jochends

communicatieprobleem

hey, ik ben nu al 18 jaar en heb nog geen relatie gehad(toch geen serieuze) en ik vind dat ik daar nu wel klaar voor ben omdat ik echt het gevoel heb dat ik eraan toe ben en dat had ik ervoor echt niet(ben namelijk ook een laatbloeier). nu ik ook met de auto rij en bij iedereen en overal kan zijn is het wel ook praktisch maar er is een probleem en dat is dat ik niet echt goed kan communiceren met iemand die ik leuk vind. Ik ben niet bang om te praten met iemand (tenzij mss als ik echt op iemand moet afstappen om tegen te praten) omdat ik nooit weet wat te zeggen of hoe ik moet reageren op iets. Uit mijn kortdurende "relaties" heb ik vernomen dat de mislukking van de relatie's aan mij lag omdat ik te teruggetrokken en te stil overkwam. Als ik dan iemand een tijd ken of over een onderwerp aan het praten ben met iemand kan ik echt wel lang blijven doorpraten maar meestal dan ook bij jongens.
Ik weet dat dit een probleem is die vele mensen hebben maar ik heb nu echt nood aan liefde en een relatie. Ik weet dat je voor te leren communiceren een cursus kunt volgen of bij een expert kunt gaan maar ik zou graag zelf leren hoe ik moet omgaan met mijn probleem. Ik ben zelfverzekerd en niet bang om tegen een meisje te gaan praten maar ik weet gewoon niet wat te zeggen want het is al zoveel verkeerd gelopen omdat ik echt niet weet wat te zeggen :?. Is er mss iemand die mij kan helpen met mijn probleem want ik kan er niet aan uit en ik zou ook graag weten hoe je verder in een relatie beter leert communiceren zodat het niet na een week of maand al gedaan is met de relatie door een slechte communicatie tussen ons twee, dus niet alleen het 1ste gesprek maar ook een tijdje erna.
Mier

Toe zijn aan een relatie en de juiste tegen komen om een relatie mee te beginnen zijn wel 2 aparte dingen denk ik.
Als je al met de gedachten tot relatie contact gaat maken met een meisje dan denk ik dat je jezelf al in de nesten werkt en daardoor blokkeert.
Juist de vrijheid en ongedwongenheid is een manier om daar behendiger in te worden, ik denk dat je op die manier ook echt kunt laten zien wat jij te bieden hebt.
Wordt het dan niets met dat meisje, dan heb je wel geleerd om jezelf naar buiten te brengen en daar kun je weer verder mee in de toekomst.

Praten moet je oefenen, dat kun je met iedereen doen, in de bus/trein/school noem maar op, gewoon proberen om een gesprek draaiende te houden, dan zul je zien dat je er na verloop van tijd handiger in wordt en het ook automatisch wel op gang blijft.
ann61

Hallo jochen,

eerst en vooral vind ik dat de 'mislukking' van een relatie zelden van 1 kant komt - misschien heb je de 'verkeerde' meiden aangetrokken die van jou ganse gesprekken verwachten, maar er zijn ook meisjes die wel van een beetje rust houden en niet altijd verwachten dat jij een gesprek op gang trekt.

Ten tweede denk ik dat veel mensen luisteren belangrijker vinden dan praten... eens 'hmm' of zoiets zeggen om te tonen dat je echt luistert is natuurlijk wel belangrijk en dan kun je ook altijd je eigen mening geven en dat ben je weer een end verder en heb je zelf ook inbreng in het gesprek gehad. Ga niet twijfelen aan jezelf, je bent wie je bent en als jij nu eenmaal niet zo'n grote prater bent denk ik niet dat je dat nog zult worden. Maar communiceren is meer dan praten alleen. Goed communiceren is eigenlijk op die manier je boodschap overbrengen zodat andere mensen je begrijpen - het is de inhoud verbaal overbrengen maar ook je lichaamstaal speelt hierin een rol. Je kunt bvb veel te zeggen hebben maar dat zo ongeinteresseerd brengen dat niemand je serieus neemt of je kunt bvb luisteren naar iemand maar als je die niet aankijkt, zal die persoon denken dat hij/zij tegen een muur spreekt.

Dus, probeer eerst en vooral aan je lichaamstaal te werken - let eens op hoe je met je ouders, familie en vrienden praat. Kijk je hen aan, reageer je op wat ze vertellen, maak je gebaren om dingen te onderstrepen of zit je er als een standbeeld bij? Vertel jezelf iets terwijl je voor de spiegel staat en bestudeer jezelf... vraag jezelf af of jij geïnteresseerd zou zijn in wat die persoon te vertellen heeft? Denk je van wel dan kun je over vanalles praten, denk je van niet, zoek dan uit waaraan dat zou liggen...

Hopelijk ben je er iets mee, maar nogmaals, het is niet omdat je misschien eerder stil bent dat je daarom oninteressant bent in een relatie!

Groetjes, Ann

Terug naar “Relatieproblemen en seksualiteit”