jan1969

depressief of niet

10 dec 2011 19:06

hoi mijn naam is jan

ik ben 9 jaar getrouwd
ik denk dat mijn vrouw een depressie heeft
in ons huwelijk hebben we problemen gehad
nu is het zo dat ik te horen krijg dat ik nooit geen liefde gegeven heb en nooit iets in het huishouden gedaan heb
ik vermoed nu dat ze een depressie heb omdat de sympthomen overheen komen

vermoeidheid,geen zelf liefde,alles negatief zien,iedereen die om haar heen is wegschoppen,
ik mag zelfs een andere vrouw zoeken omdat ze mij geen liefde kan geven
geen gevoelens heb ze

nu wilde ze dat ik wegging en ben nu bij mijn ouders

nu is de vraag is dit een depressie en wat moet ik doen

ze wilt geen hulp van artsen omdat ze niet gek is zegt ze

gr
jan

Memories
Moderator

Re: depressief of niet

10 dec 2011 19:39

Hoi Jan,

Welkom op het forum. :)

Het is nu belangrijk om te kijken naar wat voor problemen jullie gehad hebben, in jullie huwelijk.

Wat voor problemen waren dat, hoe kwam het dat er problemen kwamen en zijn deze problemen, volledig opgelost?

Is het werkelijk zo dat je vrij weinig tot niets in het huishouden hebt ondernomen? Heeft zij daar gelijk in? En als het kloppend is, waarom heb je dan vrij weinig tot niets ondernomen, was daar een reden voor? Heb jij haar te weinig liefde gegeven voor je gevoel? Heeft ze daar gelijk in? En als je twijfelt aan haar reactie, hoe kan het dat zij vind dat jij haar te weinig liefde hebt gegeven of geeft? Waar komt dat vandaan?

Mocht zij een depressie erdoor hebben opgelopen, dan is ze inderdaad niet gek.

Je bent nu bij je ouders, zo vertel je, dat zal zoals ik las niet voor niets zijn. Heb je zelf al ideeën hoe je iets kan verbeteren?
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Minerva
Contacteer: Website Google+ Twitter

Re: depressief of niet

10 dec 2011 20:13

ik denk dat mijn vrouw een depressie heeft, in ons huwelijk hebben we problemen gehad
nu is het zo dat ik te horen krijg dat ik nooit geen liefde gegeven heb en nooit iets in het huishouden gedaan heb
ik vermoed nu dat ze een depressie heb omdat de sympthomen overheen komen
Dit is vreemd te noemen. Je vrouw heeft volgens jou een depressie omdat ze tegen je zegt je nooit liefde hebt gegeven en niets in het huishouden deed. Het klinkt wat vreemd als ze op jou kritiek geeft op wat zij vindt dat jij te kort schiet waarop jij de conclusie trekt, dat zij een depressie heeft ?

Normaliter heb je dan een gesprek met elkaar over hoe je vindt dat de relatie gaat. Dat het niet lekker loopt. Dat er dingen dienen te veranderen. Niet om tot de conclusie te komen dat je vrouw een depressie heeft. Wellicht is ze het gewoon beu om alles alleen te doen of wilt ze meer aandacht en belangstelling van jou ? Meer initimiteit, meer warmte, interesse ?

Een depressie voldoet namelijk aan hele andere kenmerken dan dat je je man verwijt dat hij niet veel in het huishouden doet of niet genoeg liefde geeft.

vermoeidheid,geen zelf liefde,alles negatief zien,iedereen die om haar heen is wegschoppen,
ik mag zelfs een andere vrouw zoeken omdat ze mij geen liefde kan geven
geen gevoelens heb ze
Dat klinkt wel heftig en het klinkt meer als dat het tijd wordt voor een goed gesprek of misschien zelfs wel relatie therapie. Waarom heeft ze geen gevoelens meer voor je ? Die zijn er ooit eens geweest mag ik aannemen ? Wanneer ging het over en waardoor ?

Waarom is ze zo vermoeid ? Is dat omdat ze zoveel alleen moet doen ? Waarom is ze negatief ? Is dat omdat ze zich eenzaam voelt of alleen ? Of heeft ze geen hobbys of vrienden ? Wat heb jij er aan bijgedragen dat er positieve dingen waren om te zien ? Heb je haar vertelt hoe graag je haar zag, hoeveel je van hield ? Zodat ze zich beter kon voelen ? Iets positiefs hoorde of zag ?
nu wilde ze dat ik wegging en ben nu bij mijn ouders

nu is de vraag is dit een depressie en wat moet ik doen

ze wilt geen hulp van artsen omdat ze niet gek is zegt ze
Dus zij wilde dat jij wegging en jij ging ? Je bent gewoon gegaan ? Je hebt geen enkele poging ondernomen om dingen beter te maken, om iets te doen met de dingen die zij aan droeg ? Je hebt enkel gezegd: ik denk dat je een depressie hebt en toen ben je vertrokken ?

Het komt wel wat summier over of is er meer gebeurd dan dat ? Het lijkt me een erg eenzijdig verhaal zo met weinig aanknopingspunten waarom je vrouw die dingen zei, wat jij er aan gedaan hebt om het beter te maken, hoe jullie er over gesproken hebben om dingen te veranderen.

Ik mis een heel stuk communicatie en interesse in elkaar en zorg voor elkaar. En nee.. iemand met een depressie is niet gek. Alleen mensen die niet meer weten wat ze doen en denken dat ze een vliegtuig zijn, die zijn gek. Iemand met een depressie is iemand die problemen heeft met zijn leven en zijn omgeving. Die dingen niet goed verwerkt heeft en vaak teveel over zich heen laat lopen of zich laat gebruiken door anderen.
Inzicht als Uitweg..

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”