Ronaldo

Wat te doen ???

Hallo,

Ik heb een probleem het zit namelijk zo ik heb een relatie van 5 jaar maar heb last van jaloezie en wantrouwen naar haar toe. Dit komt voort uit slechte relaties die ik voor haar had waarbij de vrouwen vreemdgingen en ook door haar "vrienden" keus. In het begin van onze relatie ging ze wel eens wat gezelligs doen met een vriend. De een wilde met haar naar bed de ander vroeg haar het criminele pad op te gaan de andere bracht haar naar een paren club waar mensen hier en daar liggen te wippen. Dus heb toen ook uit jaloezie gezegd dat ik niet wilde dat ze met haar "vrienden" omging en moest kiezen tussen mij of hun. In de loop der jaren heb ik mezelf daar wel schuldig over gevoeld omdat ik bepaalde "wel goede" vriendschappen ook had laten verbreken. Tijdens ruzies kwam dat ook steeds tersprake pas gelden ben ik er achter gekomen waarom dat was. Het was niet omdat het erg vond dat het gebeurd was en nu geen vrienden meer had maar gewoon met bepaalde vrienden achter me rug om bleef bellen en misschien wel afspreken. Hier had ik overigens wel altijd het vermoeden van.

Mijn probleem nu is dat het het afgelopen jaar 2 maal uit is geweest elke keer 3 maanden. de eerste keer ging het uit omdat ik wat smsjes heen en weer vond op haar telefoon met ene Ellen. Ze had geen vriendinnen die Ellen hete dus ik las de berichten en vond het allemaal erg ongepast omdat het eigenlijk om een man ging en ze ook s'nacht als ik uit ging sms'te en belde maar ook zag wanneer zei met haar vriendinnen uitging omdat hij daar werkte. 3 maanden later het was al uit toen zag ik dat ze nog met hem mailde en met hem wilde afspreken. Ik hoopte eigenlijk dat ze in de tussen tijd aan onze relatie wilde werken en niet aan de relatie die de oorzaak was van ons uit elkaar gaan. Maar goed we hebben het toen weer geprobeerd.

Eeen periode ging voorbij en probeerde goed te doen in de relatie en haar te vertrouwen door naar de zelfde club te gaan waar ze die jongen had ontmoet. En warempel leerd ze weer een andere jongen kennen waar ze nummers mee uitwisseld. Nu kwam ik een foto onder ogen waar ze in de discotheek gearmd staat met die jongen en ook een foto met een neef. Ik heb de relatie verbroken heb 2 maanden in een andere kamer geslapen en ben toen uit huis gegaan (altijd nog hopend dat het goed zou komen). Na 3 maanden kwam ik er achter dat ze die zelfde jongen meer dan 4 keer per dag sprook in die 3 maanden en ze zelfs hadden gevreeen maar ze niks voor hem voelde. We hebben toch geprobeerd de relatie weer op te pakken. Maar haar eisen zijn nu dat ik haar vrienden moet accepteren.

Een van die vrienden is die neef (van die jongen waar ze mee heeft gevreeen) en ook maar 3 maanden kent. Deze jongen is ook een keer thuis gekomen en is een heel aardige gozer. Maar ze bellen elkaar om de dag ongeveer en als ik toevallig hoor dat ze praten voel ik wel jaloezie op komen, maar probeer die te onderdrukken omdat dat ook voor problemen heeft gezorgd in het verleden. Maar ze vind ook dat ze af en toe met hem moet uit kunnen gaan. Ik probeer dit te accepteren maar hij ztelde al voor haar mee uit te nemen de eerste week dat het weer aan was. Ik heb haar toen gevraagd of hij als vriend geen rekening kan houden met de situatie maar ze vind dat hij dat mag voorstellen wat hij wil maar de keus bij haar ligt. Wat haar betreft gaat ze volgende week met hem opstap al "vrienden" maar denk wel dat ik dan met jaloezie en verbeeldiongen wat ze aan het doen is zal achter blijven.

Rekening met elkaar houden in een relatie vind ik erg belangrijk als ik weetr dat me vriendin iets niet leuk vind zal ik het misschien laten als ik het zelf erg graag wil zal ik er met haar over praten. Zij denkt daar omgekeerd over als ik het niet leuk vind en zij wel doet ze het gewoon en als ik er een probleem mee heb doet ze het niet in mij bijzijn (wat voor mij geen oplossing is).

Graag zou ik na dit lange verhaal jullie mening willen weten over dit alles maar ook tips willen ontvangen hoe ik deze ongezonde jaloezieen kan ondrukken of ombuigen naar positievere gevoelens.

Alvast bedankt.
Ron
water

Hoi Ron,

Dit is geen ongezonde jaloezie.
Dat ze een keer met vrienden gaat stappen dat zou kunnen, en of jij er nu moeite mee hebt door je verleden of niet, ZIJ geeft je nog een steek erbij door ook echt vreemd te gaan.
Zowiezo is het normaal dat je door wat je hebt meegemaakt er moeite mee hebt, en je wil ook nog je best doen om dat gevoel te verdringen.
En vrijt met een ander en vraagt daarna (of dat doet ze nog niet eens), dat ze met hen als vrienden gewoon gaat stappen.
Ik denk dat jou jaloezie terecht is of jij er nou moeite mee hebt of niet. Want ik vermoed dat ze gewoon maar door gaat met haar leuke leventje en ik betwijfel of dat ook alleen als vrienden is dan.

In een relatie hoor je wel rekening met elkaar te houden, dat doe je al als je vrienden bent toch?
Wat zij doet vind ik erg egoïstisch en ze krijgt het gewoon voor elkaar.
Jij hebt niet zomaar ergens moeite mee, en als zij daar geen rekening mee houdt of zelfs niet bespreekbaar kan maken...
Zo krijgt ze wat ze wil. Die neef zei, de keuze is aan haar....
Ik denk dat de keuze ook aan jou is....

groetjes water
ann61

Hallo Ron,

ik weet niet of je jaloezie wel zo ongezond is als jullie denken. Ik ben er mee akkoord dat je in een relatie de vrijheid moet hebben om ook eens alleen weg te gaan met vrienden en om nieuwe vriendschappen op te bouwen maar er is een verschil tussen een vriend nu en dan eens zien en hem/haar elke week te zien en dan nog elke dag bellen en SMS'en... Ik denk dat ik ook jaloers zou zijn als mijn man elke dag met een vrouw zou bellen en chatten en ik ben nochtans echt geen jaloers type.

Mijn voorstel: maak duidelijke afspraken - ze mag uitgaan en bellen maar mag NIETS achter jouw rug doen (niet afspreken met iemand als jij werkt of uitgaat, mannen niet onder een vrouwennaam in haar adressenboek, etc.) en stel voor om samen uit te gaan, leer die andere mensen (mannen) kennen en maak compromissen - als zij eens een avond niet uitgaat omdat jij dat graag hebt, doe dan iets in de plaats wat zij wil de volgende keer... Voor wat hoort wat! Blijft de situatie zoals ze is, dan zou ik me toch vragen stellen - als zij geen toegevingen wil doen, is het misschien beter als jullie definitief uit elkaar gaan want liefde en werken aan een relatie moet van 2 kanten komen...

Veel succes, Ann
Abramis

Telefoonnummer(s) in een gsm zetten onder een andere naam & geslacht... dat zit het fout, héél fout. 'k Kan me voorstellen dat ze haar gsm praktisch nooit onbewaakt achterlaat, of hij staat dan uit. (mijn ex stopte die 's nachts onder haar kopkussen, zogezegd om als wekker te dienen, terwijl er een radiowekker op het nachtkastje stond... veel verder moet je dan al niet meer beginnen zoeken...)
Het zit sowieso fout wanneer dingen achter de andere partner zijn/haar rug gebeuren. Het vertrouwen krijgt dan een deuk, en bij herhaling zal de deuk nog een stukje dieper zijn.
Als een vaas die breekt, je kan ze nog lijmen, maar een nieuwe wordt het nooit meer. En, als ze terug breekt zal het op dezelfde breuklijn zijn.
Ronaldo

Bedankt voor jullie reacties. Ik had gehoopt dat het een ongezonde jaloezie was die ik heb. Maar goed we hebben beslotenhet nog eens te proberen maar ik merk dat elke keer als de telefoon gaat en het is een die jongen dat ik meteen negatief ga denken. Ik moet natuurlijk zien hoe dit verder verloopt misschien gaat het wel heel goed maar als ik dit gevoel zo blijf houden vrees ik dat het toch stuk gaat lopen (of ik maka me zelf gek door me mond te houden)

Ron

Terug naar “Relatieproblemen en seksualiteit”