MW12

Eerste belangrijke vraag

25 dec 2012 23:46

Hallo allemaal,

ik ben een jongen van 17 jaar. Heb aardig een gevoel dat ik zwaar depressie ben. De symptomen kloppen bijna allemaal en mijn vrienden zeggen het ook. Ik heb ook allemaal testen gedaan. Ik zit in mijn examenjaar en ik heb amper concentratie om te leren. Elke ochtend en elke avond voor het slapen zijn echt een hel. Ben echt heel erg onzeker over mezelf. Komt ook doordat ik gepest ben. Ik denk soms ook aan de meest nare oplossing die er is om er vanaf te komen. Ik heb het nog niet verteld aan mijn ouders. Het speelt al 4 maanden en misschien al wel langer. Ik weet niet wat voor soort depressie ik heb. Meestal heb ik echt hele diepe dalen en af en toe 2 tot 3 dagen voel ik me echt haast perfect, heb dan nergens last van. Ik drink amper tot niet meer alcohol. Praat er veel over met een goede vriendin van me. Wat houd deze depressie in en kunnen jullie duidelijkheid geven? Of enkele tips geven?

Radius

Re: Eerste belangrijke vraag

26 dec 2012 12:02

Om zelf hierover allerlei conclusies te gaan trekken is denk ik weinig productief en maakt je situatie eerder slechter dan beter door een verkeerd beeld dat je ervan hebt. Je hebt duidelijke klachten, waarmee je naar een (evt. alternatieve) arts, psycholoog of therapeut zou kunnen gaan. Als je werkelijk last hebt van een depressie kan het herstelproces van lange duur zijn, en goede begeleiding kan daarin een cruciale rol hebben. Sterkte en succes!
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute

Janneke

Re: Eerste belangrijke vraag

26 dec 2012 22:32

Hoi MW12,
ik zou bijna zeggen: gooi het etiket depressie weg. Niet omdat ik je rotgevoel wil ontkennen, maar omdat het etiket weinig toevoegt.

Wat mij alameert: je zit in je examenjaar en hebt weinig concentratie om te leren: dit moet aangepakt!! (En dat kan doorgaans ook - en het hoeft geen maanden te duren.)

Goed, dat je bijna geen alcohol meer drinkt: gewoon mee doorgaan: aan harddrugs heb je helemaal niets. (Alcohol IS een zeer verslavende drug, helaas sociaal geaccepteerd.)

Verder ben je onzeker over jezelf - en dat kan goed samenhangen met dat je gepest bent.

Wat me treft, zijn de tijdstippen die je noemt: het doet me denken aan te lang te veel stresshormoon cortisol in je bloed.

Depressie kan veroorzaakt worden door trauma. En dat je gepest werd, kan een trauma zijn geworden, wat je onzekerheid verhoogt en ook extra druk geeft mbt. je examen.

Mijn tip zou zijn stap met dit verhaal over pesten (en mogelijk te veel cortisol, zodat je 's avonds niet kunt slapen en 'smorgens niet wakker te krijgen bent) naar een psycholoog, die emdr in zijn/ haar pakket heeft.
Met emdr kun je vaak redelijk snel (boffers: 3 gesprekken - wanboffers: 20 gesprekken) een trauma verwerken. In dat proces komt je eigen zelfvertrouwen weer terug, kun je beter slapen (want minder cortisol) en krijg je meer concentratie.
(Gebrek aan concentratie is vaak een kwestie van angst: moeder natuur vindt, dat als je in gevaar bent, je niet ''moet nadenken over die tijger of beer'' met je logische verstand - je moet reageren vanuit je instincten en reflexen. Je logische verstand krijgt dus ook veel minder bloed op die momenten.)

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”