Anoniem20

Ik voel me zo ongelukkig om niks?

07 okt 2010 17:33

Ik ben 20 jaar en heb alles wat mijn hart zou moeten begeren. Ouders, broertjes, een lieve vriend, vriendinnen, leuk bijbaantje en studeer geneeskunde.

Toch voel ik me ondanks dat allemaal de laatste tijd erg ongelukkig. Ik ben altijd een leuk, spontaan en vrolijk meisje geweest voor iedereen. Ik wist precies wat ik wilde en deed waar ik zin in had. Met m'n studiekeuze werd het lastig.. ik vond zoveel leuk! Omdat ik ingeloot werd voor geneeskunde ben ik dat gaan doen. Sinds het begin van m'n studie heb ik ook een vriend. Bij hem kan ik altijd terecht.

Sinds 1 jaar willen we samenwonen, maar dat lukt maar niet door het lage en onbetaalbare aanbod. Bovendien is m'n vriend nogal kritisch en wil niet in het eerste beste appartement wonen wat er te krijgen is. Mijn broertje aast op mijn kamer en wil me dan ook zo snel mogelijk het huis uit hebben (hoewel we t goed met elkaar kunnen vinden). Aan mijn familie begin ik me te storen.. samen eten duurt te lang.. er wordt gezeurd over onbelangrijke dingen.. ik wil hier gewoon weg, maar dat kan niet.

Studie vind ik niet meer leuk. Ik heb 1 vriendin, maar het liefst kom ik gewoon niet opdagen als het niet verplicht is. Ik heb tot nu toe al mijn studiepunten, maar totaal geen zin om nog iets te leren.

Het enige wat ik wil is op vakantie met mijn vriend en alles vergeten. Natuurlijk is dat niet mogelijk. Mijn vriend luistert wel naar me, maar ik heb het gevoel dat hij me niet begrijpt.. dat ik thuis zit en niks doe omdat ik me nergens toe kan aanzetten. Het liefst zou ik de hele dag huilen uit zelfmedelijden. Ik heb nog wel plezier in dingen met m'n vriend en vriendinnen, maar die kunnen me niet 24/7 bezig houden.

Heeft er iemand zo'n zelfde gevoel of tips om het leven weer wat leuker te maken?

Janneke

Re: Ik voel me zo ongelukkig om niks?

08 okt 2010 12:19

Hoi Anoniem,
als feminste vallen mij 2 dingen op.
1) Je begint met te stellen, dat je alles hebt wat je hartje begeert, maarals je je familie beschrijft, wordt het toch anders. Je wilt ruimte! Logisch: je bent 20, je studeert, "tijd om het nest te verlaten". Je oude kindrol past niet meer: het is niet voor niets al eeuwen en eeuwen een goed gebruik, dat studenten op kamers wonen...
2) ..en die fase wil je overslaan. Dat trof mij ook. Je wilt als het ware meteen van gezin 1 naar gezin 2, zonder eerst je vleugels uitgeslagen te hebben op, jezelf geweest te zijn.

Denkbaar dat je door op kamers te gaan in elk geval probleem 1 oplost. Als alles goed is, verandert dat niets aan jullie relatie - maar kijk gewoon wat er gebeurt...
Gat gewoon alles goed, dan gaan jullie na jullie afstuderen gewoon samenwonen (de financiele kanten spelen dan veel minder).

Anoniem20

08 okt 2010 17:29

Dat eerste klopt helemaal.. ik ben het gewoon zat om thuis te wonen en wil een eigen plek. Het is wel zo dat ik er totaal niet van hou om alleen te zijn en liever mensen om me heen heb waarbij ik gezelschap vind. Dat waren mijn ouders, dat is nu mijn vriend. De blije momenten die ik nu heb zijn dankzij hem, waardoor ik wel denk dat het beter is met hem samen te wonen. We zien elkaar nu al elke dag dus dat verandert weinig. Alleen de tijd waarin ik hem niet zie heb ik het gevoel dat niks me interesseert en ik alleen tijd zit uit te zitten..

Janneke

08 okt 2010 23:09

...er zit natuurlijk wel enige 'spanning' tussen "ik wil een eigen plek" en 'samenwonen'.

En afgezien van "tussen droom en daad, staan gezin en staat en practische gevaren/ bezwaren":
als je gata samenwonen, juist omdat je anders zo somber wordt, dan stap je een nieuwe periode binnen "vanuit" afhankelijkheid.
Kan dat niet anders, dan doe je het zo (- in een huwelijk beloof je elkaar tenslottew trouw, in voor- en tegenspoed -) maar ideaal is anders.

Anoniem20

11 okt 2010 22:17

Mijn vraag was voornamelijk hoe ik gelukkig kan zijn zonder afhankelijk te zijn van mijn vriend daarvoor.

Janneke

12 okt 2010 11:33

Goede vraag!

Als gezegd: 'thuis' wonen is geen pretje - dus dat is een mogelijk punt van verbetering. (Op kamers gaan.)

En wellicht praten met hetzij een psycholoog, hetzij iemand die verstand heeft van "kies-pijn". Je wilde immers zo veselijk veel dingen doen - het is door toeval medicijnen geworden. (Bijv.http://www.studenten.leidenuniv.nl/voor ... twikkeling)

Anoniem20

29 mar 2012 15:30

Inmiddels woon ik samen en gaat het nog steeds niet goed. Ik ben vaak zo moe dat ik het liefst dood wil. Alleen mijn vriend weerhoudt me ervan echt serieus over zelfmoord na te denken.

Iemand tips?

Hawk L.

29 mar 2012 15:39

Anoniem20 schreef:Inmiddels woon ik samen en gaat het nog steeds niet goed. Ik ben vaak zo moe dat ik het liefst dood wil. Alleen mijn vriend weerhoudt me ervan echt serieus over zelfmoord na te denken.

Iemand tips?
Ben je al eens langs de huisarts geweest?

Minerva
Contacteer: Website Google+ Twitter

29 mar 2012 20:17

Ik denk dat het tijd wordt voor psychische hulp en begeleiding want als je serieus denkt over zelfmoord dan gaat het echt niet goed met je. Er zit pijn, verdriet en boosheid achter. Dat moet er uit anders blijf je zo ongelukkig.
Inzicht als Uitweg..

Anoniem20

30 mar 2012 15:15

Ben vandaag naar de huisarts geweest en ga naar een psycholoog.

Hij vond het wel moeilijk om te achterhalen wat er nou precies aan de hand is op dit moment en dat snap ik zelf ook niet. Voel me helemaal uitgeput en ingestort sinds een week en kan me amper sterk houden..

Janneke

30 mar 2012 15:17

Goeie actie!!!

Hopelijk kunje snel bij iemand terecht. En heb je ook echt iets aan die gesprekken!

Veel sucses, en als het goed voelt, houd ons op de hoogte.

Anoniem20

25 apr 2012 14:39

Ben vorige week voor het eerst geweest en ga morgen weer. Tot nu toe snapt de psycholoog niet echt waardoor ik zo moe ben dus gaat testjes doen.

Ene moment voel ik me geweldig en dan ineens voel ik me weer heel moe en heb ik nergens zin in.

Zal je op de hoogte houden ;)

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”