Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Introvert? Asperger? Low-grade depression? Ik weet t nie

De disbalans van de chemische stofjes is inderdaad een gevolg en vindt plaats na de gebeurtenis en ten gevolge van de aangeboren "zwakke" schakel.

Eerst is er de traumatische of ernstige ervaring die de depressie triggert. Iemand die alleen maar een disbalans van stofjes heeft zonder voorafgaand trauma of ernstige ervaring dat betreft slechts 2% van de depressieve mensen. Dat heb ik zo geleerd in mijn opleiding (ik heb het niet zelf verzonnen ofzo ;)).

Heb je een hoge depressie gevoeligheid dan krijg je 'm makkelijker (terug). Het is net als iemand die aanleg voor allergie of eczeem heeft of aanleg voor diarree..
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
Black Rose
Berichten: 1711
Lid geworden op: 27 mei 2011 23:53

Re: Introvert? Asperger? Low-grade depression? Ik weet t nie

Minerva schreef:De disbalans van de chemische stofjes is inderdaad een gevolg en vindt plaats na de gebeurtenis en ten gevolge van de aangeboren "zwakke" schakel.

Eerst is er de traumatische of ernstige ervaring die de depressie triggert. Iemand die alleen maar een disbalans van stofjes heeft zonder voorafgaand trauma of ernstige ervaring dat betreft slechts 2% van de depressieve mensen. Dat heb ik zo geleerd in mijn opleiding (ik heb het niet zelf verzonnen ofzo ;)).

Heb je een hoge depressie gevoeligheid dan krijg je 'm makkelijker (terug). Het is net als iemand die aanleg voor allergie of eczeem heeft of aanleg voor diarree..
Och, je bedoelde met die 2% de depressies zonder (bekende althans) onderliggende oorzaak?
Ja, dat kan wel dat de rest voor 98% telt :nod:
Dat laat niet weg dat bij de oorzaken die onderliggend zijn aan deze depressies er ook al disbalans ontstaat.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Introvert? Asperger? Low-grade depression? Ik weet t nie

Och, je bedoelde met die 2% de depressies zonder (bekende althans) onderliggende oorzaak?
Ja dat bedoelde ik.. 98% van de depressies wordt niet veroorzaakt door chemische disbalans in stofjes maar door nare, ernstige en soms traumatische ervaringen. Slechts 2% van de depressies wordt veroorzaakt door disbalans in chemische stofjes.

In 98% van de depressies is de chemische disbalans een Gevolg.. geen Oorzaak. Het ontstaat door de negatieve ervaringen en triggert de depressie en houdt de depressie in stand als er niets gedaan wordt aan het onderliggende probleem..nl. hetgeen de depressie heeft veroorzaakt. Daarom helpen pillen (AD's) alleen vaak niet tegen een depressie. Een paracetamol helpt ook niet tegen griep of koorts, het haalt alleen de pijn en koorts tijdelijk weg. De AD's heffen de disbalans van de chemische stofjes wat op en daardoor voel je je beter, de depressie is er echter niet mee weg..als er niets gedaan wordt aan de triggers die er onder liggen. Het probleem dat de depressie heeft veroorzaakt.

De natuurlijke aanleg voor depressie is iets wat maakt dat de ene persoon makkelijker depressief kan worden dan een ander. Net als dat de een vatbaarder is voor griep en de ander niet.
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
Black Rose
Berichten: 1711
Lid geworden op: 27 mei 2011 23:53

Re: Introvert? Asperger? Low-grade depression? Ik weet t nie

Minerva schreef:
Och, je bedoelde met die 2% de depressies zonder (bekende althans) onderliggende oorzaak?
Ja dat bedoelde ik.. 98% van de depressies wordt niet veroorzaakt door chemische disbalans in stofjes maar door nare, ernstige en soms traumatische ervaringen. Slechts 2% van de depressies wordt veroorzaakt door disbalans in chemische stofjes.
Tijdens en na die ervaringen gebeurt er ook van alles in het lichaam waardoor de balans gestoord raakt.

In 98% van de depressies is de chemische disbalans een Gevolg.. geen Oorzaak.
Dat is dezelfde vraag als wie was er eerst : de kip of het ei?
Volgens mij is de depressie een gevolg van de disbalans die vooraf ging.
Het lichaam verwerkt stress o.a. door anti-oxidanten, stress verhoogt het cholesterolgehalte, enz...
Ik ben een leek, geen arts, maar er zijn al voldoende onderzoeken die aantonen dat stress bepaalde ongewenste stofjes produceert, voor disbalans zorgt.
En er is nog maar een topje van de ijsberg over ontdekt.
Momenteel lopen er verschillende onderzoeken naar het tekort aan vitamine D in de Westerse landen.
Vroeger werd de ADH gesteld op 200IE/dag : daar dit voldoende was om 2 bepaalde ziektes te voorkomen.
Onderzoeken tonen nu aan dat we met 1000IE/dag veel meer ziektes zouden kunnen voorkomen.
Binnen nog geen 10 jaar wordt er vitamine D toegevoegd aan voeding, wanneer een gezonder ADH na genoeg onderzoeken bewezen is.
Sommige merken van multi-vitamines die enkel de ADH bevatten hebben het al aangepast aan die 1000IE

Het ontstaat door de negatieve ervaringen en triggert de depressie en houdt de depressie in stand als er niets gedaan wordt aan het onderliggende probleem..nl. hetgeen de depressie heeft veroorzaakt.
Ik ben de laatste om te beweren dat hulp zoeken nooit helpt (heb het specifiek over hulp zonder medicatie), maar zou wel eens statistieken willen zien hoeveel mensen depressievrij blijven heel hun leven door therapie.
Moest het echt in die mate helpen dan liepen er niet zoveel mensen depressief rond, lagen de zelfmoordcijfers bijlange niet zo hoog.

Daarom helpen pillen (AD's) alleen vaak niet tegen een depressie.
Inderdaad : ze werken vaak maar in op één stofje. Meestal het serotonine niveau, terwijl dit niet altijd de oorzaak is van een depressie.
Ook zijn er onderzoeken die aantonen dat AD waarschijnlijk als placebo werkt.
Waarom lopen er anders nog zoveel onderzoeken en tests naar nieuwe AD?
Omdat ze nog maar aan de peulschil zitten over het ontdekken hoe het menselijk brein precies werkt.

Een paracetamol helpt ook niet tegen griep of koorts, het haalt alleen de pijn en koorts tijdelijk weg. De AD's heffen de disbalans van de chemische stofjes wat op en daardoor voel je je beter, de depressie is er echter niet mee weg..als er niets gedaan wordt aan de triggers die er onder liggen. Het probleem dat de depressie heeft veroorzaakt.
Inderdaad, als ze dan de depressie kunnen wegkrijgen door AD dan is de oorzaak nog niet opgelost.
Dus wordt het nog verder zoeken naar de kern, en die krijg je ook niet zomaar opgelost zolang er niet gevonden wordt op welke manier deze je niet meer uit balans krijgt.
Volgens mij bestaan er nog steeds geen wondermiddelen/therapieën die ervoor zorgen dat stress -door welke oorzaak dan ook- je lichaam niet vergiftigt.


De natuurlijke aanleg voor depressie is iets wat maakt dat de ene persoon makkelijker depressief kan worden dan een ander. Net als dat de een vatbaarder is voor griep en de ander niet.
Overigens sta ik nog steeds versteld hoe snel dokters AD of andere psychofarmaceutische middelen voorschrijven, of iemand onmiddelijk doorsturen naar een psycholoog/therapeut/psychiater zonder eerst zaken na te checken waarvan ze tijdens hun opleiding zouden moeten opgepikt hebben dat deze ook voor depressies kunnen zorgen.
O.a. : een slechte werking van de schildklier, de mogelijke neven-effecten van de pil, tekorten aan bepaalde vitamienen (voor zover de huidige richtlijnen voldoende zijn om ziektes te voorkomen), enz...

Mijn broer is jarenlang aan het lijntje gehouden door dokters na vele bijwerkingen van Omeprazole waardoor hij uiteindelijk ook depressief werd.
De oorzaak kan niet behandeld worden : het ligt aan de maagklep (of die van de slokdarm?).
Ook hem is er na verloop van tijd gezegd dat het tussen de oren zat en hij beter bij een psycholoog zou gaan.
En om het even welke psycholoog/therapeut had wel een "mogelijke" oorzaak uit zijn verleden kunnen vinden en het daar op kunnen steken.
Uiteindelijk ging hij bij een huisarts die ook met homeopathie werkt, voedingssupplementen en andere natuurlijke middelen --> vitamine D-tekort --> na een tijdje supplementeren geen Omeprazole meer nodig = weg de bijwerkingen van Omeprazole, enkel nog sporadisch zachtere maagzuurremmers nodig. :nod:

Een vriendin was ook maanden depressief, moe, geen fut --> uiteindelijk ook uitgebreide bloedonderzoeken laten doen en verschillende tekorten --> aangevuld en terug levenslust.

Bij deze twee voorbeelden gaat het toevallig over vitaminen en mineralen, maar er zijn zoveel stofjes in ons lichaam waar nog niet eens van geweten is hoe ze op elkaar inspelen en vooral hoe ze terug in balans kunnen gebracht worden.

Mijn huidige psy wil ook terug werken door angsten boven te halen.
Ik wacht even af, zal op tijd "stop" roepen.
Maar je kan niet steeds opnieuw en opnieuw en opnieuw alles terug boven halen met de overtuiging dat je de angst er deze keer van los krijgt.
Een boek of opleiding mag dan theoretisch nog zo overtuigend zijn dat het kan, maar als de patiënt/cliënt ervaart dat de praktijk niet oplevert wat de theorie belooft dan ben je er vet mee [zucht]
Soms is het zelfs beter om net van alles afstand te kunnen nemen, niet altijd de beerput open te halen.

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”