Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Depersonalisatie en mensen denken dat ik gay ben

Zaklampen schreef: M'n oorspronkelijke probleem (angsten, depressie) verdwenen door de medicatie.
Echter kwam er een wazige zombie toestand voor terug (niets voelen, op geen vlak)

In de eerste situatie kon ik nog enigsinds op niveau presteren, en af en toe plezier hebben, in de nieuwe situatie totaal niet meer.
Dan heb ik 1000 maal liever de oorspronkelijke situatie. Dan maar wat angstig etc.

In totaal heb ik dit medicijn (Lexapro) zo'n half jaar geslikt, dus ben er nu ook al zo'n half jaar vanaf, maar geen verbetering.
Er zijn op het internet aardig wat forums met mensen die hetzelfde ervaren als ik. Het is een "I just don't care" gevoel.
Heel rot, hoor!!!
:knuffel: :knuffel:
JN83

Re: Depersonalisatie en mensen denken dat ik gay ben

@Zaklamp. De toestand waar je nu in zit/zat is dat je polariserende uitspraken doet als; het doet mij niets meer, het frustreert mij tot ik wil mensen slaan maar ik kan ze niet allemaal iets aandoen. Met die gedachte kun je naar m.i. beter een zombie zijn waarin de emoties wat afgevlakt zijn. Je hebt dus meerdere klachten met het medicijn kunnen verlichten maar je werd een zombie. Dat zijn meerdere punten tegen 1 (het zombie-gevoel) dus misschien biedt therapie met medicatie veel en veel meer en kun je met de therapeut bespreken of je door gaat, een andere medicatie krijgt of dat je het gaat minderen. Want het is begrijpelijk dat je ook mens wilt zijn en dus wilt genieten. In dat geval lijkt het wel een beetje op een antibiotica. Het dood niet alleen de slechte maar ook de goede bacterie. In dit geval jouw gevoelens. Wat er op andere forums staat maakt mij niet zoveel uit. Dat jij je erin herkent kan misschien een uitkomst bieden maar ik zou niet weten hoe en wat voor verbetering het geeft. Wat telt is wat er met jou aan de hand is en wat je eraan kan doen.

@Janneke. Antibiotica krijg je bij een bacteriële infectie en een bacteriële infectie lokt geen depressie uit. Het doel van een antibioticum en een antidepressiva zijn allebei anders van aard en dienen niet hetzelfde doel en hebben niet dezelfde functie. Met mijn woorden heb ik alleen jouw bewering willen ontkrachten en die ging over de vergelijking dat antidepressiva niet werkt omdat een antibiotica soms ook niet werkt. Die indruk wek je met deze zin; Wie psychotisch is, heeft een stevig probleem, hetzij van lichamelijke hetzij van psychische oorsprong. (En soms helpt lichamelijk ingrijpen, ook als de persoon in kwestie er niet voor open staat - dat geldt ook voor antibiotica.) Het lijkt er bijna op dat je zegt; omdat antibiotica niet helpt werkt een antidepressiva ook niet. Dat komt echt dom over. Een antibiotica dood bacteriën en geen virussen. De reden dat een antibiotica dus niet zou kunnen werken is omdat het een virus betreft en geen bacterie. Wat ook een mogelijkheid kan zijn is dat er resistentie is opgetreden tegen een bacterie maar dat heeft niets te maken met het voorbeeld dat jij geeft. Dat lichamelijk functioneren invloed heeft op je bewustzijn/geest en andersom dat is een logisch gegeven.
Dus bedoel jij dat ook zo?

Dat jou alles ontgaat daar kan ik niets aan doen. Ik heb er eigenlijk ook geen boodschap aan. Als jou alles ontgaat dan kun je beter de tijd nemen om alles rustig te lezen. Als het je dan nog ontgaat kun je beter reageren als je het zeker weet of als je het wel allemaal hebt opgenomen. Natuurlijk ga je daar zelf over dus kijk maar wat je ermee doet en corrigeren kun je altijd doen als je na nader inzien inziet dat je het ook fout hebt. Dat moet je dan wel willen maar als je dat niet wilt dan kun je door blijven gaan zoals je dat doet.

Verder wil ik mij weer richten tot de topicstarter die de moed heeft genomen alsnog naar de huisarts te willen gaan en ben benieuwd wanneer hij daar naartoe gaat en wat het vervolg ervan is.
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Depersonalisatie en mensen denken dat ik gay ben

Een andere reden voor het niet werken van een anti-bioticum is dat de bacterie die in je bloed zit zich al zover ontwikkeld heeft dat deze resistent is. Dat is een vorm van gewenning of tolerantie, evenals de tolerantie van je eigen lichaam voor chemische stoffen. Deze laatste factor is bepalend voor een al dan niet succesvolle werking van het medicijn. De vergelijking is dus eigenlijk zo vreemd nog niet.

Maar het lijkt erop dat we afdwalen. Laten we het gezellig houden, ook voor de starter van dit onderwerp.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Zaklampen

Re: Depersonalisatie en mensen denken dat ik gay ben

JN83 schreef:@Zaklamp. De toestand waar je nu in zit/zat is dat je polariserende uitspraken doet als; het doet mij niets meer, het frustreert mij tot ik wil mensen slaan maar ik kan ze niet allemaal iets aandoen. Met die gedachte kun je naar m.i. beter een zombie zijn waarin de emoties wat afgevlakt zijn. Je hebt dus meerdere klachten met het medicijn kunnen verlichten maar je werd een zombie. Dat zijn meerdere punten tegen 1 (het zombie-gevoel) dus misschien biedt therapie met medicatie veel en veel meer en kun je met de therapeut bespreken of je door gaat, een andere medicatie krijgt of dat je het gaat minderen. Want het is begrijpelijk dat je ook mens wilt zijn en dus wilt genieten. In dat geval lijkt het wel een beetje op een antibiotica. Het dood niet alleen de slechte maar ook de goede bacterie. In dit geval jouw gevoelens. Wat er op andere forums staat maakt mij niet zoveel uit. Dat jij je erin herkent kan misschien een uitkomst bieden maar ik zou niet weten hoe en wat voor verbetering het geeft. Wat telt is wat er met jou aan de hand is en wat je eraan kan doen.
Met die gedachte kan je maar beter een zombie zijn? Moet ik me dan laten beledigen door een of andere pauper?
Het is een resultaat van constant die onzin horen.. Nogmaals, het doet me niets, maar ik zou het niet mogen pikken om dat constant te horen, niet eens één keer. Vandaar mijn houding.
En nee, ik heb nog nooit gevochten in mijn leven o.i.d.. Kan me prima (te goed) beheersen, maar deze onzin wordt me teveel.

En nogmaals, m'n medicatie ben ik al een half jaar gestopt en het zombie gevoel blijft. Als ik ooit bijkom begin ik ook een rechtszaak voor psychische + materiële schade opgelopen door dit medicijn.


Ik ben nu doorverwezen naar een psychiater, maar daar gaat weer een tijdje overheen voordat ik ernaar toe kan.
JN83

Re: Depersonalisatie en mensen denken dat ik gay ben

Jazeker, als jij mensen kwaad wilt doen heb ik liever dat jij een zombie blijft dan dat het jou allemaal tot op het bot raakt en het jou intens verdriet doet. Want als het gevolg daarvan is dat jij mensen kwaad wilt doen dan hoef ik jou niet te vertellen wat daar mogelijk het gevolg van kan zijn. Ik ken jou niet en je verteld dit op een forum, hoe de vork echt in de steel steekt dat weet alleen jij. Er zijn zat voorbeelden te noemen waarin mensen in een isolement geraken en dus gekke dingen doen. Mensen die jou beledigen zijn ook niet aardig maar het zijn niet de uitspraken die het jou moeilijk maken maar hoe jij ermee omgaat. Dat is jou ook niet kwalijk te nemen en dat is ook sneu voor je. Daarom is het heel dapper en sterk van je dat je hulp bent gaan zoeken en die ook krijgt! Het is ook goed dat je aangeeft dat die onzin jou teveel word en dat je nu een weg vindt in het zoeken van een oplossing. Het is jammer dat de mensen die jou daarmee pijn doen niet inzien dat het jou pijn doet. Het zou mooi zijn als je die kwetsbaarheid kan laten zien en zij respectvoller met je zouden omgaan. Er zal vast wel een moment komen dat je ziet dat veel wat er gebeurt de oorzaak is van de manier waarop je ermee omgaat en tegenaan kijkt, en dat je vast wel een keer meester wordt over die gebeurtenissen.
Zaklampen

Re: Depersonalisatie en mensen denken dat ik gay ben

JN83 schreef:Jazeker, als jij mensen kwaad wilt doen heb ik liever dat jij een zombie blijft dan dat het jou allemaal tot op het bot raakt en het jou intens verdriet doet. Want als het gevolg daarvan is dat jij mensen kwaad wilt doen dan hoef ik jou niet te vertellen wat daar mogelijk het gevolg van kan zijn. Ik ken jou niet en je verteld dit op een forum, hoe de vork echt in de steel steekt dat weet alleen jij. Er zijn zat voorbeelden te noemen waarin mensen in een isolement geraken en dus gekke dingen doen. Mensen die jou beledigen zijn ook niet aardig maar het zijn niet de uitspraken die het jou moeilijk maken maar hoe jij ermee omgaat. Dat is jou ook niet kwalijk te nemen en dat is ook sneu voor je. Daarom is het heel dapper en sterk van je dat je hulp bent gaan zoeken en die ook krijgt! Het is ook goed dat je aangeeft dat die onzin jou teveel word en dat je nu een weg vindt in het zoeken van een oplossing. Het is jammer dat de mensen die jou daarmee pijn doen niet inzien dat het jou pijn doet. Het zou mooi zijn als je die kwetsbaarheid kan laten zien en zij respectvoller met je zouden omgaan. Er zal vast wel een moment komen dat je ziet dat veel wat er gebeurt de oorzaak is van de manier waarop je ermee omgaat en tegenaan kijkt, en dat je vast wel een keer meester wordt over die gebeurtenissen.
Dat van dat van iemand een tik verkopen zei ik vanuit een idee van onrechtvaardigheid, maar zal ik niet doen..
Het is ook meer dat ik bijna niemand ken die dit over zich heen zou laten komen, dat terwijl ik een best ontwikkelde omgeving heb (Universiteit voorn.).

Maargoed, het is inderdaad nu afwachten. Bedankt voor de reacties.
Zaklampen

Re: Depersonalisatie en mensen denken dat ik gay ben

JN83 schreef:Mensen die jou beledigen zijn ook niet aardig maar het zijn niet de uitspraken die het jou moeilijk maken maar hoe jij ermee omgaat.

Het zou mooi zijn als je die kwetsbaarheid kan laten zien en zij respectvoller met je zouden omgaan. Er zal vast wel een moment komen dat je ziet dat veel wat er gebeurt de oorzaak is van de manier waarop je ermee omgaat en tegenaan kijkt, en dat je vast wel een keer meester wordt over die gebeurtenissen.
Theoretisch snap ik ook wel hoe je er het best mee om kunt gaan.. Echter lukt het me niet dat in praktijk te brengen..
JN83

Re: Depersonalisatie en mensen denken dat ik gay ben

Ha gelukkig dat je het wel begrijpt en dat er een filter op zit. Dat in de praktijk brengen heeft tijd nodig, oefening baart kunst. Er zijn ook een hoop lieve mensen maar dat moet je dan wel willen en kunnen zien. Dat wat je zegt over omgeving is mij niet echt duidelijk. Er wonen zoveel mensen in de buurt van een goede Universiteit. Veel mensen zijn misschien slim qua IQ maar dat zegt niets over hun sociale vaardigheden, ook op een universiteit kunnen mensen elkaar figuurlijk in de rug steken en weglopen met de beste en de hoogste doorbraken. Van elke tegenslag word je ook sterker, zo zou je het ook kunnen zien. Elk moment wat pijn doet is een leermoment, een moment om naar jezelf te kijken waarom iets wat iemand doet of zegt pijn doet. En die gevoelens zijn een deel van jouw leven en die mogen er zijn.
Zaklampen

Re: Depersonalisatie en mensen denken dat ik gay ben

JN83 schreef:Ha gelukkig dat je het wel begrijpt en dat er een filter op zit. Dat in de praktijk brengen heeft tijd nodig, oefening baart kunst. Er zijn ook een hoop lieve mensen maar dat moet je dan wel willen en kunnen zien. Dat wat je zegt over omgeving is mij niet echt duidelijk. Er wonen zoveel mensen in de buurt van een goede Universiteit. Veel mensen zijn misschien slim qua IQ maar dat zegt niets over hun sociale vaardigheden, ook op een universiteit kunnen mensen elkaar figuurlijk in de rug steken en weglopen met de beste en de hoogste doorbraken. Van elke tegenslag word je ook sterker, zo zou je het ook kunnen zien. Elk moment wat pijn doet is een leermoment, een moment om naar jezelf te kijken waarom iets wat iemand doet of zegt pijn doet. En die gevoelens zijn een deel van jouw leven en die mogen er zijn.
Met omgeving bedoelde ik vrienden. Ik zit in een omgeving waar het normaal/norm is om iemand die "onder je staat uit te lullen". Dat lukt ook in bijna alle gevallen. Soms onstaat er ruzie en dan ben je toch wel een beetje "triest" als je over je heen laat lopen.

Ik weet het, het klinkt vrij kinderachtig, maargoed, zo werkt het wel een beetje. Je kan alles wel beredeneren en psychologisch bekijken, maarja..
JN83

Re: Depersonalisatie en mensen denken dat ik gay ben

Of je nu laag of hoog van niveau bent je blijft allemaal een mens met een bepaalde capaciteit. De norm die jullie hanteren lijkt wel een politieke norm maar het is niet nodig om iemand per sé onder de tafel te kletsen en het te winnen in een discussie of conversatie. Het gaat niet om gelijk krijgen, jij hebt jouw waarheid en visie en die ander de zijne. Daarnaast is er ook een gezamenlijke waarheid om naar op zoek te gaan. Tevens kun je in een gesprek van de tien gegeven argumenten die je naar je hoofd krijgt er twee uitpakken. De twee sterkste pak je eruit en daar reageer je op, zo bewaar jij je rust en ontkracht je de twee sterkste. Je hoofd namelijk niet op alles te reageren en om aan alles aandacht te geven in veel te vermoeiend. Immers, alles hangt met elkaar samen dus die andere acht argumenten zullen er vast mee samen hangen.

Door bijvoorbeeld niets te zeggen zeg kun je ook een hoop zeggen. Door serieus op zaken in te gaan laat je zien dat het jou raakt. Je kunt ook simpel zeggen; ja dat kan, dat mag jij zo zien maar ik zie dat anders, jammer dat je het niet in een breder perspectief kan zien. Jammer dat je niet open staat voor dialoog en het alleen vanuit jouw zienswijze kunt bekijken etc. Als iemand jouw mening niet belangrijk vindt maar alleen dat van zichzelf, dan ben je toch al gauw klaar met het gesprek? Je kunt allebei een andere mening hebben en toch samen door één deur. Door juist niet aan alles mee te doen ben je ook sterk, door niet overal op in te gaan en het te laten voor wat het is toon je ook een sterke kant en dat is jezelf beheersen en niet overal op te willen schieten. Ook is het mooi om die ander –als hij/zij gelijk heeft- ook gelijk te geven of zijn/haar mening te delen en er iets op toe te voegen. Door midden van bijvoorbeeld vragen te stellen; zie jij het ook zo? Vind jij dat als je in een dergelijk positie staat dat het ook zo en zo kan zijn? Hoe bedoel je dat? (beetje onderzoekend en begripvol). Zodat er een opening ontstaat waarbij je sympathie toont voor elkaars zienswijze. Dan geef je hier en daar nog wat complimenten; wat leuk dat jij dat zo ziet! Of, dat vind je leuk hè? Dan voelt die persoon zich happy en kun jij jouw argumenten naar voren schuiven. Zo combineer je een beetje wat sociale vaardigheden met wat leuke en niet leuke serieuze materie en gesprekonderwerpen.

De meesten oordelen die gegeven worden zijn de oordelen die jij juist aantrekt. Uiteindelijk ben jij wel de gene die zichzelf veroordeelt want jij bepaald zelf wat je doet met de gegeven kritiek. Je kunt het zien als een soort cadeautje. Je weet niet wat erin zit en of je het wel of niet leuk vindt. Dat weet je pas als je het opengemaakt hebt. Want jouw reactie op het cadeau lokt weer een nieuwe reactie uit door de persoon die het gegeven heeft. Je kunt er leuk, luchtig, fel en heftig of juist niet op reageren. Sterker nog, je kunt zeggen; hier kom ik later op terug.

En ja kinderachtig, je bent jezelf alweer aan het veroordelen. Je bent zoals je bent en je staat open voor ontwikkeling. Je durft nu naar jezelf te kijken en aan jezelf te werken. Zo zie ik het, dus niet echt kinderachtig maar meer haantjesgedrag :-P

Ook een hoop psychologen zijn gek ;-) Desondanks kunnen ze andere mensen wel helpen. Een beetje zelfreflectie en onderzoek kan geen kwaad en aan jezelf werken om je beter te voelen en er voor andere te zijn ook niet. Maar je hoeft ook niet je leven lang jezelf tot op het bot uit te diepen.

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”