JulesLN

Depressie, na 4 jaar opzoek naar een structurele oplossing

02 aug 2012 14:06

Ik ben nu 4 jaar aan het worstelen met ernstige depressie klachten. Elk jaar ben ik minimaal een paar weken en ben zelfs al een half jaar thuis geweest om weer opnieuw te herstellen.

In die 4 jaar heb ik reeds wat afgelopen aan psychologen, haptonomie, acupunctuur, regressietherapie, enz...

De belangrijkste vragen die mij na 4 jaar bezig houden zijn:
“Hoe kom ik definitief van mijn depressies af?”
“Hoe had ik kunnen voorkomen dat ik na 4 jaar nog steeds terugval in depressies?”

Dus de hamvraag:
“Welke therapie was of is voor mij de oplossing?”

Mijn ervaringen en de ervaring van lotgenoten is dat kennis van huisartsen op het gebied van depressies laag is. En dat is niet zo vreemd, want depressie is een heel breed en complex onderwerp. Een huisarts kan niet in een kwartier jou een goed advies geven. Maar de huisarts is wel de eerste die jou al een bepaalde richting opstuurt.

Bij elke nieuwe instantie waar ik kwam moest ik eerst weer een intake ondergaan van een uur en op basis daarvan werd er een behandelplan opgesteld. Hier staat meestal net iets meer in dan de diagnose is depressie en u krijgt psychotherapie of iets anders.

Daarom is mijn vraag aan jullie als lotgenoten of jullie ervaring ook is dat het lastig is om de probleem oorzaak te achterhalen en het behandelplan dat voor jou het beste werkt te bepalen?

Omdat de huisarts eigenlijk te weinig kennis heeft en je bij de psycholoog een therapie krijgt die binnen het kennisgebied van de psycholoog valt, ben ik eens helemaal terug gaan kijken over hoe dit anders zou kunnen, want de wereld kan ik niet veranderen, maar mijzelf kan ik wel veranderen door zelf actiever te zijn in het opzoek gaan naar de oplossing.

Allereerst maar de depressie (het probleem) opdelen in fasen:
1. Depressieonderkenning (bijv. veel piekeren, somber, slecht slapen)
2. Depressieoorzaak (bijv. sociale fobie)
3. Depressiebehandelplan (bijv. psycho therapie)
4. Uitvoering behandelplan (therapie toepassen)
5. Terugval (maatregelen om terugval te beperken)

Om de Depressieonderkenning en Probleemoorzaak te achterhalen heb ik een idee om een “uitgebreid gestandaardiseerd depressie intake formulier” op te zetten. Dit formulier zou jou zelf al inzicht kunnen geven in mogelijke oorzaken van jouw depressie en kun je meenemen naar jouw huisarts en andere hulpverleners om ook hen inzicht te geven in jouw verleden, persoonlijkheid, belangrijke gebeurtenissen in jouw leven, enz… Op deze manier ben jezelf meer betrokken bij het probleem en de oplossing.

Echter dit formulier kan ik niet alleen ontwerpen, omdat ik enkel vanuit mijn eigen ervaring vragen kan opstellen.
Dus mijn tweede vraag is, wie zou mij mee willen helpen om samen zo’n formulier te maken?

Als ik meer dan 5 lotgenoten heb, die samen met mij dit formulier willen maken, dan zal ik hiervan een nieuw forumbericht van maken waarin iedereen het formulier kan zien en opmerkingen kan maken op het formulier.

Mocht zo'n formulier al bestaan, dan zou ik graag dit formulier ontvangen.

Minerva
Contacteer: Website Google+ Twitter

Re: Depressie, na 4 jaar opzoek naar een structurele oplossi

02 aug 2012 18:26

Wow goed initiatief !! Ben jij depressief ? Ik sta er van te kijken dan, dat je met zulke constructieve dingen komt en er zo positief in zit eigenlijk [applaus]
Inzicht als Uitweg..

JulesLN

02 aug 2012 22:49

Helaas, ja ik ben depressief ... maar niet elke dag. Maar misschien was je vraag retorisch bedoeld:). Mijn depressie herstel kent grote ups en downs. Mijn huidige psycholoog heeft een gegeneraliseerde angststoornis vastgesteld. Mocht ik andere mensen kunnen helpen door mijn ervaringen te gebruiken om het depressieproces te verbeteren, dan is die 4 jaar ellende misschien nog ergens goed voor geweest.

Niet iedereen heeft hetzelfde als ik. Dus mijn persoonlijke verhaal zal weinig mensen helpen. Daarnaast ben nu pas halverwege de therapie en weet dus nog niet of ik weer terugval zal krijgen en hoop dus ook nog steeds van anderen te leren.

Een structurele verbetering in het hele depressieproces zal wel veel mensen helpen.
Wil jij mee helpen?

Minerva
Contacteer: Website Google+ Twitter

03 aug 2012 21:18

Eh nee... mijn vraag was niet retorisch. Ik meende het echt ! Ik zie zelden depressieve mensen die zo constructief en positief opbouwend bezig zijn, dus het verbaasde mij oprecht dat jij zei dat je depressief was omdat je zo helemaal niet depressief bij mij overkomt. Depressieve mensen kenmerken zich doorgaans door negatief gedrag, somberheid, niet constructief gedrag vaak gevoed door irrationele gedachten, pessimisme, boosheid en frustratie of passief verdriet wat vast zit. Verder nog dingen als slecht slapen, niet assertief gedrag (vaak subassertief of agressief reageren), passiviteit (door energiegebrek en motivatiegebrek of verlies van gevoel van zingeving) en negatieve vicieuze cirkels die de depressie in stand houden.

Een gegeneraliseerde angststoornis is iets anders dan een depressie. Waar ben jij zo bang voor ? Waar is het door ontstaan ? Wat doet het met je nu ? Wat betekent dat nu voor jou in je leven ? Welke dingen doe je niet meer ?

Een gevoel van zingeving vinden in je ellende door het te delen met anderen zodat ze er wat aan hebben, is zeker een goed initiatief. Jammer dat je er gelijk achter aan zegt dat het delen van je verhaal geen zin heeft omdat elk verhaal anders is. Ik zeg: elk verhaal heeft weliswaar zijn eigen karakter maar depressies als angststoornissen kennen veel overeenkomsten en herkenning en erkenning van hetgeen er bij je speelt kan juist door het delen er van jezelf en anderen helpen. Je spreekt jezelf een beetje tegen met een en ander.

Als je reacties van anderen wilt ter lering en verbetering en vanwege de zingeving van de ellende die je doormaakt is het delen van je verhaal en dat wat je bezig houdt nou juist zo leerzaam. Voor jezelf als voor anderen. Daarom is dit forum er ook.
Inzicht als Uitweg..

JulesLN

08 aug 2012 10:53

Ik heb lang nagedacht wat ik hier eens op moet gaan antwoorden...

Ik dacht meteen "hier gaan we weer..., mensen beoordelen direct hetgeen wat je zegt. Nu mag je weer helemaal gaan uitleggen wat je hebt en men denkt direct te beoordelen wat je wel of niet hebt.".

Ik weet wat een depressie (stemmingsstoornis) is, en ik weet ook wat een angststoornis is. En ik weet ook dat ze wel veel met elkaar te maken hebben.

Even heel kort over mijn ziektebeeld. Mijn depressie wordt veroorzaakt door zowel boosheid, verdriet, schaamtegevoel als angstgevoelens. Dat de psycholoog een gegeneraliseerde angststoornis vaststelt, betekent dus dat angsten een groot onderdeel van mijn depressie zijn, maar betekent niet dat enkel angstgevoelens de oorzaak zijn van mijn depressie.

Angsten kunnen dus een oorzaak zijn van een depressie of kunnen een depressie in stand houden. Een depressie is een stemmingsstoornis. Dus mijn stemmingen worden mede veroorzaakt door angsten, maar ook door boosheid, verdriet en schaamtegevoel.

Ook bij mensen waarbij geen angststoornis is vastgesteld, heeft een depresie vaak veel te maken met angsten.

Hoe maak ik dit een beetje objectief? Nou, laten we de "objectieve" wikipedia erbij pakken.
Zie de link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Depressie_(klinisch)

Hier in staat o.a. bij de DSM-IV-criteria: “Gevoel van schuld, hulpeloosheid, bezorgdheid, en/of vrees.”.

Als we die dingen vertalen naar de 5 basis emoties (blij, boos, verdrietig, schaamtegevoel en angst)
• Schuld is een schaamtegevoel
• Hulpeloosheid is een angstgevoel.
• Bezorgheid is een angstgevoel.
• Vrees is ook een angstgevoel.

Opvallend is dus dat hier eigenlijk veel angstgevoelens benoemd staan.

Een stelling die je kunt uitdagen: "Een depressie is een gevolg van een aanhoudende negatieve emoties.".
(De negatieve emoties zijn dus de 4 negatieve basis emoties: boos, verdrietig, schaamtegevoel en angst)
Misschien moet daar eens onderzoek naar gedaan worden met de vraag:
"Welke negatieve emoties zijn bij de meeste mensen bepalend voor een depressie."

Mijn mening is dan ook dat een depressie een gevolg is. De oorzaak van een depressie is waar de patient zich op moet concentreren. En hierbij moet ik erg voorzichtig zijn, want depressies zijn complex. Het is vaak een opstapeling van factoren met zowel lichamelijke als mentale factoren. Een kennis van mij heeft een erfelijke manische depressieve aandoening. Zijn klachten lijken veel op mijn klachten (ook veel angstgevoelens, maar ook boos, verdriet en schaamtegevoel), maar de oorzaak ligt dus op een ander vlak.

Naar mijn mening ... is de oplossing dan ook niet:
"Denk positief"

Maar...
"Waarom ben ik negatief en wat kan ik daaraan veranderen?"

Het bovenstaande zijn echt mijn ervaringen. Ik beweer dus niet de waarheid in pacht te hebben. Het is ook mijn mening. Ik heb er niet voor gestudeerd. Ik worstel enkel met de klachten en hoop door middel van een RET therapie er nu wel volledig bovenop te kunnen komen. Het enige wat ik geleerd heb, is dat inzicht krijgen in je eigen overtuigingen, negatieve gedachten, je eigen leven, je ouders, je persoonlijkheid, enz... je enorm helpt met het zoeken naar oplossingen. Want een oplossing is vaak niet enkel RET therapie doen. Nee, andere mensen moeten hun eten aanpassen, hun slaapgewoontes aanpassen, anti depressieva nemen, meer rust nemen, meer sociale contacten aangaan, enz... enz... enz...

Om mensen daarmee te helpen, wou ik samen met andere mensen een formulier ontwerpen die mensen daarbij helpt.
Dan moet ik daar geen tijd in steken als daar geen behoefte aan is.

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”