Milo

Help (Chronische) Depressie en Burn Out geconstateerd

28 dec 2011 20:43

Beste mensen ik zou graag wat advies willen inwinnen wat tips en wat dan ook. Ik heb zo;n 4 jaar geleden oorzuisen gekregen en daarbij nog allemaal raare lichamelijke verscheinselen en ben door de angst en schock dat het oorzuisen wat toen heel hard was niet meer weg zou gaan. Ben toen in flinke diepe depressie terecht gekomen en heb ff time out genomen. Maar na paar maanden vond ik het alweer genoeg en ben weer gaan werken bleef last houden van mijn oor maar leerde wel langsaam mee leven nu 4 jaar later ging het niet meer op werk (ik dacht door de vervelende dingen die gebeurd zijn zoals overleiden van een vriend en mijn beste vriend die zware depressie kreeg en zelfmoord probeerde te plegen en ik als enige dat wist) nu ben ik getest op aanraden van mijn Arbo arts en ben onderzocht door psycholoog en psychiater en daar kwam uit matig-ernstige (Chronische)Depressie en een Burn Out. Advies Cognitieve gedrags therapy. Ik slik al sinds die 4 jaar AD maar heb dat tot laagste dosering afgebouwt omdat het zo goed ging.

Dit is ongeveer mijn verhaal

graag reacties
Milo

Radius

Re: Help (Chronische) Depressie en Burn Out geconstateerd

29 dec 2011 22:01

Beste Milo,

Je hebt een aantal bittere pillen voor de kiezen gehad, en bent daardoor in een soort rouwproces gedwongen. Oorzaken zijn zowel het verlies van je vriend als de kennis dat je gehoor blijvend beschadigd is. Het advies om hiervoor cognitieve therapie te volgen lijkt me zeker geen slecht advies. Je leert op deze manier je eigen negatieve gedachtenspiraal te herkennen, en in deze gedachtengang in te grijpen. Je leert op een nuchtere en objectieve manier te kijken naar hoe je negatieve gevoelens tot stand komen en hoe je dit proces kan beïnvloeden. Wat je keuze ook mag zijn, veel sterkte en succes met je behandeling!

Mvg,
Radius
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute

Milo

30 dec 2011 17:32

Hi Radius,

Bedankt voor je reactie vond fijn te lezen dat de therapy die ze aanraden wel de juiste is. Kan ik van deze depressie af komen aangezien ze schreven dat het Chronisch is? 022

Groeten
Milo

LittleOldMe

30 dec 2011 20:51

Milo schreef: Bedankt voor je reactie vond fijn te lezen dat de therapy die ze aanraden wel de juiste is. Kan ik van deze depressie af komen aangezien ze schreven dat het Chronisch is? 022
Milo
Het doel van cognitieve gedragstherapie bestaat meer in het leren omgaan met je aandoening(en) dan het laten verdwijnen ervan. Het is een erg effectieve vorm van therapie voor een aantal psychische aandoeningen omdat het je inzicht geeft in je eigen gedachtegangen en het daaruit resulterende gedrag. Ik zelf heb het jaren geleden gehad en ik heb er nog steeds baat bij en kan mezelf sneller weer hervatten dan voorheen als het een keertje "misgaat". Go for it, pal! [045]

Radius

30 dec 2011 22:18

Therapie is ook geen wondermiddel. Als je verwacht dat de therapie jouw problemen gaat oplossen begin je deze met een verkeerd uitgangspunt. Je kan de therapie beter zien als een hulpmiddel dat jou de handvatten biedt om zélf uit deze put te klimmen. Helpen kan het absoluut, maar het is zeker geen traject dat je passief ondergaat. Je wordt geacht actief aan jezelf te werken, vooruitgang gaat niet vanzelf.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute

Annemiek

31 dec 2011 09:11

Hoi Milo,

Ik sluit mij bij Radius aan dat het niet vanzelf zal gaan, dat de depressie overgaat. Therapie (evt in combinatie met medicijnen) zal zeker een stap in de goede richting geven maar het daadwerkelijk verdwijnen en verminderen van je klachten zal ook veel doorzettingsvermogen en eigen kracht vergen. Daarnaast ben ik ook van mening dat je wel moet openstaan voor therapie. Als je bij voorbaat al argwanend tegen de werking ervan bent, zal de kans van slagen des te kleiner zijn.

Heb je weleens een kijkje op de webse www.burnin.nl genomen, daar vind je misschien wel wat handige tips.

Groetjes
Annemiek

Milo

31 dec 2011 14:26

Mensen bedankt voor jullie reactie. Ik sta zeker open voor deze therapy en wil hard werken aan mezelf. Ben daar ook al eigenlijk mee bezig met een coach doe ook cursesen daar en sport doe Healing Tao en Yoga om bezig te zijn en ook omdat ik het fijn vind om op deze manier uit mijn hoofd te zijn. Ik heb alleen volgens de psychiater jaren de verkeerde therapy gehad woordoor ik wat skeptischer ben geworden maar heb zeker zin om weer hard aanmezelf te werken en heb daar ook zeker de energie voor. Ik slik al AD maar laage dosis misschien dat ik mijn arts vraag het naar het oude peil op te hogen.

Ben erg blij met jullie reacties en alles is welkom

Groeten
Milo

Janneke

31 dec 2011 23:52

Milo schreef:Beste mensen ik zou graag wat advies willen inwinnen wat tips en wat dan ook. Ik heb zo;n 4 jaar geleden oorzuisen gekregen en daarbij nog allemaal raare lichamelijke verscheinselen en ben door de angst en schock dat het oorzuisen wat toen heel hard was niet meer weg zou gaan. Ben toen in flinke diepe depressie terecht gekomen en heb ff time out genomen. Maar na paar maanden vond ik het alweer genoeg en ben weer gaan werken bleef last houden van mijn oor maar leerde wel langsaam mee leven nu 4 jaar later ging het niet meer op werk (ik dacht door de vervelende dingen die gebeurd zijn zoals overleiden van een vriend en mijn beste vriend die zware depressie kreeg en zelfmoord probeerde te plegen en ik als enige dat wist) nu ben ik getest op aanraden van mijn Arbo arts en ben onderzocht door psycholoog en psychiater en daar kwam uit matig-ernstige (Chronische)Depressie en een Burn Out. Advies Cognitieve gedrags therapy. Ik slik al sinds die 4 jaar AD maar heb dat tot laagste dosering afgebouwt omdat het zo goed ging.

Dit is ongeveer mijn verhaal

graag reacties
Milo
Hoi Milo,
oorsuizen kan voor wie boft geheel en al genezen, de methode van Jastebroff & Hazell staat goed aangeschreven bij de NVVS. (TRT.) De kern van de therapie (gebaseerd op zo'n 25 jaar onderzoek) is dat het niet ligt aan je oor (binnenoor, gebroken gehoorhaartjes, etc.etc.) maar aan de "bedrading" tussen je oor en de plekken n je hoofd, waar je daadwerkelij beseft wat je hoort.
Een deel van die bedrading valt samen met je autonome zenuwstel - en dat is wat velen allang wisten en wat ook in jouw verhaal blijkt: bij stress komt dat gesuis juist opzetten.
Hartstikke goed, dus, dat je al bezig bent met dingen zoals yoga en Tao - dat is een stap in de goede richting.
Een deel van de behandeling van J&'s TRT bestaat uit counseling: zowel goed omgaan met het gesuis dat er nu helaas nog is, met info over wat het wel en niet is - en met wat heet "desensitisatie - oefeningen". Een ander deel is typisch KNO artsen werk.

Dus voor je in therapie gaat voor een aandoening die je niet hebt, goed om achteraan te gaan.
(Tinnitus is hartstikke rot, maar niet noodzakelijkerwijze ongeneselijk. En als het aan de orde zou zijn, "dat je er mee moet leren omgaan" - dan maar wel bij iemand die echt verstand heeft van tinnitus.)

Verder hoor ik eerlijk gezegd niet tot de fans van cognitieve gedragstherapie. Jij hebt idd nogal wat voor je kiezen gekregen. Dat je daar op reageert met een stevige depressie, is rot - doorgaans een reactie gebaseerd op de uitputting van jouw lichaam.
De beste aanpak lijkt me dan ook: je lichaam stevig opkalefateren. (Mbt. beweging is er bijv. het protocol dat je niet meer doet dan wat je lichaam in 36 uur kan herstellen. Soms wil dat dus zeggen, dat je 5 minuten wandelt en verder niet. Tegen de tijd dat je bent aangeland bij 3x een half uur stevig doorwandelen wordt een depressie echt minder.)
Uiteraard zijn er meerder manieren om je lichaam te laten herstellen van alle klappen en stress.
Een andere "motor" achter depressie kan 'trauma' zijn. Als gezgd: wellicht dat een aantal van de bittere pillen die je te slikken kreeg, hiervoor in aanmerking komt.

Jouw depressie lijkt me niet gebaseerd op een keuze van jouzelf of gebaseerd op verkeerd denken.
Uiteraard: aanwezige denkpatronen "die fout zijn" kun je maar beter herkennen en ombuigen - maar de oorzaak van de depressie lijken ze mij niet toe. En hoe nuttig dat ombuigen ook is: dat kost energie en dat kan een valkuil zijn. Je kunt in een negative spiraal komen: wie nog uitgeput is van de depressie en voortvarend anders wil gaan denken, kan verder uitgeput raken, en daarna zijn de rapen gaar. Baat het niet, dan schaadt het wel: wie depressief is, voelt zich al niet zelden een minkukel en als je in dit soort valkuilen terecht komt, wordt dat gevoel versterkt. (En nog terecht ook: je probeert je een slag in de ronde en het resultaat blijft uit. Dat soort zaken is frustrerend voor bijna iedereen! - Dwz.: ook als j eniet depressief zou zijn, word je hier "niet goed" van.)

"Chronische depressie" wil 'alleen maar' zeggen, dat de depressie (&%&%$^nog aan toe) lang duurt. Het is geen speciale vorm ofzo, die specifiek moeilijk geneest. Wel is het helaas zo, dat veel artsen aan komn zetten met hetzij "pillen en praten" - hetzij met 1 van beiden, maar dat niet gekeken wordt naar de achterliggende mechanismen, zoals uitputting en trauma. Dat maakt dat de ellende kort kan worden verbeterd maar dat iemand daarna makkelijk kan terugvallen - heel frustrerend!!!

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”