Gebruikersavatar
reneemulder
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:21

moed houden

Hoi,

Hoe houden jullie de moed erin? Ik ben nu al sinds april ziek thuis en sinds juni/aug de diagnose paniekstoornis/depressie gekregen.

Nu sinds vier dagen ben ik weer vrij van paniekaanvallen, dus dat is positief
Ik voel nu verdriet, zonder paniekaanval, is ook positief
Als ik verdriet voel en ik kan huilen, word ik boos, is ook positief
Dus ik ga vooruit, is positief

Maar ik kan me af en toe zo moedeloos voelen, dat ik niet weet waar ik de kracht vandaan moet halen om mezelf een schop onder de kont te geven.

De aankomende 3 weken ben ik nog bijna elke dag bij mijn ouders en ik slaap er 2x per week om mijn lichaam weer rust en balans te geven na alle ellende vd medicatie in het ziekenhuis.

maar ik ben zoals vandaag het zo zat. Kan geen positef iets voelen, ook al ga ik langzaam vooruit. Hoe lang gaat dit nog duren denk ik dan. Ik sta pas aan het begin, want de therapie gaat nu eindelijk langzaam beginnen. Mijn therapeut kan nu voorzichtig laatjes open gaan maken zonder dat ik in de paniek schiet, maar ben er wel verdrietig van. Emoties die ik al 15 jaar niet heb gevoeld en ik heb er eigenlijk geen zin in, maar ik heb geen keus.

Daarom mijn vraag, hoe peppen jullie je zelf op, hoe houd je het vol. Elke dag is weer een dag, en elke dag die voorbij is voelt soms zo zinloos, zo verloren. Ik slaap ook nog smiddags. Zucht, heb er genoeg van, was ik maar een beer, dan hield ik een winterslaap.
Gebruikersavatar
katleen
Berichten: 2662
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:43

Re: moed houden

lieve renee ,
zo herkenbaar : jouw gevoelens!!
ik stel me die vraag ook vaak : waar haal ik de moed , waar put ik kracht uit om het vol te houden.
de enige raad die ik je kan geven is : leef van dag tot dag.
probeer niet verder dan de dag van vandaag te kijken , enkel `vandaag` is belangrijk en heb je in de hand : gisteren is voorbij en kan je niet meer wijzigen en morgen ... tja , dat zie je dan wel weer.
en oh ja , ik weet het : het is simpel gezegd , maar het in praktijk toepassen is moeilijk , heel moeilijk.
en toch ; althans voor mij ; is het de enige manier om niet compleet door te slaan : geen tijdsdruk opleggen , geen toekomstplannen bedenken , maar wel ; proberen om het vandaag goed te doen en daar blij mee te zijn. en als het vandaag niet goed gaat , dan beseffen dat er morgen een nieuwe `vandaag` komt met nieuwe mogelijkheden en kansen.
en voor de rest : blijf het van je afschrijven meid ; ook dat geeft wat opluchting!!
veel sterkte :knuffel:
Gebruikersavatar
eithnec
Berichten: 1867
Lid geworden op: 03 aug 2012 21:38
Locatie: alosta
Contacteer: Website

Re: moed houden

lieve renee
het is zoals katleen zegt leven van dag tot dag vandaag was minder morgen zal het misschien beter gaan. ook ik kan wel stellen dat ik men hele leven goede en slechte dagen heb gekent en het nooit echt voor heel lange tijd goed gaat ik leef dus ook van week tot week op de goede momenten en op de minder goede momenten van dag tot dag dat werkt het beste en idd op de slechte dagen kan je je echt moedeloos voelen en geen zin hebbe om te vechtten en dat mag ook wel eens gewoon voelen wat je voelt
gewoon van je af schrijven meisje wij zijn er om je te steunen
voor zometeen wens ik je een zachte rustige nacht toe en krijg je van mij nog een hartverwarmende knuffel
:knuffel: [AAI] :knuffel:
caro
puur op het gevoel
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: moed houden

Hoe de moed erin te houden? Ik kijk om me heen, naar de ellende in de wereld en hoe goed we het hier hebben, naar wat er beter kan en wat voor kleinigheidje daar vandaag in bijgedragen kan worden. Uit de schoonheid van de natuur en de goede daden die anderen verrichten put ik inspiratie.

Er is veel verdriet in de wereld, maar het is belangrijk niet bij de pakken neer te gaan zitten en te kunnen blijven lachen. Daarbij kan je veel voldoening halen uit een bezigheid waarmee je iets voor mens of wereld kan betekenen.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”