Gebruikersavatar
Turbokip
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mar 2015 01:52

Mogelijk bipolaire stoornis, gevolgen werk?

Hi,

Ik heb me niet eerst netjes voorgesteld via t voorstel forum, maar ik zal even kort uitleggen wie ik ben, wat mijn problemen zijn en mijn vraag stellen.

Ik ben een vrouw van 28, ben op mijn 21ste gediagnostiseerd met adhd. Ik heb mijn hele leven al last van zware periodes van depressie, maar heb ook zeer sterke up periodes waarin ik alles denk aan te kunnen en soms onnadenkend ben met het uitgeven van geld. Dit doet me vermoeden dat ik een overlap heb met bipolaire stoornis. Momenteel zit ik in een depressiefase. Ik weet dat deze op den duur weer voorbij gaat maar ik heb het op t moment best wel zwaar. Ik wil heel graag hulp zoeken en eventueel laten kijken of ik misschien verkeerd gediagnostiseerd ben destijds. (Ivm eventueel medicijnen, die slik ik overigens nu niet) nou is het zo dat ik sinds oktober werkloos ben en dat ik mijn werk ben kwijt geraakt met onder andere t commentaar dat ik teveel verwachtingen schep en dan slecht presteer, wat idd waar is en heb ook tijdens mijn werk daar een up en gewone periode en een down periode gehad. Mijn vraag nu is, misschien kan ik baat hebben bij medicijnen, wat zijn jullie ervaringen met medicijnen? Maar mijn voornaamste vraag is, na de diagnose manisch depressief, hoe kom ik dan ooit weer aan werk? Is dit iets waarbij je hulp kunt krijgen? Heeft iemand hier ervaring mee? Ik maak me zorgen dat een diagnose dingen erger maakt. Ipv beter. ADHD is nog wel te doen, maar bipolair ben ik bang dat ik echt voor 'gek' aangezien word. Alvast bedankt voor antwoorden.
theeleutje
Berichten: 182
Lid geworden op: 07 nov 2012 21:00

Re: Mogelijk bipolaire stoornis, gevolgen werk?

Hoi,
psychologie student hier, dus ik weet wel paar dingen over bipolaire stoornis. Hulp zoeken lijkt me sowieso geen slecht idee. Er zijn therapieën die je kunnen helpen met omgaan met de depressieve episodes. Dat je je werk bent kwijt geraakt en thuis zit helpt ook niet echt mee. Deel van de mensen die werkeloos thuis zit ontwikkelen een depressie. Maar wat bedoelen ze met slecht presteren? Beloof je tijdens een up periode dingen die je niet waar kan maken? Hoe kom je ooit weer aan werk, nou gewoon niet bij een sollicitatie vertellen, een goed gesprek houden en aangenomen worden. Een baan houden kan lastiger zijn. Of je hulp kan krijgen bij het vinden van werk weet ik niet, volgens mij kan je wel gewoon werken met een bipolaire stoornis maar is dat vooral als je 'stabiel' bent.

Ik weet niet of je in Nederland woont ik ga er even van uit van wel. (ken het zorgstelsel van belgie niet). Ik raad je aan om naar je huisarts te gaan en te zeggen: ik denk dat ik een bipolaire stoornis heb, ik wil graag weten of dat klopt en of ik hulp kan krijgen met het omgaan ermee. Neem niet zomaar blind medicijnen aan van de huisarts. Er zijn namelijk wel medicijnen, en die kunnen heel belangrijk zijn maar leuk is anders. Het zijn namelijke zware medicijnen en die hebben bijwerkingen. Informeer over wat de bijwerkingen zijn, hoe lang ze duren ed.
I fly with the stars in the sky.
Truitje
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 mar 2015 12:41

Re: Mogelijk bipolaire stoornis, gevolgen werk?

Hoi,

Ik ben ook bipolair (2, dus alleen met hypomane periodes) en ervaring met werk. Ik herken dat wel dat ik teveel verwachtingen schep. Ik heb ook regelmatig periodes dat alles lukt. Dan begin ik allerlei nieuwe dingen en is iedereen blij met me. Alleen daarna lukt het me niet om alles vol te houden en stort de boel weer in. Tijdens de behandeling heb ik dit leren herkennen, zodat ik er nu op het werk opener over ben. Ik heb mijn collega's op de hoogte gebracht van hoe dat bij mij werkt. En ik heb geluk. Het zijn fijne mensen, die nu met me meekijken en me er op aanspreken als ze denken dat ik weer te druk wordt. Of te chaotisch, daar is het bij mij ook aan herkenbaar.

Werken met een bipolaire stoornis lukt vaak wel, maar het is afhankelijk van hoe het zich bij jou uit. Enne... bij sollicitaties ben je niet verplicht om het te melden. Dat is eigen keuze.
Gebruikersavatar
lienke
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 okt 2010 16:58

Re: Mogelijk bipolaire stoornis, gevolgen werk?

Hallo,

Sinds 7 jaar gediagnositiceerd met schizo affectieve stoornis. Dit betekent dat ik de stemmingswisselingen heb van een bipolaire stoornis en de psychosen van schizofrenie. Een combi dus.

Ik heb twaalf jaar niet gewerkt vanwege mijn aandoening. Echter sinds drie jaar weer aan het werk. Weliswaar een parttime baan, maar toch werk. Het is hard werken om alles een beetje in balans te houden, maar het kan dus wel! Op mijn werk weten ze van mijn aandoening, gelukkig. Ik hoef dus niets verborgen te houden.

Lienke
Gebruikersavatar
Psycholoog Dea
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 nov 2013 16:59

Re: Mogelijk bipolaire stoornis, gevolgen werk?

Over medicatie kan ik je niet zoveel vertellen, maar wat Theeluitje zegt klinkt me verstandig in de oren.

Hiernaast zou ik me niet doodstaren op een diagnose. Je bent wie je bent, wat voor namen we er ook maar aan mogen geven. Er is zeker hulp te vinden voor jouw situatie en zoals je kunt lezen zijn er anderen die het ook lukt een baan te behouden. Geef niet op, ga op zoek naar iemand die goed bij je aansluit en je in deze zware periode kan bijstaan.

Heel veel sterkte.
Psycholoog Dea van de online Psychologenpraktijk Boom.
Gebruikersavatar
Protector88
Berichten: 101
Lid geworden op: 05 dec 2014 16:00

Re: Mogelijk bipolaire stoornis, gevolgen werk?

Het is wel een groot kenmerk van ADHD dat ze ergens passievol aan beginnen maar veel niet afmaken. Misschien dat het gewoon aan je ADHD ligt en je niet verder hoeft te zoeken. Mensen met ADHD reageren ook in periodes enorm impulsief en maken dan fouten. Veel geld uitgeven zonder echt na te denken van de consequenties. Zie dat wel erg terug in je verhaal. Mensen met ADHD zijn ook gevoeliger voor depressies, zijn sneller uitgekeken op dingen en vervelen zich enorm snel.

Hoop dat je snel weer werk zult vinden. Hele dag thuis zitten is ook niks, weet ik alles van.
Sta altijd open voor een goed gesprek. Ik discrimineer niet.

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”