bzemst

is mijn kind depressief?

26 okt 2012 23:27

Ik maak me de laatste tijd enorm veel zorgen over mijn dochter (8jaar). Ze heeft altijd een zeer gesloten karakter gehad en als er iets gebeurd was op school kwam ze dat thuis niet vertellen,maar was het merkbaar in haar (ambetant) gedrag. Maar de laatste tijd heeft ze echt enorme woede-uitbarstingen. Ze zegt dan: 'iedereen haat mij, jij ziet mijn broer liever dan mij, ik ben een looser,...'
Eind vorig schooljaar had ze het moeilijk op school: ze ging nog wel graag, maar huiswerk maken, lessen leren dat was altijd een waar gevecht. Haar punten waren ook ineens veel slechter (maar nog best ok). We dachten toen dat het aan de leerkracht lag. Dit schooljaar ging het aanvankelijk beter, maar de laatste tijd is het weer een waar gevecht. Dan kwamen er de woede-uitbarstingen erbij (die had ze vroeger ook, maar ik heb daar op gewerkt: haar aangeleerd dat ze boos mag zijn, maar dat het niet ok is om te krijsen, roepen, brullen bij het minste) en heeft ze ook in haar bed geplast. Ze beweert dat er niets aan de hand is, maar zo'n gedrag lijkt me toch verre van normaal. Ik hou m'n hart ook vast voor de pubertijd: als ze zich nu al zo slecht voelt, wat gaat dat later geven?
Haar houding op school is prima. Daar dachten ze vorig jaar eventueel aan hoogbegaafdheid (is niet getest) en ze denken nu eerder in de richting van hoogsensitiviteit. Ik denk eerder in de richting van een depressie. Ik wil langs de ene kant naar een psycholoog met haar, maar wil ook nog de onderzoeken (via clb,...) op school afwachten... Is dit herkenbaar voor iemand?

Memories
Moderator

Re: is mijn kind depressief?

27 okt 2012 00:12

Hoi,

Welkom op het forum. :)
Ze zegt dan: 'iedereen haat mij, jij ziet mijn broer liever dan mij, ik ben een looser,...'
Eigenlijk is dit een zin wat mij direct opvalt. Een kind heeft meestal een reden waarom ze dit soort zinnen uitspreken. Hoe kan het dat zij dat zo voelt en het ook zo op een dusdanige manier uitspreekt? Kan je iets merken tussen haar broer en haar? Of zit er veel verschil in hoe er om gegaan word met haar en haar broer? Is er iets anders tussen die twee rond de opvoeding? Wat vind zij verder van hem en hoe reageert zij op hem? Doet ze anders na een bepaalde periode?

Het kan ook al op deze leeftijd dat ze zo reageren. Toch vind ik persoonlijk dat het bedplassen er niet echt bij hoort. Als het plots weer is begonnen dan is er waarschijnlijk toch meer aan de hand en dat laten de punten op school ook zien. Je kan haar testen op hooggevoeligheid, hoogbegaafdheid, maar je kan ook met haar eens grondig in gesprek gaan en vooral heel intensief naar haar luisteren. Ze zit duidelijk ergens mee.
Ik weet niet of je gelijk kan spreken over een depressie. Er kan zoveel anders zijn. Je kan naar een psycholoog gaan maar ik denk dat het eerst heel verstandig is om zelf eens meer haar vertrouwen te geven in alles en dat ze zich leert uit te spreken en niet bang hoeft te zijn. Naar mijns inziens is de stap naar hulpverlening niet het juiste nu. Misschien later als het je niet lukt om vertrouwen te winnen.

Sterkte.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Caio

27 okt 2012 00:32

Hoi bzemst, probeer haar extra aandacht te geven en ben ook aandachtig voor wat ze doet, hoe ze haar vrije tijd doorbrengt, wat ze speelt wat ze op tv kijkt wat ze leest. Kan ze niet een zogenaamde pré-adolescent zijn met alle gevolgen van dien?
In eerste instantie dacht ik "waarom niet meteen naar de kinderpsycholoog" maar dan wordt het allemaal zo officieel en gaat het ook weer een hele rol en veel tijd in beslag nemen. Vraag haar niet te veel en zet haar niet onder druk. Laat haar zelf bij je komen om te vertellen, gun ze echt vertrouwen en geef zo weinig mogelijk kritiek en als dat toch moet doe het dan met veel warmte. Luister zoveel mogelijk naar haar.
Ik hoop dat je dochtertje over een tijd weer plezier heeft en in de onbezorgdheid mag leven waar de jeugd recht op heeft.

Janneke

28 okt 2012 22:39

Hoi Bzemst,
er is idd wel enige reden tot zorg. Wat wellicht het allermoeilijkste is: haar vragen, wat ze precies bedoelt met:
bzemst schreef:'iedereen haat mij, jij ziet mijn broer liever dan mij, ik ben een looser,...
(Als ze dat zou zeggen, is het probleem wellicht al half opgelost.)
bzemst schreef:Eind vorig schooljaar had ze het moeilijk op school: ze ging nog wel graag, maar huiswerk maken, lessen leren dat was altijd een waar gevecht. Haar punten waren ook ineens veel slechter (maar nog best ok). We dachten toen dat het aan de leerkracht lag.
Waarom dachten jullie dat...?
bzemst schreef:Dit schooljaar ging het aanvankelijk beter, maar de laatste tijd is het weer een waar gevecht.
Eh - hebben kinderen van 8 tegenwoordig al huiswerk...?
bzemst schreef:Dan kwamen er de woede-uitbarstingen erbij (die had ze vroeger ook, maar ik heb daar op gewerkt: haar aangeleerd dat ze boos mag zijn, maar dat het niet ok is om te krijsen, roepen, brullen bij het minste)
Dat klinkt redelijk, maar wat jij ervaart als "iets kleins" is denkbaar voor haar erg groot.
bzemst schreef:en heeft ze ook in haar bed geplast. Ze beweert dat er niets aan de hand is, maar zo'n gedrag lijkt me toch verre van normaal.
Over woorden kun je eindeloos debatteren, maar bedplassen zou ik geen gedrag noemen, omdat het geen keuze is, maar iets dat je overkomt. Iets dat doorgaans gebeurt, als het kind onder forse spanning staat. (n dus hoort te krijsen, want het gaat niet om "het minste of geringste".)
bzemst schreef:Ik hou m'n hart ook vast voor de pubertijd: als ze zich nu al zo slecht voelt, wat gaat dat later geven?
?????
Pubers zijn op allerlei manieren hun evenwicht kwijt, dat klopt, maar dit heeft niets met de puberteit te maken.
Hier spelen een x aantal problemen, die nu nog niet duidelijk zijn, maar toch hopelijk wel voor de puberteit opgelost kunnen worden.
bzemst schreef:Haar houding op school is prima. Daar dachten ze vorig jaar eventueel aan hoogbegaafdheid (is niet getest) en ze denken nu eerder in de richting van hoogsensitiviteit.
Beiden zouden waar kunnen zijn.
bzemst schreef:Ik denk eerder in de richting van een depressie.
Waarom eigenlijk...? Okee, ze is 'explosief' - en dat kan wijzen op depressie. En ze staat onder druk - welke druk is niet helder.
Ik zou zeggen: probeer met haar te praten...

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”