Oggfish

Een relatie verliezen door een onverwerkt trauma..

Hallo allemaal, wellicht heeft iemand hier tips voor mij.

Ik denk namelijk dat ik mijn vriendin (26) kwijt ben terwijl we veel van elkaar houden en goed bij elkaar passen. Ze heeft erg vervelende dingen meegemaakt met haar ex. Zo vervelend dat wanneer ik dicht bij haar kwam ze in elkaar dook en bang werd. Ook was er een lichamelijke schaamte te bespeuren. Ik heb heel hard gewerkt om haar te helpen, 1,5 jaar lang een hele boel over me heen gekregen maar ik lijk alsnog de strijd te verliezen.

Het lichamelijke aspect van haar probleem hebben we tot wel 80% kunnen oplossen. Ik wist dat ik niet in haar emoties moest mee gaan maar de ruimte voor haar moest zijn. Dat is me bijna altijd gelukt waar ze zonder twijfel baadt bij had. Veel wat ik zei nam ze negatief op terwijl er eigenlijk geen rede toe was. Ze kon vandaag zeggen dat ze blij met is en een dag later na 1 zin uit mijn mond kwaad worden wat dagen kon duren. Ook al zei ik dat een vriendin van mij bij wijze van een fiets had gekocht kon ze er absurd panisch op reageren. Ze kon me ook niet vertrouwen zonder dat daar een (gezonde) rede voor was. Iets vergeten kon ze ook niet.

Het grote probleem is, NIEMAND weet van haar probleem alleen ik. Het probleem komt dus ook alleen tot uiting in een liefdes relatie. Zelfs haar ouders weten het amper of poetsen mijn woorden weg zo van “ze is sterk, ze komt er wel”. Ze moesten eens weten hoe erg het wel niet is. Ik heb een uur met haar vader gepraat, die me eigenlijk kwam vertellen dat de relatie over was (zelf stond ze in de keuken). Toen heb ik mijn mond open gedaan en alles eruit gegooid. Dat was een fijn moment. Haar vaders mond viel op de grond en nog belangrijker, mijn vriendin zag (zo zei ze) eindelijk in dat ik het goed met haar voor had omdat ze ook een bevestiging kreeg van haar vader.. Tot die tijd `lag het natuurlijk aan mij`. Ze zou na al die tijd eindelijk hulp gaan zoeken als ik dan met haar mee zou gaan (durfde ze anders niet). Helaas is haar vader te passief om mij te hulp te komen. Haar moeder is zich niet bewust van haar dochters probleem en reageert heel mild op mijn emails.

Tot 4 keer toe heeft ze de stap naar hulp uitgesteld tot het eind toe waar ze me zei dat ik haar niet moest pushen omdat ze er niet klaar voor is. Van de andere kant wist ik dat wanneer ze het niet zou doen onze relatie sowieso geen kans had. Dat blijkt nu wel, het was zo ver dat ik maar 1 ding hoefde te zeggen wat je negatief ZOU kunnen opvatten genoeg was voor haar het contact te verbreken. Als ik niet met de telefoon van een vriend van me had gebeld had ze geen contact meer gezocht. In ieder geval niet de komende half jaar.. Nu zit ik weet in dezelfde situatie, ik kan er niet meer tegen. Het is zo moeilijk als je weet dat we vorige week nog fijn bij elkaar waren, verliefd, nu alles voor niets lijkt te zijn. Ik weet nu ook niet meer wat ik moet doen.

Is er uberhaubt nog iets wat ik kan proberen? Niets doen lijkt me zo zonde aangezien ik weet dat ze gek op me is en wederzijds en is het vluchtgedrag wat ze vertoont. Van de andere kant als zelfs haar ouders niet eens achter me staan wat moet ik dan nog. Dwingen kan ik haar ook niet.

Wellicht heeft iemand een idee want dit is voor mij zeer pijnlijk..
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Een relatie verliezen door een onverwerkt trauma..

Ik heb maar 1 tip voor je: je kan een ander niet veranderen, je kan alleen jezelf veranderen.

Stop met haar te pushen, te veranderen, dingen te doen die ze zou moeten doen. Je bent zo erg met haar bezig maar ondertussen lijd jij er onder. Dit is niet goed voor jou. Probeer eens wat meer aan jezelf te denken en laat haar eens wat losser, je kan haar niet veranderen tenzij ze zelf gemotiveerd is om zich te laten helpen. Dat kan je niet dwingen, niet pushen, niet overhalen. Dat moet zij zelf willen durven en kunnen.
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
GeenPijn
Berichten: 5314
Lid geworden op: 18 feb 2011 00:51

Re: Een relatie verliezen door een onverwerkt trauma..

+1 vooral dat laatste je kan pas iemand helpen als die zelf geholpen wil worden en meewerkt.
Hoe pijnlijk ook voor jou, het moet van haar uitkomen
Als je verwacht dat de wereld eerlijk tegen jou is, omdat jij eerlijk bent tegenover de wereld.

Dan hou je jezelf voor gek.

Dat is verwachten dat de leeuw jou niet opeet omdat jij hem niet opeet.
Oggfish

Re: Een relatie verliezen door een onverwerkt trauma..

Mystica schreef:Ik heb maar 1 tip voor je: je kan een ander niet veranderen, je kan alleen jezelf veranderen.

Stop met haar te pushen, te veranderen, dingen te doen die ze zou moeten doen. Je bent zo erg met haar bezig maar ondertussen lijd jij er onder. Dit is niet goed voor jou. Probeer eens wat meer aan jezelf te denken en laat haar eens wat losser, je kan haar niet veranderen tenzij ze zelf gemotiveerd is om zich te laten helpen. Dat kan je niet dwingen, niet pushen, niet overhalen. Dat moet zij zelf willen durven en kunnen.
Als ik de indruk gewekt heb dat ik haar wilde veranderen is dat niet juist. Natuurlijk kan ik haar niet veranderen. Alleen een klimaat crieeren waardoor ze zichzelf kan veranderen. Ook dat ik haar niet los genoeg zou laten is na mijn mening niet zo. Nadat ze zelf "in zag" dat ze hulp nodig had en zelf zei dat ze die dag daarna dat meteen ging regelen heb ik haar die tijd daarna op gewezen dat ze dat beloofd had. Het lijkt net als ze niet meteen actie onderneemt er iets gebeurd in haar hoofd zodat ze de urgentie helemaal kwijt raakt. Bovendien stond de relatie op het spel wat de urgentie voor mij natuurlijk ook wat verhoogde.. Ik wil gewoon alles proberen voordat ik het op geef.
Gebruikersavatar
GeenPijn
Berichten: 5314
Lid geworden op: 18 feb 2011 00:51

Re: Een relatie verliezen door een onverwerkt trauma..

Of ze zei het om jou een plezier te doen, als ze echt had gewild zou ze dan niet wat geregeld hebben?
Want ze doet het blijkbaar toch niet als je haar erop wijst. Ergens wil ze het dan niet volgens mij.
Als je verwacht dat de wereld eerlijk tegen jou is, omdat jij eerlijk bent tegenover de wereld.

Dan hou je jezelf voor gek.

Dat is verwachten dat de leeuw jou niet opeet omdat jij hem niet opeet.
Oggfish

Re: Een relatie verliezen door een onverwerkt trauma..

Yep dat denk ik ook, alleen is het vooral uit angst. Daarom wilde ze ook dat ik erbij moest zijn, ze durft er ook niet over te praten zoals het heel lang duurde voordat ze het mij vertelde waarna ze in tranen uit barste. Ook lijkt ze sowieso een verkeerd beeld te hebben van psychologische hulp. Ze heeft ook haar werk als een vorm van vlucht en kiest ze liever de makkelijke weg door mij opzij te zetten. Ze heeft er immers geen last van als ik er niet ben. Daarom weet niemand van dit probleem. Of ik nu met haar ga of een ander, dat probleem blijft..
Wautr

Re: Een relatie verliezen door een onverwerkt trauma..

Zijn er nog mensen die met deze situatie kampen?Ik zit in een vergelijkbare situatie ,8maand geleden heb ik van mijn ex dezelfde reden gekregen voor de plotselinge breuk ,kwam aan als donderslag bij heldere hemel...met daarbij de gezamelijke aankoop van een woning waarvoor we pas een jaar aan het afbetalen waren...Ik besef ook wel dat ruimte geven en niet pushen de oplossing kan zijn, ik was en ben nog steeds bereid om alle mogelijke hulp te aanvaarden,Mijn ex wil enkel vooruit , dat er oplossingen zijn voor de problemen doet er niet toe, dadit een financiele ramp is om nog maar over de emotionele kant te zwijgen kan haar allemaal niet schelen,ok ik heb mijn fouten en ben soms te ver geweest om oorzaken te zoeken van de situtie , maar het is gewoon absurd , ze zit aan vriend 4 of 5 , blijft de achtergelaten problemen negeren en het ergste van al , ik kan haar nog steeds niet loslaten door de otkomstige verkoop van het huis en de zaken die hiervoor moeten geregeld worden.Het enige wat ik wou was in de eerste maanden , de nodige zaken op papier te zetten zodat ik haar de ruimte en rust kon geven dat ze vroeg .maar de door het totaal negeren van alles is de situatie onhoudbaar geworden, ze neemt liever een advocaat in de hand voor de verkoop dan oplossingen te zoeken.Velen zouden haar al lang laten vallen hebben, maar wat ik ook probeer of doe , ik mijn gevoelens niet onderdrukken voor haar , vergeef haar telkens opnieuw en hoop steeds op die nieuwe kans want de bijkomstige problemen zijn oplosbaar.
ik weet het niet meer ...ik ben zelfs bereidt voor de verkoop van de woning waardoor we echt wel een fin put gaan overhouden maar dat kan haar letterlijk niet schelen.ik hou zo van haar maar zoalng ze niet beseft wat er allemaal op het spel staat en welke gevolgen die meebrengen kan ik onmogelijk haar meer dan een paar dagen gerust laten, wat maakt het uit, mails blijven onbeantwoord, advocaat krijgt geen gehoor , telefoons geblokeerd zelfs de bank vind de situatie absurd...

Terug naar “Eenzaamheid, relaties en seksualiteit”