jungleboogiewoogie

Ritme, regelmaat, structuur, overzicht en helderheid.

06 aug 2012 11:52

Ondertussen 12 1/2 jaar bezig met ups en downs. Hoge pieken en diepe dalen, ook veel verdwalen. De naam jungleboogiewoogie niet voor niets gekozen. Het leven afgelopen 12 1/2 jaar leek een grote jungle te zijn met vele dwaalsporen.

Gisteren een win-moment. Eens met overzicht naar de winkel in de mensenmenigte. Vaak verloor ik mezelf in het grote dwalen. Niet aanwezig door concentratieproblemen. Het is in mijn geval een aparte reis geweest die afgelopen 12 1/2 jaar waar ik misschien later dieper op inga.

Duidelijkheid in het hoofd verlang ik meer dan ooit. Duidelijkheid in het leven. Overzicht en geen chaos de hele tijd. Zoals gisteren waarbij ik goed functioneerde in een winkel. Het zijn kleine win-momenten die goed doen. Als alles teveel is dan voel je je constant verloren in deze "jungle". Het is de depressie die zorgt voor gebrek aan overzicht en een storm aan gedachten de hele tijd. Het is nu zorgen voor overzicht door ritme, regelmaat en structuur aan te brengen. Te sporten en nog meer. Stap voor stap verder gaan.

Tegen depressie heb ik ondertussen 8 keer over verschillende periodes anti depressiva gekregen maar van anti depressiva werd ik overdreven druk. Het is op eigen kracht werken zonder het middel omdat ik het middel niet kan verdragen.

Het zijn en blijven de kleine win-momenten die ook goed doen. Het gaat eens beter en dan het idee straks kan het over langere periode beter gaan. Gaat het 1 keer beter dan kan het ook een tweede keer beter gaan, vanuit een tweede keer een derde keer en zo stap voor stap naar meer. In isolement geleefd lange tijd omdat de chaos teveel was. Totaal gebrek aan focus en concentratie en een blokje om wandelen is al teveel. Isolement maakt ook gek. Buiten de deur werd ik gestoord van alles, binnenshuis kwamen de muren op me af. Teveel thuis zitten zo lang gedaan. Ben weer eraan toe om de realiteit in te gaan en omgevingen te verkennen.

jungleboogiewoogie

Re: Ritme, regelmaat, structuur, overzicht en helderheid.

06 aug 2012 12:29

Weet niet hoe ik moet editten dus ik voeg even een nieuw bericht toe.

Het denken aanpakken met schrijven geprobeerd. Maar het vele schrijven zette nog meer denken in werking. Na al die jaren is actie nodig en ben ook meer en meer gemotiveerd om actie op te pakken. Een win-moment zoals gisteren waarbij het buiten de deur overzichtelijk was, geeft moed.

Hoe vandaag het denken te doorbreken? Moet iets vinden. De fiets pakken en andere omgevingen zoeken. Even buiten het hoofd.

De denkkracht ontstaan afgelopen jaren. Het lijkt gigantische krachten te zijn. Iedere dag piekeren en piekeren en denken. Het hele leven onder de loep nemen vanaf het begin van alles. Vaak negatief denken en twijfeldenken.

Doorbreken met actie. Zwemmen ga ik over 3 weken doen in groepsverband. De fiets staat in de garage en kan ik ieder moment pakken. Het leven inhoud geven met actie. Afgelopen jaren het leven alleen maar inhoud gegeven met denken. Er waren afgelopen jaren dan af en toe activiteiten buiten de deur maar het denken dusdanig overweldigend dat het meer een denkwereld is geworden en geen wereld met actie.

De ziekte bipolaire stoornis onder de knie krijgen. Manisch depressiviteit. Het eist aandacht naar doen.

jungleboogiewoogie

06 aug 2012 15:57

De focus op alles dat is mis gegaan aangepakt met acceptatie. Nu vandaag vaker de gedachten er mist iets in het leven. Er is teveel leegte. Focus op dingen die niet aanwezig zijn. Het lijkt alsof de knop omgezet moet worden. Van focus op het ontbrekende naar focus op de mogelijkheden.

Met de knoppen spelen. De aandacht proberen te verleggen. Binnen mijn bereik mogelijkheden vinden om de dag door te komen. Hoopvol richting de toekomst met nog meer mogelijkheden. In ieder geval is alles beter dan verdrinken in gedachten dat van alles ontbreekt in het heden.

eithnec
Contacteer: Website

06 aug 2012 16:24

hallo,
ik ben hier ook nog maar net op het forum
jou bericht toont veel gelijkenissen met hoe ik het ervaar
de chaos gebrek aan structuur en de spreekwoordelijke jungle ze klinken mij bekent in de oren
vaak wel zin maar geen kracht om buiten te komen omdat het zoveel eist het gaat niet zo vanzelfsprekend.
ik hoop dat je hier herkenning mag vinden en de nodige structuur in de chaos

groetjes
eithnec
puur op het gevoel

jungleboogiewoogie

06 aug 2012 18:09

Hoi :)

Chaos in het hoofd kan energie zuigen. De hele concentratie verdwijnt waardoor de realiteit ook al snel als te chaotisch wordt ervaren. Het begint denk ik vanuit een rustig hoofd waarbij vervolgens de impulsen uit de realiteit niet zo chaotisch worden opgevangen. Is het hoofd onrustig dan is al snel het minste of geringste als iets dat als onprettige chaos wordt gezien.

Vertrouwen dat kan meespelen. Vertrouwen het loopt goed af. In mijn isolement ging ik altijd uit dat de situaties buitenshuis fout aflopen omdat ik het als grote jungle zag. Gisteren nogmaals dat moment het was overzichtelijk en had ik het goed gedaan dan was ik vandaag weer even naar buiten gegaan om nieuwe ervaringen op te doen. Nieuwe ervaringen die overzichtelijk aflopen en zodoende weer nieuw vertrouwen op een betere toekomst. Helder zijn zonder constante overspoeling. Ruimte voor verse energie.

Wil je veel sterkte wensen in jou weg die je gaat bewandelen. Hopelijk een vrij pad in die jungle zonder dat het lijkt als 1 grote chaotische bende.

Groet,

Jungleboogiewoogie

jungleboogiewoogie

06 aug 2012 18:20

Het is bij mij meer dan de chaos ontstaan door depressie. Van allerlei kanten kwam chaos naar voren. Af en toe helder geweest waarbij ik tegen mensen zei dat ik me lekker helder voelde. Een gevoel van helderheid en ineens een wereld veel mooier. Mensen begrepen nooit wat ik bedoelde met lekker helder alles. Het is alles dat helder lijkt. Makkelijker te verteren zonder overbelasting.

Nu is het een herstelproces van een hectische tijd met ook opname erin. De chaos zal weer minder gaan worden als alles meer op de plek valt. Een moment dat er helemaal geen storm van gedachten is. Helder en rustig en vervolgens makkelijker het leven leven. Accepteren heeft ermee te maken. Het verleden een plek geven.

Helderheid en een eenvoudige realiteit. Niet tegen de stroming in maar met de stroming mee.

Rust. Vrede en rust. Een gevoel van veiligheid.

jungleboogiewoogie

06 aug 2012 19:03

Het idee er zit geen structuur in mijn denken, het is een wankel kaartenhuis dat ieder moment kan inzakken. Met schrijven structuur in het denken proberen te krijgen gedaan. Maar actie is nodig en ook regelmaat en ritme. Afgelopen jaren geen balans dus ook geen evenwichtige gedachten. Gedachten van twijfel en onzekerheid. Gedachten van complexiteit. De hele realiteit als complex zien en vervolgens de blik op de wereld als complex.

Zolang op slot gezeten door de chaos. Het is tot actie komen kostte wat het kost. Zwemmen staat vast op afspraak dus dat ga ik sowieso doen. Het zal niet vanzelf gaan maar het is nodig om te komen tot duidelijkheid. Ik wil niet blijven verdwalen in een hoofd vol met gedachten zonder duidelijkheid.

Duidelijkheid zorgt voor helderheid. Het verdrinken minder erg door helderheid. Het dwalen door de denkwereld minder heftig. Depressieve klachten die minder zwaar worden, meer vertrouwen en balans plus stevigheid.

Ik dacht vaak ik denk mezelf wel uit het denken. Lang bezig geweest om denken met denken op te lossen maar het denken werd nog erger. Het schrijven als verwerken maar ook dat kan tegenwerken. Actie en beweging nodig. Die passiviteit doorbreken. Ik was lange tijd een stilleven met een chaotisch hoofd.

Hoe die lange periode van passiviteit te doorbreken. Op afspraak bezig zijn en zo zelf motivatie krijgen. Een afspraak met actie die staat vast. Het zelf komen tot actie en vervolgens het passieve dat weer van zich laat horen. Uit stilstand naar beweging. Het is geen eitje als stilstand lange tijd heeft geduurd.

jungleboogiewoogie

06 aug 2012 19:39

Ik weet niet hoe ik berichten moet editten dus ik voeg nog 1 laatste bericht toe voor vandaag anders worden het teveel. Nog 1.

De hoop verliezen maakt wankel. Hoop verliezen en de moed verdwijnt. Daarna verdwijnt de kracht en zin om door te gaan.

Een verleden met vele valkuilen en dan kun je wel eens de hoop verliezen op betere tijden. De hoop vasthouden en weer krijgen. Hoop op betere toekomst. Moediger en krachtiger. Ondanks alles doorgaan. Zonder hoop is de situatie al helemaal hopeloos. Hopeloos voelen komt doordat de hoop verdwijnt op betere tijd.

Af en toe verlies ik de hoop en dan gaat het helemaal wankel zijn.

Mezelf bijeenrapen en weer hoopvol zijn. Vanzelf het licht dat schijnt. Hopeloos vaak geweest door te beweren het komt nooit meer goed. Ook een gevolg van depressie. In depressie totaal gebrek aan hoop. Het is hoop terug vinden en de moed erin weer. Krachtiger. En dan vanzelf beter.

Laatste bericht voor vandaag even.

Radius

06 aug 2012 23:37

Het leven is niet altijd even gemakkelijk en ironisch genoeg is onze welvaart een factor die ons vaak het gevoel kan geven iets te missen. Welvarende mensen hebben misschien minder een gemeenschappelijk doel en dat zou een reden kunnen zijn voor afstandelijkheid en verkilling. Als mensen minder hecht met elkaar omgaan kan dat gevoelens van leegte en afstand veroorzaken.

Maar probeer daar niet teveel op te letten en probeer eens je zegeningen te tellen. Als je onze levens vergelijkt met die van bijvoorbeeld mensen in de derde wereld dan kennen wij vele zegeningen als veiligheid, schoon water, dagelijks voedsel, een dak boven ons hoofd, weinig onzekerheid of onze familieleden de volgende dag nog in leven zijn, en ga zo maar door. Onze welvaart zorgt er dan helaas weer voor dat mensen gemakkelijk in een sleur terecht komen en dingen gaan missen, maar denk ook eens aan hoeveel geluk we hebben hier te mogen zijn.

Wat betreft je chaotische gedachtengangen, je hebt zoals je zegt behoefte aan helderheid en structuur. Wat doe je in het dagelijks leven? Heb je een vast wekelijks ritme? Als je een dagelijkse bezigheid hebt waar je je aandacht volledig op kan richten wordt je in je hoofd ook rustiger (mits het een geschikte activiteit is). Passief gedrag en malen in je hoofd scheppen op lange termijn vaak geen helderheid maar meer vragen en chaos.

Een bezigheid zorgt ervoor dat je je beter focust in het hier en nu. Als je een specifiek doel voor ogen hebt, probeer dan elke handeling die je verricht voor het bereiken van dat doel nauwlettend met je aandacht te volgen, om zo je concentratie te verbeteren. Hopelijk heb je iets aan mijn idee hierover.

Veel sterkte en succes!
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute

jungleboogiewoogie

07 aug 2012 10:54

Hoi Radius,

Qua bezigheden nog steeds op een laag pitje. Teveel op slot in het hoofd. Al die tijd van stilstand heeft een slot erop gezet. Ben iedere dag bezig met proberen te doorbreken zodat de energie in het hoofd verspreidt wordt over hele lichaam.

Zwemmen gaat gebeuren maar dat is ook niet een volle dag. Het is na hectische tijd met opname erin komen tot een voller leven met meer inhoud. Een plek vinden in de realiteit is ook iets dat te maken heeft met bezig zijn. Stil zitten zorgt voor een storm aan gedachten en vervolgens de plek in de realiteit minder duidelijk.

Een plan opstellen wil ik gaan doen. Schema maken ook. Structureel aanpakken lijkt de enige manier te zijn om van het slot af te komen. Doorzetten nodig. Ben al jaren bezig met doorbreken van het denken en de spanning in het hoofd. Voordat ik ziek werd sportte ik iedere dag. 10 KM hardlopen en krachttraining, tennis, studeren en op stap gaan. Het was toen een druk leven. Vervolgens uitgevallen en ineens teveel plek om te denken.

Een plek vinden en alleen maar stil zitten is geen plek vinden in het leven. Actie hoort erbij om een juiste plek te ervaren. Het is alles op alles zetten en het stil zitten doorbreken. Van passief naar actief. Het zwemmen straks als eerste opstapje en misschien dat vanaf het zwemmen vanzelf de rest makkelijker wordt.

Voor de ziekte een druk leven en dat voelde als vanzelfsprekend aan. Ik wist niet beter dan dat het leven opgevuld was. Het is weer komen tot meer vanzelfsprekendheid in activiteit. Lange tijd van isolement kan het lastig maken maar niets is onmogelijk. Motivatie en doorzetten. Niet de hoop verliezen.

jungleboogiewoogie

07 aug 2012 11:20

Misschien vaker de instelling aanmeten. "Heb er helemaal genoeg van hoe het in passiviteit aantoe gaat". Willen alleen is niet genoeg. De situatie beu zijn. Genoeg ervan hebben. Meer dan genoeg hoe het is. Heb er dan niet voor gekozen maar doorbreken staat me wel te doen. Willen alleen werkt niet. Ik wil graag maar moet genoeg hebben van de huidige situatie om verandering sneller erin te krijgen.

De huidige situatie afwijzen en genoeg hebben ervan. Kiezen voor iets actievers. En dan moet ik genoeg hebben van passiviteit. Het doorbreken van mijn stil leven. Het is als een dikke muur afbreken.

jungleboogiewoogie

07 aug 2012 11:34

Explosieve energie in de vorm van...' Ik heb er genoeg van'. Wilskracht is energie maar niet explosief genoeg. Genoeg hebben van tussen 2 werelden inleven in geval van isoleren. Steeds de schemerzone tussen denken en de realiteit.

Buitenshuis bang zijn het loopt fout af door dwangmatige stoornis waarbij alles van te voren in kaart wordt gebracht. Maar isolement daarbij is het constant een staat van aanwezigheid waarbij het dwalen is dus daar loopt het de hele dag fout af.

Explosieve energie is nodig om het isolement echt te doorbreken. Genoeg ervan hebben, het zat zijn, verandering niet willen maar nodig hebben, de noodzaak inzien en zeker meer dan genoeg hebben van al die tijd. Willen. Ik wil graag maar het zet het effect niet juist in werking. De huidige situatie de rug toekeren en vervolgens beginnen.

jungleboogiewoogie

07 aug 2012 11:55

Het is ook de medicatie die iets in werking zet. Een stemmingsstabilizator die de stemming afvlakt. Explosieve krachten om echt te doorbreken worden onderdrukt. Ben meer en meer aan het twijfelen of lithium misschien niet beter is voor mij. Depakine die ik nu krijg is puur en alleen bedoeld om de stemming niet te hoog te laten gaan. Lithium werkt ook tegen somberheid en depressie. Het is het stukje afgevlaktheid en de stemming die constant onderdrukt wordt door medicatie die ook kracht doet weghalen. De afgevlakte stemming waarbij het allemaal onderdrukt wordt. De kracht is weg. De pieken zijn eruit. Alle pieken. Soms is het prettig om eens een piek te ervaren en wat uitbundiger te zijn. Ben al heel lang niet meer uitbundig geweest en ook verheugen lukt me niet meer goed. De stemmingsstabilizator die een stukje vreugde weghaalt. Lithium nogmaals die ook tegen depressie werkt.

Binnenkort op gesprek bij GGZ en dan eens aankaarten dat ik het idee heb constant afgevlakt te zijn. Ik mis een stukje kracht en energie op veel momenten.

Radius

07 aug 2012 12:13

Medicatie kan soms een effectief middel zijn om symptomen te bestrijden, maar echte rust en innerlijke vrede schept het niet. Misschien is het een idee eens wat lessen yoga of meditatie te gaan volgen. Zo leer je lichaam en geest beter in harmonie brengen en het helpt je tot rust te komen en energie te leveren wanneer dat nodig is. Probeer het en je zal ondervinden of je er baat bij hebt, probeer daarbij echter niet te snel te oordelen. Sterkte en succes!
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute

jungleboogiewoogie

07 aug 2012 13:08

Meditatie hebben ze me afgeraden op de GGZ omdat ik kan verdwalen in het mediteren. Ik heb wel een tijdje ademhalingsoefeningen gedaan met beweging erbij. Balans oefeningen in de vorm van beweging gedaan om het lichaam te activeren. Het lichaam activeren dat goed doet. Het hoofd even minder energie. Zou dat weer moeten oppakken. Het hoeft geen urenlange sessie te zijn. 10 minuten kan voldoende zijn om het te doorbreken.

Net even cola gehaald, alsnog een klein piekmoment gehad. Op de meest eenvoudige manier. Een fles coca cola die goed doet. Kan zijn ik zie het vaak te somber in. Uitgaan er zitten geen pieken meer in maar dan alsnog een piek ervaren op een meest simpele manier. Een fles cola en even buitenshuis geweest zijn. Controle erop buitenshuis. De focus op de fiets en de focus in het tankstation.

Leren genieten en bewust zijn er zijn nog pieken. De extreme pieken die staan voor manie wil ik nooit meer. Af en toe een piekje naar boven in de zin van het leven is leuk. En ook in het achterhoofd houden er zitten pieken in. Het uitgaan er is geen enkele piek, en alle zin gaat teniet.

jungleboogiewoogie

08 aug 2012 13:20

Kalmeringstablet gepakt om de spanning eraf te halen. Een lekker rustig gevoel in het heden en verheugen op het in leven zijn. In rust is soms niet meer nodig dan alleen het genieten van de rust. Dan denk ik soms de een rookt cannabis en ik pak me een kalmeringstablet op lage dosis. Mag er 3 per dag hebben om de rust te ondervingen.

Ruimte in het heden en een leeg vel papier komt het over als alle spanningen weg zijn. Ruimte om na te denken hoe ga ik de toekomst indelen en het heden. Is het bomvol spanningen dan ben ik overbezet. Dan zijn de spanningen het enige dat aanwezig is en zijn er zoveel spanningen dan word ik ook depressief ervan.

Rivotril als tablet neem ik in. Haal het overgrote deel van de spanning weg en dan voelt het leven als prettig aan door de ruimte die ik ervaar.

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”