desireekorn

te hogen verwachtigen hoe ga je ermee om?

22 dec 2012 22:09

Hoi ik wil even mn verhaal kwijt
ik heb een vorm van autisme
het is voor mij altijd al heel lastig geweest om vrienden te behouden,omdat ze dan bepaalde dingen zeggen of doen die ik niet begrijp en dan loopt het vaak mis.
Ik heb vaak hele hoge verwachtigen van mensen maar dat komt ook vaak omdat ze dingen zeggen van ik laat je nooit vallen etc, maar als t dan even lastig wordt lopen ze allemaal weg
hoe kun je hier het beste een belans tussen vinden? dan je je niet teveel hecht en verwacht van mensen,want op het moment kan ik echt buiten mijn familie om niemand meer vertrouwen , en dat lijkt me ook niet echt de bedoeling
groetjes Desiree

Memories
Moderator

Re: te hogen verwachtigen hoe ga je ermee om?

22 dec 2012 22:26

Hallo Desiree,

Welkom hier op het forum van psycholoog.net :)

Als je ergens mee zit is het goed dat je, als jij daar de behoefte aan hebt, een eigen plekje opent. Net zoals jij dat nu hebt gedaan.

Over het algemeen genomen is het natuurlijk heel vervelend dat het jou telkens overkomt dat je eigenlijk te hoge verwachtingen van mensen hebt. Daar loop je zelf ook in vast, vooral als ze op een gegeven moment laten vallen. Of veel minder met je in gesprek gaan of iets met je gaan doen. Dat geeft je ook een gevoel van onzekerheid, angst en argwaan. Wat dan belangrijk is om te doen is dat je ook voor jezelf dingen plant wat je leuk vind en hobby's gaat uitoefenen. Als er dan niet iemand is om mee samen te zijn dan kan je op een positieve manier jezelf bezighouden, aan de slag zijn en jezelf gaan vermaken. Ga bijvoorbeeld eens iets uitoefenen wat je zelf fijn vind, wat je goed kan of waar je voor jezelf plezier aan kan beleven. Zo kan je bezig zijn als er momenten zijn dat er niemand `beschikbaar`is.

Verwachtingen hebben is natuurlijk niet erg. Dat heeft eigenlijk iedereen. Te hoge verwachtingen is niet prettig voor een ander. Maar te hoge verwachtingen hebben is ook niet prettig voor jezelf. Een ander moet de ruimte krijgen om ook alleen dingen te kunnen ondernemen. Even op zichzelf te zijn, even niet met een ander bezig zijn. Maar aan zichzelf te denken. Dat is zo voor een ander, maar ook voor jou. Ontspanning zoeken ook voor jezelf. Proberen om alleen ergens naartoe te gaan waar je kan ontspannen.
Als je de behoefte zoo hebt naar anderen, probeer met anderen bijvoorbeeld afspraken te maken. `Wij kunnen elkaar zien twee tot drie keer in de maand`. Of: 'Wanneer kan jij?' 'Kunnen we concreet zijn?' Duidelijkheid is belangrijk. Voor jou en ook voor de ander. Zo is er ruimte, maar kan je elkaar toch regelmatig zien.

Het is voor jou belangrijk om contacten te hebben. Dat is denk ik voor meer mensen belangrijk. Maar het moet een ander niet onderdrukken of verstikken. Daar hebben jullie beiden niets aan. Probeer dus de mogelijkheid om goed te bespreken met elkaar hoe en wat en hoelaat wat gaat gebeuren. Zo krijgt men allemaal een kans om eerlijk te zijn, duidelijk te zijn en ook plezier te hebben.

Succes :knuffel:
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Ka-yicka

22 dec 2012 22:40

Welkom Desiree.
Het is niet fijn dat mensen je steeds laten vallen en al zekers niet als het eens wat moeilijker gaat.
1ding heb ik wel geleerd,een echte vriend laat je niet vallen ook niet als je een donkere moeilijke periode doormaakt.Een vriend(in) die je laat vallen in de moeilijke dagen is het niet waard om als vriend gezien te worden.
:knuffel: :knuffel:

zeeuwtje

25 dec 2012 14:00

Hallo Desiree,

Ik snap dat met je autisme vrienden behouden moeilijk is. Zelf heb ik ook een vorm van autisme. Op de basisschool maakte ik makkelijk vrienden, ook al was ik verlegen. De drempel is ook veel lager als je kind bent. Dan hoef je een paar keer leuk met elkaar te spelen en je bent vrienden.
In de puberteit veranderen mensen en bij mensen met autisme gaat dat langzamer, geestelijk dan. Dan gaat je autisme juist ook meer opvallen doordat je niet meegaat qua interesses met leetijdsgenoten. Mensen zoeken dan vaak andere vrienden, waardoor je het gevoel krijgt dat ze je laten vallen.

Hoe oud ben je als ik dat vragen mag?
Want op een bepaalde leeftijd is het moeilijk om nieuwe vrienden te maken. Tussen 25 en 35 jaar gaan veel mensen zich settelen, trouwen, kinderen krijgen. Dan zijn ze alleen maar met hun gezin bezig. Dat merkte ik bij oude vrienden dan, want ik heb dat allemaal (nog) niet. Als ik hun nu op facebook schrijf, vragen ze zelden iets terug. Zelf ben ik nog niet met settelen bezig, wil nog van mijn vrijheid genieten. Ben zelf 27 jaar en best op mezelf.

Je zou je kunnen opgeven bij een praatgoep voor autisme.
Of bij een vriendenkring. Zit zelf bij de vriendenkring van MEE. Daar komen mensen met verschillende soorten beperkingen en om de paar weken gaan ze samen een activiteit doen. Bijv. zwemmen, boswandeling, bloemstuk maken, naar een paardenmelkerij kijken. Elke keer wat anders. Ik doe dat sinds kort en het bevalt me wel. Het zijn nog wel oppervlakkige contacten, maar je weet nooit wat eruit groeit. Als het klikt met iemand, kan je misschien eens vragen of diegene een keer iets bij je komt drinken. Je kan beter klein beginnen. Vriendschap moet namelijk groeien. Heb zelf nooit diepgaande vriendschappen gehad helaas.
Met 1 vriendin heb ik nu 1-2 keer in de maand contact. Of als er bijv. een kerstmarkt of braderie is, vragen we elkaar om samen te gaan. Het hoeft ook geen hele dag, maar een paar uurtjes vinden we ook genoeg. Daarnaast heb ik nog wat contacten die ik zo om de 3 maanden life zie. Het is bij wel zo dat nieuwe contacten ook single zijn. Heb het idee dat zij er meer voor open staan.

elgebak

25 dec 2012 15:11

zeeuwtje schreef:Ik snap dat met je autisme vrienden behouden moeilijk is. Zelf heb ik ook een vorm van autisme. Op de basisschool maakte ik makkelijk vrienden, ook al was ik verlegen. De drempel is ook veel lager als je kind bent. Dan hoef je een paar keer leuk met elkaar te spelen en je bent vrienden.
In de puberteit veranderen mensen en bij mensen met autisme gaat dat langzamer, geestelijk dan. Dan gaat je autisme juist ook meer opvallen doordat je niet meegaat qua interesses met leetijdsgenoten. Mensen zoeken dan vaak andere vrienden, waardoor je het gevoel krijgt dat ze je laten vallen.
wat je schrijft herken ik precies! Zelf is er bij mij sinds kort PDD-NOS vastgesteld maar weet nog niet precies wat ik daarmee moet. Ik vond het ook een beetje apart dat ik dat nu ineens heb, terwijl ik op de basisschool wel allemaal vriendjes en vriendinnetjes had. Ook altijd bij elkaar aan het spelen en het liefst met de hele klas verjaardagsfeestjes vieren. In de puberteit vielen bestaande vrienden voor het grootste deel weg en dat voelde als een afwijzing. Nieuwe contacten maken vond ik heel moeilijk en ik ben er nog steeds heel slecht in. Via via lukte het wel om nieuwe vrienden te maken, want via een bestaande vriendschap is er toch iets vertrouwds bij en dat maakt het toch makkelijker. Maar het kost mij veel meer tijd om iets met iemand op te bouwen, dan dat het bij anderen kost. En die tijd die ik daarvoor nodig heb nemen de meeste mensen niet, dus mijn vriendenkring is zeer beperkt. Toch blijf ik het apart vinden om daar in de puberteit pas moeite mee te krijgen. Maar blijkbaar is dat wel 'normaal'.

Radius

25 dec 2012 23:15

Soms krijg ik de indruk dat voor veel mensen vriendschap bestaat uit plezier maken en je gesterkt voelen. Op zich is dat vrij natuurlijk. Moeilijke vriendschappen worden vaak minder gewaardeerd. Verdrietig vind ik het dat het soms een markt lijkt met vraag en aanbod. Als een 'vriend' geen plezier of versterking levert bij een versierpartij wordt hij snel vervangen voor een ander. Als iemand persoonlijke problemen heeft maakt dat degene op de vriendenmarkt helemaal onaantrekkelijk. Mensen met problemen vragen vaak meer aandacht van hun vrienden, of dat nu bedoeld is of niet.

Probeer je vrienden niet te snel en te veel te bezwaren met persoonlijke problemen en maak vooral genoeg plezier. Op den duur leer je je ware vrienden wel (her)kennen. Sterkte en succes.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”