Gebruikersavatar
Aardkern
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 apr 2018 18:06

Minder werken

Ik heb geregeld met depressie te kampen (gehad). Binnenkort beginnen mijn therapiesessies weer, dus ik zit niet stil. Een ding waar ik op het moment mee zit is dat ik vind dat ik te veel werk.

Ik werk fulltime. Mijn werk geeft weinig voldoening, maar ik werk niet met tegenzin. Ik vind echter dat er geen goede balans zit tussen werk en vrije tijd. Na mijn werk heb ik vaak weinig energie over voor hobbies en zelfontplooiing. Voorheen werkte ik 30 uur per week bij een klantenservice. Dat gaf veel meer tijd om dingen te doen naast werk, maar ik ben er gestopt omdat ik niet meer tegen de negativiteit kon. Ik zou graag opnieuw minder gaan werken. Dat ik minder geld zal verdienen is geen probleem. Ik ben niet materialistisch ingesteld, en ik pas mijn wensen aan aan mijn budget. Mijn werkgever wilt mij niet een dag minder laten werken, dus ik zoek nu iets nieuws. Tot dusver zijn de enige deeltijd banen die ik vind (via Indeed en Partimewerk.nl) op ander gebied weer een achteruitgang, zoals verkoper, callcenter of werken in ploegendienst. Banen waarvan ik weet dat ik er niet gelukkig van word. Van de regen in de drup.

Ik voel me als een ezel die achter een wortel aanloopt. Leven om te werken. Vrije tijd lijkt zo schaars dat ik moet kiezen tussen huishouden, sociale contacten en hobbies. En vaak vergeet ik nog dat ik soms ook gewoon moet ontspannen.

Heeft iemand tips voor mij? Moet ik elders gaan zoeken, kan ik op een of andere manier hulp krijgen, of zijn er dingen waar ik zelf nog niet aan heb gedacht? Misschien kan iemand zijn ervaring delen. Alle advies is welkom!
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Minder werken

Hoi Aardkern,

Allereerst, welkom op het forum.
Ik werk fulltime. Mijn werk geeft weinig voldoening, maar ik werk niet met tegenzin. Ik vind echter dat er geen goede balans zit tussen werk en vrije tijd. Na mijn werk heb ik vaak weinig energie over voor hobbies en zelfontplooiing
Dat lijken mij perfecte redenen om wat minder te werken. Persoonlijk heb ik ook deze fase gehad dat ik geen goede balans had tussen werk en vrije tijd. Ik voelde mij opgesloten. En de sfeer was niet altijd even fijn onder mijn collega's. Ik ben toen van vijf dagen naar vier dagen gegaan. Het heeft mij heel wat rust gebracht. Het fijne bij mijn bedrijf is dat er diverse collegae waren die vier dagen in de week werken, dus het was geen probleem. Het enige was dat ik niet wist hoe ik van 5 naar 4 dagen toe moest (d.w.z. bij wie ik moest zijn) en in mijn hoofd was minder geld verdienen een probleem - waar ik mij later overeen heb gezet.
Mijn werkgever wilt mij niet een dag minder laten werken, dus ik zoek nu iets nieuws.
Heb je in een gesprek met je werkgever er al over gehad? Heb je ook aangegeven wat het met je doet?

Hij/zij kan ook bedenken dat je een nog betere werknemer wordt als je wel die ruimte hebt (d.w.z. zelfontplooiing). Het kan ook zijn dat het niet past binnen het bedrijf of bepaalde andere reden.

Maar als je werkgever duidelijk heeft aangegeven dat het niet mogelijk is, wat staat je in de weg om iets anders te zoeken? Iets waar je wel fijn bij voelt. Ik denk dat het een kwestie van doorzetten is. Ik zou bij een sollicitatie gesprek wel gelijk aangeven dat je x dagen wilt werken en niet pas later. Zodat je niet dezelfde situatie krijgt.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
Aardkern
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 apr 2018 18:06

Re: Minder werken

koen0069 schreef: 22 apr 2018 19:27 Hoi Aardkern,

Allereerst, welkom op het forum.
Ik werk fulltime. Mijn werk geeft weinig voldoening, maar ik werk niet met tegenzin. Ik vind echter dat er geen goede balans zit tussen werk en vrije tijd. Na mijn werk heb ik vaak weinig energie over voor hobbies en zelfontplooiing
Dat lijken mij perfecte redenen om wat minder te werken. Persoonlijk heb ik ook deze fase gehad dat ik geen goede balans had tussen werk en vrije tijd. Ik voelde mij opgesloten. En de sfeer was niet altijd even fijn onder mijn collega's. Ik ben toen van vijf dagen naar vier dagen gegaan. Het heeft mij heel wat rust gebracht. Het fijne bij mijn bedrijf is dat er diverse collegae waren die vier dagen in de week werken, dus het was geen probleem. Het enige was dat ik niet wist hoe ik van 5 naar 4 dagen toe moest (d.w.z. bij wie ik moest zijn) en in mijn hoofd was minder geld verdienen een probleem - waar ik mij later overeen heb gezet.
Mijn werkgever wilt mij niet een dag minder laten werken, dus ik zoek nu iets nieuws.
Heb je in een gesprek met je werkgever er al over gehad? Heb je ook aangegeven wat het met je doet?

Hij/zij kan ook bedenken dat je een nog betere werknemer wordt als je wel die ruimte hebt (d.w.z. zelfontplooiing). Het kan ook zijn dat het niet past binnen het bedrijf of bepaalde andere reden.

Maar als je werkgever duidelijk heeft aangegeven dat het niet mogelijk is, wat staat je in de weg om iets anders te zoeken? Iets waar je wel fijn bij voelt. Ik denk dat het een kwestie van doorzetten is. Ik zou bij een sollicitatie gesprek wel gelijk aangeven dat je x dagen wilt werken en niet pas later. Zodat je niet dezelfde situatie krijgt.
Dankjewel!

Mijn werkgever was er helaas duidelijk in dat er geen mogelijkheid is om minder te werken. Ik ben al begonnen met een andere baan te zoeken, maar dat wilt niet echt vlotten. Er lijkt niet zo veel deeltijd werk te zijn, of ik kijk op de verkeerde plekken.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Minder werken

Aardkern schreef: 22 apr 2018 18:26 Mijn werkgever wilt mij niet een dag minder laten werken, dus ik zoek nu iets nieuws.
Ik geef je werkegever gelijk dat hij daar niet mee akkoord gaat. Als je minder wilt werken omdat je voor een kind moet zorgen, dan zou ik er nog mee akkoord kunnen gaan, maar 'om meer vrije tijd te hebben' vind ik echt een luxe probleem. Dan kun je beter een andere werkgever gaan zoeken.

Ik wens je veel succes bij het zoeken van een nieuwe baan die bij je past.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
BibiB.
Berichten: 318
Lid geworden op: 30 apr 2017 20:12
Locatie: Nederland

Re: Minder werken

Ik geef je werkegever gelijk dat hij daar niet mee akkoord gaat. Als je minder wilt werken omdat je voor een kind moet zorgen, dan zou ik er nog mee akkoord kunnen gaan, maar 'om meer vrije tijd te hebben' vind ik echt een luxe probleem. Dan kun je beter een andere werkgever gaan zoeken.
Als je goed leest zie je in het bericht staan waarom Aardkern minder wilt gaan werken, niet (alleen) om meer vrije tijd te hebben. Je geeft hier meer je mening dan dat je advies geeft ;)
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Minder werken

BibiB. schreef: 23 apr 2018 19:52 Je geeft hier meer je mening dan dat je advies geeft ;)
In dit verhaal is er de kant van de werkgever en die van de werknemer. Als iemand in therapie gaat is dat een goede reden om tijdelijk minder te werken. Maar als je meer energie wilt over houden voor hobbies en zelfontplooiing, is mijn advies om een andere werkgever te zoeken. Daar hoeft een werkgever ook geen rekening mee te houden. Een ander advies is om voor jezelf te beginnen, dan heb je helemaal niets met werkgevers meer te maken.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Aardkern
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 apr 2018 18:06

Re: Minder werken

volhoudertje schreef: 23 apr 2018 21:33
BibiB. schreef: 23 apr 2018 19:52 Je geeft hier meer je mening dan dat je advies geeft ;)
In dit verhaal is er de kant van de werkgever en die van de werknemer. Als iemand in therapie gaat is dat een goede reden om tijdelijk minder te werken. Maar als je meer energie wilt over houden voor hobbies en zelfontplooiing, is mijn advies om een andere werkgever te zoeken. Daar hoeft een werkgever ook geen rekening mee te houden. Een ander advies is om voor jezelf te beginnen, dan heb je helemaal niets met werkgevers meer te maken.
Ik heb mijn werkgever gevraagd of ik minder kon werken, dat gaat helaas niet, en nu zoek ik ander werk. Ik neem mijn baas niks kwalijk, hij heeft het beste met me voor en heeft geprobeerd iets te regelen, maar hij heeft zich uiteindelijk ook te schikken naar de mensen boven hem.

Sinds mijn middelbare schooltijd heb ik geregeld last van depressies. Ik mis zingeving in mijn leven, en voor mij is het een groot punt dat bijna al mijn energie op gaat aan werk. Ik ben opzoek naar oplossingen en ik kom hier om advies te krijgen. Waarom noem je het een luxe probleem, nota bene op een forum over psychologie?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Minder werken

Aardkern schreef: 28 apr 2018 15:16 Waarom noem je het een luxe probleem, nota bene op een forum over psychologie?
Minder werken om meer tijd hebben voor hobbies vind ik een luxe probleem, dat is echt heel iets anders dan werkvermindering vragen omdat iemand geplaagd worden door psychische problemen en depressies.
Als een werkgever aangeeft 'meer tijd voor hobbies'te willen hebben, zou ik toch behoorlijk gaan twijfelen of die werkgever nog wel gemotiveerd is.

Je zult toch op een bepaalde manier in je levensonderhoud moeten kunnen voorzien, daarom is het misschien handig als je zoekt naar werk wat je helemaal zelf kunt vormgeven en invullen.
Hoe sta je tegenover die optie?
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
wolfgirl
Berichten: 102
Lid geworden op: 16 nov 2013 23:47

Re: Minder werken

Hoi Aardkern, ik kan het me heel goed voorstellen dat 40 uur te veel kan zijn. Werk dat je al hebt is een vogel in de hand. De maatschappij is nu steeds meer zo dat je kennelijk maar niet moet zeuren en fulltime werk accepteren, maar met name psychisch moet je het ook volhouden, weer kunnen opladen, anders brand je op. Dit heeft helemaal niks met luxe te maken. Ik laad me op door dagelijks een wandeling te maken, in een bos, liefst, noem het luxe maar voor mij noodzaak. Feit is dat je al in therapie bent. Je kunt op vacaturesites ook alleen tot een belaald aantal uur aanklikken hoor. Bijvoorbeeld Indeed, Monsterboard, Jobbird. Of bedenk waar jij je wel happy bij zou voelen en kijk of er vacatures zijn. Groetjes
Gebruikersavatar
student2
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mei 2018 22:58

Re: Minder werken

Dag Aardkern,

Persoonlijk vind ik het ook belangrijk om een goed evenwicht te vinden tussen werken, studeren en ontspanning. Dus ik begrijp het punt dat je maakt in dit topic wel heel goed.

Misschien kan je er eens achter horen of je in aanmerking komt voor het opnemen van tijdskrediet?http://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/e61

Je hebt het over minder werken (wegens tijdsgebrek) en zoeken naar een andere job (wegens geen voldoening halen uit je job).
Bedoel je dan dat je niet voldoende uitdaging krijgt van je werkgever?

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”