Tazmania

Voel me slecht.. Wat moet ik doen?

04 jun 2012 14:40

Hallo, ik ben dus een jongen van 20 jaar, maar het grootste probleem dat ik heb is dat ik in een rolstoel zit. Ik heb een spierziekte en ben dus veel afhankelijk van anderen. Daarmee heb ik het echt moeilijk, vroeger trok ik mij er niets van aan, maar nu besef ik dat ik het moeilijk heb om er mee te leven.
Ik zie niet echt een toekomst meer. Ook heb ik het moeilijk om alleen te zijn. Het is moeilijk om aan te zien dat al mijn goede vrienden een lief hebben en zich gelukkig voelen (ik gun ze het absoluut, daar niet van) maar ik wil ook zoiets voelen en door die rolstoel denk ik dat dat nooit aan mij besteed zal zijn. Ik ben al vaak afgewezen geweest en dat doed echt pijn!
Ik denk er soms echt aan om euthanasie aan te vragen :/ Niemand zal dat misschien begrijpen, maar niemand weet ook niet hoe het is zo te leven.

Ik zie echt geen uitweg meer...

Memories
Moderator

Re: Voel me slecht.. Wat moet ik doen?

04 jun 2012 15:33

Hoi Tazmania,

Ik kan me ergens wel voorstellen hoe het is om zo te moeten leven. Al moet ik toegeven dat ik zelf op dit moment zelden in een rolstoel zit en ik van harte hoop dat het ook niet gaat gebeuren. Zelf heb ik geen spierziekte (in die mate om het zo te noemen), maar ik weet wel hoe het is als je een lichaam hebt die niet vaak meewerkt en daarmee het leven wat kan belemmeren. Dat is enorm vervelend en ik kan me zo voorstellen dat je het dan soms niet meer ziet zitten.

Wat je vaak ziet is dat als je jonger bent je er niet zo mee bezig bent. Je hebt vriendjes en je hebt zo een leven met school en activiteiten die je waarschijnlijk graag doet. Als je ouder wordt is er een kans dat je er meer mee bezig gaat zijn en er meer aan denkt. Dat is op dit moment bij jou ook het geval. Dat je het moeilijk vindt om hulp te vragen en te aanvaarden kan ik helemaal inkomen. Daar speelt leeftijd ook wel een rol in. Je zou zo graag lichamelijk wat zelfstandiger zijn en meer momenten hebben dat je niemand nodig hebt. Dat je kan gaan en staan waar je wilt en je dus op die manier vrij kan voelen.

Vooral rond deze leeftijd komen er inderdaad wel eens relaties bij kijken. Natuurlijk gun jij het je vrienden dat ze gelukkig met iemand zijn en daarvan kunnen genieten. Maar ik kan mij inderdaad indenken dat jij ook zo graag iemand naast je hebt staan waar je gek op kan zijn. Afwijzing is nooit prettig en kan diepe wonden achterlaten. Het kan je blijven achtervolgen en zo ook psychisch belemmeren. Wat je zou kunnen proberen te onthouden is dat het eigenlijk niet om uiterlijk gaat. Als iemand je echt ziet zitten en je leuk vindt zoals je bent, dan zit een relatie er wel in. Want dan kijkt die persoon niet meer naar je rolstoel. Wat dat betreft gaat het dus vooral (eigenlijk bij iedereen) voornamelijk om het innerlijk. Het innerlijk moet je aanspreken. En volgens mij... zit het met je innerlijk wel goed. Ik hoop echt dat jij ook gelukkig kan worden met een meisje.

Ik kan best begrijpen dat je wel eens aan euthanasie denkt. Aangezien mensen met psychische problemen dat ook wel eens doen. Aangezien anderen met een lichamelijke beperking dat ook wel eens doen. Aangezien met psychische en lichamelijke klachten dat ook wel eens doen. Dus ik vind het niet iets wat vreemd is of apart. (Even buiten de dingen van mezelf om geschreven.)

Ik vind je wel aardig en sympathiek overkomen. Dus ik kan me ondanks alles best voorstellen dat anderen niet zonder je zouden kunnen. Hopelijk zie jij ook in over een tijdje dat je het best wel waard bent.

3some :knuffel: 3some
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Tazmania

04 jun 2012 16:57

Het innerlijk is inderdaad het belangrijkste, maar denk je dat meisjes van mijn leeftijd daarheen kijken? Volgens mij willen ze een knappe jongen waar ze niet mee uit de boot vallen. En ik ben er nog niet zo zeker van dat veel mensen om me geven..

Memories
Moderator

04 jun 2012 17:08

Tazmania schreef:Het innerlijk is inderdaad het belangrijkste, maar denk je dat meisjes van mijn leeftijd daarheen kijken? Volgens mij willen ze een knappe jongen waar ze niet mee uit de boot vallen. En ik ben er nog niet zo zeker van dat veel mensen om me geven..
Het is inderdaad zo dat veel meiden van de leeftijd die je nu hebt, meestal kijken naar het uiterlijk. (Helaas moet ik zeggen dat de maatschappij daar ook een behoorlijke hand in heeft en ze het heerlijk klaarspelen via reclames en folders....waar de onzekerheid al dan niet vandaan komt. ;) )

Wat je zou moeten bekijken en proberen is er vanuit gaande dat niet ieder meisje zo is. En dat is enorm moeilijk in jou situatie, daar kan ik echt inkomen, maar je ziet vanzelf of een meisje je ziet zitten of niet. Iemand die jou echt leuk vindt, neemt je namelijk zoals je bent. Met of zonder beperking. Als iemand echt verliefd wordt, (En dat kan echt, maar ik kan me voorstellen dat je op het moment zo diep zit dat je dat niet meer ziet nu, ) dan neemt diegene je zoals je bent. Dan maakt het voor diegene niet uit hoe je bent, of je in een rolstoel zit of niet.

En wat ook nog wel eens een punt kan zijn, is dat jij zelf eerst wat zekerder moet worden, ondanks de problemen, want of je onzeker bent of niet, dat straal je ook uit. Dat hebben meiden (en ook jongens) in de gaten.

Het haalt misschien weinig weinig uit voor nu, maar ik geef je al wel een virtuele knuffel.

3some :knuffel: 3some
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Tazmania

04 jun 2012 17:16

Hoe moet ik in godsnaam zekerder gaan worden?
Weet je ik heb, pakt 4 beste vrienden waar ik alles tegen kan zeggen, maar ik heb ook wel het gevoel dat ik altijd het iniatief moet nemen voor contact, anders hoor ik ze dagen/weken niet. Kan ik ze dan wel beste vrienden noemen? Ik word het gewoon beu altijd iniatief te nemen, lijkt of het hun niet echt kan schelen.

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”