Rooske

Eenzaamheid na bevalling....

Een heel verhaal...

Eenzaamheid na bevalling... Tja, het is geen echte eenzaamheid, want ik heb een hele fijne relatie, en een prachtkind!

Maar als ik aan mijn eigen familie denk, dan krijg ik gevoelens van eenzaamheid. Ik heb namelijk helemaal niemand in mijn eigen familie waar ik een goede, leuke, of hechte band mee heb. En dat terwijl ik uit een gezin met 4 kinderen kom...

Mijn vader was een hardwerkende man (nu gepensionneerd), hele dagen in de weer om geld te verdienen voor zijn gezinnetje. Hij is naar buiten toe heel 'correct' maar kan niet omgaan met intimiteit. Een goede band met zijn kinderen heeft hij dus niet, is alleen maar met zichzelf bezig, en als één van de kinderen iets doet wat hem niet zint, probeert hij dit met autoritaire uitspraken te corrigeren. Meestal komt het neer op uitspraken waar je je als kind heel schuldig om gaat voelen, alsof je een crimineel bent!

Mijn moeder vindt dat ze vroeger slecht behandeld is, en is dat al haar hele leven aan het compenseren met egoistisch en egocentrisch gedrag. "Je moet jezelf kietelen want een ander doet het niet" is haar motto. Ze is jaloers op mij omdat ik heb kunnen studeren, terwijl ze zelf als tiener al van school is gehaald, doordat haar zus de kantjes ervanaf liep.

Mijn ouders hebben de oorlog meegemaakt als kind, en zijn heel goed in het zichzelf zielig laten overkomen. Hoe erg je het ook hebt, zij hebben het altijd slechter! Dus je mag niet zeuren!
Mijn ouders zijn ook heel argwanend naar andere mensen toe. Visite vinden ze verschrikkelijk, en na afloop roddelen ze heel naar over de andere gasten, en benadrukken het negatieve van de mensen. (Als kind snapte ik dat niet, want er zaten vaak hele aardige mensen tussen...)
Contact met de overige familie was dus minimaal. Dat vond ik erg jammer, want in de familie van mijn vader zaten een paar hele aardige ooms en tantes. Maar mijn moeder zat altijd te stoken en mijn vader (door mijn moeder gedomineerd) ging daarin mee.

Mijn zus is 10 jaar ouder dan ik. Toen ik 11 was verliet zij al het huis. Mijn ouders hebben het heel moeilijk met haar gehad, zij spijbelde veel, ging met de verkeerde vrienden om en kwam in aanraking met drugs en is zelfs een keer verkracht door 'vrienden'.
Ze is wel mannengek, want ze had de ene na de andere. Momenteel is ze toch al 5 jaar getrouwd :shock: , maar kon het niet vinden met haar man's kinderen uit zijn vorige huwelijk. Die moesten dus maar oprotten naar hun moeder...

Mijn oudste broer is 9 jaar ouder dan ik. Hij is heel stil, en ontzettend verlegen. Hij durft haast niet te praten, zo verlegen. Mijn vader was vroeger enorm streng voor hem. Mijn broer heeft zijn heil gevonden in het geloof. Hij is getrouwd maar wil geen kinderen. Hij is vrij intelligent en heeft een goede baan, mooi huis, mooie auto en houdt van gadgets, vissen en muziek maken. Als ik mijn broer zie, dan moet ik meteen aan mijn vader denken. Kwa uiterlijk, maar ook kwa innerlijk, vooral het verlegen zijn, zich geen houding kunnen geven, bijna mensenschuw zijn.

Mijn jongste broer is een rebel. Hij houdt ervan om te shockeren, maar heeft vanbinnen een heel klein hartje. Ik vermoed dat hij het shockeren doet om aandacht te krijgen van mijn ouders. En dat lukt hem dan ook prima. Hij is het 2e 'zorgenkindje'. Men verdenkt hem van ADHD, hij kan slecht met zijn geld omgaan en heeft vaak hulp nodig met dergelijke dingen. Heeft ook eens onder curatele gestaan. (Mijn gelovige oudste broer heeft hem een keer flink uit te schulden geholpen, en hoeft dat niet terug. De goeierd. Ik zou dat zelf niet doen, hij moet gewoon meer achter zijn vodden aangezeten worden!).
Hij is vrijgezel, heeft wel vriendinnen gehad, maar dat liep altijd verkeerd af, en dat deed hem veel pijn. Dus dan maar vrijgezel...


En nu ik... Ik heb een goede opleiding, goede baan, mooi huis, lieve man, lief kind. Ik heb het redelijk ver geschopt. Ik zag als kind dat mijn ouders het moeilijk hadden met mijn zus en jongste broer. Ik wilde mijn ouders ontlasten en probeerde zo braaf mogelijk te zijn. Dat is nooit beloond. Mijn ouders vonden het wel prima, en tot de dag van vandaag zeggen ze "O, zij redt zich wel, daar hoef je je geen zorgen over te maken". Maar het doet me dus pijn dát ze zich nooit eens zorgen over mij maken.

Ons gezinnetje... was dus heel koud. Iedereen leefde langs elkaar heen. Er werd nooit een arm om je heen geslagen, nooit gezegd 'ik hou van je', nooit complimentjes... Als mijn ouders eens vroegen hoe het op school was, dan begon je met 'goed', en dan hadden zij al genoeg gehoord...
Ons gezinnetje draait vooral om mijn moeder. Zij is de spil waar alles om draait. Want zij heeft het vroeger slecht gehad en is altijd bezig geweest om dat in te halen, en iedereen zou en moest daar getuige van zijn. Keer op keer kregen we de verhalen over haar werk te horen, over het gevecht met haar werkgever, de gevechten met haar collega's, haar strijd voor haar plaatsje, en hoe goed ze wel niet is...

Zo'n 13 jaar geleden ben ik uit huis gegaan, samen gaan wonen met mijn man. Hij heeft wél een hecht gezinnetje, en hij heeft mij geholpen om mijn pijnlijke verleden te leren inzien en te verwerken. Ik heb wel eens geprobeerd om met mijn ouders te praten, maar dan gaven ze niet thuis, of was het niet waar.
Als ik weer bij mijn ouders op visite kwam, dan voelde ik me ongemakkelijk. Er werd haast geen interesse in mij of mijn man getoond, en mijn moeder voerde weer de hoogste toon. Als ik iets begon te vertellen, dan was het meteen "Ja dat heb ik ook meegemaakt...." en was zij het weer die aan het woord was. Mijn moeder heeft zelfs tot 5 keer toe gevraagd waar ik nou werkte!!! Zoveel interesse werd er in mij getoond...
Ik zag altijd op als ik weer naar mijn ouders moest, en ging dus alleen met de nodige verjaardagen en kerst. En ik was weer blij als het achter de rug was.


Maar toen ik zwanger was, gingen mijn ouders ineens heel vaak bellen, en waren ineens heel geïnteresseerd. Ik voelde dat niet als interesse in mij, maar in hun kleinkind. Ik heb dit aangekaart, en toen kwam eindelijk de discussie los... Mijn ouders ontkenden eerst dat ze niet in mij geïnteresseerd waren. Daarna 'bekenden' ze het, maar mocht ik hen dat niet voorhouden, want 'ze wisten nou eenmaal niet beter, ze hadden nooit geleerd om interesse te tonen'. Etc. zo kwam er excuus op excuus.
Mijn vader heeft toen met zijn autoritaire gedrag een paar hele erge dingen tegen mij gezegd, wat voor mij de druppel was. En mijn moeder bleef maar zeggen dat ze nog met haar eigen verleden zit te worstelen, dus dat ze het nog niet aankon om met mij te praten over de dingen die MIJ nou dwars zaten...

Oftewel, mijn ouders zijn er nooit voor mij geweest op emotioneel gebied, en nu ik zwanger was en hun juist zo nodig had, lieten ze maar weer overduidelijk merken dat ze er nog steeds niet voor MIJ konden zijn, maar alleen voor zichzelf. Het enige waar ze wél in geïnteresseerd waren, was hun toekomstige kleinkind...

Ik had nog 2 maanden zwangerschap te gaan, en die stress en conflict wilde ik niet, ik moest aan mijn kindje denken. Ik heb dus tijdelijk het contact met mijn ouders verbroken, en gezegd dat ik wel weer contact opneem als ik eraan toe ben, om dan eens alles uit te praten en met een schone lei opnieuw te beginnen.

Ik heb ze wel een kaartje gestuurd toen mijn kind is geboren. Mijn vader belde daarna op om ons te feliciteren, maar vroeg dus niet hoe het met mij of ons kind ging.... :cry: Ik heb daar zo'n harde klap van gehad, dat ik een hele avond in mijn kraambed heb liggen huilen, en dat waren nog niet eens de kraamtranen...

Ons kindje is nu 3 maanden oud, en ik zit fysiek weer lekker in mijn vel na de bevalling. Binnenkort moet ik gaan werken en daarna ga ik weer contact opnemen met mijn ouders.

Maaaaaarrrrrrrrr..... Nu komt het dus. Ik voel me af en toe zo leeg en eenzaam als ik denk aan mijn familie. Mijn zus heeft me niet eens een felicitatiekaartje gestuurd of gebeld. Mijn twee broers zijn even naar de baby komen kijken, maar het gesprek ging helemaal niet over het welzijn van mij of mijn kind, maar over hun. Ze wisten zich duidelijk allemaal geen houding te geven. De ooms en tantes van mijn moeders kant heb ik geen kaartje gestuurd, want daar heb ik helemaal niks mee. En de ooms en tantes van mijn vaders kant zijn allemaal overleden. Alleen een nicht heb ik een kaartje gestuurd, maar die heeft het veel te druk en daar heb ik dus ook haast geen contact mee.

Meestal als je een kindje krijgt, brengt dat je dichter bij je ouders. Je vraagt dingen aan je ouders hoe jij vroeger was als baby, en advies e.d.
Maar dat mis ik dus enorm. Ik heb dus met niemand van de familie leuk contact en voel me dus enorm een eenling daarin.

Als ik naar mijn kindje kijk, dan krijg ik zulke warme gevoelens van liefde, ik ben werkelijk helemaal verliefd op haar!!! En ik kan me niet voorstellen dat mijn moeder dit nooit gehad heeft. Ik knuffel mijn kindje helemaal suf, nooit zal zij eraan hoeven twijfelen dat ik van haar hou!!! Mijn moeder heeft ons niet geknuffeld (omdat ze zegt dat ze dat allemaal nog 'moet leren'... maar mijn vader knuffelt ze wel! )
Ik heb toch ook nooit liefde gehad vroeger, waarom kan ík dan wel aan mijn kind laten voelen dat ik van haar hou??? Waarom kan mijn moeder dat niet??? Zij en ik hebben allebei een eenzame jeugd gehad. Waarom kan ík wel verandering brengen op de volgende generatie, en waarom kon zij dat niet???

Hoop op beter contact met mijn ouders heb ik eigenlijk niet. Ze zijn al bijna 70, en ik denk niet dat ze hun autoritaire (vader), egoïstische (vader en moeder) en egocentrische gedrag ( moeder) ooit nog zullen veranderen... Mijn moeder verschuilt zich achter haar verleden, mijn vader verschuilt zich achter het 'feit dat hij vroeger nooit heeft leren communiceren' (en dat terwijl hij toch 25 jaar lang docent is geweest...).

Ze willen gewoon geen schuldgevoel hebben, dat is het hele probleem. Want iedere keer als ik zeg 'dit heeft mij pijn gedaan', dan komt er een excuus. En ik wil geen excuus, ik wil niet dat zij zich schuldig voelen, ik wil alleen maar MEDELEVEN. Ik wil dat ze nu eens niet aan zichzelf denken, maar aan MIJ voor de verandering...
Maar na gesprekken en brieven is dit nog steeds niet duidelijk, en ik vraag me af of het ooit nog duidelijk wordt.

Als ik dan aan mijn kind denk, dan vind ik het zo jammer dat ze van mijn kant geen leuke, echt oprecht geïnteresseerde, familie zal hebben. Gelukkig is dit in mijn mans' familie anders.

Het is raar, ik heb voor mezelf alles prima op een rijtje, ik weet precies hoe het allemaal in elkaar zit. Ik heb er veel boeken over gelezen en er met veel mensen over gesproken. Ik heb er veel om gehuild en dacht dat ik er wel klaar mee was. Ik kan het allemaal prima verwoorden. MAAR HET DOET ZO'N PIJN!!!!

Ik zou zou graag willen dat er, al is het maar één, iemand in mijn familie zich een beetje om mij bekommerde.... Maar vanaf dat ik geboren was, was iedereen is veel te veel met zichzelf bezig.... Allemaal bezig het hoofd (emotioneel) boven water te houden, allemaal bezig met allerlei 'overlevings-strategieën' aan te wenden om wat aandacht te krijgen. Mijn moeder, mijn zus, mijn jongste broer, één grote strijd om aandacht. En mijn oudste broer en ik die daar heel stil bij zitten. Mijn oudste broer die het geloof in vlucht, en ik, de jongste, die maar zo braaf mogelijk probeerde te zijn... en daardoor niet eerder voor zichzelf opkwam. Totdat mijn ouders mijn emmertje laatst helemaal volgezeken hebben!


Maar die eenzaamheid... En dat terwijl er een paar mensen in mijn leven zijn die mij heel dierbaar zijn geworden. Ik weet dat ik me daar het beste op kan concentreren. Maar die eenzaamheid....
Dat is iets wat ik niemand kan uitleggen. Mijn man troost me door te zeggen 'misschien komt het ooit nog wel eens goed'. Maar ik heb die hoop uit zelfbescherming opgegeven.


Wie weet raad?
Ach, als ik geen reactie krijg, heb ik in ieder geval mijn hart eens goed kunnen luchten!




[/b]
Deautip

Jeetje Rooske, wat een verhaal! Het deed me echt een beetje pijn je verhaal te lezen. Wat je moet doormaken vind ik zo erg.. De eenzaamheid die je voelt moet echt verschrikkelijk zijn! Ik ben blij dat je je man hebt die je steunt en waarvan de familie wel oprecht is zoals je liet merken. Je dochtertje boft maar met zo'n moeder die haar liefheeft en haar knuffelt omdat ze simpelweg veel van haar houdt! Ik hoop dat het inderdaad heeft opgelucht om hier je verhaal te schrijven en ik wens je veel sterkte in je situatie. Probeer maar zoveel mogelijk kracht uit je man en jullie kind te halen, want liefde heelt meer dan men denkt!

Deautip
Boet

Rooske, ik had zo'n oma. Hoewel het niet de leukste beslissing in mijn leven was, heb ik de stekker uit de relatie getrokken. Hoe bot het ook mag klinken, maar dat soort mensen -familie of niet, opzettelijk of niet- vergiftigd je in mentaal opzicht.

Veranderen zullen ze hoogstwaarschijnlijk ook niet.

Hoe hard het ook klinkt; haal de stekker er maar uit en focus je op de mensen die WEL om je geven.

En je kind zal nooit op een forum als dit terechtkomen met 'mijn ouders zijn zo koud, kil en afstandelijk' :wink:

Sterkte meid.

Groet,

Robert
Susan

Hoi Rooske,
Ik denk inderdaad ook dat je de hoop op verandering maar beter op kan geven, dat zou je in ieder geval voor verdere teleurstellingen behoeden.
Weet je, wat er niet inzit kun je er ook niet uithalen hoe graag je dat ook zou willen.
Je hoeft natuurlijk niet meteen al het kontakt met je familie te verbreken maar probeer voor jezelf de situatie te accepteren zoals hij is en probeer je te concentreren op wat je wel hebt, een fijne man en schoonfamilie en een gezond kindje.
Probeer je er bij neer te leggen zodat ze je niet zoveel pijn doen.
Veel liefs, Susan.
alleen

Ik herken bepaalde dingen.

Het lastige van dit alles is dat je in een systeem zit waar je met z'n allen niet makkelijk uitstapt. De rol die jij thuis vervulde, vervul ik ook, gelukkig vragen ze wel eens hoe het met mij gaat, maar maken ook zelden zorgen over mij omdat ik de meest stabiele in hun ogen ben. Meestal bel ik op om te vragen hoe het met hun is voordat ik zo'n vraag krijg en anders vertel ik wel hoe het met me gaat, maar oprechte interesse zou inderdaad fijn zijn.
Ik denk dat de omschakeling lang gaat duren...iedereen moet uit het systeem stappen en er moet een veilige basis komen. Dit kost tijd en vertrouwen. Heb geduld!!!

Sterkte
vechter

hoi Rooske,
dat doet pijn hé,
Ik merk het aan de aandacht die Robbert nu krijgt van de familie (van beide kanten) iedereen weet wat er speelt, maar niemand heeft nog een kaartje naar hem gestuurd, terwijl mensien die hem helemaal niet of vaag kennen wel belangstelling tonen. Je wilt zo graag het beste voor je kind, je wilt dat je kind geliefd is bij de familie, maar helaas is de werkelijkheid anders.
Mijn advies, blijf heel veel van je dochter houden en laat de familie maar gaan, het zegt meer over hen als over jou.
liefs Bianca
Pieter

Ik heb niet zó veel van je verhaal gelezen, maar:

Waarom trekken aan een dood paard?
Laat toch liggen, wat er niet in zit, zit er niet in.
Zoek je heil liever bij mensen die wel weten dat contact wederzijds hoort te zijn en dat het ook heel leuk kan zijn om naar een ander te luisteren, inplaats van altijd zelf maar het woord te willen voeren.

Je zit nu midden in een hormoonschommeling (van zwanger naar normaal), en dat maakt je geestelijk nogal kwetsbaar, vandaar dat je het jezelf nu zo aantrekt.
Mochten deze gevoelens niet vanzelf verdwijnen of minder worden, dan moet je misschien gaan denken aan een post-natale depressie.


groetjes,

Pieter
Leeuwtjuh

klinkt misschienheel hard....maar misschien moet je het maar laten gaan... je kan je ouders niet uitzoeken. dandoeje net alsof het kennisen zijn. mijnmoeder is ook maar een vage kennis die ik 1keer in de zoveel tijd spreek. verwacht ergewoon niets van....
move_on

Zolang je ouders geen intresse in je tonen gaat het hun voor de wind.
Kies nu voor je dochter en geef haar alle liefde en respect. Praat erover met je man maar vraag jezelf af wat het contact met je ouders waard is. Wil je continue die spanning met je meedragen? Of wil je vooruit kijken en genieten van je gezinnetje?
Mijn ervaring leert dat wanneer er dingen in een gezin gebeuren die een erge impact hebben men pas beseft hoe belangrijk je directe familie is.
Helaas is dat vaak een eye-opener.
Dat je het allemaal anders wilt doen dan je ouders is op zich niet zo vreemd, op een bepaald moment in je leven kijk je terug en denk je over je jeugd en je ouders na, dan bedenk je jezelf hoe je zelf met bepaalde dingen omgaat.
Wat neem je wel en wat neem je vooral niet over van je ouders? Kortom waarin wil je absoluut niet op hun lijken.
Ik hoop voor je dat het ooit nog eens goed komt, maar stel je zelf de vraag wat het je waard is !
Persoonlijk zou ik afstand nemen en hun met initiatieven laten komen.
Gooi de deur dus niet helemaal dicht maar neem wel een duidelijk standpunt in en geef het desnoods aan dat je nu voor jezelf en vooral je gezin kiest.

Veel sterkte en geluk met jullie aanwinst en wees er trots op !

Terug naar “Eenzaamheid, relaties en seksualiteit”