Banaantje

Depressie zet relatie onder druk

13 okt 2012 14:51

Hallo iedereen,

Ik ben Banaantje en ben hier nieuw.

Mijn vriend en ik zijn bijna 5 jaar samen, maar op het moment gaat het vreselijk slecht tussen ons. De reden hiervoor (volgens mijn vriend en ik) is mijn depressie. Ik loop al jaren lang rond met een depressie, maar pas sinds kort is dit bij mij gediagnosticeerd door een psychiater en psychotherapeut. Ik realiseer me dat ik wellicht te laat aan de bel getrokken heb om mijn problemen aan te pakken..

Hoe ik nu ben, hoe ik reageer op dingen, hoe ik mij voel.. is ondragelijk voor mijn vriend. Hij heeft het een lange tijd volgehouden, maar zijn energie om mij te steunen is nu gewoon op. We weten allebei niet meer wat we moeten doen. Hij zegt dat hij even niet meer weet of hij nog iets voor mij voelt. Tegelijkertijd zegt hij dat hij voor onze relatie wil vechten en dat hij hoopt dat het goed komt tussen ons. Hij denkt dat dit ook mogelijk is, áls ik maar verander.

Ik wil ook graag veranderen, ik wil ook graag mijn problemen oplossen, mij beter/gelukkig voelen.. maar ik weet niet hoe. Ik heb al hulp gezocht voor mijn depressie, maar mijn therapie begint pas hoogstwaarschijnlijk begin november. Ik wil graag iets kunnen doen, voor mijzelf, voor mijn vriend.. maar weet zelf ook niet goed wat. Mijn hoofd is al een grote warboel, nu met dit erbij wordt het er niet beter op.

We hebben besloten om een soort pauze in te lassen (hier ben ik geen fan van maarja) en dat ik een tijdje even geen contact met hem opzoek. De reden hiervoor is dat hij niet wil dat het slechter wordt tussen ons en dat hij op deze manier even stoom kan afblazen. Ik ben echt vreselijk bang om mijn vriend voorgoed kwijt te raken. Naast hem heb ik verder niemand die mij eventueel kan steunen..

Verder om het nog complexer te maken; mijn vriend en ik wonen honderden kilometers van elkaar vandaan.

Ik vroeg me af of jullie mij advies kunnen geven over de situatie? Wat kan ik zelf doen om mij beter te voelen, hoe ga ik positiever denken? Die dingen ga ik zelf ook leren tijdens mijn therapie, maar dat duurt nog zo lang.. ik wil NU iets kunnen doen. En ook heel belangrijk: wat kan ik verder nog doen voor mijn vriend? hoe kan ik hem enigszins steunen?

katleen

Re: Depressie zet relatie onder druk

13 okt 2012 15:33

hey banaantje ,
een depressie kan een relatie inderdaad serieus onder druk zetten. voor diegene met de depressie is het een heel moeilijke tijd , maar ook voor de partner is het niet makkelijk : vooral het gevoel van machteloosheid speelt vaak mee.
uit wat je schrijft , denk ik dat je vriend het echt wel goed meent met je en dat hij ook veel om je geeft (van je houdt). even een pauze , een ademruimte om beiden even tot rust te komen , vind ik dan ook geen slecht idee. natuurlijk is het jammer dat hij je niet kan steunen nu je het zo nodig hebt , maar hij is hier wel eerlijk over.
het is een goed teken dat je zelf vooruit wil , en dat je wil werken aan je herstel , en ook dat je beseft dat het niet makkelijk is.
nog een 2 a 3 weken eer je therapie start : wat kan je in die tijd doen? misschien is het een idee om een dagboek bij te houden waarin je schrijft hoe je je voelt , waardoor je je op een bepaalde manier voelt , hoe je de dag doorkomt , ...
ook is het zinvol om alle vragen die in je opkomen kort neer te schrijven : zo heb je de dingen op papier als je voor je eerste gesprek gaat.
en voor de rest wens ik je enorm veel sterkte!!

Banaantje

13 okt 2012 17:48

Hee katleen,

bedankt voor je antwoord.

Ik ben echt vreselijk bang dat hij mij gaat verlaten na de pauze. Hij heeft al gezegd dat hij niet meer weet of hij wat voor mij voelt. Maar tegelijkertijd hoopt hij dat het goed komt en denkt hij dat het gevoel alleen terugkomt als ik grote sprongen vooruit maak.. ik snap niet dat jij denkt dat hij nog veel om mij geeft want dit zijn tegenstrijdige signalen. Ben bang dat ik ook misschien niet snel genoeg vooruitgaan als ik eindelijk aan therapie begin.. Pff allemaal nieuwe zorgen erbij. Ik word er gek van.

katleen

13 okt 2012 19:08

hey banaantje ,
ik begrijp je angst wel hoor. je vriend zegt je dat hij niet meer goed weet wat hij voor je voelt , maar geeft ook aan dat hij wil vechten voor jullie relatie. en ja , dat klinkt misschien wel tegenstrijdig , maar toch begrijp ik hem ook.
een depressie (en ik spreek uit ervaring ; zie mijn verhaal) pleegt een enorme aanslag op je persoonlijkheid : alle positiviteit , levenslust , energie wordt `overgenomen` door somberheid , twijfel , angsten en lusteloosheid. en dat maakt zo`n depressie net zo moeilijk : je wil zo graag terug `de oude` zijn , maar vind nergens de kracht of de moed.
gelukkig heb je hulp gezocht ; dat is een eerste stap.
ik zou je vriend ook vertellen van je angst dat hij de relatie verbreekt. maar het belangrijkste ben jezelf nu : richt je op jezelf , op je herstel. en natuurlijk zou je met grote sprongen vooruit willen , maar bedenk : ook met kleine stapjes kom je kilometers ver!!
ik hoop dat je hier op het forum je verhaal kwijt kan en ook wat steun , herkenning en medeleven kan vinden.

Banaantje

13 okt 2012 21:00

Hee katleen,

jouw verhaal ken ik nog niet. Ik zal hem eens gaan lezen.

Ik heb hem al verteld dat ik vrees dat het misschien niet te herstellen is, hierop antwoordde hij dat hij hier ook bang voor is. Maar omdat ik het was, wilde hij het proberen. Hij maakte duidelijk dat de pauze niet betekent dat het voorbij is. Ondanks dit, blijft mijn angst voor verlating bestaan.

De komende weken kan/mag ik van mijzelf ook geen contact opnemen met hem (we hebben een pauze). Ik wil hem laten zien dat ik hem/zijn grenzen respecteer. Ik hoop dat hij gaat inzien dat ik bereid ben om veel moeite te doen en ik hoop hem hiermee ook meer hoop te geven in onze relatie.

bedankt voor je reactie.

Durske

13 okt 2012 21:53

Banaantje schreef: Hij zegt dat hij even niet meer weet of hij nog iets voor mij voelt.
Hij denkt dat dit ook mogelijk is, áls ik maar verander.
Ik wil ook graag veranderen...
Hoi Banaantje,
Wat rot allemaal.
Even in reactie op bovenstaande. Wat mij tot dusver best goed werkt is de depressie los van mezelf zien. Bijvoorbeeld; je hebt Durske en de depressie. Durske is Durske en ik vecht tegen de depressie. Soms wint de depressie en is deze groter als mij, maar er zijn ook dagen dat ik win en dan ben ik gewoon Durske.
Je wil graag veranderen maar jij hoeft je zelf niet te veranderen maar vechten tegen de depressie. (en dat begint volgens met de eerste stappen naar therapie!! goed bezig!!)
Ik heb natuurlijk makkelijk praten, ben al een stuk verder in mijn therapiën, maar wat ik wil zeggen is dat je niet moet wanhopen. Ik denk dat je vriend zeker van jou houd, maar niet van de depressie. Wellicht is het goed om even een beetje afstand te nemen. Maar mischien kunnen jullie elkaar helpen. Mischien kun je informatie krijgen van je therapeut voor de partners van iemand met een depressie en dat aan hem geven. Geen verplichtingen of wat dan ook maar gewoon informatie. Hoe dan ook Katleen heeft wel gelijk; JIJ bent nu belangrijk, jij gaat de grootste strijd aan dus denk nu even vooral aan jezelf hoe moeilijk dat ook is. Als je vriend je uiteindelijk niet gaat steunen dan is hij (mijn inziens) jou niet waard.
Succes!

Banaantje

14 okt 2012 12:51

Hee Durske,

bedankt voor je reactie.

Het helpt wel een beetje om te denken dat depressie iets is wat los van mij staat. Dankje eusa_angel
Heb ook ooit tegen mijn vriend gezegd dat hij moest proberen zo te denken, maar dat vond hij erg lastig.

Ben inderdaad van plan om de therapeut tips te vragen voor mijn vriend. Hoelang ben jij nu in therapie als ik vragen mag?

Caio

14 okt 2012 13:28

maar pas sinds kort is dit bij mij gediagnosticeerd door een psychiater en psychotherapeut. Ik realiseer me dat ik wellicht te laat aan de bel getrokken heb om mijn problemen aan te pakken..
Hoi Banaantje, Wat is de diagnose van de psychiater en wat is zijn plan van aanpak? Ik ben niet zo voor 'diagnoses' van een psychotherapeut, die taak is voor de psychiater. Wanneer de psychiater therapie gunstig vindt zal hij niet nalaten je dat aan te raden. In veel gevallen ga je verder met zowel de psychiater als de therapeut.

Wat je vriend betreft zou me het helaas niet verwonderen als het uit is, maar dat hij het vriendelijk speelt om je niet verder te verwonden en omdat hij toch als vriend nog om je geeft. Liefde is iets dat niet luistert naar 'wat er eigenlijk zou moeten, wat het beste zou zijn of het leukste', het komt vanzelf en soms gaat het ook vanzelf weer weg. Liefdesverdriet is als het rouwen om een dode, het is heel erg zwaar.

Wat je nu kunt doen is hem met rust laten. Het is heel moeilijk en ook oneerlijk in een relatie als je de ander verantwoordelijk maakt voor jouw geluk. Ik weet natuurlijk niet of je dat doet. Maar als dat zo is werkt dat verstikkend.

Banaantje

14 okt 2012 14:02

De diagnose van de psychotherapeut en psychiater zijn hetzelfde, ze zijn samen tot de conclusie gekomen. En dat was dus depressie.
Ik kan gewoon echt niet zonder mijn vriend, ik heb echt niemand naast hem. Zie echt niets zitten zonder hem, voor mij maakt het eigenlijk ook niet meer uit wat er met mij gebeurt als ik hem niet heb.

Caio

14 okt 2012 16:18

Zie echt niets zitten zonder hem, voor mij maakt het eigenlijk ook niet meer uit wat er met mij gebeurt als ik hem niet heb.
En dat is iets wat een relatie volkomen verstikt, je kunt en mag een ander die last niet geven.

Banaantje

14 okt 2012 16:27

En dan? Ik voel me wel zo.

Bovendien hoort hij dit toch niet aan. Ik voel me echt vreselijk slecht en zie niks zitten.

Caio

14 okt 2012 20:55

En dan? Ik voel me wel zo.
Met je therapeut aan het werk gaan, sporten, wachten totdat het minder wordt.

Banaantje

14 okt 2012 22:29

Het duurt nog verschrikkelijk lang voordat ik eindelijk aan de beurt ben met therapie.
Ik wil nu iets kunnen doen.. en sporten dat doe ik al paar keer per week.
Wachten.. wachten.. ik wacht al lang genoeg voor mijn gevoel. Het lijkt wel zo uitzichtloos :(

Caio

14 okt 2012 23:29

@Banaantje, het is ook heel zwaar helaas. Waarom moet je zolang wachten totdat je met die therapeut kunt praten? Is er geen medicijn dat je lijden voorlopig ietwat kan verzachten?

Banaantje

14 okt 2012 23:48

Omdat er nog geen plek vrij is helaas. En dan is de wachtlijst dit keer korter dan normaal.. :s duurt alsnog lang.

Ik ga morgen eens wat kalmeringspillen kopen denk.. dan is mijn hoofd in ieder geval voor nu ff bevrijd van mn zorgen. Hopelijk werken ze goed..

katleen

16 okt 2012 20:18

hey banaantje ,
hoe gaat het met je?
het is goed dat je toch nog sport. het zal je niet genezen , maar het kan je wel een goed gevoel geven en je bent weer even bezig heh.
dat gevoel van uitzichtloos , moedeloos en somberheid horen nu eenmaal bij een depressie , jammer genoeg. en hier op het forum kan je die gevoelens en gedachten ook kwijt : soms lucht het al op als je het eens van je af kan schrijven (of typen).
heb je nu ook iets van medicatie?
en nog even ; en ik zal het indien nodig nog 100 keer zeggen : het wordt weer beter , echt waar.
en voor nu : een warme knuffel als steuntje :
:knuffel:

Banaantje

17 okt 2012 09:27

Hee katleen,

niet zo heel erg goed. Slaap ook best verrot. Nachtmerries etc.
heb geen medicatie gekregen voor in de tussentijd van de psychiater... ze vonden dat CGT beter is voor mij op de langere termijn.. maar nu zit ik hier beetje gek te worden van alles.
Ik probeer dan valeriaan te slikken om te kalmeren, maar heb niet echt het idee dat het helpt :s
Vanmiddag heb ik een afspraak met de onderzoeksverpleegkundige, zij gaat de ernst van mijn depressie/mijn symptomen meten.

Bedankt voor je knuffel. :)

Banaantje

19 okt 2012 22:39

Na 2 goede momenten vandaag (wat eigenlijk in mijn geval best bijzonder is, had het al weken niet meer gehad) nu helaas weer een diepe dal. Moet weer denken aan de mogelijkheid dat ik mijn vriend verlies. Kans zit erin, aan de andere kant hoeft het niet te betekenen dat het zo gaat zijn puur omdat de kans aanwezig is.

Pff.. ik hoop echt dat hij zich beter voelt na deze pauze en wat meer hoop krijgt in 'ons'.
De pauze heeft er in ieder geval wel voor gezorgd dat ik inzie dat ik fout bezig was.
Stiekem ben ik bang dat hij zich zal gaan realiseren dat het leven leuker is zonder mij erbij.
Maar hoop echt dat hij me gaat missen, bah... voel me echt niet goed nu.

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”