet je toch beseffen hé! Het moet vanzelf gaan, eten zowel als niet eten!

Lees eens aandachtig wat Mystica in haar bericht aan jou schreef, en denk eens diep na, en neem eventueel contact op met een vereniging zoals diegene die Mystica jou ook aanraadde, maar eerst en vooral... Ga zo vlug als het kan met je huisarts praten, wacht niet, geef jezelf niet weer 2 weken wachttijd, want uitstel is afstel...
Doe het nu, ga nu, en vertel over jezelf, en luister wat de arts jou zegt... En doe dat dan!

Je zal er geen spijt van hebben....

Greetz
Jive1
Eleandra

Re: Eetprobleem??

Wie probeer je nu voor de gek te houden, Meisje1988?

Haal alsjeblieft je hoofd uit het zand.
meisje1988

Re: Eetprobleem??

Ja, maar hoe moet ik dat dan voor me zien?

Stel, ik ga naar de huisarts. Dan bel ik voor een afspraak en dan vraagt die assistent; en waarvoor wil je komen? Oke.. wat moet ik dan?

En dan heb ik straks die afspraak bij de huisarts.. en dan kom ik daar. Nou, hoe begin ik in godsnaam? "Nou dokter, ik kots mijn eten uit, ik gebruik laxeermiddelen, maar andere dagen of momenten van de dag vreet ik weer veel te veel en andere dagen eet ik weer niets". Maar verder is er niets aan mij te zien, want ondergewicht heb ik absoluut niet. En dan denkt hij... oke... moet ik dit serieus nemen?

En dan heb ik er straks nog niets aan...

En zowiezo mijn ouders weten van niets...

Ik vind het moeilijk hoor!!!
Franje

Re: Eetprobleem??

Stel, ik ga naar de huisarts. Dan bel ik voor een afspraak en dan vraagt die assistent; en waarvoor wil je komen? Oke.. wat moet ik dan?


Hoeft niet assistente zegt waarom kom jij
Gewoon dat zegt jij dokter niet assistente zegt hoeft...
Wel dat moet zegt dokter niet hij zegt stelt aan..
opbellen morgen dokter..
Eleandra

Re: Eetprobleem??

Lieve Meisje1988,

Je hoeft de assistente niet te vertellen waarvoor je komt.

En ik garandeer je dat je huisarts je serieus zal nemen.
Jouw probleem is ernstig.
En ik kan het weten, want ik spreek uit ervaring ;)

Misschien kun je e.e.a. opschrijven voor je huisarts, en/of iemand meenemen die je vertrouwt?

Go for it!!
meisje1988

Re: Eetprobleem??

En hoe moet dat dan met mijn ouders? Ze weten van NIKS. Ze weten alleen dat ik wil afvallen... en in hun buurt zoals 's avonds eet ik gewoon (oke, ik braak het meteen weer uit) maar dat weten ze gewoon niet. En hun zien en merken niets aan mij, dadelijk geloven hun het niet eens. Dan voel ik me echt wel heel erg stom! Want ook als ik zo'n bui heb waarin ik veel eet, dan zien ze mij ook wel eens ongezonde dingen eten. Dus wat hun denken is dat alles goed met me gaat...
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Eetprobleem??

En wat is er zo rampzalig aan als je ouders weten waar je mee bezig bent ? Dat je weer een normaal eetpatroon moet gaan krijgen ? Is dat het einde van de wereld ?

Weet je wat pas erg is...als jij dadelijk je leven lang een eetstoornis hebt, waar je bijna niet meer vanaf komt. Wat denk je dat je ouders daarvan gaan vinden ? Want maak je geen illusie, eens komt dat uit natuurlijk...

Als je werkelijk te dik bent en je wilt op een gezonde manier een paar kilo's kwijt, dan kan je dit ook gelijk met je huisarts bespreken en misschien kan je dan gelijk eens samen met een dietiste kijken naar een gezonde manier van afvallen als dit nodig mocht blijken...

Maar dit (vr)eet- en braakpatroon...is echt niet de oplossing... het is het probleem.
Inzicht als Uitweg..
meisje1988

Re: Eetprobleem??

Ja, nouja ik twijfel gewoon. Ik heb echt het idee dat het niet serieus genoeg is. Misschien komt dat wel omdat ik al anderhalf jaar zo bezig ben, dat het normaal voor me is geworden?
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Eetprobleem??

Nou stop nu maar met twijfelen dan... de situatie lijkt me helder... en helemaal niet zo moeilijk. Maak een afspraak met je huisarts, vertel wat je doet en hoe lang je dat dan al doet..zeg wat je denkt en wat je wilt...en kijk dan eens even wat de opties zijn.

Hoe eerder je hier nu iets mee gaat doen, hoe groter de kans is dat je een gezond en normaal leven krijgt.
Inzicht als Uitweg..

Terug naar “Eetproblemen”