Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Niet weten wat je met je leven wil/moet

Ach Melanoisia, wat ik schrijf heeft ook alles met mij te maken hoor en mijn persoonlijke associatieketen. Wat je schrijft, er komen dan gedachten op, ik laat me gaan, dan komt er weer een beeld, een leeuw en een lam… Want ik denk vaak in beelden. Ik schrijf op een manier dat ik hoop dat je der ook iets aan zou kunnen hebben, weten doe ik dat niet… Bepaalde zinnen kan je gerust overslaan, tot je komt bij iets wat je wel als nuttig ervaart voor jou …

Zoals je verder zelf schrijft: Het lam moet niet proberen de leeuw te worden.

Het is trouwens doodvermoeiend iemand anders proberen te zijn dan wie je bent.

Het lam is teder, nabij, kwetsbaar en gekwetst. Alles in jouw heeft betekenis. Zelfs de sociale fobie die je zegt te hebben tracht je iets duidelijk te maken.

Angst waarschuwt dat we ons hulpeloos voelen of in gevaar zijn. Je therapie zal je wel helpen om de betekenis ervan te ontrafelen.

Je hebt wellicht niet voor niks die overlevingsmodus opgebouwd. Daarom alleen al heeft je lam, koestering, zorg en liefde nodig, zodat het zich kan openen. Voelen, benoemen en vaststellen wat er vanbinnen gaande is, is de eerste stap op weg naar herstel.

Ook dat geeft leeuwenkracht, door het aangaan van dingen, van het nieuwe, van de energie die zich aandient, is een hele uitdaging in ons leven. Het is een weg naar genezing en herstel.

Besluiten in therapie te gaan is eigenlijk ook op zich al een “aangaan”. Dat wijst ook al op leeuwenkracht, zonder anders hoeven te zijn dan wie je in wezen bent. ;)

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”