RestUnknown

Geen idee hoe het te beschrijven

Iedereen

Geen idee of dit de juiste plaats is om het te plaatsen, maar ik vond geen betere passende subfora.

Ik heb al zo lang ik me kan herinneren het 'probleem' dat ik aan bepaalde 'sferen', levenswijzen koppel.
Sowieso dat iedereen die dit nu leest, niet begrijpt waar ik het over heb, maar ik zal proberen het uit te leggen.

Het beste voorbeeld dat ik kan opnoemen is het volgende:

Stel je staat op en de zon schijnt. Zoals zoveel personen ben je dan uiteraard veel beter gezind en kan er weinig je dag stuk maken. Als de zon niet schijnt ben je al wat slechter gezind en sneller geïrriteerd.
Hetgeen waar ik mee zit is dat ik er ook levenswijzen aan koppel, wat ik hiermee bedoel is dat als de zon schijnt ik me een toekomst van mezelf voorstel met een fatsoenlijke woning, goede job,... Een goed leven dus.
Vice versa, als de zon niet schijnt, zie ik mezelf in een krotterig appartement wonen, triestig interieur, amper geld hebben om rond te komen,... De mensen aan de onderkant van de maatschappij dus.

Ik heb dit verder ook met bepaalde 'sferen' waar ik het in het begin van deze post over had. Dit is al wat moeilijker om uit te leggen, maar stel een berkenbos voor. Dit soort bos (i.t.t. tot andere soorten bos) geeft bij mij een slechte sfeer. Ik vind zulke bossen niet gezellig, lelijke ondergrond, lelijke bomen... en als ik me in de buurt van zo'n bos bevind, zie ik mezelf in de toekomst zoals ik beschreef als het bewolkt is. Andere sferen zijn bijvoorbeeld straten met aftandse woningen, dan zie ik mezelf hier ook in wonen later.

Ik merk ook dat als ik me in de 'toestand' bevind van een negatieve toekomst, ik dit ook uitstraal. Ik ben minder spraakzaam, geen fut om iets te doen, zuur gezicht,... En ook hier omgekeerd, dan straal ik het uit, ben ik veel vriendelijker, energiek,...

Mijn vraag is of dit een conditie is of is het gewoon mijn manier van denken? Als het iets bekend zou zijn, kan ik er meer informatie over opzoeken en zo hopelijk ervan af geraken, want ik bevind me helaas meer in de 'negatieve' toestand dan de 'positieve'.

Bedankt!
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Geen idee hoe het te beschrijven

Als ik het verhaal in een hokje moest plaatsen, dan zou ik geneigd zijn denken dat het iets te maken heeft met HSP, Hypersensitiviteit.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Geen idee hoe het te beschrijven

Je lijkt in gedachten veel met je toekomst bezig te zijn. Onderneem je in het dagelijks leven concrete stappen die tot een bepaalde toekomst leiden? Studeer je, of werk je op een andere manier aan je carrière? Of bevind je je juist in een uitzichtloze wekelijkse routine?
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Geen idee hoe het te beschrijven

Grote gevoeligheid voor sferen, voor invloeden om je heen, rekent men doorgaans onder hypersensitiviteit. Het kan zijn dat je erg gevoelig bent voor wat er om je heen gebeurd en dat het je "zijnstoestand" gelijk erg beïnvloed. Hou er rekening mee dat bepaalde associaties ook mee kunnen spelen als het gaat om de etikettering van iets in negatief of positief.

Als je in het verleden hebt meegemaakt dat tijdens een regenbui iemand heel vervelend tegen je deed, kan het best zijn dat je nu bij elke regenbui een naar gevoel krijgt en onbewuste associaties met dat vervelende moment in het verleden. Wat de ene als vervelend ervaart kan bij een ander een totaal ander gevoel oproepen, afhankelijk van de ervaringen in het verleden. Bij zonnig weer je blij voelen en de toekomst "zonnig" inzien is iets wat veel mensen zo ervaren. Onze hersenen reageren gunstig op zonlicht en maken dan stofjes aan waar je je prettiger bij voelt. Bij somber en donker weer is het daglicht minder intens en 's winters kan dat zelfs de bekende "winterdip" opleveren doordat de hersenen minder stofjes aan maken waardoor jij je goed voelt door het gebrek aan helder daglicht.

Er kunnen veel redenen zijn waarom jij je op bepaalde momenten, in bepaalde omstandigheden, op een bepaalde manier zo voelt. Dat kan dus met de omstandigheden zelf te maken hebben en wat voor invloed die hebben op je hersenen maar het kunnen ook triggers uit het verleden zijn die een bepaalde gevoelstoestand bij je oproepen. Als je hypersensitief bent dan is de invloed van deze omstandigheden nog indringender voor je voelbaar of waarneembaar.
Inzicht als Uitweg..
Apologize

Re: Geen idee hoe het te beschrijven

Mmm...ik denk dat je sowieso overgevoelig bent. Daar hebben ze een woord voor...maar ik ben het even kwijt...

Praat je hier weleens met mensen uit je omgeving over?
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Geen idee hoe het te beschrijven

Apologize schreef:
Mmm...ik denk dat je sowieso overgevoelig bent. Daar hebben ze een woord voor...maar ik ben het even kwijt...
Bericht boven je, Minerva schreef:
Minerva schreef:Grote gevoeligheid voor sferen, voor invloeden om je heen, rekent men doorgaans onder hypersensitiviteit. ]
Oftewel: Hoog sensitief. Hypersensitief. (Afkorting HSP waar P voor persoon staat.)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
RestUnknown

Re: Geen idee hoe het te beschrijven

Bedankt voor de reacties.

Aan die associaties had ik al gedacht, maar na het proberen uit te vissen wat er zou kunnen gebeurd zijn op een regenachtige dag of in een berkenbos, kan ik helaas niets vinden.

Hypersensitief is een mogelijkheid, maar zou ik dit dan niet bij elke situatie hebben?
Bijvoorbeeld: ik heb een tijdje op een deurwaarderskantoor gewerkt waar ik in contact kwam met veel personen die een leven hadden zoals ik mij de negatieve toekomst voorzie (amper geld, in een krot wonen,...). Maar om eerlijk te zijn, ik lag er niet wakker van en ik trok mij niets aan van deze mensen. Hoewel je misschien zou denken dat het hierdoor gekomen is, is dit toch niet het geval, ik had deze 'gevoelens' en gedachten al voor ik er gewerkt had.
Het is net hetzelfde met andere situaties waar andere mensen zich iets van zouden aantrekken, die mij gewoon koud laten.

Wat ik ook nog vergeten te zeggen ben in mijn eerste post dat ik ook levenswijzen koppel aan de manier waarop ik doe en praat. Ik denk bijvoorbeeld als ik dit op die manier zeg, dan zal die persoon dat beeld over mij krijgen. Als ik het zeg op een andere manier, zal ik een beter beeld geven over mezelf.

Ik ga vandaag alvast wat opzoeken en lezen over hypersensitiviteit, nogmaals bedankt!

Groeten
Apologize

Re: Geen idee hoe het te beschrijven

Heb je er behoefte aan om ermee om te leren gaan? Zo ja, dan zou je eens naar een lotgenoten groep kunnen gaan?
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Geen idee hoe het te beschrijven

Bijvoorbeeld: ik heb een tijdje op een deurwaarderskantoor gewerkt waar ik in contact kwam met veel personen die een leven hadden zoals ik mij de negatieve toekomst voorzie (amper geld, in een krot wonen,...). Maar om eerlijk te zijn, ik lag er niet wakker van en ik trok mij niets aan van deze mensen.
Vanwege je werk heb je je kunnen afsluiten voor de "ellende" van anderen. Immers had je anders dat werk nooit kunnen doen. Op het moment dat je rustig door een bos loopt sta je "open" voor indrukken en ervaringen. Dan komt het wel binnen en voel je wellicht een wisselwerking met je omgeving.
Inzicht als Uitweg..

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”