Annn

Docu- mensen worden dikker en ongezonder

Mensen worden steeds dikker en ongezonde. De onderstaande documentaire toont aan hoe de voedingsindustrie in elkaar zit, hoe de overheid het controleert en hoe het gepresenteerd wordt.
Hoe vele mensen misleid worden!

Docu opgedeeld in 5 stukken van 9 minuten


http://www.youtube.com/watch?v=fXAZ_7JO7EA
http://www.youtube.com/watch?v=nEAJTgosdo0
http://www.youtube.com/watch?v=a6ksPAEGLgk
http://www.youtube.com/watch?v=nqcrQixAKJc
http://www.youtube.com/watch?v=SUQOjGq3wRE
inactieve gebruiker

Indrukwekkend Ann. Tweederde van de VS bevolking heeft een overgewicht en bij éenderde is dat ook echt ziekelijk (obesitas-lijders)...hoor je meteen al aan het begin van het eerste filmpje.Zoiets is helemaal uniek in de geschiedenis van de mnsheid natuurlijk, een dergelijk degeneratie.
Ik heb het idee dat deze documentaire ong een jaartje terug op de VPRO te zien is geweest..was toen ook heel erg onder de indruk. Je zag hoe Mc Donalds per jaar (ofzo) 'the big Mac' bigger maakte, totdat de 'small-size' net zo groot was als 'the big-size' waar ze mee begonnen waren... Dat soort psychologie wordt er toegepast om mensen zichzelf moddervet te laten eten. Er wordt langzaam maar zeker van 'small' 'king-size' gemaakt, terwijl 'king-size' een broodje hamburger wordt waar een heel gezin van zou kunnen leven. En natuurlijk zijn hamburgers en die vieze witte bolletjes sowieso slecht.
Annn

idd...het is ziekelijk.
En als ik dan zie dat mijn familie die troep eet, en aan hun kinderen geeft, of zelfs commentaar geven op mensen die hun kinderen geen snoep geven... dat is wel heel lastig.

How long will it take government to act? Vraagt de man op het einde van de documentaire. Waarschijnlijk nog langer dan toen ze inzagen dat roken een gevaar was voor de gezondheid van de mensen.
Wat ik het ergste vind is, dat de overheid het wel al weet. Maar velen proberen hun gemoedsrust te bewaren, door te doen alsof ze van niks weten, zichzelf wat wijs maken. Rond vragen heendraaien, praten op een rond-de-pot-draaierige manier en nooit echt volluit kijken van: waar heb ik hier schuld aan?
Wat nog erger is, is dat wanneer ze het wel duidelijk weten, en het nog steeds doen uit egoisme, geldzucht... Ik vraag me af wanneer de mensheid eens wat slimmer gaat worden, of "beter". Gedaan met al dat verwoestende egoisime en die apathie. Zal wel nog een tijdje duren vrees ik...
-Judith-

Degeneratie, Klaas ? :(
inactieve gebruiker

Zal uitleggen wat ik bedoel Judith, vind het heel erg dat je je aangesproken voelt.
Er zijn altijd mensen geweest die moete hebben gehad met hun gewicht, en dat kan allerlei redenen en oorzaken hebben, vaak een heel complex aan redenen/oorzaken. Dat is de normale situatie, in elk land, binnen elke beschaving, in alle tijden.
Maar wanneer we nu te maken hebben met culturen waarbinnen TWEEDERDE van de participanten aan een overgewicht lijdt, en EENDERDE aan een ziekelijk overgewicht, dan moet je dat toch als en degeneratieverschijnsel zien. Niet een degeneratieverschijnsel van een individu, maar van een cultuur, een samenleving, en het leefpatroon binnen die samenleving.

Zo bedoelde ik dat. En nog eens, het spijt me dat jij je aangesproken voelt hoor! Dat is zeker niet de bedoeling geweest en ook beslist niet terecht!

Liefs, Klaas
-Judith-

OK, ik begrijp het...no problem... 8)
FFr

Zelf ben ik een obees, met een BMI van 39 is het zelf een ernstige vorm van obesitas. Toch doe ik er zelf niks aan, en ik geef ook niemand de schuld ertoe. Maar door deze documantaire te zien wil ik wel ff me commentaar kwijt op een paar punten.

De regering:
Ze zijn altijd al de bazen van het land, ze kunnen bijvoorbeeld wel alles duurder maken, maar daar schieten ze niks mee op, het beste is om fruit goedkoper te maken en groente, en gewoon alle ongezonde troep uit de markt te halen. Na een verloop van tijd zullen mensen het gewoon wel MOETEN kopen, dan hebben ze geen andere keus, dus die supermarkten zullen uiteindelijk nog overeind staan.

Beweging:
Ja een ding wat ik persoonlijk onzin vind, ik beweeg heel weinig, maar als ik bijvoorbeeld 1 keer beweeg zonder te snoepen die hele dag, weeg ik de volgende dag 2 keer zoveel. Dus NUTTELOOS. Plus je ademt ook nog super slechte stoffen in ook, je moet sneller ademen, en door al die troep die in de lucht zit, kan je beter obesitas hebben dan de kans dat je een longziekte krijg. Want uiteindelijk zal dat toch gebeuren.

Geboorte:
En het licht niet altijd aan de mens zelf, maar gewoon aan hoe het is ontwikkeld, iedereen heeft weleens pech om al dik geboren te worden, daar kunnen ze dan weinig aan doen, ja nog meer gezeik aanhoren om te moeten trainen, maar als je het al heb, dan is het niet meer te stoppen.

Televisie:
Dit vind ik eigenlijk het ergst, al jaren wil ik dat die rot reclames opdonderen van al dat rot eten, niet alleen krijg ik er trek van, ik word er ook doodziek van dat ze het altijd 20 keer doen onder een film of leuke serie, wat dus daanlijk ook die film of serie verziekt. Ze kunnen net zo goed Tell Sell veranderen in 20 sub zenders waarvan 1 continu gezeik is over eten.

Ouders/Medemens:
Ja, volgens die docu is het meestal wel de schuld van de ouders, daar ben ik eigenlijk wel mee eens. Want obesitas hoef niet alleen door eten en niet bewegen te worden veroorzaakt, Stress/Depressies zijn ook een grote oorzaak. Meestal zijn de ouders en de medemens die het kind zo aanvallen dat ze niet meer in zichzelf gaan geloven en zichzelf maar dood vreten omdat het toch niet boeit omdat iedereen toch vind dat alles fout is. ( althans dats bij mij zo, zo denk ik dan )

Maar goed, het was echt een hele interessante docu, kan eindelijk mijn mening ff geven over hoe ik denk hierover. EN OWE als iemand erop terug reageerd, ik heb geen zin om 200 berichten te lezen met commentaar over dat ik fout denk, want ik heb al geen zelfvertrouwen in alles wat ik doet. Dus laat me me mening geven aub zonder commentaar. Want ik ben echt nummer 1 in een tegenstelling vinden tot antwoord, dus het zou nog nutteloos zijn ook. Oke dat bedoelde ik niet als dreiging maar als waarschuwing. Damed ineens een DEJA vu moment. Oke ben gek aant worden :lol:

Mhh denk dat ik dit bericht nog wel change
Annn

Hey ik heb ook weinig zelfvertrouwen hoor :D Maar ik wou nog even iets zeggen. Het is niet aanvallend, dat doe ik nooit, dus dont worry.

Dat je de volgende dag 2 x meer weegt dat komt niet door het sporten. Op 1 dag is het simpelweg onmogelijk om vet aan te maken. Het enige wat je door sporten kan aanmaken is spier, en spier weegt meer dan vet. Gooi die weegschaal buiten.
Op 1 dag kan je nooit meer spier of vet kweken ,das onmogelijk. Ofwel had je die dag te weinig gedronken, en slaat je lichaam meer vocht op, ofwel had je juist heel veel gedronken, en zat het nog ergens in je lichaam, maar dat plas je later dan weer uit.
Je moet toch ongeveer 2 liter drinken.
Leeuwtjuh

Jeps, weer een dikke mensen topic 8) :lol:

Stiekem vind ik het wel fijn dat 1/3e veel overgewicht heeft 8)
Dan voel ik me niet zo alleen als zwaar obees figuur :lol:
Annn

:lol: oh jij stouterik! :D
inactieve gebruiker

Bij jullie Leeuwtjuh, Firefree en Judith, heeft het dikker zijn duidelijk oorzaken en redenen. Het is bepaald niet zo dat jullie ervoor kiezen, en er zomaar maar op los leven zonder je te bekommeren over je gezondheid en al die kilo's die je met je mee moet torsen. Het heeft zijn psychische en wellicht ook nog lichamelijke oorzaken. Maar in Amerika lijkt men wel tegen mekaar op te bieden qua omvang en gewicht, het is daar een sport aan het worden geloof ik. En dat moeten zij weten natuurlijk, maar als je ook zo je kinderen gaat opvoeden...en het 'gewoon' begint te worden in een cultuur dat je 100kg aan opvergewicht met je mee moet zeulen en misschien niet ouder dan 40 wordt vanwege hartvervetting of dichtgeslibde aderen, dan moet er misschien toch eens wat aan propaganda voor een wat gezondere en leukere, prettigere levensstijl gedaan worden...
Jasmine

Wat me is opgevallen in Amerika, er kwam eens een kennis terug van Amerika met een 'souvenir' ...een zak vol popcorn...met caramel eromheen...en wat pinda's ertussen ofzoiets.........Weet je hoe groot die zak was??? Het leek wel een grote zak kattenvoer ofzoiets.... En dat was nog een 'small/medium' ....

De commercie in America 'dwingt' mensen haast om overgewicht te krijgen, bij wijze van spreken...het verleidt mensen teveel denk ik (met goedkope megaverpakkingen, aantrekkelijke reclame op de tv etc.) ...ok je hebt wat verstandige mensen ertussen zitten die er niet door laten beinvloeden...maar ik kan me voorstellen dat veel mensen 'verblind' raken door al dat lekkers die zo makkelijk te krijgen is...dan krijg je 'massa-overgewicht' , vind je het gek?

Het gaat mij echt niet om hoe men eruit gaat zien...maak me wel zorgen , als ik aan dit onderwerp denk, aan de gezondheid, het aantal hartklachten en ook vaak jonge kinderen ...etc. etc...drama ten top in ieder geval. ...zucht...

Jasmine
inactieve gebruiker

alles moet bigger and bigger
als je amerikaans staatsburger bent dan betekent groter en dikker en omvangrijker en meer geloof ik altijd 'beter' ...
niet de kwaliteit geldt, maar de kwantiteit.

tja...dat loopt natuurlijk genadeloos spaak, bv met betrekking tot de kwantiteit aan uren dat je lekker sporten kunt, wandelen kunt, gewoon lekker plezierig leven kunt.. je komt jezelf heel gauw volkomen uitgeput en zonder adem, dodelijk vermoeid, en hartstikke ziek tegen.
Totdat je alleen nog maar op bed kunt liggen en met een heftruck vanuit een uitgebroken muur een brancar op gelift moet worden om naar het ziekenhuis overgebracht te worden voor een maagverkleining of zoiets

wat een leven...
amy lee

ER is natuurlijk niemand die je verplicht om naar mac drek te gaan.
En om nou te zeggen dat de prijzen van het fruit omlaag moeten, de prijzen van een bigmac menu of big tasty menu zijn ook niet om over naar huis te schrijven. Daar krijg je wel minimaal een kilo fruit voor.
Eleandra

Waar blijft je eigen verantwoordelijkheid?
Lekker makkelijk, de overheid of de Mac of je ouders of je vriend(in) of de snoepautomaten of... de schuld geven :roll:

Overigens erger ik me groen en geel aan al die aandacht die wordt gegeven aan het uiterlijk.
Al die programma's over overgewicht is, al die idiote make-over programma's, al die gephotoshopte foto's in de damesblaadjes, bah.

Laten we ons toch eens richten op waar het écht om gaat: de binnenkant.

Edit: mijn 1e 2 zinnen zijn niet op iemand persoonlijk gericht.
Het valt me gewoon op dat mensen zo vaak iets of iemand anders de schuld geven van hun overgewicht of andere problemen.
Persoonlijk vind ik dat niet constructief.
Leeuwtjuh

Flowerchild schreef: Laten we ons toch eens richten op waar het écht om gaat: de binnenkant.
Dan wegen we allemaal binnen no-time 250 kg :lol:

Neej, ff serieus, de media :roll: Ik hoef de tv nog niet aan te zetten of ik voel me al half ongelukkig en ontevreden met mezelf vanwege de anorexia modellen op tv. Dr gaat geen dag voorbij of ik zou de helft van mijn lichaam wel op willen geven, om zon maatje te hebben. Waardoor ik me steeds ongelukkiger voel (en ik een emotie eter ben) dus das een debiel cirkeltje :roll:
amy lee

ik kan me helemaal bij je aansluiten flowerchild..
Wolfje

Flowerchild schreef:Waar blijft je eigen verantwoordelijkheid?
Lekker makkelijk, de overheid of de Mac of je ouders of je vriend(in) of... de schuld geven :roll:

Overigens erger ik me groen en geel aan al die aandacht die wordt gegeven aan het uiterlijk.
Al die programma's over overgewicht is, al die idiote make-over programma's, al die gephotoshopte foto's in de damesblaadjes, bah.

Laten we ons toch eens richten op waar het écht om gaat: de binnenkant.
Lang leve de DOVE-reclame van echte schoonheid:

Tijd voor echte schoonheid


Kinderen en de jeugd worden vooral gestimuleerd door de reclames etc En amerika is vooral hoe meer hoe beter. Zo veel mogelijk, zo groot mogelijk.... kwantitatief niet kwalitatief. Het si vooral makkelijk om fast food te halen ipv zelf te koken. Dat is wat ik van de jeugd in de VS begreep (ik heb ooit eens 25 mensen in mijn msn lijst gehad waarmee ik heel erg bezig ben geweest over de verschillen in onze cultuur en levenswijze en fast food was er 1 van).

WOlfje
amy lee

Een tijdje terug, ik stond met mijn vriend op de tram te wachten, gaapte een mooie vrouw met een mooi setje lingerie sensueel de ruimte in.
Ik zei tegen mijn vriend dat ik dat een mooie vrouw vind.
hij zei tegen me: denk je nou werkelijk dat die vrouw zo een gestroomlijnde taille heeft? Daar is ook heel wat aan gefotoshopt voordat die er zo uitziet.

Of denk aan janet jackson, die zo afgevallen was.
Die six-pack had zij ook niet gehad zonder een dikke laag make up op haar buik.

ach, wat gedachten waarvan ik hoop dat ik me ook wat minder onzeker ga voelen over mijn overgewicht..
Eleandra

@ Leeuwtjuh: ik vind het heel triest dat jij je zo rot voelt door al die beelden waar we mee worden gebombardeerd door de media.

Als ik dat zo hoor, vraag ik me weer eens af in wat voor zieke wereld wij leven, waar alle aandacht op de buitenkant, het materiële, het 'hebben' en 'doen' gericht lijkt te zijn.
Is dit nou werkelijk een maatschappij die wij met z'n allen willen creëren? :roll:
Eleandra

Het heeft m.i. alles te maken met respect voor jezelf en je lijf.
En met respect voor je medemens.
inactieve gebruiker

wat vind je van de documentaire, Flowerchild? Vind je die eigenlijk onzinnig en over dingen gaan die niks te maken hebben met het feit dat obesitas een epidemie aan het worden is ? (niet alleen in de VS maar zeker ook in Europa, zoals een half jaartje geleden al eens in de persberichten gepubliceerd werd)

http://www.google.nl/search?hl=nl&rls=S ... ie&spell=1
Eleandra

Het gaat mij om het principe.
Dat dikke mensen steeds meer gestigmatiseerd lijken te worden.
En dat ik dat respectloos vind.
Dat er meer en meer nadruk wordt gelegd op de buitenkant.
Dat de maatschappij steeds oppervlakkiger lijkt te worden.
Dáár gaat het mij om.
inactieve gebruiker

deze docu heeft echt niets te maken met de stigmatisering van dikke mensen hoor Flowerchild. Je hebt hem wel gezien?
Wolfje

Das misschien een goeie voor een volgend topic???? ;)

Terug naar “Eetproblemen”