Gebruikersavatar
famke87
Berichten: 246
Lid geworden op: 22 nov 2011 09:29

vitamine D en een depressie

Nog steeds voel ik mij slecht en heel erg vermoeid.. Ik heb het gevoel dat het alleen maar erger wordt..
Zit ook onder behandeling van een psycholoog en die heeft mij er op gewezen om toch een keer bloed te gaan prikken, omdat de medicatie ook niet blijkt te werken... Ook om te laten zien dat ik voor mezelf op kom, want ik merkte ook dat er iets anders met mijn lichaam aan de hand was.

Afgelopen dinsdag heb ik toch bloed laten prikken en de volgende dag belde de assistente al op.. En ja ik heb extreem vitamine D te kort en dat zal nu een hoop verklaren ook mijn vermoeid etc... al die tijd werd er gezegd tegen mij dat het vast wel door het weer zal komen of tussen mijn oren zit. Het is voor mij wel een opluchting dat er toch wat uit dat onderzoek is gekomen omdat ik zo vermoeden al had..

Ik krijg nu eerst 4 weken Ampullen, een soort drankje en daarna ga ik over op tabletten. Ik hoop dat het hierdoor beter wordt, en als het aan mij had gelegen, had ik nooit aan de medicatie gehoeven en had ik al eerder bloed geprikt, alleen de huisarts stond er op dat dat niet nodig was. Maar uiteindelijk is het mijn psycholoog die mij er op heeft gewezen om nu echt voor mezelf op te komen...

Dat voelt goed, maar baal er van dat ik destijds niet serieus werd genomen, dit zal nu een heleboel van mijn klachten verklaren.

heeft iemand hier ervaring mee met vitamine d tekort en een depressie?
Gebruikersavatar
Max
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 apr 2015 09:35

Re: vitamine D en een depressie

Famke, begrijp ik het goed dat je met extreme vermoeidheidsklachten bij je huisarts hebt aangeklopt, en dat deze niets zag in een bloedonderzoekje (wat naar mijn ervaring vrijwel standaard plaatsvindt in zo'n geval), en dat hij in plaats daarvan je naar een psycholoog heeft doorverwezen meteen maar?
Die medicatie die je nu hebt, die is bedoeld om je vitamine D gebrek weer aan te vullen nemen ik aan. Of heb je het hier ook over een antidepressivum?
Ik hoop dat je nu gauw van je klachten af bent. Je huisarts, tja, balen van zo'n iemand, hij had je misschien veel eerder van je vermoeidheid af kunnen helpen, en had je allereerst natuurlijk serieus moeten nemen. Wanneer jij zelf gezien je extreme vermoeidheid gevraagd hebt om een bloedonderzoekje, en hij zou dat zo bot van de hand gewezen hebben met woorden als: dat hoeft echt niet. Kan me voorstellen hoe kwaad en teleurgesteld en verdrietig je je daar nu over voelt.
Sterkte!

Groeten Max
Gebruikersavatar
famke87
Berichten: 246
Lid geworden op: 22 nov 2011 09:29

Re: vitamine D en een depressie

Hij stuurde mij gelijk door naar een psycholoog, en destijds heb ik in het verleden ook veel dingen mee gemaakt en nog niet alles een plek kunnen geven, maar het was misschien een noodzaak geweest om eerst bloed te laten prikken. om daarna verdere acties te kunnen ondernemen... Ik kon me niet concentreren bij de psycholoog omdat ik daar te moe voor was.. ik ben er 3 keer geweest en elke keer hetzelfde antwoord kreeg ik tot mijn psycholoog mij er op wees... Ik heb er te lang mee doorgelopen want iedereen zei van het komt vast door het weer, ik heb er ook last van of het zit tussen je oren..
Maar merkte dat het alleen maar slechter ging...

de medicatie die ik nu heb, daarmee wordt idd vitamine d mee aangevuld, maar ondertussen slik ik nog steeds wel anti depressiva, waarvoor ik dat doe weet ik eigenlijk niet.. Maar we wachten af.
Gebruikersavatar
Max
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 apr 2015 09:35

Re: vitamine D en een depressie

de medicatie die ik nu heb, daarmee wordt idd vitamine d mee aangevuld,
gelukkig dat je daarmee begonnen bent, dankzij je psycholoog, en dankzij jezelf, maar dus geheel desondanks je arts, die juist DAAR het allereerst aan had moeten denken
maar ondertussen slik ik nog steeds wel anti depressiva, waarvoor ik dat doe weet ik eigenlijk niet..
Dat is heel jammer, daar had beter mee gewacht kunnen worden zoals je zelf ook meent, als ik je goed begrijp. Bepraat het met je psycholoog en ga zeker niet zomaar stoppen met je ad (je kunt eens googelen wanneer je dat overweegt: stoppen met ...naam van je ad, afbouwen moet soms zeer geleidelijk gedaan worden)

Je bent assertief geweest, hebt het heft in eigen hand genomen en bent in weerwil van de huisarts die jou zo vreemd afpoeierde naar het lab gegaan.
Waarop van een extreem hoge vit D deficientie sprake blijkt te zijn. Eigenlijk twee heel positieve berichten. Het vit D tekort zal gemakkelijk aan te vullen zijn. Misschien moet je er nog achter proberen te komen hoe je dit ernstige tekort opgelopen bent... Weinig zon, een donker huidtype, veelal bedekt zijn buiten, bv ook met een hoofddoek, dat kan daar onder andere toe bijdragen, maar een arts zal je daar nog veel meer over kunnen vertellen uiteraard; misschien kan er soms ook een lichamelijke oorzaak voor bestaan

Hoop dat je je gauw weer wat energieker zal voelen

Groeten Max

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”