oerbeer

Niet helder kunnen denken

Het is alsof het bewolkt is in mijn hoofd en ik niet goed, scherp, helder kan nadenken. Ik ben niet helemaal in de war, maar ik heb wel constant het gevoel niet zo scherp te zijn als normaal. Ik moet ook langer nadenken voordat ik antwoord geef op vragen, alsof mijn hersens langzamer zijn dan normaal in het verwerken van gegevens.Terwijl ik pas 18 jaar oud ben?

Herkent iemand dit?
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Niet helder kunnen denken

Hallo Oerbeer, welkom op het forum.

Wat mij opvalt is dat je vrij weinig tot niets vermeld over mogelijke oorzaken van het niet goed helder kunnen denken en het trager verwerken van informatie. Leeftijd hoeft niet echt een rol te spelen. Wat wel van belang is, is het kijken naar mogelijke oorzaken en het waarom je niet helder kan denken en traag informatie verwerkt. Je schrijft dat je pas achttien bent. Kan je misschien (ook al) aangeven of er misschien dingen in het verleden of in het nu hebben gespeeld of spelen?

Het komt wel vaker voor dat als er dingen gaande zijn of je bent bewust of onbewust met je hoofd ergens anders, dan waar je zou moeten zijn, dat je dan dingen trager in je opneemt en je denkvermogen niet optimaal meer is. Dat komt omdat er dan meer dingen kunnen spelen op dat moment waar jij misschien aan denkt of mee bezig bent. Wat natuurlijk al erg vervelend is en waar jij hinder van kan ondervinden. Het is dus eigenlijk belangrijk om eens te kijken waar het vandaan kan komen en zo nodig dingen uit te sluiten of helderheid over te krijgen.

Ik wens je op dit forum veel succes. Maar ook inzicht en al wat je nodig hebt om tot een bepaalde kern te komen en dat je zo verder kan komen.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
oerbeer

Re: Niet helder kunnen denken

Memories schreef:Hallo Oerbeer, welkom op het forum.

Wat mij opvalt is dat je vrij weinig tot niets vermeld over mogelijke oorzaken van het niet goed helder kunnen denken en het trager verwerken van informatie. Leeftijd hoeft niet echt een rol te spelen. Wat wel van belang is, is het kijken naar mogelijke oorzaken en het waarom je niet helder kan denken en traag informatie verwerkt. Je schrijft dat je pas achttien bent. Kan je misschien (ook al) aangeven of er misschien dingen in het verleden of in het nu hebben gespeeld of spelen?

Het komt wel vaker voor dat als er dingen gaande zijn of je bent bewust of onbewust met je hoofd ergens anders, dan waar je zou moeten zijn, dat je dan dingen trager in je opneemt en je denkvermogen niet optimaal meer is. Dat komt omdat er dan meer dingen kunnen spelen op dat moment waar jij misschien aan denkt of mee bezig bent. Wat natuurlijk al erg vervelend is en waar jij hinder van kan ondervinden. Het is dus eigenlijk belangrijk om eens te kijken waar het vandaan kan komen en zo nodig dingen uit te sluiten of helderheid over te krijgen.

Ik wens je op dit forum veel succes. Maar ook inzicht en al wat je nodig hebt om tot een bepaalde kern te komen en dat je zo verder kan komen.
Thanks voor je reactie!
Tsja, het is heel moeilijk te beschrijven. Het heeft wel iets weg van depersonalisatie, maar het is het net niet. Alsof je gewoon net wakker bent geworden, en dat alles redelijk automatisch gaat, en je nog niet veel kan nadenken.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Niet helder kunnen denken

Hoi Oerbeer,

welkom op het forum...!

En toen het slecht met mij ging, heb ik tijdenlang geroepen:"Ik kan niet denken, mijn hersens staan stil". (Dat is, wat stress met je doet. In stresssituaties moet je overleven, niet nadenken.)
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Niet helder kunnen denken

Wat speelt er bij jou Oerbeer dat je niet helder en vlot meer kan denken? Waar komt het door?
Inzicht als Uitweg..
oerbeer

Re: Niet helder kunnen denken

Als iemand aan me vraagt: 'Hoe gaat het?' Dan lijkt de zin me niet echt te raken, ik besef wel wat er gezegd wordt, maar toch ook weer niet. Dan moet ik even goed nadenken van 'Wat zei diegene nou, oh juist, ehm, het antwoord... goed. Het gaat goed.', en dan zeg ik dus 'Het gaat goed'. Terwijl ik ondertussen gewoon nog nadenk over waar ik eerst mee bezig was in mijn hoofd, alsof ik een soort moet multi-tasken met gedachtes. Heel vreemd en ik begin er ziek door te worden...:(
oerbeer

Re: Niet helder kunnen denken

:oops:
Minerva schreef:Wat speelt er bij jou Oerbeer dat je niet helder en vlot meer kan denken? Waar komt het door?

Ik heb geen enkele idee.... ik ben paar weken terug zwaar mishandeld door 3 mannen waar er oa tegen mijn hoofd is aangeschopt.misschien dat het daar aan ligt?
Ook heb ik sinds een paar maanden mijn mbo diploma op zak en kan daardoor de laat naar bed lang uitslapen ik heb geen werk maar kan wel elke dag uit en heb geen zorgen maar heb geen idee wat het is.
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Niet helder kunnen denken

023 tegen je hoofd schoppen, dat zou het wel eens kunnen zijn :-s

Ben je naar het ziekenhuis geweest of de dokter om te zien of er geen letsel is?
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Niet helder kunnen denken

Ik zou net als Momo aangeeft toch eens naar een dokter gaan om na te laten kijken of er iets aan de hand is rondom iets van schade of zo.
Dat is toch best pittig wat je daar beschrijft. :-o:
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Niet helder kunnen denken

oerbeer schreef::oops:
Minerva schreef:Wat speelt er bij jou Oerbeer dat je niet helder en vlot meer kan denken? Waar komt het door?

Ik heb geen enkele idee.... ik ben paar weken terug zwaar mishandeld door 3 mannen waar er oa tegen mijn hoofd is aangeschopt.misschien dat het daar aan ligt?
Ook heb ik sinds een paar maanden mijn mbo diploma op zak en kan daardoor de laat naar bed lang uitslapen ik heb geen werk maar kan wel elke dag uit en heb geen zorgen maar heb geen idee wat het is.
Inderdaad maar even naar de dokter. Als je door 3 man tegen je hoofd geschopt bent en je hebt nu zulke klachten dan zou het wel raadzaam zijn om het even na te laten kijken. Hoe lang was dat geleden en zit er een verband in met wanneer je klachten zijn begonnen?
Inzicht als Uitweg..
Erik

Re: Niet helder kunnen denken

Ik herken je verhaal geheel. Ik heb dit ook regelmatig. Ga eerst inderdaad na bij een dokter of het door de mishandeling komt.

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”