Vince

Probleem?

Een goeie vriendin van me kampt al van het 2e middelbaar met problemen: haar "dik zijn" (ze was niet dik, had een mooi figuur maar ze vond haar armen en achterwerk te dik), en ze kreeg een minderwaardigheidscomplex. Dit uitte zich in faalangst op school, zichzelf slaan, "lichte" zelfmoordpoging (pillen, welke weet ze niet).
Vorig jaar is ze naar een psycholoog gegaan (op heeel lang aandringen en zagen van 2 vrienden en mij), en dat ging beter. na een paar maand is ze ermee gestopt, omdat het beter ging. Niet perfect, wel een heel stuk beter. Maar na deze zomervakantie, op school, is het erger geworden. Ze heeft minder faalangst, maar op school eet ze zo goed als niets. Soms een boterham. Dit omdat ze wil vermageren, ze denkt weer dat ze te dik is (terwijl ze nog altijd een vrij mooi figuur heeft, en dat wordt haar ook verteld). Sinds enkele weken krijgt ze na school (zonder iets te eten) eetaanvallen, en eet ze op korte tijd heel veel. Ze heeft mij verteld dat ze eens 8 sneden brood had gegeten, op hele korte tijd. Dit is misschien niet zo erg veel, maar toch serieus voor haar. En jawel, als alles op is gaat ze naar toilet om het over te geven.
Zij zelf zegt, tegen alle raad van 5 vrienden in, dat ze geen probleem heeft, want "ze verliest geen gewicht". Dat is misschien zo, maar het is toch niet normaal dat ze niets eet, en soms eetaanvallen heeft? We zijn heel ongerust.. Ze is al vrij onstabiel van zelfbeeld enzo. Ze ziet er echt geen kwaad in. Overdrijven we in onze ongerustheid? Moeten we haar overhalen hulp te zoeken?
Bedankt.
Vince

Ahja, nu zit ze in het zesde middelbaar. Al 4 à 5 jaar dus, heeft ze problemen met zichzelf.
Boet

Klinkt mij wel degelijk als een probleem in de oren Vince. Dit riekt naar een eetstoornis.

Van wat ik hier begrepen heb, zit er vrijwel altijd een diepere oorzaak achter.

Groet,

Robert
Vince

Dank je voor reactie. Delen de andere mensen dezelfde mening?
Leeuwtjuh

jah ik wel...

ik weet dat ik zelf problemen heb met eten en wil het liever zelf ook niet inzien. als ik haar verhaal zo hoor heeft ze echt hulp nodig....
ray

moet zeggen dat ik dezelfde mening ben toegedaan. Heb mijn vriendin destijds de ogen kunnen openen, maar ben blij dat ze toch hulp is gaan zoeken,maar weet ook wel dat ze het zelf moet zien / willen

Ray
..::sanne::..

Hoi,

Zoiezo eerst even dit, ik vind het heel goed dat jullie je zo'n zorgen maken want bij een eetprobleem hoort ook een periode (en die kan heel lang zijn) van ontkenning. Ik denk ook dat ze zeker een probleem heeft en daarbij hulp nodig heeft want eetstoornissen kunnen ook lichamelijk zo ontzettend veel schade aanrichten.

Er zijn bepaalde site's waar je kunt lezen hoe je haar het beste aan kan spreken en wat je wel een niet moet doen http://www.sabn.nl Ik weet alleen dat dwingen niet echt zin heeft.

Wat zijn voor de rest de klachten wat ze heeft? steeds koud? duizelig etc???

Heel veel succes
Sanne
Vince

Bedankt voor de reacties.
Klachten heeft ze niet, alleen dat ze op school niets eet (of zo goed als niets), en bij haar thuis soms eetaanvallen krijgt, waarna ze alles overgeeft.
Ze heeft ook een minderwaardigheidscomplex dat zich hierin uit volgens mij. Ze zegt dat ze het niet waard is om eten aan op te doen, en dat ze daarom niet eet. Bedankt voor de site, ik ga er eens kijken.
..::sanne::..

Hoi hoi,

Ik lees net je berichtje. Ze heeft nu nog geen klachten gelukkig maar want misschien kan ze geholpen worden voordat dat er ook nog eens bij komt. Op die site is ook een link voor familie, vrienden etc. waar je een hele hoop informatie kan vinden.

Ik denk alleen dat je hoe dan ook ervoor moet zorgen dat er geen ruzie tussen jullie komt ookal is het haar schuld, want dan zal ze zich van de af keren en heb je helemaal geen grip meer op haar. Nu kan je haar toch een beetje sturen en stimuleren. Je kan haar altijd uitleggen dat het een echte ziekte is en dat je er aanleg voor moet hebben. Het heeft helemaal niks te maken of iemand sterk is of niet.

Ik hoop dat ze snel in zal zien dat ze zeker een probleem heeft. En ze mag echt trots zijn dat ze zo'n vriend als jij hebt, daar zijn er niet zo heel veel van en het is voor jou ook moeilijk om te zien wat ze zichzelf aandoet.

Als je vragen heb kan je mij ook altijd mailen.
degroot_sanne@hotmail.com

Terug naar “Eetproblemen”