Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Ervaringen met Sint-Janskruid

sunchild schreef:Ik weet het een en ander van psychofarmaca:
Sint Janskruid heeft in principe een werkende stof die gelijk is aan een bepaald antidepressivum (ik dacht prozac). Een belangrijk verschil hierbij is, dat prozac in zeer zorgvuldige doses wordt toegediend, bij een homeopathisch middel als sint janskruid is dat niet per definitie zo..
Nou, laten we de beestjes bij de goede naam noemen.
Sint Janskruid heeft idd dezelfde werking als zo´n beetje de hele ssri groep, dus ook prozac.

Een homeopathisch middel wordt bereidt door een apothekrer en is dus per definitie zorgvuldig samengesteld. Wel geldt, dat het middel de ;) homeopathische verdunning heeft, word niet nijdig, als er tien moleculen in het flesje zitten.

Ook kun je Sint Janskruid drinken als thee, ik vind het best lekker.
Wil je het slikken als AD, neem jezelf dan serieus en slik een kruidenpreparaat van een serieus merk, waarinoop het etiket vermeldt staat, dat een en ander in de standaardiseerde hoeveelheden aanwezig is. Bijv St Janskruid dat gestandaardiseerd is op 0,3 procent hypericine.
Gebruikersavatar
famke87
Berichten: 246
Lid geworden op: 22 nov 2011 09:29

Sint Jans kruid

Hallo,

Ik hoor de laatste tijd vaker verhalen dat Sint jans kruid helpt tegen stemmingwisselingen en Angst en lusteloos.
Ik ben daar sinds vandaag ook mee begonnen. Maar ik vroeg mij af, heeft iemand hier ervaringen mee?
Helpt het echt?
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Sint Jans kruid

Hoi Famke,
het is een zeer milde variant op middelen zoals prozac (de ssri groep).
Dat wil zeggen: het kan een steuntje zijn tegen lusteloosheid en angst - dat wordt iets minder. (Geldt ok voor prozac, verwacht geen wonderen.)



Tegen stemingswisselingen doet het "niets". Of ach, dat hangt er van af.

Gesteld; er gebeurt iets leuks - dan is het een zegen, dat je stemming wisselt naar iets vrolijker.

Gesteld, er gebeurt iets naars: emoties zijn in principe om jou te helpen of om jou dingen te leren. (Geen dingen die je moet willen wegstoppen. Al is die verleiding er, als het erg veel is en naar en je het maar moeizaam hanteren kunt...!!!)
Voor wat het verder waard is, ik kwam ooit deze spreuk tgen:
"Woede is de kracht om te veranderen - verdriet is de kracht om los te laten".
Uiteraard: bij beide heb je steun nodig - en bij angst heeft ene mens ook steun nodig.
En dan aanpakken wat verandert kan worden - loslaten, acepteren (of hoe het maar uitkomt) van wat niet veranderd kan worden, etc.

(Uiteraard: als een pilletje jouw angsten iets afvlakt, is het ook zo, dat je woede en verdriet wellicht iets gelijkmatiger worden. Ook dat kan een zegen zijn, maar ook dan is er nog steeds "werk aan de winkel" ;) .)
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Ervaringen met Sint-Janskruid

Hoi Vragen,
er is een wezenlijk "probleem" rond de SSRI pillen en sint Janskruid.
Ze werken in op serotonine.

Nou is dat op zich niet erg, maar: het grote punt is, dat je biochemisch gesproken om een aantal redenen depressief kunt zijn. Het kan ook liggen aan de stoffen dopamine, aan nor adrenaline en aan cortisol.

Denkbaar reageer jij niet of nauwelijks op Sint Janskruid, omdat jouw serotonine spiegels min of meer op orde zijn. (Dat is met een urinetest wel te controleren.) Blijkt je serotonine gehalte in orde, dan kun je meteen de hele SSRI serie laten staan. (Nuttie info, het scheelt bijwerkingen.) Met bijv. tyrosine of carnitine zijn (met begeleiding door een arts, liefst!) dopamine, nor adrenaline en cortisol wel te beinvloeden.

En uiteraard: depressie is meer dan biochemie. Depressief word je meestal net niet alleen door een biochemische verstoring, doorgans speelt er meer dan alleen dat.
(Er is zogezegd meer analyse/ diagnose etc. nodig dan alleen "ik ben depressief, ik wil een anti depressivum".)
Zo kan depressie bijvoorbeeld ook een reactie zijn op een ingrijpende gebeurtenis. En dan werkt praten/ verwerken/ dingen op een rijtje zetten veelen veel beter dan alle andere dingen bij elkaar.

Terug naar “[ARCHIEF]”