donker

durf het licht niet uit doen.

10 nov 2012 22:41

Ik weet dat wanneer het licht uit is ik niets meer kan zien.
Ik zie dus niet wat ik mis.
Stel dat er toch iets te zien is als het lict uit is ... ik heb niets om te missen.
Ik zie dus nog steeds niet wat ik mis.

Waarom heb ik dan zo een schrik om het licht uit te doen?

Lost Soul

Re: durf het licht niet uit doen.

11 nov 2012 00:19

Bang dat je ergens tegenaan loopt en er een flinke buil op je hoofd aan over houdt? Dat je van de trap kukelt en een driedubbele salto maakt voordat je de grond raakt? Bang om je schoonmoeder tegen te komen in het donker?
If we don't get lost, we'll never find a new route.

Memories
Moderator

11 nov 2012 14:25

Hallo donker,

Welkom op het forum. :)

Zou je misschien kunnen vertellen, of er in het verleden iets is gebeurd, wat met het donker te maken heeft?
Want goh, het lijkt alsof je angstig bent om toe te geven aan het donker. En dat...is gewoon enorm lastig.
Kan je voor jezelf achterhalen, kan je misschien aangeven, of er wat gaande is geweest toen het donker was? [AAI]
(Ik kan mij voorstellen, dat je ervan kan schrikken dat ik dit zo direct vraag, neem dus, mocht er wat gebeurd zijn alle tijd om te antwoorden.)

Is dat niet het geval dan is het belangrijk om te kijken waar je dan bang voor zou kunnen zijn of hoe dit komt, buiten dat er iets in het verleden was. (Want je kan ook angst hebben zonder verdere gebeurtenissen en dat is ook rot genoeg.)

Heel goed dat je hier je verhaal bent begonnen.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Caio

11 nov 2012 14:55

@Donker, als het licht uit is wordt het nooit helemaal donker. Zodra je ogen er aan gewend zijn kun je in het donker nog veel zien.
Tegenwoordig heb je van die hele kleine zaklampjes, leg er een op je nachtkastje en pak het zodra je dat nodig vindt.
Als kind ben ik in het donker een keer bang geweest omdat ik toen ik midden in de nacht naar de wc ging ik ineens iemand in de kamer zag staan. Het duurde angstige seconden lang voordat ik doorkreeg dat het mijn eigen schim daar in de spiegel was. Dus daar ben ik dan niet bang voor. En mocht je een of meerdere katten hebben dan weet je dat zij altijd voor onverwachte geluiden zorgen en dat ook dit geen bedreiging vormt.

Je bent bang dat je wat mist als het donker is en je het niet kunt zien, en wij zijn nu eenmaal zo geschapen dat het niet de bedoeling is dat we die dingen van het donker zien. De geheime dingen van het donker vluchten voor het licht, dus je hebt er niets aan als je het licht aanlaat.

Radius

11 nov 2012 17:41

Veel mensen zijn van zichzelf al wat schichtig aangelegd. Bij daglicht zie je de meeste eventuele gevaren aankomen, terwijl in het donker dat veel moeilijker is. Dat kan een gevoel geven dat je geen of minder controle hebt over de situatie, wat weer de nodige angst met zich mee kan brengen. Controle en zekerheid zijn toch dingen die ons een gevoel van rust geven, en als visueel ingestelde mensen gaan we voor een goede indruk van onze omgeving toch vooral af op wat onze ogen ons vertellen.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”