OWL

Depressie en Relatie--> hoe te verbeteren.

04 mar 2012 11:58

Hoi lieve leden van dit forum!

Ik ben hier voor de eerste keer! Na wat rond gesnuffeld te hebben, heb ik besloten mijn probleem hier te posten. Wat een grote stap voor mij is.

Ik ben een jongen van 20, woon in het zuiden van Nederland en heb sinds kort te horen gekregen dat ik ADD heb, en ook matig- ernstig depressief ben.(te horen gekregen van GGZ-psycholoog) Ik ga binnenkort naar een psychiater voor mijn klachten. (Later waarschijnlijk een psycholoog.)

Ik heb ook meer dan een jaar een relatie, waar ik super gelukkig mee ben. Ze heeft het tussentijds een keer uitgemaakt maar is naar me terug gekomen.

Ik merk dat de relatie schade oploopt doordat ik vaak somber en depressief ben.
De vraag aan jullie is: Hoe heb jij je (liefdes)relatie doorstaan met vergelijkbare klachten?

OWL.
Let me know, houd het niet lang vol zo.

p.s. zij weet trouwens al dat ik behandeld wordt door een psycholoog & psychiater

Janneke

Re: Depressie en Relatie--> hoe te verbeteren.

04 mar 2012 23:04

Hoi OWL,
mijn tip is, benadruk sterk, dat het niet aan haar ligt, zij doet niets fout - jij hebt (zo te lezen) er moeite mee, je oofd etc. op orde te houen en jij lijdt daar onder.
Zowel tegen depressie als ADD is erg veel te doen, dus op termijn komt dat gewoon goed ( ;) daar ga je "gewoon" van uit.)
Uiteraard: als je van iemand houdt, wil je, dat die persoon gelukkig is. Lukt dat niet, dan IS dat balen. (Risico: dadelijk ""is zij zielig"", omdat je jou niet kan opbeuren... Voorkom dat!!!)

En: zij is niet je hulpverlener: dus praat ook, over dingen die haar bezighouden, doe samen leuke dingen - en verzin af en toe plannen, over hoe "het beste om te gaan met" wat jou op dit moment allemaal bezwaart.

Sucses, ook met je therapie!!

LittleOldMe

Re: Depressie en Relatie--> hoe te verbeteren.

07 mar 2012 10:09

Hoi, OWL,

goed dat je hulp durft te vragen, professionele en informele, zoals hier. Je bent je wel zeer bewust van je situatie en kunt die goed omschrijven. Het is idd een moeilijk - zo niet onmogelijk - te voorkomen dat jouw depressie ook een impact heeft op je relatie maar het hoeft ze niet zo zwaar te belasten dat ze eraan kapot gaat.

Ik zelf ben al vele jaren in een relatie en bij ons ben ik degene die gemiddeld zo'n 2 keer per jaar 2 á 3 weken depressief is. Ik voel me dan ook altijd vreselijk schuldig tegenover mijn man omdat ik dan gewoon niet veel aan kan en veel dingen aan hem over moet laten die ik normaal gesproken doe/regel. Hij weet ervan en is ook op de hoogte van hoe een depressie ontstaat en is sowieso geen type die zich dingen snel persoonlijk aantrekt - en toch gebeurd het weleens dat ik hem per ongeluk kwets in zo'n depressieve periode.

Mijn man heeft dan vaak de indruk dat hij alles verkeerd doet en ik alleen maar kritiek lever. Ik zelf heb dat op zo'n moment niet door en doe het dus ook niet bewust. Hij heeft me gevraagd om meer aandacht te geven aan de dingen die hij wel doet en ook af en toe een complimentje te geven, ook al ben ik tijdens een depressie geneigd alles negatief te beoordelen.

Sindsdien let ik er beter op en dat doet onze relatie goed. Het heeft wel een tijdje geduurd voordat hij zijn irritatie kon benoemen maar dan had ik er ook wat aan en kon mijn gedrag tegenover hem veranderen.

Het enige wat ik jou dus kan aanraden is dat je attent bent op de goede dingen en die ook verwoord. Ook al begrijpt je vriendin dat je vecht met een zware depressie zal zij toch ook aandacht en complimentjes nodig hebben.

Ik heb er altijd een hekel aan als mensen hun psychische of fysieke klachten als smoes voor slecht/asociaal gedrag gebruiken. Jij zit volgens mij niet zo in elkaar (afgaande op je post) en ik ook niet - en toch is het mij overkomen dat ik me tegenover mijn man wel slecht gedroeg.

Succes met je relatie en je therapie(ën).

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”