Gebruikersavatar
Matthias1998
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 sep 2018 11:52

Veel te veel piekeren

Goedendag,

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die zich in dit verhaal kennen, of begrijpen wat ik denk.

Al enige tijd heb ik last van mijn psyche. Onder meer angstklachten etc. Nu heb ik ook best last van 'dwanggedachten' voor zover ik het dwanggedachten kan noemen. Het is meer dat ik totaal niet me bewust kan zijn van mijn eigen omgeving en daar ook in gedachte blijven. Met een voorbeeld even duidelijk maken:

Stel ik ben een dagje vrij van werk. Ik word wakker en ga even sporten. Terwijl ik onderweg ben zie ik bijvoorbeeld bedrijfsbusjes rijden en dan denk ik echt van; die mensen zijn aan het werk, ik niet. Lui eigenlijk. Constant van die rare gedachten die in me opkomen en me tot last zijn. Ik kan dus ook niet genieten van momenten omdat ik constant verder denk dan ik kan waarnemen. Het belemmert me en het voelt alsof het me achterna zit. Iemand die zich herkent in dit soort nare gedachten?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Veel te veel piekeren

Matthias1998 schreef: 06 sep 2018 12:04 Stel ik ben een dagje vrij van werk. Ik word wakker en ga even sporten. Terwijl ik onderweg ben zie ik bijvoorbeeld bedrijfsbusjes rijden en dan denk ik echt van; die mensen zijn aan het werk, ik niet. Lui eigenlijk.
Hebben jouw dwanggedachten vaak betrekking op thema's als luiheid, schuldgevoel en bestraffing?
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Johanna
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 sep 2018 16:11

Re: Veel te veel piekeren

Hallo Matthias,

Zou het kunnen dat jouw schuldgevoelens zijn ontstaan omdat jij in jouw visie niet hebt voldaan aan wat jij jezelf hebt opgelegd of doordat je misschien meegaat met de normen van een ander? Zoals je schuldig voelen als jij een dagje vrij hebt en een ander aan het werk is? Misschien zou je moeten kijken en nagaan wat jouw normen en waarden zijn en wat jij nou eigenlijk als jouw ideaalplaatje zou zien.

Het zou misschien best wel eens kunnen dat jij de lat voor jezelf te hoog legt, dat je hieraan wilt voldoen en je daardoor schuldig voelt als je gewoon een dagje lekker lui mag zijn omdat je vrij hebt. Probeer te kiezen voor jezelf Matthias en ga eens na of jouw schuldgevoelens wel terecht zijn, want het hebben van schuldgevoelens kost heel veel energie, eigenlijk dus verspilde energie, kijk eens als je probeert meer te gaan relativeren en jezelf gewoon wat te gunnen of het dan wat beter zal gaan. Denk er eens over. Misschien kan het wat gaan helpen.

Sterkte en blijf gewoon van je af schrijven, dat kan ook al wat helpen.

Groetjes,

Johanna
Groot is degene die een glimlach kan toveren op het gezicht van iemand die alles heeft verloren!
Gebruikersavatar
Jon
Berichten: 1239
Lid geworden op: 24 apr 2015 16:02

Re: Veel te veel piekeren

Welkom op het forum, Matthias.
Zelf heb ik ook erg veel last van piekeren en angstklachten.
Ik ga binnenkort beginnen met PMT (psychomotorische therapie).
Heb jij ook hulp verder?

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”