YutaYuneYunesson

Ben ik depresief? zoekend naar een oplossing

14 mar 2012 12:33

Hallo

Ik zal dit zo beknopt mogelijk en duidelijk proberen te omschrijven, al is dat moeilijk omdat ik mezelf eigenlijk ook niet zo goed begrijp.

Ik voel mij niet somber, ik geniet wel van de kleine dingen in het leven.
Heb ook weinig om te klagen, heb veel vrienden, financieel problemen zijn allemaal opgelost, goede band met mijn ouders een relatie etc etc.

Maar toch voel ik mij futloos, ben lui heb nergens zin in of maak ergens tijd voor, drie weken lang sta ik op als het donker word en ga ik slapen als het licht word, ook al sta ik een dag vroeg op, evengoed slaap ik pas rond een uur of 6 ochtends.
Zo was ik niet drie jaar geleden, toen was ik een voorbeeld leerling en deed ik altijd mijn uiterste best.

Ik blijf mij wel altijd voorhouden: Hoe diep je ook zink, je moet altijd zoeken naar een oplossing, je moet verder.
Maar het lukt mij gewoon niet, wat gewoon blijft malen is mijn gedachtes ben ik bang:

Ik heb het gevoel dat niemand mij serieus neemt, dat iedereen mij ziet als een dom en lui meisje. Ik word moe van mensen die mij iets proberen uit te leggen wat ik al weet, het voelt alsof ze mij onderschatten, ook word ik er moe van, als ik een fout toegeef en mensen er nog steeds over doorgaan, ik word moe van, mensen die vragen hoezo/waarom ik iets niet kan of weet, ik wil niet steeds opnieuw toegeven dat ik sommige dingen niet kan of meer moeite heb dan andere mensen, maar evenmin wil ik onderschat worden in mijn kunnen.
En waar ik helemaal moe van word en vooral erg gefrustreerd: is dat ik ook helemaal geen bewijs heb voor het tegendeel.
Het duurt langer voordat ik iets onder de knie heb, ik heb faalangst blijkbaar, als mensen op mijn vingers kijken klap ik dicht, ik heb geen papiertjes om te laten zien.

En het hele probleem is: ik weet dat ik een stoornis heb, ik weet dat ik mijn beperkingen heb en accepteer ze ook, alleen word het door mensen die mij daarin moeten helpen (psychologen,psychiater,dokters,arbeidsdeskundige,coaches) zo bevooroordeeld, ze zetten mij in een hokje, waar ik mijzelf helemaal niet in vind passen, ze zeggen PDD-nos, maar volgens mij heb ik dat helemaal niet.
De laatste tijd voelt het alsof ik een stoornis heb die niemand heeft, in ieder geval niet zoals ik het beleef of er mee heb leren omgaan.
Ik zou zo graag een antwoord hier op willen: zijn er lotgenoten?, psychologen die weten wat ik mankeer en de oplossing weten?

Ik heb zo vaak gefaald nu in mijn leven, dat ik ook helemaal geen vertrouwen meer heb in mezelf, ik geloof niet meer dat iets de moeite waard is, ik ben bang dat mensen mijn falen zien en het tegen mij gebruiken, hun oordeel erover trekken en wat heb ik om mij te verdedigen? ik heb niets.

Ik droom als sinds klein kind om iets te bereiken in het leven, maar elke poging mislukt en ik vind het zo oneerlijk, ik heb mijn uiterste best gedaan, maar verdiende er niets mee.

In mijn relatie gaat het nu ook helemaal verkeerd, ik ben geen leuke vriendin, soms zeg ik de gemeenste dingen, de woede op mijzelf richt ik af op hem.
Dan zeg ik tegen hem: je bent alleen met mij om werk te vinden en sex, een afschuwlijke beschuldiging, maar ik heb op dat momment helemaal niet door dat ik hem kwets, ik denk op dat moment: dat ik niet goed genoeg voor hem ben, met de vraag waarom hij dan bij mij blijft en vervolgens word het antwoord hardop door mijzelf ingevuld.
Ik zou het pasgelden zelfs uitmaken, maar in het gesprek kwam naarboven, dat er helemaal geen problemen waren, alleen mijn eigen nare gedachtes.
Ik voel mij hier erg schuldig onder, ik weet niet of ik hem gelukkiger maak om weg te gaan of bij hem te blijven.

Ik hoop tot iemand dit heeft gelezen, als is het best wel veel en ook gewoon slecht in grammatica en spelling.
Ik zou graag een oplossing vinden, ik weet dat veel zullen zeggen een psycholoog of psychiater maar dat vind ik nu nog te moeilijk.

Hawk L.

Re: Ben ik depresief? zoekend naar een oplossing

14 mar 2012 15:40

Wat ontzettend herkenbaar allemaal!
Welke stoornis heb je precies?

YutaYuneYunesson

14 mar 2012 18:37

Ze zeggen PDD-nos een verwande stoornis aan autisme, maar die stempel heb ik gekregen toen ik vijf jaar oud was, ik geloof het zelf niet ik denk dat ik iets heel anders heb.
Tot nu toe zie ik heel veel herkenning in "beeld denken" maar ik ben bang dat het nog niet zo bekend is, ik zie enkel cursessen voor kinderen.

Hawk L.

14 mar 2012 19:19

Als je een psycholoog of psychiater nog te moeilijk vindt, kun je misschien langs de huisarts. Dat is nog altijd een verschil. Misschien kun je er met hem/haar eens over praten dat je het niet eens bent met die "stempel".

YutaYuneYunesson

14 mar 2012 19:30

Voor mijn idee is een huisarts toch meer voor het fysieke, ik denk dat het mij toch door zal verwijzen naar een psycholoog.
Bij een psycholoog/psychiater ben ik bang dat ze weer alles gaan verwijten aan mijn diagnose, ik voel mij dan niet serieus genomen, alsof ik geen echte problemen heb alleen pdd-nos.
Alles valt er ook zo makkelijk aan te koppelen aan autisme, het zijn symptomen die bij iedereen (kunnen) voorkomen, naar mijn mening kunnen de symptomen zoveel redenen hebben, maar als je al bestempeld bent is het gewoon makkelijk om de oorzaak daar te zoeken.

Hawk L.

14 mar 2012 21:09

Een huisarts is dan wel geen psych, maar heeft wel degelijk verstand van het mentale hoor, anders was het geen huisarts.
Als hij/zij begint over een psych, kun je vertellen dat je jezelf er slecht bij voelt om die reden. Een goede huisarts moet dit toch begrijpen. Het is een heel goede eerste stap.
Neem desnoods iemand mee waarbij je je goed voelt, als je het te moeilijk vindt.

Janneke

15 mar 2012 09:16

YutaYuneYunesson schreef:Voor mijn idee is een huisarts toch meer voor het fysieke, ik denk dat het mij toch door zal verwijzen naar een psycholoog.
Bij een psycholoog/psychiater ben ik bang dat ze weer alles gaan verwijten aan mijn diagnose, ik voel mij dan niet serieus genomen, alsof ik geen echte problemen heb alleen pdd-nos.
Alles valt er ook zo makkelijk aan te koppelen aan autisme, het zijn symptomen die bij iedereen (kunnen) voorkomen, naar mijn mening kunnen de symptomen zoveel redenen hebben, maar als je al bestempeld bent is het gewoon makkelijk om de oorzaak daar te zoeken.
Hoi YutaYune Yunesson,
ten eerste: wellicht is het goed, om een nieuwe start te maken.
Je hebt er als client van de GGZ recht op, dat je oude dossier gesloten kan blijven. Dat houdt mogelijk in, dat je bij een andere instelling/ een vrijgevestigd iemand terecht moet, maardat kan wel.
Je kunt ook vragen om vernietiging van ude dossiers.
En duidelijk aangeven, wat JIJ nu vindt, waar je tegen aan loopt en dat dat aangepakt hoort te worden.
En vwb. pdd-nos daar hoort heel vaak de frustratie bij, "dat je onder je niveau moet werken." Maar ook daar is verbetering mogelijk (vaak komt de frustratie voort uit storende primitieve reflexen en dat is goed en relatief eenvoudig te verhelpen en daarna maak je alsnog een "pervasive developmental" sprong in je ontwikkeling door...).

YutaYuneYunesson

15 mar 2012 19:06

Bedankt, ik zal even in mijn ziekenfonds kijken waar ik recht op heb.

Minerva
Contacteer: Website Google+ Twitter

16 mar 2012 23:25

Je kan altijd vragen om een nieuwe diagnosticering wat op zich helemaal geen slecht idee is als de oude diagnosticering al even geleden is. En zelfs al heb je PDD NOS dan nog is daar e.e.a. aan te doen als het gaat over aanleren van vaardigheden.
Inzicht als Uitweg..

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”