ibk

tips tegen somberheid depressie

Hallo

Vandaag is het 10 jaar geleden dat ik mijn eerste psychose kreeg
Hier kan ik tegenwoordig goed mee leven misschien door de medicijnen of mijn positieve kijk op het leven

Daarvoor was ik manisch, depressie paranoïde en meer

De laatste 4 jaar gaat het steeds beter en vooral afgelopen jaar ging erg goed en over het algemeen tevreden hoe ik leef

Diagnose schizoaffective stoornis

Sinds oktober heb ik gemiddeld om de 5weken een week somberheid doe niks eet weinig etc

Afgelopen week ook weer en het gaat maar niet over nu kan ik ook al een paar dagen moeilijk inslapen en ben niet aan het piekeren

Weet niet waaraan het ligt het is gewoon een naar gevoel wat ik voel en kan het slecht verwoorden of uitleggen

Praat met psychiater en psycholoog maar die zeggen niet veel terug en luisteren alleen

Normaal rommel ik wat aan en creëer ik wat of luisteren muziek

Maar als ik dit begin te doen om op andere gedachten te komen word ik geïrriteerd en gefrustreerd ik zie namelijk bezig zijn het probleem ontwijken en ik wil een oplossing voor het probleem maar ik zie het probleem niet

Heeft iemand een tip
Gebruikersavatar
Chris1974
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 nov 2018 00:50

Re: tips tegen somberheid depressie

Hoi IBK,
Ik denk dat depressie vaak niet logisch te beredeneren is. Dat is juist het lastige.
Ik kan mij zelf geen dag herinneren dat ik geen depressieve gedachtes had. Soms heel erg, maar meestal een beetje. Maar het is er altijd.

Als ik het beredeneer is het onlogisch. Ik heb best een leuk leven in vergelijking met anderen.
Voor mij werkt het beste om uit huis te zijn met anderen om me heen. Maar vaak wil ik eigenlijk liever hele dag in bed blijven.

Als je het als een groot onoplosbaar probleem ziet kan ik me goed voorstellen dat je gefrustreerd raakt.
Ik heb helaas geen oplossing voor je. Maar misschien werkt het als je probeert kleine dingen te doen om er vanaf te komen. Kleine verbeteringen zijn makkelijker te realiseren. En dan voel je misschien beter als je dat goed gedaan hebt. Succes hoor!

Gewoon doorgaan. Doe ik ook en soms lukt dat aardig :D
Gebruikersavatar
Jon
Berichten: 1239
Lid geworden op: 24 apr 2015 16:02

Re: tips tegen somberheid depressie

Ik probeer zoveel mogelijk afleiding en activiteiten te vinden en dit lukt me aardig.
Ook is het belangrijk dat je voldoende buiten komt en ook regelmatig beweegt.
Tevens is het belangrijk om een goed voedingspatroon te hebben.
En ga sociale contacten aan.
Zelf vind ik dit ook soms wel erg lastig.
Dit zijn echter toch wel erg belangrijk punten, voor mijn gevoel dan.
Gebruikersavatar
Denkertje
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 sep 2019 20:23

Re: tips tegen somberheid depressie

Ik denk dat praten (of schrijven) over je gevoelens het belangrijkste is. Als je al somber/depressief bent, maar ook om het te voorkomen.
Ik zie bij mezelf ook dat ik somber word in periodes waarin ik niet veel menselijk contact heb, bv. in de zomermaanden wanneer mijn huisgenoten met vakantie zijn (en ik moet thuisblijven wegens werk), wanneer het verenigingsleven stil ligt en ik niet naar één of andere cursus kan.
Somber word ik ook van eentonig, repetitief cijferwerk, van mijn lichaam dat soms niet goed meer mee wil omdat ik een jaartje ouder word, van collega’s die leugenachtig, onbetrouwbaar en enkel op zichzelf gericht zijn, van vrienden die zich niet laten horen, van het terugdenken van alles wat fout liep in mijn jeugd en aan die zaken die nog steeds niet opgelost zijn. Waar ik het mëést somber van word is het twijfelen over welke richting ik uit moet met mijn leven.
Om al deze somberheid te vermijden tracht ik dus het tegenovergestelde na te streven/op te zoeken van alle hierboven opgesomde dingen : eerlijke, vrolijke mensen, echte, aanwezige vrienden, oplossingen voor problemen, beslissingen.....

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”