JulianC

Depressie door eigen schuld

Hallo allemaal

Ik ben een jongen/man van 24 jaar uit Dordrecht en ik zit al een aantal dagen op dit forum posts te lezen. Ik heb vandaag even een test op internet gedaan (dmv 1 van de links van de centrale topics) en die geeft aan dat de kans zeer hoog is dat ik depressief ben.

's Ochtends word ik soms zwetend wakker, als mijn wekker afgaat spring ik normaal uit bed maar zak ik soms in mekaar nu wegens een tekort aan energie. Mijn hart klopt bijna de hele dag sneller dan normaal, ben snel moe en heb concentratieproblemen. Ik heb bijna geen trek en ben daardoor al een paar kilo afgevallen de laatste tijd. Het ergste is nog dat er een ontzettende druk op mijn maag ligt, de hele dag door.

En daar heb ik het helemaal zelf naar gemaakt. Ik heb mezelf in een situatie verwikkeld wat ik niet meer uit mijn hoofd krijg. Een ex-vriendin van me, die al jaren weer gewoon een vriendin is en ik gemiddeld nog eens in de week zag, heeft bekend dat ze nog steeds meer wil dan alleen vriendschap. Eerst beantwoordde ik dat niet, maar ik gaf haar wel een kans. Ik ben iemand die slecht nee kan zeggen en het de ander altijd zoveel mogelijk naar zijn/haar zin wil maken en geen pijn wil doen.

We zijn nu een paar weken verder en ik ben helemaal de weg kwijt, ik ga er aan onderdoor. Ik ben bang dat ik haar kwijtraak als normale vriendin als ik het 'opgeef' (dit zegt ze namelijk zelf ook), maar zij voelt meer voor mij dan ik voor haar. Ik probeer wel meer voor haar te voelen en als ik ervoor open sta gebeurt dat ook wel vanzelf weer (denk ik) maar de druk is heel groot. We hebben het er al een aantal keer over gehad maar ik blijf maar zeggen dat ik hoop heb en daardoor geef ik haar ook weer hoop na een ruzie, maar ik weet het echt niet gewoon. En het vreet aan me.

Maar goed, misschien daarover later meer. Ik vraag me nu af dat omdat ik weet dat ik een depressie heb (waarschijnlijk dan) en omdat ik weet waar dat waarschijnlijk door komt, of ik er dan ook makkelijk af kan komen, en of jullie misschien een paar tips hebben. Er zijn ook nog wel een paar andere zware zaken gebeurd de afgelopen paar weken. Ik heb er over zitten denken om naar een psycholoog te stappen, maar dan ben ik bang over de doelen die ik moet gaan stellen. Ik voel me gewoon heel zwak.
You'll get over it. One day.

"Je moet het zelf doen, maar je hoeft het niet alleen te doen.."

volhoudertje
Moderator

Re: Depressie door eigen schuld

JulianC schreef:Ik heb er over zitten denken om naar een psycholoog te stappen, maar dan ben ik bang over de doelen die ik moet gaan stellen.
Het lijkt of de belangrijkste zin aan het eind van je verhaal staat. Daarmee vat je het bovenstaande eigenlijk al samen. Misschien ben je er bang voor om duidelijke keuzes te maken. Keuzes die duidelijkheid scheppen voor jezelf en voor je vriendin.
Dat je geen keuzes durft te maken beschrijf je hier ook al:
JulianC schreef:Ik ben iemand die slecht nee kan zeggen en het de ander altijd zoveel mogelijk naar zijn/haar zin wil maken en geen pijn wil doen.
En het blijkt dus dat als je geen duidelijke keuzes duft te maken je mensen juist kwetst.
JulianC schreef:En daar heb ik het helemaal zelf naar gemaakt. Ik heb mezelf in een situatie verwikkeld wat ik niet meer uit mijn hoofd krijg.
Zelfverwijt, of een gevoel van schuldbesef kan enorm knagen. Maar je bent tot de conclusie gekomen dat de oorzaak in je zelf te vinden is.
Misschien is het dan helemaal niet zo gek om juist te proberen dat te doen waar je bang voor bent: doelen stellen.
* Liebe Macht Frei *

JulianC

Dat zegt ze inderdaad ook, ik doe haar pijn omdat ik zo vaag blijf. Ik kan gewoon niet kiezen. Ik kan het wel maar ik durf het niet, of ik kies ervoor en kom er dan 5 minuten later weer op terug.

Ik kan wel een doel stellen, maar ik zit met de tijd die ik ervoor nodig heb. Ik kan niet zomaar even zeggen van 'nee, hier houdt het op' want ik heb vanmorgen weer staan verklaren dat ik ervoor ga. Ik weet ook wel dat ik er niet te lang over moet doen want dan trek ik het zelf niet meer.

Typisch trouwens, ik weet de antwoorden op mijn vragen wel, maar de uitvoering ervan is een tweede. Ik moet gewoon sterker in mijn schoenen staan denk ik. Mijn vriendin is alleen heel goed in praten en beargumenteren en die kan me zo onder tafel praten met dit soort dingen.

Betty

je hebt goed kans dat je haar als vriendin kwijt zal raken en die ruimte moet je haar ook geven.

Zo kan ze los van je komen en weer iemand tegen komen die ook voelt wat zij voelt.

dat is gewoon het beste voor haar en je zei dat je haar geen pijn wilde doen dus..

pijn doen,zal toch wel gebeuren of nu,nu alles nog nieuw is of heel veel later.
jouw innerlijk trekt dit gewoon niet.
Eigenlijk is het heel wreed om hier mee door te gaan, je moet ervoor gaan om haar los te laten,ook al zal ze jou onder de tafel willen kletsen.

ik kan me voorstellen dat ze jou een richting in klets die zij wil hebben maar jouw gevoel komt in opstand,daar is niets aan te doen.

Er zijn van die mensen hoor die even een pep-talk kunnen houden en hup ben je om maar voor hoe lang is dat.
steeds kom je er weer op terug,dat is dan blijkbaar jouw ware gevoel.

Het is aan jou natuurlijk.

JulianC

Toevallig, ze heeft me net gebeld dat het zo niet langer kan als het zo doorgaat. Ik ga nu naar haar toe om alles door te spreken. Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren en of ik mijn gevoelens waar kan maken.

Faker

Als ik het zo lees ga je dan maar een relatie aan met haar omdat het haar anders pijn doet?
Ze chanteert je ook nog enigszins door aan te geven dat je haar anders ook kwijt bent als gewone vriendin..
Als ik jou was dan zou ik daar niet intrappen want hoe dpressief denk je dat je straks bent over 5 jaar. depressief omdat je in een relatie zit di voor jou te weinig of misschien wel niks inhoudt en dat allemal omdat je haar dan anders pijn zou doen?
En die psycholoog die zou ik zeker bezoeken als ik jou was..

JulianC

Ja daar lijkt het inderdaad wel op. Gisteren dus weer een heel gesprek gehad, maar ik heb weer toegegeven. Ik kreeg vragen naar mijn hoofd van 'waarom geef je het nu opeens op', 'ik verdien dit maar waarom geef je het me dan niet', en nog een paar.
Eventjes leek het er op dat het echt voorbij was maar toen ging ze erg hard huilen en dingen lopen zeggen waar ik niet tegen kan (ze is een beetje suicidaal). En ik kan haar dan niet laten zitten, ik moet haar troosten, want ik kan zelf ook niet zonder haar.

Vanmorgen weer slecht wakker geworden, en het depressieve gevoel is er weer, maar ik had niet anders verwacht helaas.

Betty

Het is nogal een manipulerend typje.

ze belt jou op dat het zo niet langer kan,of je maar op komt draven.

je gaat er heen om het uit te praten maar dat is helemaal niet haar bedoeling,zij wil jou vertellen dat zij zich niet goed voelt met jouw gedrag en of je maar even je anders wilt gedragen.

want dat heeft ze volgens haar verdiend??????? :shock:

vraagt ze waarom geef je het nu ineens op,hoezo ineens dit speelt toch al langer in jullie relatië?

en toen mevrouw haar zin niet kreeg ging ze heel hard huilen en dingen lopen zeggen waar jij niet tegen kan.

Ze is een beetje suicidaal zeg je?

en dan kom je er achter dat je zelf ook niet zonder haar kan,wie wil je geen pijn doen dan?

Als je dit al had verwacht dan kan er dit van komen.

waarom heb je haar nodig julian?

Faker

Jongen, laat je toch niet kapotmaken door haar emotionele chantage!
Ze slingert je die opmerkingen bewust naar je hoofd want ze weet dat jij dan niet weggaat en haar troost, ik zou me maar eens goed achter me oren krabben voor je je weer in dit terreurspel begeeft.. jemig zeg..
Ben jij haar persoonlijk eigendom, wat denkt ze wel
Het is moeilijk voor je maar ik zou haar dumpen want het gaat anders nog veel moeilijker voor je worden ze stelt zich nu al behoorlijk op als tiran..

JulianC

Ik weet het, ik wil mezelf geen pijn doen en haar ook niet. Ik ken haar al zo lang en het is altijd gezellig als we samen zijn hoor, maar niet op deze manier. Het is sowieso een goede vriendin en ik heb haar nodig omdat ik gewoon veel bij haar kwijt kan, zoveel goede vrienden heb ik niet.

Maar ik moet van me afbijten idd en mijn standpunt innemen en vasthouden, hoe zwaar dat ook is. Het probleem is dat zij nu bijvoorbeeld weer vrolijk is na gisteravond omdat ik haar dan toch weer hoop heb gegeven en ze zet zich wat sneller over een ruzie heen dan ik. Bij mij blijft het in mijn hoofd spoken.

Het is erg, ik ken mijn zwakke punt maar het is zo moeilijk en zwaar om er wat aan te doen :(

Betty

Dus jij hebt haar vrolijk gemaakt ten koste van jouw zelf.
dat is jezelf weg geven word je heel depressief van trouwens want je geeft de energie om jouw zelf in leven te houden weg.

Ik vind als jongen van 24 jaar dat je misschien eens anders aan moet kijken naar de hele situatie want wat jij altijd bij haar kwijt kon is niet meer.

Dus ze heeft voor jou de taak om vrienden die jij niet hebt te vervangen,dat kan toch niet of wel soms?

Ze is een vriendin of ze is het niet meer.

dat is niet afhankelijk van hoeveel anderen er nog voor je in de rij staan toch?

Persoonlijk vind ik deze houding nou niet erg stoer overkomen.

maar goed het is maar zoals jij wilt.

Faker

Ik probeer wel meer voor haar te voelen en als ik ervoor open sta gebeurt dat ook wel vanzelf weer (denk ik) maar de druk is heel groot.

Je begrijpt toch wel dat dat niet echt gebeurt he?
Hoe kun je nou onder druk van buitenaf gevoelens voor iemand krijgen due er gewoon niet zijn?

We hebben het er al een aantal keer over gehad maar ik blijf maar zeggen dat ik hoop heb en daardoor geef ik haar ook weer hoop na een ruzie, maar ik weet het echt niet gewoon.

Hiermee houd je haar maar ook jezelf aan het lijntje en natuurlijk is ze doordat jij zegt wel hoop te hebben daarna weer vrolijk, ze wint elke keer weer een stikje terrein..

ik zag ook dat je schreef dat je geen nee kunt zeggen, zou een assertiviteitstraining niks voor jou zijn, daar leer je voor jezelf op te komen en nee zeggen enzo..

mamavaneenmeid

Sorry maar dit klinkt als een hele 'zieke' relatie als ik het zo lees.
Simpel gezegd: jij wil haar als je vriendin zien, omdat zij dat van je vraagt, sterker nog eist, want anders....
En jij geeft toe omdat je anders een vriendin kwijt bent en je hebt er al niet zo veel....

Wil je echt weten wat ik er van vind?
Ga naar een psycholoog en ga kijken naar je denk patronen, je praat jezelf een minderwaardigheidscomplex aan en gaat zo naar mijn idee 'verkeerde' vriendschappen aan. Die zijn nl niet gebaseerd op wederzijds respect en vertrouwen, maar op afhankelijkheid.

Het klinkt naar mijn idee, dat jij in die 24 jaar al veel hebt mee gemaakt en dat dit een proces is dat al jaren loopt. Heus ik bedoel het niet rot, maar pak hulp aan en zorg dat je steviger in je schoenen komt te staan. Dan zul je zien dat echte vriendschappen ook zullen ontstaan.

3some

Leo

@JulianC,
Als ik het goed zie wil jij eigenlijk geen liefdesrelatie met haar, maar weet je niet hoe dat aan haar te zeggen zonder haar al teveel te kwetsen. En als je het dan toch probeert, begint zij met argumenten.

Liefde is helaas niet te koop en is niet rationeel, dat maakt het zinloos om er veel over te argumenteren. Argumenteren zal eerder een negatieve invloed hebben. Liefde komt niet uit het hoofd, maar uit het hart.

Van de andere kant heb ik het idee dat zij het ook niet "slim" aanpakt want ze is je met haar gedrag aan het verstikken.

Het lijkt mij toch het beste dat je haar de waarheid vertelt en haar duidelijk maakt dat op argumenten winnen echt niet tot gevolg heeft dat je van haar gaat houden. Zo werkt het gewoon niet, als zij jou de ruimte niet geeft, ontneemt ze je ook de mogelijkheid om heel eventueel een grotere genegenheid dan vriendschap te laten groeien.

JulianC

Gisteravond weer bij haar geweest. Toen ik binnenkwam huilde ze, dus ik wilde haar weer gaan troosten, het bleek dat ze huilde omdat ze snapte dat het zo niet kan en ze wilde weten hoe ik me voelde.

Ik ben toen ingestort. Heb haar in tranen over mijn depressie verteld, alle symptonen, over de druk die ik doormaak en dat ik het niet trek. Over dat ik geen nee kan zeggen, dat ik mezelf wegcijfer. In ieder geval een heel goed gesprek gehad en ze begrijpt het. Ze wil me in ieder geval genoeg tijd geven zodat ik er zelf rustig achter kan komen, en dat ik gewoon altijd kan zeggen wat ik denk of voel tegen haar.

Ik ben in ieder geval wat opgeluchter nu. De depressie is alleen nog niet weg, dat merkte ik toen ik vanmorgen weer wakker werd, hetzelfde gevoel bekruipt me nog, maar niet zo zwaar meer. Ik heb nu meer het gevoel dat ik mijn mannetje kan blijven staan. Ik weet dat het nog niet alles is, maar het is een begin.

Betty

Soms komt alles toch wel op z,n pootjes terecht Julian zo zie je maar jij storte in en dat was blijkbaar nodig.

het was wel nodig denk ik dat je hier van het forum even een duwtje in de goeie richting kreeg,anders was je zo doorgegaan.

zo,n gevoel trekt echt niet ineens weg,je hebt even wat voor je kiezen gehad dat moet nog even inwerken.

Hou haar wel in de gaten hè,zo gauw ze zich weer alleen voelt,gaat ze weer trekken.

goed dat het er nu eindelijk eens uit is gekomen :)

JulianC

Betty schreef:Soms komt alles toch wel op z,n pootjes terecht Julian zo zie je maar jij storte in en dat was blijkbaar nodig.

het was wel nodig denk ik dat je hier van het forum even een duwtje in de goeie richting kreeg,anders was je zo doorgegaan.

zo,n gevoel trekt echt niet ineens weg,je hebt even wat voor je kiezen gehad dat moet nog even inwerken.

Hou haar wel in de gaten hè,zo gauw ze zich weer alleen voelt,gaat ze weer trekken.

Ik weet het, daar ben ik nu nog het meeste bang voor. Maar ik proberen mijn grenzen zo goed mogelijk af te bakenen.

Ik denk dat ik dat duwtje wel goed heb gebruikt, bedankt iedereen.

Vanavond zie ik er ook weer omdat we gisteren geen gezellige avond hadden, dus ik ben benieuwd hoe en wat vanavond.

christel 27

hoi ik heb je verhaal en alles gelezen . is echt heftig maar ik moet zeggen het is niet slecht dat je naar een spycheloog ga om alles te vertellen en hoe JIJ je voel . ik zelf heb ook een depresseie en ik ben door verwezen naar het riagg . ik heb nu twee inteek gespreken gehad . en dat is ook heftig . maar het is wel zo belangrijk dat je aan kan geven aan je vriendin hoe jij je voel en het is niet maklijk voor haar zeeker niet . me man snapte het bij mij ook niet maar nu na heel veel praten en zo heeft hij zo iets van oeps maar het kost heel veel tijd en dat zal bij je vriendin ook zo zijn . en ik hoop dat ze het een beetje begrijp hij jij je voel en en dat ze er begrip voor heeft . maar wees er voor elkaar dat is heel belangrijk .
ik weet niet of je iets aan mijn verhaal heb maar . je mag ook bij mij kijken misschien dat je het dan begrijp hoe ik me soms voel

veel sterkte JulianC

Faker

JulianC schreef:
Betty schreef:Soms komt alles toch wel op z,n pootjes terecht Julian zo zie je maar jij storte in en dat was blijkbaar nodig.

Ik weet het, daar ben ik nu nog het meeste bang voor. Maar ik proberen mijn grenzen zo goed mogelijk af te bakenen.

Ik denk dat ik dat duwtje wel goed heb gebruikt, bedankt iedereen.

Vanavond zie ik er ook weer omdat we gisteren geen gezellige avond hadden, dus ik ben benieuwd hoe en wat vanavond.
Deze begrijp ik niet zo goed..?
Je ziet/ zag haar weer om te zien of het nu wel gezellig kan worden?
Waarom ga je zowiezo nog naar haar toe als je eigenlijk weet dat zij een relatie van je eist die jij niet ziet zitten?

JulianC

Ik spreek sowieso vaak met haar af. Toen we normale vrienden waren was dit eens in de week, gewoon om te praten en TV kijken en zo. Ik spreek nu nog steeds met haar af omdat ik dat niet kwijt wil, ondanks alles wat er nu gebeurt. Het is slecht, ik weet het, maar dat is mijn zwakte, ik kan haar niet zomaar loslaten.
Nu ze weet dat ik tijd nodig heb en me dat ook geeft, kan ik het misschien rustig voor mezelf afsluiten en de kans is er dat ze zelf minder gaat voelen na verloop van tijd en dat we weer gewoon vrienden kunnen zijn. Maar ik weet het zelf ook, die kans is erg klein.

christel 27

ja dat is moeilijk . ik ken het JulianC heb ook een tijd zo gezeten na 4 jaar is het dan echt uit de weereld

JulianC

Ik heb haar net weer gebeld om te zeggen dat het nog steeds niet goed met me gaat. Ze had het idee dat het al een stuk beter met me ging, maar ik denk er nog veel te veel over na. Haar tip was om gewoon niet na te denken, want dan gebeurt er ook niks. Niet echt iets waar ik veel aan heb dus. Nu is ze er zelf ook kapot van omdat ik dit weer heb gezegd, maar ze vroeg zelf dat ik het moest zeggen als het niet goed ging, en ik heb geen zin meer om een masker op te zetten en te zeggen dat ik me goed voel. Ik ben me in ieder geval sterker aan het opstellen en dat geeft me een prettig gevoel.

Betty

dat is een goed teken julian.
je bent nu aan het leren om voor jou op te komen. :)

Arcadia

3some wat goed dat je je grenzen stelt...geeft inderdaad een goed gevoel...

hoop dat jullie er uit komen...

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”