PsycholoogBussum

Tips en oefeningen - Optimisme en de 3 tevredenheidsvragen

Als psycholoog zijnde leek het mij wel nuttig om tips en oefeningen die ik in mijn praktijk gebruik met jullie te delen.

De eerste oefening "optimistisch leren denken" komt uit de positieve psychologie. Deze staat op de tips en oefeningen pagina van mijn website. De 2de oefening "de 3 tevredenheidsvragen" uit de oplossingsgerichte therapie is voor het verminderen van depressieve gevoelens en gedachten. Deze oefening geef ik standaard mee aan depressieve cliënten. Na 2 a 3 weken merk ik echt een verschil!!

Hieronder de uitleg over de achtergrond van de tevredenheidsvragen (op wat voor manier het werkt en bij kan dragen tot herstel).
Ga naar mijn website voor de complete versie (de 3 tevredenheidsvragen staan daar).
Indien er vragen/opmerkingen zijn...Ik beantwoord ze graag.
Houd de titel "Tips en oefeningen" in de gaten....want ik zal binnenkort meer posten.

Wat je aandacht geeft wordt groter: de 3 tevredenheidsvragen

In de methode van ‘de drie tevredenheidsvragen’ wordt gedurende drie weken de aandacht bewust gericht op positieve informatie. Je richt je aandacht op wat er, ondanks alle problemen, wél goed gaat en wat je zeker wilt behouden. Het effect hiervan is bewuste stimulering van de linker prerefrontale cortex. Dit leidt tot verlichting van depressieve en/of negatieve gevoelens en gedachten, letterlijk door toename van positieve gevoelens en gedachten. Voor wat betreft de wetmatigheid: “Alles wat je aandacht geeft, wordt groter” leiden positieve gedachten tot meer positieve stofjes (dopamine, serotonine), waardoor je je beter gaat voelen. Je verlegt bewust de aandacht van ‘rechts’ naar ‘links’, waarmee je jouw eigen aandacht voor oplossingen en alternatieven in je dagelijks leven vergroot.

Vriendelijke groet,

Luchie Klein Twennaar
Psycholoog Bussum
Laatst gewijzigd door momo op 22 feb 2012 20:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: reclame enkel in onderschrift toegelaten
PsycholoogBussum

Re: Tips en oefeningen - Optimisme en de 3 tevredenheidsvrag

Jammergenoeg mocht de link naar de 3 tevredenheidsvragen hier niet staan.
Omdat ik toch niemand hiervan wil onthouden...hier zijn ze dan!!!

Onderzoek toont aan dat het minstens drie weken duurt voordat een nieuwe gewoonte geautomatiseerd is; het is dus wel zaak dat je de drie tevredenheidsvragen tenminste 3 weken lang dagelijks met aandacht invult. Je zult merken dat dit steeds gemakkelijker zal gaan en dat je de houvast van de 3 tevredenheidsvragen steeds minder nodig hebt: dan is het geautomatiseerd.

Ga er elke dag, op een vast moment, even rustig voor zitten, en beantwoord elke vraag.

Datum:
1. Wat heb ik vandaag gedaan wat maakt dat ik over mezelf tevreden kan zijn?
(dingen waar ik trots op ben, plezier aan heb beleefd, of waarin ik ondanks tegenzin toch heb doorgezet)

2. A. Wat heeft iemand anders gedaan waar ik tevreden over kan zijn?
(een collega, leidinggevende, partner, etc.)

B. Heb ik er zo op gereageerd dat de ander het nog een keer gaat doen?

3. Wat heb ik vandaag nog opgemerkt waarmee ik tevreden kan zijn?
(even aandacht geven aan de dingen om je heen, de natuur, de nieuwe wasmachine etc.)

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”