B.Nikolik

St jans kruid remt bepaalde enzymen, maar volgens mij zou het geen invloed moeten hebben. Er staat op een aantal internet sites dat gebruik van alcohol wordt afgeraden omdat je er juist meer van zou voelen ( duizeligheid enz.). Op een andere site stond dat een paar biertjes prima is omdat alcohol zou helpen met het metabolisme van het kruid. Erg vaag allemaal, ik weet niet wat ik moet geloven!

Denk je niet dat het voelt alsof je beter tegen alcohol kan omdat je je energieker voelt? Merk je stemmingsverbetering door de kruid?

Je kan me gewoon Bojan noemen hoor :)
creaturanoctis

Hi Bojan ;)

Zou best kunnen dat ik me gewoon energieker voel.
Ik heb iig het idee dat ik beter tegen het slaapgebrek kan wat ik gedurende de hele week heb. Dat ik zeg maar meer nachten achter mekaar slecht kan slapen voordat ik me echt brak ga voelen 8)
Volgens mij ondersteunt het me ook goed in het besluit dat ik een week geleden nam; namelijk dat ik me niet meer druk wilde maken om dat slapen (ik zat zo de hele dag op de bank als een zombie te malen over hoe slecht ik de volgende nacht wel weer niet zou slapen).
Ik voel me sowieso levenslustiger en kan de dagen beter aan....
B.Nikolik

Klinkt alsof je wat luchtiger in t leven bent gaan staan door dit spul.
creaturanoctis

Zou best kunnen.

Het ondersteunt me in mijn wil om me weer goed te voelen...zo zie ik het maar 8)
creaturanoctis

Kan het zijn dat je van St. Janskruid n btje overactief wordt? Ik heb soms namelijk momenten dat ik mezelf gewoon speedy voel. Enorm veel energie, en dan ga ik gewoon hier door de gangen rennen, overal overheen springen, ben ik enorm vrolijk. Op zich had ik die momenten ook wel heel soms voordat ik het gebruikte, maar heb het idee dat het vaker voorkomt sinds ik het kruid slik.

Daarbij kan ik nu echt zo een nacht maar 1 of 2 uurtjes slapen zonder dat ik me echt raar voel. Laatst ook...twee uurtjes slaap gehad..hooguit, maar was eigenlijk nog best actief. Sterker nog; ik had die dag een enorme paniekaanval. Die had ik echter al voordat ik het kruid ging slikken hoor, dus daar ligt het niet aan. Maar ben gewoon nog tot half twee 's nachts doorgegaan zonder dat ik echt enorm moe was....

En klopt het dat St Janskruid de werking van alprazolam remt? Ik moet namens minstens 0,5 mg nemen wil ik iets merken.....en dan nog ben ik verre van duf of echt relaxed te noemen.....
B.Nikolik

Dat je voelt dat je niet hoeft te slapen kan een gevolg zijn van je betere stemming, maar het is maar de vraag of dit door St.janskruid komt.

Het heeft inderdaad interacties met xanax waardoor je meer zou moeten nemen. Bespreek dit met je arts, hij zal dan waarschijnlijk iets anders voorschrijven.

Hoe hoog is je dagelijkse dosis St. janskruid?
creaturanoctis

Hlleu 8)

Mijn dagelijkse dosis St. Janskruid is 1800 mg (1080 mcg hypericine). Dat is behoorlijk veel volgens mij hè?

Ik heb het idee dat het de werkingsduur van xanax ook flink verkort.... Al na vier uur begin ik een vermindering van de werking te bemerken....

Ik heb ook oxazepam liggen, maar daar word ik toch suffer van, en heb ik bovendien meer van nodig om hetzelfde effect te krijgen (toch wel zeker 20 mg waar ik 0,5 mg xanax gebruik).

Kan het zijn dat St. Janskruid angstgevoelens kan verergeren?
B.Nikolik

Ik weet eigenlijk niet of het een hoge dosis is, verschillende merken hebben blijkbaar verschillende concentraties werkzame stof. Bij de kruidvat, wat evelien heeft geslikt is de dagelijkse dosering 495mg overeenkomend met 1.5 mg hypericine.

st. janskruid verhoogt de concentraties van bepaalde neurotransmitters zoals noradrenaline en serotonine dus kan ik me goed voorstellen dat het angstgevoelens kan verergeren. Als je de benzo`s tegen angst gebruikt zou ik er niet zomaar meer van gebruiken. Bespreek het eerst met je huisarts als je de dosis wilt verhogen, misschien moet je wel de behandeling met st.janskruid staken.
B.Nikolik

oke ik heb gelezen dat verschillende fabrikanten een verschillende dosis aanraden. Deze reiken van 0.9 mg hypericine tot 1.8 mg . De meeste studies zijn uitgevoerd met 1.8 mg hypericine, en de meer geconcentreerde pillen zijn ook alleen in de appotheek te verkrijgen. Dus is jou 1080mcg per dag niet veel maar dat hoeft niets te zeggen omdat iedereen anders reageert.
Zyzyx

B.Nikolik schreef:.
st. janskruid verhoogt de concentraties van bepaalde neurotransmitters zoals noradrenaline en serotonine
dan heeft de bijsluiter gelijk over het niet gebruiken van st. janskruid met andere anti-depressiva's.. logisch denkend heb ik een grote afkeer van st' janskruid met SSRI's ;)

maar dat is iedereen vast wel duidelijk

ow.. persoonlijk raad ik het gebruik van alcohol tijdens depressies af.. mijn "ik wil dood"-gevoelens worden zeer zwaar versterkt met alcohol. met en zonder pillen.
Myron

ik heb een tijdlang sjk gebruikt tegen een depressie maar ben uiteindelijk toch moeten overschakelen naar een ssri ad omdat ik het niet meer trok met sjk. Dus let goed op als sjk niet werkt na enkele weken schakel dan op tijd over.
Ludger

Ik heb het wel in huis, neem het al tijden niet meer... probeer mij op eigen kracht goed te voelen...
maria71

Heb Stjanskruid in de tuin staan. :shock:
Kun je er ook thee van trekken?
B.Nikolik

het kan waarschijnlijk wel, maar het is niet aan te raden. Je kan de sterkte van de thee niet weten,en je wordt behandeld voor paniekaanvallen dus ik zou niet aan de zelfmedicatie gaan zonder het met een arts te bespreken. Sint janskruid kan je beter gewoon bij de appotheek of de drogist kopen
maria71

ik vind dat je helemaal gelijk hebt. en was het ook niet van plan.

mn buurvrouw zegt dat je een tinctuur van Sintjanskruid kan maken en die gebruiken op zwachtels tegen rheumatische aandoeningen?
toen ik haar vroeg naar de thee zei ze dat het spul gaat stinken als je het droogt.
best een vreemd mensje.. ze plukt brandnetels en maakt er thee en salades van... ook viooltjes gaan bij haar in de thee.
inactieve gebruiker

Deze week hoorde ik voor het eerst van rodiola, een wortelextract wat ook heel goed bij (lichte) depressiviteit zou kunnen werken. Heeft iemand daar ervaring mee? Is veel over te vinden op internet, en toch had ik er nog niet eerder over gelezen.
Wolfje

Nog even terug te komen op het kruid valeriaan.
Dit kruid werkt rustgevend en in sommige gevallen ook bij paniekaanvallen. Ik zelf gebruik het alleen als ik last krijg van claustrofobie. Ik moet zeggen dat ik dan de situatie beter aan kan. Ik raak dan ook niet in paniek. Wat ik wel moet zeggen, is dat valeriaan voor mij pas werkt als ik meerdere pilletjes slik (weet zo gauw niet de dosering). Ook weet ik uit ervaring dat brandnetel een rustgevende werking heeft, de thee ervan. Gewoon verkrijgbaar in gezondheidswinkeltjes (of zelf plukken natuurlijk ;))
Mic

Ik heb St. Janskruid een tijdje gebruikt.
Helaas had het bar 0 effect op mijn lichaam en geest.
Ik zou het zeker wel een maandje proberen, zeker omdat je het zonder doktersvoorschrift kan krijgen.
Tibor

Niet stoppen

St Janskruid helpt.
Ik kan het weten want ik neem dit al 3 jaar.
Het is een goede vervanger voor de chemische pillen.
LET WEL OP :
Indien je ermee stopt heb je ook bijverschijnselen, net zoals met de chemische pillen.
Na een week stoppen begin je dit te voelen.
Je hebt in niks nog zin en je wil gewoon niemand meer zien.
Mijn besluit is :
JA st janskruid is net zoals de chemische producten een goede anti depressiva, die je steeds mag nemen zolang je geen extreme depressie hebt.
JA ik vrees er voor dat eens je er mee begint je beter niet stopt.
Dus wat dat betreft is het niet veel beter dan pillen.
MAAR ik slik liever heel mijn leven kruiden dan pillen te moeten slikken !
Het is nog altijd beter voor het lichaam !
En van st janskruid wordt je tenminste niet impotent ofzo.
Dus voor mij is dit de enige oplossing als ik alles in de weegschaal werp.
Trainspotter

Ik heb sinds gisteren St. Janskruid in theevorm in huis. 'k Ga elke dag een
kopje drinken, en als het effect heeft zal ik het melden. :)

Trainspotter
Trainspotter

Overgeschakeld op capsulevorm.

Ik merk eigenlijk vooral dat ik betere doorbloeding in m'n ledematen heb, en
beter slaap. Misschien bijwerkingen van extra serotonine hierboven?
Nou ja, 'k ga er voorlopig gewoon lekker mee door.

Trainspotter
vechter

is het gevaarlijk om sint janskruid te gebruiken in combinatie met seroxat????
Er staat wel iets over op het potje, maar niet wat het gevaar is.
Bianca
Trainspotter

vechter schreef:is het gevaarlijk om sint janskruid te gebruiken in combinatie met seroxat????
JA!

St. Janskruid mengen met andere ad's kan lijden tot serotoninevergiftiging,
en kan mogelijk dodelijk zijn! Dus ja, 't is zeker gevaarlijk! Niet doen zonder
doktersadvies (van een goede dokter)!

Trainspotter
B.Nikolik

Zowiezo niet doen als je al een andere ad slikt.
vechter

thnx

Terug naar “[ARCHIEF]”