An.oniem

Krijg ik een psychose?

Ik weet niet precies hoe het gaat bij een psychose, heb er (nog) nooit 1 gehad, maar de laatste tijd voel ik me anders dan gewoonlijk.
Heb sinds kort stemmetjes in mijn hoofd, soms preek ik wartaal uit.
Vandaag had ik huilbuien en vanochtend weer vreemde geluiden in mijn hoofd,
ook weet ik niet meer waar ik naar school moet. :question: Ook tril ik de hele tijd, maar ik heb het juist heet en niet koud.

Ongeveer een uur geleden ging ik zomaar in een hoekje van mijn kamer tegen knuffels zitten praten en had ik een woede-uitbarsting tegen mijn moeder, ik wou niet schreeuwen maar deed het zomaar zonder dat ik wist wat ik aan het doen was. Heeft iemand dit ook gehad?

En als ik toch zo'n psychose krijg, wat moet ik dan doen? is er een helpdesk of wordt ik meteen uit huis gehaald?
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Krijg ik en psychose?

Als je merkt dat het niet goed gaat dan kan je het beste naar een huisarts gaan en met hem/haar bespreken wat je hier hebt verteld. Op die manier kan gekeken worden naar passende behandeling door een psycholoog of psychiater (en dat hoeft heus geen opname te zijn zolang jij jezelf of anderen maar niet in levensgevaar brengt). Evt. kan een psychiater medicatie voorschrijven tegen psychotische wanen.
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Krijg ik een psychose?

Hoi An.oniem,
overleg idd met je huisarts - maar de veschillende dingen doie je beschijft, kunne nog van alles betekenen: het kan een psychose worden maar het hoeft iet.
An.oniem schreef: Heb sinds kort stemmetjes in mijn hoofd
Als het nare stemmen zijn: spreek ze tegen..!! En: het kan goed zijn, om een psychologe te vragen, om je hierin te steunen. Stemmetjes horen hoeft geen 'waan' te zijn, vooral als hetniet zo is, datje stomverwonderd je hoofd omdraait"Ik dacht, dat ik alleen wa sin de kamer". Soms is stemmen horen "gewoon" een vorm van je heftig dingen herinneren - of je heftig dingen voorstellen, of een uiting van eftige emoties....
An.oniem schreef:soms spreek ik wartaal uit.
Vervelend. Maar soms "ben je in de war" omdat je als mens het toneel bent van een soort strijd: de ene kant van jou, vindt dat *dit* heel belangrijk is - de ander ekant van jou vindt dat onzin, walgt daar juist van,indt ander dingenbelangrijk, etc.etc.
An.oniem schreef:Vandaag had ik huilbuien
:knuffel: Toen ik me een aantal jaren lang verschrikeklijk voelde, zei ik altijd tegen mezelf: "Wie huilt, word niet gek". Als je in een veilige omgeving bent: je emoties uiten werkt beter dan ze binnen houden.
An.oniem schreef: ook weet ik niet meer waar ik naar school moet. :question:
Brr. Die desorientatie herken ik. Maar andermaal: ook dat kan zijn, dat er allerlei heftig eemoties spelen (en dat 'naar school gaan' en 'dit is de weg naar school' gewoon even compleet op de achtergrond geraken).
An.oniem schreef:Ook tril ik de hele tijd, maar ik heb het juist heet en niet koud.
Ja, dat is je alarmsysteem. Je zogeheten autonome zenuwstelsel heeft besloten - meestal gebeurt dat, als er heftige emoties spelen - "dat je maar beter fiks op je qui vive moet zijn." Dat trillen is, dat je spieren meteen al klaar stn, dat je hard weg kunt hollen. Daar krijg je het idd warm van.
(Als je het koud hebt, gaat het andersom: dan gaan je spieren aan het werk - trillen - zodat je het warm gaat krijgen.)
Het jammere daarvan is, dat je er erg moe van kan worden, je er minder door gaat slapen - terwijl juist als je zo emotioneel bet, het heel belangrijk is om goed te ten, veel te rusten, diep te slapen - en as het goed voelt: veel te bewegen.
An.oniem schreef:Ongeveer een uur geleden ging ik zomaar in een hoekje van mijn kamer tegen knuffels zitten praten en had ik een woede-uitbarsting tegen mijn moeder, ik wou niet schreeuwen maar deed het zomaar zonder dat ik wist wat ik aan het doen was. Heeft iemand dit ook gehad?
Meer dan eens.
Je kunt stommere dingen doen, dan tegen je knuffels praten. Toen ik 6 was, vond ik dat iets voor kleine kinderne, en daar was ik te groot voor. "Later" ben ik het weer gaan doen - die knuffel geeft mij een bepaald gevoel, een bepaalde sfeer - en dan zeg ik opeens iets, wat me doorgaans nog duidelijkheid geeft ook.
En: opeens schreeuwen kan ook simpelweg betekenen, dat je van neutraal binnen een have seconde naar kokende woede gaat.
An.oniem schreef:En als ik toch zo'n psychose krijg, wat moet ik dan doen? is er een helpdesk of wordt ik meteen uit huis gehaald?
If the wordt comes to the worst: probeer rustig te blijven zeg dat je hulp nodig hebt.
Een psychose kan wijzen op een lichamelijke ziekte: wees lief voor jezelf en slik bijv. een multivitamine en extra vitamine B complex. (Dat schaadt niet, als je doet wat op het etiket staat, het beschermt in wezen iedereen - en kan de lichamelijke ziekte die mogelijk de psychose veroorzaakt iets verzachten. Om die ziekte goed aan te pakken heb je een utgebreide diagnose nodig.)
An.oniem

Re: Krijg ik een psychose?

Bedankt voor de goede uitleg, ik denk dat ik maar eens een afspraak ga maken bij een psycholoog. ;)

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”