Gebruikersavatar
steven
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 dec 2015 21:55

bindingsangst

Hallo,
Ik ben een 36j papa met een dochter die meestal bij mij is.
Ik zit momenteel zeer diep. heb een enkele jaren geleden iemand gehad just voor fun ze zat in een slechte relatie en was niet de enigste geweest. en we zijn stilaan opt gemak naar elkaar toegegroeid en we hebben dan een soort relatie aangegaan terwijl ze bij haar huidige partner bleef wonen en af en toe bleef ze eens slapen..... we hebben dan dingen gedaan met de kids enzo werd de relatie hechter. ik had dan en ander huis gekocht voor ons om wat ruimer te wonen en meer plaats te hebben en langs haar kant begon ze niet te verhuizen of dozen te vullen en het werd mij allemaal wat teveel op den duur en zag geen ander uitweg om er een einde aan te maken het zat zo diep op dat moment. ben nu al meer dan een jaar met mijn gevoelens aant vechten verstand zei nee mijn hart zei ja. tot ik te weten gekomen ben dat ze iemand anders heeft leren kennen en kwamen mijn gevoelens naar boven. door het feit dat ik nogal gesloten ben van karakter en moeilijk kan praten zeker als het over gevoelens gaat heeft er toe geleid dat ik nu diep zit en begon zeer weinig te slapen en ben dan eens naar de dokter gegaan om dan met als gevolg anti-deprisiva en slaappilletjes moet nemen. Maar heb ook al meerdere keren ondervonden dat ik leid aan bindingsangst ik sla wat tilt achter een paar maanden in een relatie weet ook niet hoe het komt..... ik ben dan ook als man met weinig libido en dat werkt ook aan mij in een relatie dat ik niet genoeg kan/wil geven aan mijn partner en dan begint de eerste ruzies zo een beetje en is dan niet gemakkelijk als je niet kunt praten.
Gebruikersavatar
YutaYuneYunesson
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 nov 2011 23:17

Re: bindingsangst

Hallo Steven

Bindingsangst komt naar mijn idee wel ergens vandaan, weet jijzelf ongeveer waar het vandaan komt?
Als je het niet weet zou je kunnen terug gaan naar het moment waar je denkt dat het is begonnen, als je het idee hebt dat het altijd al zo is geweest dan zou de oorzaak in de gezinssituatie kunnen liggen of mogelijk heeft zich iets voorgedaan in jouw jeugd.
Het zou kunnen helpen als je weet waar de oorzaak ligt, vanaf daar kun je gaan werken aan de verwerking van trauma's of/en het aanpakken van problemen bij jezelf :).
Gebruikersavatar
steven
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 dec 2015 21:55

Re: bindingsangst

Zou het mij niet direct kunnen vaststellen waar die angst zou vandaan komen eerlijk gezegd.
mijn ouders zijn nog altijd samen maar is niets abnormaals gebeurd de ene relatie is de andere nu ook niet. Mijn moeder kon soms ook wel zeggen als ik het verkeerd voorheb wat voor ezel ben jij of dommerik weet jij dat nu niet....
Maar vroeger had ik nogal een redelijk goed zelfvertrouwen over mij maar ik ben gaan werken in een klein bedrijf werden soms mijn meningen weggelachen enzo en het gevoel van zelfvertrouwen verdween op gemak denk dat daar de beginfase wat licht omdat ik nu er volledig doorzit door de jaren geen kwam het over als dommerik en op den duur kreeg ik wel een zeer minder gevoel over mezelf "vond mij niet mooi,te dik,..." en ben ook noga een verlegen persoon durf niet echt voor mij opkomen laat mij teveel onderdrukken ook een van de fouten waarschijnlijk.
Heb veel te laat hulp gezocht en gewoon verder gedaan gelijk ik gewoon was had ik misschien vroegere jaren hulp gezocht had misschien zover niet gekomen.... maar wie gaat dat zeggen he
Gebruikersavatar
YutaYuneYunesson
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 nov 2011 23:17

Re: bindingsangst

Je geeft aan onzeker te zijn over jezelf, is dat voor jou ook de reden waarom je bindingsangst hebt?
Waar ben je precies bang voor bij het aangaan van een relatie?

Ik kan mij voorstellen dat je onzeker bent geworden door de toestand op je werk, ze gaven je het gevoel je niet serieus te nemen en als je dan ook nog verlegen bent is het moeilijk om je daartegen te weren.
Zekerder worden van je zelf heeft een lange weg, het is niet in één keer om te keren.
Wat mij heeft geholpen is door te denken: Ik ben gewoon een mens en net als ieder ander mens ben ik niet perfect iedereen heeft zwakheden en minpunten, dat moet jij jezelf niet kwalijk nemen ;)
Voor verlegenheid heb ik wat trucjes bedacht: in plaats van dat je kort antwoord zoals ja en nee, probeer je meer te zeggen zoals: ja, dat vind ik ook wel of nee ik vind dat niet omdat........
Als mensen je niet meteen begrijpen leg je het weer anders uit, dan zeg je zoiets als: ik bedoelde het eigenlijk zo en zo.
Het komt er eigenlijk op neer dat jij jezelf leert in meer woorden te spreken en niet meteen dicht te klappen als mensen het niet met je eens zijn of je niet begrijpen.
Je kan dat oefenen door veel te schrijven of gesprekken met jezelf te voeren :).
Gebruikersavatar
steven
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 dec 2015 21:55

Re: bindingsangst

Mijn probleem is dat ik ook moeilijk kan praten in een relatie int begin kan ik mijn leven vertellen maar na een tijdje blokkeer ik precies en begin ik aan alles te twijfelen zonder dat er echt iets gebeurd is en denk dat er dan een soort bindingsangst over mij heerst en na een tijdje lukt het weer wat beter.
Gebruikersavatar
risingphoenix
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 okt 2014 12:08

Re: bindingsangst

Dag Steven,

Ik heb zelf een extreme vorm van bindingsangst.

Bij mij heeft dat te maken met afwijzing door 'dichte' familieleden in mijn jeugd (vader) en nu (grootmoeder) en door afwijziging door leeftijdsgenoten als kind.
Herken jij dit eventueel?

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”