angel12

valideren

18 aug 2012 15:05

Ik heb ergens een topic geplaatst rond het boek dat ik aan het lezen ben : de problemen laten bij wie ze horen. Nu, ik ben nog maar halfweg maar dit kan ik al meegeven. Ik merk dat sommigen daar echt baat bij zouden hebben.

Waar het feitelijk om draait is "valideren", dus het erkennen van de gevoelens van de ander, luisteren, luisteren, luisteren en begrip tonen, zonder de ander de les te willen spellen, kritiek te uiten, te zeggen wat ie al dan niet moet doen, advies te geven, te onderbreken, het zogezegd zelf beter weten, ongeduldig/boos te worden, enz...

Luisteren naar de ander is niet altijd even gemakkelijk is en men wil de problemen graag oplossen voor de anderen maar dit werkt niet.

Het beste is dus de gevoelens van de ander te valideren, zulke vragen te stellen waar ze zelf een antwoord op moeten vinden, dus oplossingen voor hun eigen problemen moeten vinden bv. Wat erg voor je, wat zou jij doen (indien ze hulp willen) ?
Meestal weten mensen nl. heel goed hoe ze iets moeten oplossen.

Persoonlijk vind ik het een heel interessant boek want ik merk bij mezelf dat ik anderen ook wil helpen en blijkbaar werkt dat niet volgens het boek en mijn eigen ervaring om anderen te willen helpen.

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”