Hallo beste lezers.
Ik voel aan mijn water dat mijn doodsoorzaak zelfdoding gaat zijn. Melancholie is sinds mijn veertiende levensjaar ongeveer mijn leven binnengetreden. Over mijn persoonlijke worsteling, zowel mentaal als in de maatschappij, heb ik al veel gepraat bij verscheidene hulpverleners.
Ook heb ik een waslijst aan medicijnen geprobeerd, maar tevergeefs. Als ik de wind wat mee heb, dan voel ik mij vaak gewoon prima. Maar labiliteit is echt een dooddoener in mijn leven.
Een vader die bipolaire stoornis ondervindt heeft mij aanleg voor depressiviteit gegeven. Dat vind ik zeker geen vrijbrief om jezelf zielig op te stellen, maar ik merk wel dat ik gevoelig ben voor depressie en ook dat ik een zware denker ben. De realiteit van het leven valt me vaak zwaar. Mentale pijn, lichamelijke pijn, achterdocht, onbegrip, oneerlijke verdeling en ga zo maar door.
Iedereen is wel bekend met deze verschijnselen, en je zou het daarom bij iedereen kunnen wegstrepen en zeggen dat we allemaal in pricipe het zelfde zijn. Maar zo nu en ben ik er gewoon klaar mee, waarom zou ik nog al die moeite doen? Af en toe zijn er lichtpuntjes in je leven en ben je blij dat je leeft. Deze momenten zijn echter vaak kortstondig en dan is het weer zo onbevredigend. Dat is het leven! Zeggen ze dan. Ja dat weet ik, daarom haat ik het leven ook. Het is soms ook best leuk om alle pijn te incasseren en er toch iets van te maken.
Waar het meer in zit is dat ik me overbodig voel en dat ik de mensen om me heen pijn doe, teleurstel en lastig val met mijn eigen problematiek. Wie ben ik om dat allemaal te doen? Niemand. Het leven zegt me niet veel meer. Ik heb zo mijn dromen om een universitaire studie af te ronden, en lekker in het buitenland te werken. Ook muziek maken vind ik leuk, maar eenmaal in de grip van de melancholie ervaar je alles als leegte. Je weet dingen die mooi zijn, maar je ervaart ze niet meer zo. Die leegte ervaar ik steeds vaker, en ik denk dat de wereld beter af is zonder mij.
Dit was even een aflossing van mijn gedachten. Er zal vast niet echt een goed verband in zitten, en wat je er mee doet maakt me niet uit. Ik ben wel benieuwd naar reacties.
In het verleden heb ik ooit een diagnose gekregen: ADD en iets richting PDD-NOS.